Recenze: Hitman Holiday – hra pro všechny nájemné vrahy

Deadly Vacation - balení

Zase další obálka a nový úkol. Poslední dny je to horší a horší. Snažil jsem se je odmítat, ale neodbytní klienti se dokonce ukázali před mým domem. Moje reputace mne předběhla, stačilo jen několik krátkých zpráv v televizních zprávách, zmiňujících moje jméno a o práce není nouze. Ale ne každý na to má žaludek. Já ale dělám to, co jsem vždycky chtěl dělat.. Čistím lidskou rasu.

My ale tak daleko nejsme. Naši pozici mezi nájemnými vrahy si musíme teprve vydobýt. A právě proto se na prahu naší redakce objevila desková hra Deadly Vacation. Jedná se o vzácnou příležitost vyzkoušet prototyp hry, která ještě není na trhu. V těchto dnech probíhá na serveru Kickstarter kampaň, ale my měli kompletní předprodukční verzi. Autorem hry je Dominic Michael Huang a hra, která vyjde koncem roku 2015, bude prvním dílem jeho malého vydavatelství Medieval Lords, které sídlí v Singapuru.

Hru najdete v modré středně velké krabici, která je plná komponent. Tou nejdůležitější je herní plán, který zobrazuje jeden velký luxusní hotel. Všechna místa na něm jsou propojena různě náročným cestami, ale jednotlivá pole mají ještě hromadu ikon. Nechybí ani dva balíčky s kartami – ty větší slouží jako nápovědy, ty menší představují akce, ale také terče místních hitmanů.

Deadly Vacation - připravená hra

Velikostí vás rozhodně nezklamou hráčské desky, které mají místo pro čtyři karty, ale především pozice pro tři kolečka. Ty představují potřeby hráčových postav a to od těch nejzákladnějších jako nutkání na záchod, přes jídlo až po spánek. Prostě i nájemní vrahové jsou jenom lidi, a když je postihne průjem na špatném místě, hledají toaletu stejně zoufale. Vy si ale po zkompletování jejich herních plánů všimnete, že jsou každý trochu jiný a to včetně hodnot potřeby.

Nechybí ani hromada drobných žetonů pro postavy, ale také s nápovědou či důkazy. Náš výčet zakončíme u miniatur. A ještě jedna deska s připínáčky, která ukazuje nejen počítadlo kol, ale také vlastnosti jednotlivých postav.

Na začátku partie si hráči rozeberou postavy, vezmou si jejich žetony předmětů, ale také figurku, kterou postaví na startovní políčko se svým jménem na herní plán. Z balíčku postav, které jsou ve hře, si každý vybere náhodně jednu kartu cíle. To je postava, kterou je jeho úkolem zavraždit. Na plánu začnou partii také hlídky a žetony kufříků všech hráčů. Každý ze soupeřů dostane za zamíchaného balíčku také tři tajné akční karty.

Deadly Vacation - připravená hra

Hra začíná prvním kolem (označeným na společné desce). V každém z nich mají všichni čtyři akční body, které mohou utratit počínaje začínajícím hráčem. A to samozřejmě nejen za pohyb na sousední políčka, ale i za další akce, jako je pozorování okolí (hledání skrytých objektů) nebo jejich zneškodnění. Mohou se pokusit zavraždit svůj cíl a to buď na dálku (pole propojená červenými čarami) nebo na společném poli.

Naopak žádný bod nestojí použití karet, které mohou být buď jednorázové, nebo umožní do hotelu umístit nějakou vaši vychytávku (například bezpečnostní kameru). Kartu hráči uchovají v tajnosti a položí na svůj plán. Na příslušné políčko pak položí žeton se stejným číslem, jako je pozice karty. Na jedné pozici lze mít i více karet stejného druhu.

Na konci každého kola musí hráč zvýšit hodnotu svých potřeb. Pouze pokud navštíví správné místo v hotelu, může si kolečko vrátit zpět na nulu. Pokud někdy dosáhne maximální hodnoty, ztratí takový nájemný vrah jeden život (kapka krve v levém horním rohu) a také body. Ty lze získat za řadu činů a nejen za samotnou vraždu. Hráči se mohou navzájem také usvědčovat strážím nebo natáčet vraždy na kameru. Pak dostanou body za sabotáž.

Deadly Vacation - připravená hra

Navíc na chyceného hráče čeká trest – stane se nechráněným. Nyní jej může zabít nejen vrah, který byl na jeho vraždu najatý, ale i ostatní. Všichni jej prostě chtějí vidět mrtvého. Jakmile hráči odehrají vždy dvě akce, dostanou nové akční karty a zanechají za sebou stopy. Musí na společné desce označit jedním žetonem vlastnost, která popisuje jejich cíl (každá postava má přesně čtyři atributy).

Kontrakty mají časový limit. Jakmile vyprší (osm kol nebo tři vraždy), je na čase začít druhé kolo hry. Znovu se rozdají nové cíle a partie pokračuje tak dlouho, dokud není odehraných šestnáct tahů nebo do chvíle, kdy se někomu podaří nastřádat pět bodů. Vítězem je vždy hráč s nejvyšším skóre.

Deadly Vacation je hrou, která přináší svěží vítr do dedukčních her. Při tom totiž dedukce není zdaleka jejím hlavním tématem, ačkoliv může vést k bodovému zisku. Mnohem zásadnější je dobrý pohyb po plánu a správné používání akčních karet. Hra nabízí nájemným vrahům spoustu možností, jak si navzájem jít po krku.

Deadly Vacation - detail herního plánu

Na poslední chvíli bylo ze hry odstraněno vyřazování hráčů. Takže i zabitý vrah se může po jednom kole pauzy vrátit do hotelu a dále pronásledovat svoji oběť. Jen ztratí jeden z dříve nasbíraných bodů a trochu času. Díky tomu jsou všichni zainteresovaní do hry od začátku do konce.

A že je o co se strachovat. Není jednoduché prohlédnout plány ostatních a přechytračit je. Plán je velký a postavy se zde nahání, jako honáčtí psi jdou po lišce. Hra skvěle pracuje s konceptem veřejných míst a kamer, které mohou zmařit i sebelépe naplánovanou vraždu. Boj o body je tvrdý a nekompromisní. A to ještě musíte bojovat sami se svým tělem. Nutnost starat se o vlastní fyzické pochody je tu velice důležitá, a pokud budete ignorovat volání přírody, může se vám to pořádně vymstít.

Základní verzi hry lze hrát až od pěti (do osmi) hráčů a skýtá neuvěřitelnou zábavu. Čtyři akce nejsou nijak příliš a čekání na tah není tak dlouhé. Navíc herní plán a jeho dění se týká všech, takže musíte neustále sledovat, co kdo provádí. O to větší překvapení pak je, že partie trvá opravdu necelou hodinu. Mohou za to dobře nastavené podmínky pro konec prvního i druhého kola, případně předčasné ukončení na body.

Deadly Vacation - hráčské desky

Nemusíte mít ale strach, že byste si nezahráli ve dvou, třech či čtyřech hráčích. Jen budete muset vzít zavděk jinými variantami hry, které jsou popsané na konci pravidel. I ty fungují velmi dobře, ale musíme se přiznat, že kvůli časovému presu (kampaň na Kicstarteru) jsme je nemohli vyzkoušet tak dobře, jako základní verzi (té jsme odehráli celkem 12 partií v různých počtech hráčů).

Ve hře je spousta taktiky, a kdyby nebylo dobírání karet (akčních i cílů), nebyla by ve hře zastoupena vůbec žádná náhoda. Takto je to pouze takové to štěstí, které zaručuje odlišnost jednotlivých partií.

Pokud bychom tedy měli na hře hledat nedostatky, pak se mohou týkat pouze zpracování. Kvalitní kartony oceňujeme, ale žetony postav (s čísly předmětů) jsou hodně malé a špatně se s nimi manipuluje. Bohužel to je proto, aby na herním plánu byl dostatek místa. Druhou výtkou jsou figurky, které nejsou zrovna povedené, ale to se může u produkční verze změnit.

Deadly Vacation - karty

Deadly Vacation je hra o nájemných vrazích. Má výbornou atmosféru, protože všichni zúčastnění hráči jsou nejen zabijáci, ale současně i oběti! Z toho plyne nejen skvělá zábava, ale také nutnost dedukovat a dávat si pozor, kdo by mohl být zrovna tím nebezpečným Deadly Vacation je výbornou hrou, která má rychlou herní dobu a dokáže pobavit až deset hráčů současně!

Kickstarter začíná 10. února v pět hodin
Hru můžete podpořit na adrese:www.medievalords.com

AutorDominic Michael Huang
IlustraceGiorgio De Michele
VydavatelMedieval Lords
Počet hráčů2 - 10
KategorieMafia, Murder/Mystery
MechanismyBetting and Bluffing, Deduction, Hidden Roles
RozšířeníHitman Holiday: Straw Hat Samurai
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Theme: Mystery / Crime

Hitman Holiday je vražedná desková hra. Zabije vám mnohé odpoledne a večery, které ji budete hrát. Nájemní zabijáci jsou ale také lidé s potřebami, které je mohou stát dokonce i zdraví. Musíte tak občas zavítat na záchod nebo do postele, jinak nemůžete v boji o vražedný trůn, zvítězit. Hra má výtečnou atmosféru. Situace, kdy si jdou dvě postavy navzájem po krku, je nepopsatelná. Vše navíc funguje velmi dobře a partie se nikam nevleče. hitman Holiday je vyrobená s láskou ke hrám. A pro vás nebude těžké si k ní najít cestu.

+ příjemná herní doba
+ prvky dedukce
+ velký plán