Recenze: Im Wald da sind die Räuber – lupiči na svobodě

Im Wald da sind die Räuber - balení

Lesy jsou hluboké a ukrývají spoustu tajemství. Mezi nimi je také několik táborů lupičů. Jakmile se zešeří, vydávají se tihle zarostlí mužíci na lov. Každého bezbranného kolemjdoucího oberou o všechno, co u sebe má. Ale čas od času narazí na nebojácné oběti a někdy dokonce na muže, kteří je hledají. Naposledy tak našli mne, uvěřili mi a zavedli mě do svého doupěte. První část plánu je splněná. Teď už se musím jen stát jejich vůdcem..

Ve hře Im Wald da sind Räuber nejde o nic menšího, než o pozici vůdce bandy lupičů. Jako hlavní téma ale hra používá klasickou německou písničku stejného názvu, jejíž úvod jsme použili v perexu naší recenze. Autorem této hry je Mark Sienholz, grafiku zpracoval Thorsten Kettermann a celý mix zamíchali v magickém hrnci v německé firmě Krimsus Krimskrams Kiste. K tomu všemu došlo už v roce 2008, ale nám se hra dostala do ruky teprve letos a rádi bychom ji představili publiku za hranicemi Německa.

Najdete ji v nízké obdélníkové (na výšku orientované) krabici s obrázkem hostince ukrytého v lesích. Uvnitř na nás čeká celý les plný zlodějů, ale i budov. Všechny jsou nakreslené na šestistranných dílcích, jichž je dohromady 55 a vy si je musíte nejdříve vycvakat z archu. Spolu s nimi na vás čekají v deskách také zlodějské žetony, čtyřicítka koleček s kořistí a další dva kulaté žetony, jeden pro hlídače a druhý pro dívku v nesnázích.

Im Wald da sind die Räuber - připravená hra

Tyto kartonové komponenty na jejich cestě lesem bude provázet i dřevo. Když se celá hra odehrává v šustícím prostředí plném mechu a mýtin, nemůže zde tento materiál chybět. Pro každého z hráčů je zde jedna figurka pro sledování bodů a také tři kulaté žetony. Ale nesmíme zapomenout i na figurku pro strážce a čtyřstěnnou kostku, která už ale není ze dřeva. Německá pravidla jsou barevná, zatímco anglická pouze v černobílé, ale to učení hry nijak neomezuje.

Většinou velkých dílků, ze kterých v průběhu hry postavíte své herní prostředí, vede zdánlivě široká a bezpečná cesta. Jenže je klidná jen na první pohled, protože za křovím se schovávají lapkové. V krabici pak je také plátěný sáček (na žetony kořisti) a herní deska, kam právě tyto dílky roztřídíte a budete ji používat také pro sledování vítězných bodů ubíhajících po obvodu.

Na začátku partie si tedy hráči vyberou barvu a od ní si vezmou nejen figurku a žetony, ale také šest akčních zlodějských žetonů (umožňují využití speciálních schopností v průběhu partie) a především jeden dílek s táborem v barvě daného loupežníka. Z dílků vytřídíte ty označené písmenem S a z nich utvoříte úvodní křižovatku.

Im Wald da sind die Räuber - rozehraná hra

Kolem ní vznikne už za chvíli hustý a neproniknutelný les. Zamíchané dílky lesa rozdělíte na čtyři hromádky po dvanácti. Tři z nich položíte na herní desku na pole označená kolo 1-3 (Runde 1-3). Zbývajících dvanáct si mezi sebe rovným dílem rozdělí všichni kandidáti na vůdce lapků. Ostatní žetony zatím položte stranou.

Než ale samotná hra propukne, je třeba připravit les. Nezapomínejte ale, že už to je první fází hry. Zde si můžete připravit dobrou výchozí pozici pro svůj loupežnický tábor, ale také výhodné pozice pro některé budovy, na které lze v lese natrefit. Hráči postupně pokládají po jednom dílku a v případě, že zahrají hospodu, farmu nebo loveckou chatu, přidají na plán náhodně vylosované žetony kořisti. Až jsou všechny startovní dílky přiložené, hráči položí své žetony lupičů do tábora a partie začíná.

Na začátku každého kola si hráč dobere jeden dílek z hromádky pro aktuální kolo a okamžitě ho podle pravidel umístí na plán. Může tím současně do hry přivést také hlídače nebo dívku v nesnázích, pokud jsou splněny podmínky pro jejich umístění. Strážce bude chodit sem a tam, proto jsou pro jeho položení třeba hned dvě farmy. Na jedné začíná figurka, druhá je cílem hlídačovy cesty. To dívka se chce pouze dostat do bezpečí ostružinového křoví (podle titulní písně).

Následuje pohyb se zlodějíčky. Každý má určitý počet akčních bodů v závislosti na kole, které probíhá od čtyř na začátku až po šest ke konci partie. Ty můžete utratit za pohyb figurky z jednoho dílku na druhý, ale také za získání kořisti, nebo za vstoupení do vašeho domovského tábora. Teprve tam je žeton v bezpečí a můžete si jej položit před sebe.

Pokud je ve hře hlídač, přibývá hráčům ještě jedna povinnost – hodit kostkou a posunout jeho figurku nejkratší cestou směrem k cílové farmě. Jakmile tam dorazí, může mu hráč na tahu vybrat nový cíl v jiné libovolné farmě. Tak křižuje plán a v případě, že potká lupiče s kořistí, nezbývá zloduchovi než utéct. Ale cennosti upustí a zůstanou ležet na místě, kde ho strážce překvapil.

Souboj loupežníků pokračuje, dokud v zásobě nedojdou dílky. Ale po každém z kol se odehraje částečné bodování, v němž hráči dostanou odměnu za sady stejných nasbíraných kořistí. Totéž se odehraje i na konci partie, kde ale dostanou lapkové odměnu i za kompletní sadu všech rozdílných kořistí nebo obsazené hospody. Vítězem se stává hráč s nejvyšším součtem.

Im Wald da sind Räuber přináší nový přírůstek do rodinné zábavy. Hry o pokládání dílků a rozšiřování světa jsou populární. Tady jej ale nezabydlíte jen neživými figurkami, ale budete v něm cestovat sem a tam a sbírat zlato, diamanty, ale třeba i stříbrné příbory.

Ze strategického pohledu je znovu škoda, že hráč nemá ve svém tahu na výběr z více dílků. Musí umístit ten, který si zrovna náhodně vylosuje z dostupné hromádky. Snaží se jej tedy využít buď ve svůj prospěch, nebo tak, aby alespoň nenahrál svému protivníkovi. Tvorbou cest, křižovatek a především vykládáním budov si hráči přidávají nové bodovací možnosti. A ty je dobré mít blízko u svého doupěte.

Pro celou hru je důležité také sbírání sad stejných i rozdílných žetonů. Hráči tedy neplánují cesty pouze za těmi nejbližšími kořistmi, ale snaží se získat ty, které jim na konci přinesou největší bodový zisk. To je velice příjemný dodatek, který do hry přidává další vrstvu nutného rozhodování. V průběhu partie mají hráči k dispozici také jednorázové akční žetony, které mohou ve správný okamžik přidat důležitou výhodu oproti ostatním.

Im Wald da sind die Räuber - dílky

Partie ve dvou není špatná a díky zajímavým konceptům hlídače a dívky v nesnázích nabízí dobrou zábavu, ale hráči budou s největší pravděpodobností každý používat pro svoje rejdy jednu část lesa a jejich loupežníci se vlastně za celou hru nepotkají. Tady je čas přizvat dalšího hráče nebo dva, kteří poklidné soupeření posunou dál.

I poté se jedná stále o rodinnou hru, do které ale navíc vstupuje prvek přímé interakce. Hráči si mohou i ve dvou velice dobře škodit správným nasměrováním strážce. Ve více soupeřích navíc mezi sebou soupeří i o konkrétní žetony kořisti, kterých už není dost pro všechny, a mohou si je dokonce krást. Velice zásadní zde je startovní pozice vašeho tábora, která může mít vliv na úspěch či neúspěch.

Zajímavým prvkem není jen několik bodování v průběhu partie, ale především možnost získat body i za další věci. Konkrétně mluvíme o obsazení hospod, kde budou vaši lupiči slavit svoje úspěchy. Díky tomu se i zdánlivě rozhodnutá hra dá ještě zvrátit.

Im Wald da sind die Räuber - žetony

Herní doba víceméně odpovídá náplni a pohybuje se kousek pod hranicí jedné hodiny. Díky tomu Im Wald da sind Räuber nepatří úplně ke krátkým hrám, což je na takto jednoduchou hru možná trochu škoda. Zkrácení partie by (především ve čtyřech protivnících) určitě hře prospělo.

Im Wald da sind Räuber je na svoji jednoduchost překvapivě hlubokou hrou s mnoha vrstvami. Nabízí dostatek prostoru pro taktiku, takže se u něj budou bavit nejen děti, ale konečně vrátí chuť do tohoto typu her i trochu náročnějším hráčům. Nabízí několik zajímavých nápadů, kterým vévodí možnost překazit protivníkovy plány s pomocí strážce. Im Wald da sind Räuber tak určitě stojí za pozornost, pokud hledáte nějakou jednodušší rodinnou hru.

AutorMark Sienholz
VydavatelKrimsus Krimskrams-Kiste
Rok vydání2008
KategorieExploration, Transportation
MechanismyModular Board, Pick-up and Deliver, Tile Placement
Alternativní názvyThere are Robbers in the Woods

Im Wald da sind Räuber je pěknou rodinnou hrou na motivy klasické německé písničky, která u nás není známá. To nám ale nebrání, abychom si užili zajímavé možnosti, které přidání dívky v nesnázích a strážného do obyčejné hry o pokládání dílků přináší. Hráči budou jako lupiči pobíhat po lese, vyhýbat se hlídači, okrádat se navzájem a snažit se nastřádat co největší poklad. Rozložení je určeno náhodně. Ve svém tahu se musí poprat nejen s nemožností vybrat si dílek k umístění, ale především s více cestami pro posunutí loupežníka. Ve dvou hra nabízí jiný zážitek než ve více hráčích, kdy je na plánu méně místa. Im Wald da sind Räuber není tolik známou hrou, což ale neznamená, že byste se jí měli vyhýbat..

+ zajímavý mechanismus strážce
+ více možností, jak získat body
+ bodování vás nutí vybírat si kořisti