Recenze: Infarkt – jak se vyhnout zástavě srdce

Lidé o stáří neradi přemýšlí. Spousta věcí s ním spojených je příliš smutných a pesimistických. A právě proto je důležité se naučit na věci koukat s nadhledem, i když to jsou zdánlivě vážné věci. Samozřejmě ne každý to dokáže jen tak na povel, a právě proto si můžete pořídit takový simulátor nadhledu.

Právě tak bychom asi nejlépe pojmenovali novou deskovou hru od Vladimíra Brummera, se kterým jsme o její tvorbě už dříve přinesli rozhovor. Infarkt se totiž stal doporučenou hrou (k vydání) šestého ročníku tradičního kreativního konkurzu pořádaného organizací Czech Board Games. Jejím hlavním smyslem bytí je podpora začínajících autorů deskových her z České republiky a také Slovenska.
v
Právě Vladimír Brummer je prvním zástupcem našich východních sousedů, který získal tuto trofej, se kterou se váže vydání vámi navržené společenské hry. Pokud i vy máte nějakou skvělou myšlenku, můžete se objevit na pravidelně pořádaných autorských setkáních. Pomohou vám tam s vaší hrou a třeba se dočkáte i vydání své hry.

Uzávěrka přihlášek do soutěže o vydání v roce 2013 bude určitě už v lednu, takže je nejvyšší čas! A nebo se můžete prostě přijít podívat a nechat si poradit. Nic to nestojí! Navíc se lze zúčastnit workshopů, které vedou zkušení odborníci na deskové hry. Nejbližší se bude konat určitě brzy, což zjistíte na stránkách Czech Board Games.

Ale tímto kolotočem si již dnešní hra prošla. A podobně jako loni převahová hra Verona (recenze), letos se z konkurzu dostala přímo do kuchyně společnosti Efko. Ta přihodila několik grafických přísad, dřevěných kostiček a spoustu kartonu a na konci toho všeho vykoukla na svět zbrusu nová hra. Právě tu jste mohli již vidět v prezentaci na výstavě Spiel 2011 v Essenu, kde byla představená celému světu.

Všichni tedy už viděli tu podlouhlou krabici ve tvaru velkého písmene „I“. Při pohledu na okolní fotografie si asi pomyslíte, jak se dovnitř vlastně všechno vejde. Velký společný hrací plán, desky pro jednotlivé hráče a k tomu ještě balíčky karet, dřevěné figurky a další kartonové komponenty. Na první pohled tam prostě není dost místa.

Ale popravdě řečeno na první pohled asi nebudete přemýšlet nad velikostí krabice, ale nad tím, jak mohl nějaký grafik vytvořit tak nevkusný titulní obrázek. A ještě k tomu jej umístit na víko krabice. Křičící zdravotní sestřička s elektrodami defibrilátoru v rukou a vyzývavě rozepnutým pláštěm nám nepřipadá zrovna vhodná prezentace hry, která se jinak vůbec nebere vážně. Pod fotografií na krabici je podepsaný Josef Adlt.

Na začátku partie hráči společnými silami složí hrací plán ze tří puzzle částí. Na něj položí balíček modrých událostí, žlutých potravin a šedých léků na označená místa. Za každého hráče ve hře otočí také jednu událost v horní části hracího plánu a naplní tržiště třemi kartami jídla a jedním lékem.

Hráči si k sobě vezmou jeden penízek a především si vyberou jméno, kterým chtějí, aby je soupeři oslovovali: Luci, Jane, Dan, Tom a Miky (zvláštní česko-anglický mix jmen). To určí jejich hráčskou desku, kterou si vezmou k sobě. K ní dostanou jako příslušenství šest žetonů, které umístí na jednotlivé stupnice na číslo nula. Ve své barvě dostanou také čtyři figurky, kterými si budou v každém kole vybírat akce.

Hra samotná pak je v podstatě velice jednoduchá. Na začátku každého kola si hráči vyberou z nabídky událostí jednu, která je postihne. Začínající hráč má výhodu, protože si může nejlépe vybírat tu nejméně nepříjemnou. Karty se nedoplňují, takže v každém kole jedna zbude. Pokud jste odvážní, můžete si zavést pravidlo, že zůstane hráčům i do příštího kola, takže se negativním zprávám prostě nevyhnou.

A cože to vlastně ty události hráčům provedou? Právě to, na čem je založena celá hra. Na základě čísel s plusy a mínusy u některých ikonek si musí upravit zdravotní stav své postavy. Takže pokud vás povýší, pak si sice snížíte depresi o jedna, ale zvýší se vám ukazatel rakoviny a krevního tlaku. Můžete ale i havarovat, jet na služební cestu nebo se zamotat v rozvodu. Každá událost na vás má nějaké efekty a většina jich je v balíčku víckrát. Jejich dopady odpovídají zdravému rozumu, takže s nimi nebudete mít žádný problém.

Na hrací kartě najdete celkem šest sloupečků: cholesterol, krevní tlak, obezita, deprese, cukrovka a rakovina. Hráči tedy nemají žádné pěkné výhledy, protože nad pěti z těchto šesti sloupečků se vznáší symbol náhrobku. Pokud některý ze soupeřů dosáhne desítky, pak se odebere na věčnost a prohrál. Ovšem už dříve se sloupečky ovlivňují, třeba obézním lidem se neustále zvyšuje cukrovka.

A abyste se necítili úplně bezmocní a ovládaní osudem, můžete do všeho samozřejmě zasahovat v hlavní části celé hry. Nyní využijete všechny tři dřevené figurky, kterými můžete naplánovat svůj den. Můžete tak jít do práce, čímž vyděláte peníze, ale také se vám zvedne deprese. Nebo si můžete jít zacvičit do posilovny, což je pochopitelně zdravé pro tělo i ducha. Snížíte si tedy žetonky patřičně zase dolů.

Ovšem největší těžiště celé hry leží v nákupech, ať už v supermarketu, lékárně nebo výměně karet na tržišti. Jediné tržiště pak má odkrytou nabídku, jinak nakupujete doslova naslepo, ať už léky nebo potraviny. Zatímco léky obvykle použijete na sebe, u potravin záleží na jejich škodlivosti. Zatímco třeba zeleninový salát si schroupáte sami, na cigarety a uzené si necháte zajít chuť. Místo toho za třetího panáčka uspořádáte pro sousedy párty, na které jim to nabídnete. Sami si ovšem zdrženlivě nevezmete, takže uškodí potraviny zdraví pouze jim. A protože pozvání na party v rámci sousedských vztahů nelze odmítnout, je tato činnost nejdůležitější ve hře.

Můžete si pak samozřejmě v další den lízat rány v posilovně, léky nebo zdravou výživou, ale nikdo vám neslíbí, že pro vás protivníci zase nechystají nějaký nezdravý večírek. Na to však musí mít dostatek karet v ruce a není tedy tak snadné dostat soupeře až do hrobu, ačkoliv vám v tom trochu pomáhají nenadálé a nečekané události v životech všech zúčastněných.

Infarkt vás asi nejvíc dostane svojí originalitou. Podobně jako právě vydávané Dědictví od Vladimíra Suchého, kde se snažíte rozfofrovat zděděné jmění, tady se snažíte všechny své sousedy na ulici dostat do hrobu dříve, než tam budete muset vy. Naštěstí se ale autor rozhodnul o odlehčený černý humor, který vás pobaví.

Kombinace hry s pokládáním dělníků (tzv. worker-placement) s velkým podílem interakce v neustálém přelévání zdravotního stavu hráčů, přináší do hry spoustu zábavy. Tedy v případě, že se dostanete do správného kolektivu hráčů, kteří nehrají potichu a zadumaní, ale rádi události ve hře nějak komentují. Pak teprve získáte pocit, že opravdu žijete život své postavy.

Pokud jste dostali strach o variabilitu při dalších partiích, pak vás můžeme uklidnit. Nejenže je karet událostí a potravin dostatek, ale základní balení hry obsahuje také několik rozšiřujících modulů. Jedná se o další místa, které můžete ve městě navštívit a které zcela jinak ovlivní vaše zdraví. Můžete tak navštívit černý trh, bar nebo prostitutku.

Další dvě kartičky s nápisy rodina a kariéra, tedy vlastně pouze s anglickými „family“ a „career“ (škoda), do hry přinesou další žetony s písmenky F a C. Pokud si je pořídíte, pomáhají vám v krizi (rodina) nebo v příjmu (kariéra).

Je vidět, že nad hrou autor přemýšlel. Kromě těchto důmyslných rozšíření, které obohatí podíl strategie v souboji, se navzájem spousta z karet ovlivňuje. Například pokud si vezmete událost služební cesta, nemůžete v tomto kole domů, nebo naopak o dovolené nemůžete do práce. Je tedy třeba počítat s dalšími plusy a mínusy každé karty, které na vás budou časem mít vliv.

Na první pohled vypadá problémově situace, v níž hráč vypadne z partie příliš brzy. Pak by se mohl jen dívat, jak ostatní chodí na párty a dobře se baví. Jenže kromě toho, že v takové situaci se většinou celá partie blíží k nevyhnutelnému konci, může dokonce hráčům škodit ze záhrobí. Z balíčku událostí vybere vždy o jednu navíc a může si vybrat, které vloží do konečné nabídky pro kolo.

Infarkt samozřejmě není nějak hluboce strategická hra. Účastníci sice musí přemýšlet dopředu a dobře volit místa, která navštíví, ale spoustu snahy jim (stejně jako v životě) pokazí náhoda. Ať už vás potká nepříjemná událost, nebo nakoupíte v supermarketu nepotřebné karty, nemůžete s tím moc nadělat.

Ovšem naprostým jádrem celé zábavy v Infarktu jsou protivníci. Hráči si totiž mohou a dokonce musí škodit, aby z toho měli vlastní prospěch. Navzájem se tedy neustále zvou na večírky, kde si předkládají nejrůznější extrémně nezdravé pokrmy, pití i tabákoviny. Všichni milovníci interakce a škození budou v této fázi hry úplně spokojení.

Musíme velice pochválit přehledné a jasné piktogramy jak na hracím plánu, tak i na jednotlivých hracích deskách a kartách. Od prvního pohledu vám je vždy jasné, co se od vás zrovna očekává a jaký pro vás akce bude mít důsledek. Proto můžeme Infarkt doporučit i úplným začátečníkům, kteří díky němu snad objeví kouzlo deskových her. I kdyby se hru učili na vlastní pěst podle českých pravidel, nebude jim to trvat nijak dlouho.

Tentokrát je konceptu vícejazyčné verze podřízena ta česká. Zatímco loni jsme měli v krabici hned několik balíčků karet s různými jazyky, tentokrát jsou všechny jazyky namíchané na jedné kartě. Vcelku pochopitelná je tak i největší velikost písma v anglickém jazyce, čeština se slovenštinou a němčinou jsou pak obvykle utiskované a psané menším písmem. U karet to ale obvykle nevadí, protože je doprovádí výmluvné ilustrace a všudypřítomné jasné ikonky.

Zpracování je poctivé a díky všudypřítomnému puzzle a skládání komponent zajímavé. Jen hrací plány jsou trochu neposlušné a mají tendenci se odlepovat uprostřed od stolu. Tím vám při občasných posunech stolu mohou lehké kartonové ukazatele na kartě popojet. Určitě by nebyl takový problém nahradit je nějakým dřevěným kuželem. Grafiku na hracím plánu oživují siluety lidských postav a působí tak poměrně pěkným dojmem. Jen některé z obrázků do kresleného stylu nezapadají, ať už se jedná o provedení kanceláře, domova nebo rozšiřujících kartiček rodina a kariéra. Celé vizuální ztvárnění je dílem Karla N. Moravce.

Škoda je, že žeton pro začínajícího hráče nedostal takovou péči, na jakou je obvykle zvyklý, například i v loňské Veroně. Tentokrát se jedná o nic neříkající dřevěný špalík, když mohla být v hlavní roli třeba třeba rakovinná buňka (v hravém provedení) nebo třeba zvrásněné srdíčko podle názvu hry.

Zatímco tohle jsou všechno jen drobné hnidopišské výtky, mnohem větší nesouhlas musíme ještě jednou vyjádřit s grafikou krabice. Pokud je hra doporučena už hráčům od deseti let, pak si můžeme být naprosto jistí, že rodiče tuto hru svým dětem nekoupí. Pod titulním obrázkem si totiž každý představí hned nějakou šílenou párty hru od 18 let a ne odlehčenou zábavu a určitě nebude hledat nenápadný symbol s věkovým doporučením. Přitom jinak hra sama o sobě vážně není nijak závadná, pokud si odmyslíme třeba negativní efekt příjezdu tchýně do rodiny. Jak tedy možná obrázek přiláká některé dospělejší publikum, které může být pak ze hry zklamané, dokonale odradí rodinné hráče.

Ale pokud už někdo překoná obal a ponoří se do samotné hry, nebude zklamaný. Hra plná legrace a černého humoru je velmi dobrou výplní nejednoho zimního večera. Nabízí úctyhodnou znovuhratelnost díky přiloženým rozšířením, všudypřítomný černý humor a velmi netradiční námět.

Hra má sice variantu i pro dva hráče, ale ta zdaleka není tak zábavná, jako partie ve více soupeřích. Je vidět, že Infarkt je připravován jako hromadná zábava a ne tichá strategická partička pro dva. Takže pokud byste si hru chtěli pořídit třeba kvůli zajímavému tématu především pro duely, pak vás od rozhodnutí musíme zradit. Soupeření nemá zdaleka tu atmosféru.

Partie samotná trvá kolem hodiny. Zdraví všech hráčů se rychle chýlí k neodvratitelnému konci. Zatímco na začátku do donkichotského boje ještě všichni dávají úplně všechno úsilí, ke konci už jen odevzdaně čekají na poslední ránu osudu. Nezní to úplně legračně, ale vážně je. Pozor na zdravý životní styl, kterým se může hra nepříjemně protáhnout. Můžete si pomoci třeba vyřazením posilovny, což je možné právě za pomoci přiložených rozšíření.

Infarkt je ale v podstatě hra určená právě především na párty. Jen prostě nevadí, když se k vám připojí i někdo mladší, koho třeba zrovna musíte hlídat. I on si hru užije stejně, jako jeho dospělí soupeři a nikdo nebude mít žádný pocit, že by se partie neměl účastnit.

Možná se zdá, že jsme Infarkt hodně kritizovali, ale většinou se nejednalo o nijak závažné výtky, které by nebylo možné překonat. Pro někoho samozřejmě může být námět hry příliš, třeba z osobních důvodů. Pokud vás ale námět boje s větrnými mlýny nemocí a vzájemného sousedského škádlení zaujal, pak si určitě hru plnou záškodnictví užijete. A třeba ve vás zanechá i nějaký ten dobrý efekt v podobě toho, že se budete o sebe starat trochu lépe. Ale to se ukáže teprve za pár let, až se začnete opravdu cítit lépe, třeba i zásluhou Infarktu.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorVladimír Brummer
IlustraceKarel N. Moravec
VydavatelArclight, Czech Board Games, Efko
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 5
Herní doba45
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(7 voters)
KategorieHumor, Medical, Party Game
MechanismyCard Drafting, Hand Management, Player Elimination, Simultaneous Action Selection, Worker Placement
Alternativní názvyThe Infarct, 心臓発作, 心臓発作にならないための10の方法

Více o hře.

Recenze: Infarkt – jak se vyhnout zástavě srdce
Klady:

+ originální námět
+ netradiční balení
+ spousta interakce
+ pět rozšíření v základním balení
+ logické důsledky karet
+ propojení karet, událostí a zdravotního stavu
+ třeba zlepší vaše zdraví
+ jednoduchá hra, kterou zvládnou všichni
+ černý humor
+ výborná na party
+ cena
Zápory:

- hrozná grafika krabice
- klame cílovou skupinu
- nejednotné grafické zpracování
- angličtina první
- kartonové ukazatele zdraví
- pro někoho může být téma nevhodné
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Ivor the Engine – lokomotiva hlídá ovečky