Recenze: Iniciativa – jak se stát agentem?

Je to takový tajný sen každého malého kluka. Najít na půdě tajemnou krabici, otevřít ji a dostat se tím do víru nějakého fantastického dobrodružství. Pokud byste se zeptali, určitě by vyprávěli o dinosaurech, pokladech nebo pirátech. Tentokrát ale tajemný box obsahoval šifry, jejichž stopy vedou do světa tajných agentů.

A právě takový děj plný náznaků a tajemství čeká na hráče v deskové hře Iniciativa, kterou si pro všechny skryté agenty připravil Corey Konieczka. Hra vyšla v roce 2021 pod hlavičkou společnosti Unexpected Games a do češtiny se dostala zásluhou firmy ADC Blackfire.

Už na první pohled je jasné, že hráče čeká komiksové dobrodružství. Na víku je totiž vidět silueta, jejíž portrét je plný místností jednoho domu. Lákavá grafika víka si nijak nezavdá s obsahem boxu, jemuž vévodí pevný oboustranný plán. Ten znázorňuje řadu místností, které jsou propojené dveřmi a jedná se o budovu, ve které hráči budou hledat stopy. Položí ji tedy do středu stolu a pustí se do prozkoumávání dalších komponent.

Všechny zaujme plastový stojánek se spoustou otevíracích okének. Hlavně je tam ale šuplík, který čeká na nějakou kartu s misí a šifrou na druhé straně. Jako výbavu ke stojánku budou hráči v rámci přípravy potřebovat balíček misí. Každá má na přední straně nakreslenou mapu konkrétního domu, takže hráči podle toho rozmístí dveře a další potřebné komponenty. Předepsané jsou také destičky stop, které mají jasně dané rozložení a do jednotlivých místností patří jeden nebo více exemplářů.

Vedle plánu hráči připraví čtveřici akčních karet, které představují výběr v každém tahu. Balíček zdrojů zamíchají a každý si do ruky vezme čtyři karty. Většina karet, tedy mise a tajemství, ale zůstane ležet nevyužitá a neprozkoumaná v boxu. Každý si ještě vybere svého hrdinu se speciální schopností a jeho figurku postaví na startovní pozici mapy.

Ještě před začátkem kampaně se hráči uvedou do příběhu přečtením prvních několika stran komiksu. Pak už se budou střídat v provádění jedno nebo dvou akcí z těch, které jsou dostupné. Na začátku to jsou všechny, ale k jejich provedení vždy musí zahrát jednu kartu z ruky a umístit ji právě na tu použitou akci. Hodnoty těchto karet ale musí být vzestupné.

Na výběr mají zcela dle očekávání v první řadě možnost posunout svoji figurku o několik místností. Tam, kde se ocitnou se svojí figurkou, mohou poté sbírat stopy. Pokud na žetonu odhalí symbol, který je viditelný na jednom z okének plastového stojánku, mohou takové políčko odkrýt a zjistit část tajenky. Při odkrývání ale může mít hráč smůlu a narazit na některou z léček. Takové situace stojí hráče v důsledku čas, i když jim třeba „jen“ zablokují jednu z možných akcí.

Další možností je průzkum, který je bezpečnější, protože lze odhalit na dálku žeton v sousední místnosti, ale nelze jej tímto způsobem sebrat. Jak se postupně plní postupky a některé akce jsou zablokované, uvítají hráči možnost přeskupení, tedy odhození karet do balíčku.

Na konci tahu si vždy doberou novou kartu a po prvotním vyprázdnění celého balíčku vezmou všechny odhozené karty (ne ty, které jsou v tuto chvíli u akcí) a spolu s nimi přimíchají také nějaké ty karty hodin. S jejich tikáním se pak začne blížit konec a prohra, pokud se týmu nepodaří včas uhodnout tajenku. Jestliže odhalí potřebný počet hodinek, prohráli jako tým.

Výhra je ale teprve začátkem celého snažení, protože hráči si tím otevřou cestu do druhé části každé kapitoly. A tou je vyřešení hádanky, která stojí na kartě. Sice uhodli sestavu písmenek, ale to ještě neznamená, že tím jejich snažení končí. Někdy bude tajemství za slovem jednoduché, jindy bude jeho odhalení složitější, ale především je pokaždé jiné.

Je dobře, že tyto tajenky používají různé šifrovací mechanismy, které hráčům odhalí karty tajemství. Tento balíček je plný překvapení, která postupně do hry přidávají nové myšlenky. V základu ale hra zůstává o náhodném sbírání žetonů, které pomohou odkrývat okénka a tím dokončit celou misi včas.

A to není jen pozitivní zpráva, protože hlavní náplň partie je repetitivně a není zrovna nejzajímavější. Mícháním karet času do balíčku trochu připomíná Pandemic. P5edevším ale nabízí hráčům zajímavé možnosti, jak spolupracovat a hrát vzestupně čísla. Při tom je ale v pravidlech jasně řečeno, že spolu nesmí komunikovat o přesných hodnotách, ale mohou pouze naznačovat, jak jsou na tom.

Plánování pohybu po mapě a rozvržení akcí je při tom tím zásadním pro úspěch. Někdy vyhrajete s přehledem, jindy je každý další tah ohromně napínavý, jak nevíte, kdy na vás vyskočí ta poslední karta času. V případě neúspěchu navíc hráči vyřeší misi, nezjistí její tajenku a nemohou se pustit do řešení šifry.

Řada misí má na úvod i na závěr nějaké pokračování příběhu o skupince mladých studentů, kteří hrají přesně tak, jak samotní hráči. Jen se děj odehrává v jejich světě a jako taková i zasáhne hra do jejich životů.

Vše je založeno na kooperaci, která je ale omezená. I tak je ten pocit spolupráce solidní a nestihne na půlhodinovém prostoru na jednu partii vyprchat. Přesto doporučujeme, abyste do partie nezvalí více než dva spoluhráče, jinak hra bude příliš naředěná.

Celá partie je náhodná. O tom není žádných pochyb, protože žetony stop jsou rozmístěné náhodně, někdy je naleznete rychle, jindy musíte odkrýt vše až do poslední ikony. A to je docela rozdíl, který může tvořit předěl mezi úspěchem a prohrou. Navíc řada pastí hráčům dává dost zabrat, i když se některými schopnostmi postav a dobrým rozhodováním můžete většině z nich vyhnout.

Zpracování je dobré, pokud vezmeme v potaz hlavně chytrou okénkovou destičku. Tam si hráči musí pouze dávat pozor na to, aby omylem nezahlédli tajenku. Takový pohled už se nedá vrátit zpět, proto je dobré míst vše správně položené, než začnete kartu nastrkovat dovnitř. Samotný herní plán určitě mohl mít zajímavější grafiku.

Iniciativa je jedna z těch her, které není vůbec snadné hodnotit. Ačkoliv je její část opravdu nudná, tak pocit z luštění šifer a jejich spojení s příběhem je něco, čemu nedokážete odolat. Nás obecně kampaň bavila, a pokud Vám nevadí náhoda, pak máte šanci, že si užijete i hlavní náplň každé partie. Významně lákavější bude pro mladší publikum nebo rodiny s dětmi, které náplň i jednoduchost ocení a náhoda jim nemusí tak vadit. Iniciativa díky tomu zůstává velmi dobrou hrou, která prostě má své problémy.

Iniciativa je hrou překvapivě rozporuplnou, protože kde je příběh a zábavné řešení šifer, tam trochu celý dojem kazí repetitivnost herního mechanismu a výrazná náhoda. Hráči ale stále musí spolupracovat, a ještě se mohou těšit, že na konci každé mise budou řešit nějakou šifru. Tomu lákadlu se nedá říct ne, obzvlášť pokud ve Vašem týmu jsou nějaké děti. Iniciativa pak je o dost zajímavější, přičemž si udržuje svoji výhodu v podobě rychlého průběhu.
+ propojující příběh
+ spolupráce hraním karet s omezením komunikace
+ šifry a jejich řešení