Recenze: Jerusalem – bitva o moc ve svatém městě

Jeruzalém, v hebrejštině Yerushaláyim, je město s opravdu dlouhou a bohatou historií. Není na ní však nic moc veselého, přestože právě místo narození Ježíše Krista by mělo být přístavem míru ve všudypřítomných nepokojích.

Město, které se objevuje poprvé v egyptskcýh záznamech jako Foundation of Shalem, nebo také Urušalimum, a je jedním z nejstarších měst na světě. Za svoji historii bylo dvakrát zničeno. Navíc má za sebou v historii 23 obležení a 44 obsazení.

V tomto slavném městě se odehrává stejnojmenná desková hra, na kterou jsme si dnes pro vás připravili recenzi. Jejím autorem je italský designér Michele Mura. Hra vznikla v teprve roce 2010 pod záštitou společnosti Abacus Spiele a jedná se tedy stále ještě o rok a několik měsíců starou novinku. Do České republiky a do českých domácností se pak podívá zásluhou společnosti REXHry, která ke krabici přidává česká pravidla. Nic jiného k hraní nepotřebujete, protože na kartách i na plánu jsou pouze vševysvětlující ikonky. Řadí se tak po boku skvělého Dojo (recenze) nebo Zooloretto (recenze).

Jerusalem pak patří hrám většího rozměru, jako je třeba Airlines Europe (recenze) s podobným čtvercovým rozměrem krabice. Grafika na víku odpovídá přesně tématu hry, takže už při otevírání pomalu nasáváte atmosféru tajemného města. A to všechno bude pokračovat i dál, jak budete postupně objevovat svět deskové hry Jerusalem a ilustrací autorů Guida Favaro a Evy Villa.

Nahoře leží tradičně komponenty většího rozměru, což jsou především barevné hráčské zástěny, za kterými si budete schraňovat své svěřence, peníze a akční karty. S nimi nahoře leží také kartonový rozkládací hrací plán, který obsahuje krásné ilustrace. Deska je rozdělena do šesti různých částí, čímž zobrazuje odlišné oblasti města. Každá z velkých oblastí je pak rozdělena na hlavní a dvě menší, o jejichž kontrolu budou hráči soupeřit.

Trochu vás vyděsí barevná brožurka s pravidly, která je na první pohled docela silná. Uklidní vás nakonec až zjištění, že v sobě obsahuje více jazyků – kromě povinných angličtiny a němčiny také italštinu, francoužštinu a španělštinu. Vedle jsou na bílém listu papíru přiložena česká pravidla od společnosti REXHry, která vás bez problémů provedou všemi poměrně jednoduchými principy hry.

Kromě již zmíněných součástek najdete v krabici také balíček karet, které mají hned několik druhů a funkcí – akční karty, karty povolání a událostí. Kartonové mince se zde jmenují bezanty a dělí se na stříbrné a zlaté (v hodnotě pěti stříbrných), jsou pevné a vypadají velice pěkně s tematickou podobiznou na přední i zadní straně.

Zbytek dílků už je vyrobený ze dřeva. Nejjednodušší jsou figurky baronů a každý hráč má ve své barvě pouze jednoho z nich. Podlouhlé válečky slouží pro sledování bodů, ale množstevní převahu mají drobné kostičky barevných panošů. Právě s jejich pomocí budete nejlépe získávat nadvládu nad městem a postupně vaše moc poroste. Nejvíce ale zaujmou všechny zkušené hráče čtvercové dřevěné destičky, jejichž poslání je na začátku tajemstvím. My vám ale už teď prozradíme, že z nich budete stavět věž. Teprve tomu z mocných rodů, který postaví nejvyšší věž, se bude celý Jeruzalém klanět!

Začátek partie je poměrně jednoduchý – hráči si rozeberou barevné dílky s výjimkou panošů. Ty do začátku nedostanou naopak žádné a všechny kostičky zůstanou ve společné zásobě. Baron, zástěna i patra věže však připadnou hráči, ale není třeba je umisťovat za zástěnu. Jejich množství je vždy jasné. Jinak na tom jsou finance, které tajné jsou a do začátku bude každý z rodů držet 12 bezantů, dva zlaťáky a dva stříbrňáky. Váleček vaší barvy umístíte do středu hracího plánu na číslo nula, na počítadle prestiže, které však nefunguje jako počitadlo vítězných bodů tak, jak jej známe. Má totiž pouhých 20 polí.

Zbytek přípravy už je velice jednoduchý – do nabídky se otočí všechny čtyři karty úřadů, kterými město disponuje – konstábl, pokladník, maršál a admirál. Zamícháte balíček akčních karet a připravíte události. Ze čtyř se v každé partii dostanou ke slovu tři v náhodném pořadí, jak je rozložíte k horní straně hracího plánu. Zatím jsou však jejich hodnoty tajné.

Tah hráčů se skládá ze čtyř fází. Hned první však určí směr hry, protože každý ze soupeřů navštíví jednoho z úředníků. Protože jsou hráči také jenom lidi, mohou vždy v jednom tahu využívat výhod právě jednoho z úřadů. Je zřejmé, že každý z nich se bude výrazně odlišovat a to hned třemi způsoby: speciální schopností na kartě, počtem panošů, které můžete v kole naverbovat a také pořadím, ve kterém na vás přijde v kole řada.

Samozřejmě málokdy bude panovat na začátku shoda o to, kam který z rodů chce to které kolo jít. Proto se vždy bude konat aukce za pomoci bezantů a ten, kdo obětuje nejvíce financí, si bude moci užívat společnosti dané osobnosti. Na konci této fáze si také hráči v již určeném pořadí úřadů vyberou ze čtyř náhodných akčních karet. Tedy začínající hráč ze čtyř, druhý v pořadí ze tří, třetí pak ze dvou.

V druhé fázi kola pak hráči v pořadí podle úřadů postupně umisťují svoje panoše na hrací plán, aby jim zajistili moc v různých částech města. Zde je důležité zopakovat, že město je rozděleno do šesti oblastí – králův palác, čtvrť templářů, patriarchát, trh, šlechtická část a Davidova věž. Prvních pět zmíněných je rozděleno do tří částí a vy musíte vybrat při umisťování konkrétní z nich. Samozřejmě můžete svoje panoše (kostičky) rozdělit do více míst a to nejlépe tak, abyste měli na konci kola v co nejvíce místech většinu.

Právě ta se totiž vyhodnocuje pro každou z mrňavých částí i velkých oblastí. Hráč, který zde má největší počet svých zástupců, získá odměnu v podobě naverbovaných panošů, peněz nebo prestiže. První dvě zmíněné si vezme k sobě za zástěnu a může je použít v dalších kolech, prestiž si pak zaznamená válečkem na středovém posuvníku.

Kromě malých částí se vyhodnocuje i jejich součet v celé oblasti, takže i hráč, který nemá většinu v žádné ze tří kousků může třeba v králově paláci mít nejvíce poddaných a vyhrát další odměny.

Na konci kola na hráče čeká nějaká vypečená událost, která většinou vyřadí ze hry panoše z některé části hracího plánu. S postupem času se lze na události připravovat, protože máte tušení, co tak může ještě přijít. U některých událostí lze několik panošů zachránit nebo přesunout.

Samozřejmě situací velmi často míchají speciální schopnosti úřadů a také akční karty. Díky tomu se panoši neustále přelévají mezi jednotlivými částmi města Jeruzalém a na hracím plánu se pořád něco děje. Je tedy důležité míst stále přehled o situaci a o počtech panošů v konkrétních oblastech, abyste si zachovali většinu.

K tomu slouží také velice důmyslná poslední oblast, které jsme se zatím vyhýbali – Davidova věž. Hráči v průběhu tahu postupují podle předem vydraženého pořadí, takže ačkoliv má začínající hráč nejvíce panošů, nemá zdaleka poslední slovo a ostatní jej v mnoha místech určitě předběhnou. On však má ještě jednu možnost, jak na konci kola rozmístit několik dalších svěřenců. Stačí totiž mít většinu v Davidově věži. Takový hráč může ještě před vyhodnocením nadvlády přemístit jednoho svého panoše na libovolné místo mapy.

Dalším velice důležitým způsobem, jak si zajistit dominanci, je umisťování baronů. Do místa, kde stojí baron totiž již do konce kola nelze přidávat žádné panoše. Když jej ale vysíláte, musíte s ním poslat také tři panoše jako doprovod.

Na konci kola, po vyhodnocení události, přichází na řadu ta nejradostnější fáze – stavění věže. Všechny získané body prestiže musíte okamžitě utratit za stavbu věže. Každé patro pak stojí o jedna víc prestiže, než je jeho úroveň – za druhé zaplatíte tři, za třetí čtyři, a tak dále. Věže se staví v rozích hracího plánu na vyznačených symbolech erbů.

Tímto způsobem proběhne celkem pět kol. Na konci posledního z nich rozdá král odměny těm s největšími úsporami, či s nejvíce nerozmístěnými panoši. Hráč s nejvyšší věží vyhrává, v případě shody rozhoduje pozice válečku na stupnici prestiže.

Jeruzalém je velice důmyslná převahová hra, která má v sobě velkou dávku důvtipu a zajímavých myšlenek. Ve své podstatě se jedná pouze o jednoduchý úkol – získat a rozmístit více kostiček než soupeři. Ale ono to není zdaleka tak jednoduché, protože vzhledem k velkému množství oblastí se nesmíte příliš oslabovat a zaměřovat se na velký počet. Zároveň však musíte mít v hledáčku ty, důležité pro vaši strategii. Pečlivě si zvolit, o které oblasti budete bojovat, je na začátku zásadní.

V průběhu hry už je změna taktiky složitější, protože to zahrnuje nutnost přesouvání panošů. Ale právě tyto situace s přeléváním sil po hracím plánu jsou nejzajímavějšími situacemi celé hry. Nikdo ze zúčastněných kromě hráče na tahu totiž neví, jak se nakonec všechno vyvrbí.

Pořadí pro každé kolo je velice důležité, ale někdy je lepší hrát jako poslední a mít tu možnost všechny přechytračit šikovným umístěním čtyř panošů. Namísto toho si můžete ale vzít sedm panošů, z nich umístit třeba jen tři a zbytek si nechat na další kolo, kdy se budete zajímat až o poslední pozici. Veškeré plány pak může ještě narušit výrazně Davidova věž, která do hry přidává další úroveň.

Vzhledem k počtu čtyř událostí časem utrpí variabilita partie, o niž se starají spíše samotní hráči. Náhodné zamíchání akčních karet je asi jediným vlivem, který může být nepříjemný stratégům majícím v oblibě hry, nad nimiž mají plnou kontrolu.

Zpracování samotné je na špičkové úrovni. Všechny ilustrace a grafika dokonale navozuje skvělou atmosféru, mrňavé kostičky nijak neruší, jen se s nimi může některými větším dlaním hůře manipulovat. Na zástěnách mají hráči vykreslenou nápovědu k průběhu kola, všechny ikonky jsou přehledné a jasné.

Partie ve dvou je naprosto srovnatelná s těmi ve větších počtech. Vliv na tom má skutečnost, že jedna část města a hracího plánu je uzavřena a nelze o ni soupeřit. Tím je zajištěný těsnější vztah mezi protivníky. Ve větších počtech se pak nadvlády více přelévají, ale hra naštěstí netrvá nijak výrazně déle.

Jeruzalém je velice příjemnou hrou, která neklade velké nároky na naučení. Pokud máte již zažité základní principy deskových her, pak ji určitě oceníte. Bere si to nejlepší z převahových her a vytváří zábavný mix se skvělou atmosférou. Nezbývá tedy, než ji doporučit všem, kdo se rádi o vítězství přetahují do poslední chvilky.

AutorMichele Mura
IlustraceGuido Favaro, Eva Villa
VydavatelABACUSSPIELE, ElfinWerks, Red Glove
Rok vydání2010
(11 voters)
KategorieMedieval
MechanismyArea Majority / Influence, Auction/Bidding, Open Drafting, Worker Placement
RozšířeníJerusalem: Call to Arms, Jerusalem: Extra Resources, Jerusalem: Foreign Baron, Jerusalem: Pass, Jerusalem: The Artist, Jerusalem: The Assassin, Jerusalem: The Beggar, Jerusalem: The Builder, Jerusalem: The Horse, Jerusalem: The Merchant
RodinaCities: Jerusalem

+ téma
+ skvělé zpracování