Recenze: Jídlo s. r. o. – dobroty na kartách

jidlo-sro-01

Máte rádi jídlo? Kdo ne, že ano? A jste zastánci klasické kuchyně, nebo rádi experimentujete? Ono na tom vlastně ani nezáleží, hlavně, že vám chutná. Ovšem pokud patříte do té druhé skupiny, pak určitě oceníte o kapku víc novou vědomostní hru Jídlo s. r. o. z řady znalostních her od firmy Albi. Ta ale naštěstí má mezi tématy také česká jídla nebo nápoje, takže se není čeho bát, že budete muset hned tahat z rukávu, co je to bulgur, molekulární kuchyně nebo jak vypadá miso polévka. Kompletní otázky připravilo duo Dagmar Jandová a Zbyněk Otáhal.

Všechno potřebné k hraní najdeme v bělostné krabičce s talířem a příbory. Svojí barvou se možná snaží jít ve stopách iKnow, ale společné má pouze zařazení do znalostní rubriky. Zařadí se tak spíš mezi hry Česko nebo Světový film, které fungují na podobném principu. Uvnitř se tedy nachází hromada 150 karet, každá s šesti otázkami, což dává dohromady úctyhodný součet 900 otázek v krabici. Pro hráče jsou připraveny také barevné figurky a jednak kostka.

Celá hra funguje velmi jednoduše. Každý si vezme jednu barevnou figurku a postaví ji na libovolné políčko z kruhové trasy. Ta je rozdělena na čtvrtiny podle oblastí otázek a každá taková část okruhu má celkem šest políček. Není ji tedy možné přeběhnout jedním hodem kostky. Karty je třeba rozdělit podle vodotisku na kartě na čtyři typy – zajímavosti, nápoje, česká jídla a zahraniční jídla.

jidlo-sro-08

Hráči od té chvíle budou házet kostkou a posouvat svoji figurku libovolným směrem – tedy po směru nebo proti směru hodinových ručiček – po herním plánu. Kdykoliv figurka zastaví svůj pohyb, určí cílovým políčkem kategorii otázky. I tak ale musí hráč hodit kostkou a určit tak číslo otázky na škále jedna až šest.

Soupeř pak vezme horní kartu a přečte mu vylosovanou otázku. Pokud hráč dokáže správně odpovědět, kartu získá a má jeden ze čtyř úkolů splněný. Celkově je tedy základem úspěchu splnit otázky všech čtyř okruhů a teprve pak hráč může slavit vítězství.

Zdálo by se tedy, že i Jídlo s. r. o. jde ve šlépějích předchozích kvízových her. Naštěstí v pravidlech najdeme kromě toho také jeden nový prvek. To je důsledek nového rozložení políček na plánu, které nejsou náhodně rozdrobené po celé ploše, ale nachází se ve skupinkách.

jidlo-sro-03

Pokud hráč odpoví na otázku špatně, bude muset na této pozici zůstat i v příštím kole. Dostane sice jinou kartu, znovu hodí kostkou a musí odpovídat na otázku ze stejné kategorie. Tak není možné se přesunout jinam, ale hráč je uvězněn, dokud se mu to nepodaří. Správná odpověď ale také znamená konec tahu a není možné znovu házet, jako jindy.

Tyto dvě novinky hru dělají jinou. Jenže s ohledem na variabilitu a volbu hráče je tato změna v pravidlech spíš přitížením. Pocit ze hry je, že jste často tak trochu v pasti, stačí jen špatně odpovědět. Od kategorie prostě není možné utéct a hráč se musí poprat s každým tématem.

jidlo-sro-05

Nabídka otázek je velmi variabilní a zajímavá. Už samotný počet otázek v nabídce je sázkou na jistotu, protože není snadné narazit znovu na stejnou otázku. Často si ale i po dlouhé době budete pamatovat odpovědi. Některé jsou hodně jednoduché (Jakou barvu má pistáciová zmrzlina?), ale jsou tu otázky těžší, ať už jde o nějaké historické údaje nebo o otázky typu Co je arača nebo pro neangličtináře nereálná odpověď o pozdní snídani spojené s obědem.

Otázky prošly kvalitní korekturou a nenarazíte na nějaké zbytečné tiskové chyby.  Jinak ale zpracování je víc než obyčejné. Herní plán je v podstatě prázdný, karty mají pouze barevné puntíky a figurky jsou ty klasické z Člověče, nezlob se.

jidlo-sro-11

Jídlo s. r. o. se pokusilo přinést do nabídky něco nového. Bohužel ne všechny novinky jsou k dobru a tentokrát to dopadlo trochu rozpačitě. Ovšem to nemění nic na tom, že pokud si rádi prověříte svoje znalosti v kategorii jídla a nápojů, pak jste na správné adrese. Větší soubor otázek s možností zasoupeřit si s ostatními než Jídlo s. r. o. nenajdete.

Jídlo s. r. o. je pokračovatelem kvízových her, které všechno sází na náhodu kostky a teprve poté na znalosti samotných hráčů. Ti musí předvést, že znají tentokrát všechno o jídle a nápojích a to nejen místní, ale i světových. Řada otázek je opravdu zajímavých a málokdo na ně bude znát (napoprvé) odpověď. Nabídka je ale široká, takže než se k ní dostanete znovu, uplyne mnoho partií. Hráčům ale tentokrát trochu svážou nohy nová pravidla a samozřejmě i náhoda. Jídlo s. r. o. nedostalo do vínku originalitu, ale přesto si na něm pochutnají všichni gurmáni (opravdoví ne deskovkoví).

+ velký počet otázek
+ zaručena variabilita na hodně partií
+ zajímavé okruhy