Recenze: Junk Art – staňte se umělcem

junk-art-19

Mnoho lidí by den na skládce považovali za trest. Jenže je tu jeden typ lidí, kteří budou každý okamžik takového dne považovat za obrovskou šanci. To proto, že v každém kousku železa nebo vyřazeném spotřebiči vidí šanci se vyjádřit. S pořádnou dávkou šikovnosti může z každého odpadku vzniknout jedinečný umělecký předmět.

Kdo by si nechtěl něco z odpadků postavit? Naštěstí budeme mít jedinečnou šanci v deskové hře Junk Art, kterou vytvořila dvojice designerů Jay Cormier a Sen-Foong Lim. Hra vyšla v produkci společnosti Pretzel Games (Flick Em Up) a především pod záštitou firmy F2Z. I s ilustracemi Chrise Quilliamse a Philippe Guérina vznikla krabice v roce 2016 a to v distribuci firmy Esdevium Games.

Celé hra vás dokonale překvapí, protože balení je vytvořeno jako dřevěný box se šoupacím víkem. Pro ochranu je ale dřevo umístěné v kartonovém dně, které poslouží těmi klasickými popisky. A uvnitř na hráče čekají čtyři přihrádky plné hromady dřevěných dílků představujících odpadky (patnáct typů ve čtyřech barvách), kulaté fanoušky a také šest dřevěných základen, od nichž hráči dostanou do začátku po jednom kusu. A zmíněné dílky vytvoří základní herní plochu uprostřed stolu společně s kartami odpadků (šedesát karet, každá odpovídá jednomu kousku odpadků) a také sadu tří karet města, které určí pravidla dané hry (ty jsou často specifické pro různé počty hráčů).

junk-art-04

Každé ze tří zvolených měst (a celkových dvanácti) má svoje vlastní specifická pravidla. Vždy jde ale o stavění do výšky a většinou se hráči snaží dosáhnout svými stavbami co nejvýše. K změřenívýsledku jejich snažení je v boxu k dispozici také jeden rolovací metr.

Často hráči dostanou do ruky nebo před sebe karty odpadků. A právě jejich volbou, ať už vlastní, náhodnou nebo soupeřovou, se vždy určí identita dřevěného dílku, který je třeba postavit v aktuálním kole. Při stavbě je možné používat obě ruce, držet si základnu nebo novým dílkem posouvat již stojící kusy stavby.

Hráči se střídají a snaží se dosáhnout se svojí stavbou výše než soupeři. Dříve nebo později začnou kusy odpadků padat a dílo se začne hroutit. Kdykoliv hráči spadne nějaký dílek, který už byl dříve součástí díla (nepokládá jej v aktuálním kole), odloží jej do svojí trestné hromádky. Počet dílků může určit kolen kola nebo hráče například vyřadit. Na konci každého navštíveného města si hráči porovnají výšky svých budov a získají nějaké fanoušky. Pokračují turné napříč všemi třemi městy a teprve poté zjistí, kdo z nich je nejpopulárnější. Ten se stává vítězem.

junk-art-01

Junk Art je hra, která má kouzelně jednoduchá pravidla. Ten základ je opravdu úplnou kostrou dovednostních her, ve kterých na sebe stavíte jednotlivé náhodně zvolené dílky. Hráči i tady budou muset prokázat svoji šikovnost, pevnou ruku a přesný odhad. Jenže zatímco základ lze popsat dvěma větami, tu opravdovou zábavu ze hry dělají jednotlivé karty měst.

Návštěva jiného města znamená úplně jiný průběh boje o přízeň fanoušků. Liší se už od volby karet, přes průběh až po způsob bodování. Pokaždé to je odlišné, pokaždé zajímavé.

Hráči mohou soupeři vybírat kartu k postavení a ovlivnit tak jejich šance. Dílky jsou skvěle navrženy a většina z nich vyžaduje opravdu chytrou manipulaci. Ale vždy je možné odpadek položit a nezbourat si celé svoje dílo. Jak ale výška roste, zvyšuje se také obtížnost. A každý kámen zvolený pro soupeře je hřebíčkem, který jim můžete zatlouct do jejich veledíla. Tato možnost je skvělá a obsahuje ji rovnou několik variant.

junk-art-08

Ovšem možností je daleko víc. Budete stavět současně na rychlost nebo všichni na jednu společnou základnu uprostřed. Hráči obvykle nemají příliš možností, jak výrazněji ovlivnit, s jakým dílkem budou stavět. V nejlepším případě si vybírají ze tří. Musí ale být schopni zvládnout jakoukoliv výzvu. Právě takový umělec se na konci obvykle stává vítězem.

Hra je velmi dynamická, protože každé kolo je opravdu rychlé. Účastníci se neustále střídají v pokládání dílků a není čas se nudit nebo poohlížet po okolí. Všichni soupeři mají oči upřené na svoje stavby a snaží se připravit na další kolo, které přijde během několika okamžiků. Jedna chyba ale prohru obvykle nedělá, protože teprve více spadených dílků hráče vyřadí. Ale často mu za upadlé kousky díla zmizí nějací fanoušci.

Svoji zásadní roli odehraje nejen taktika soupeřů, kteří vám podstrčí těžké dílky, ale také štěstí. Když si hráči vybírají sami, musí i tak pracovat s tím, co jim zrovna balíček přichystal. No a někdy bude mít prostě jeden z nich výhodu. Na druhou stranu nehraje se na počet dílků, ale na výšku stavby.

junk-art-17

Zpracování je parádní. Dřevěný box působí ohromujícím dojmem a samotné dílky jsou prostě parádní. Dřevo je sázka na jistotu a je ho tu opravdu hodně. Bohužel kvalitě a dojmu odpovídá také cenovka, která je opravdu vysoká. Možná až příliš na hru zaměřenou pouze na šikovnost.

Junk Art je do puntíku vymodelovanou dovednostní hrou. Pokud tedy podobný typ her nemáte rádi a nevládnete šikovnými prsty, pak si stavění neužijete. Hlavní tu není taktika, ale schopnosti. Přemýšlení vám partii nevyhraje. Ale právě to je zase na druhé straně zábava pro ostatní skupiny hráčů a ti budou z Junk Art nadšení. Hra představuje špičku v stavěcí zábavě a díky hromadě variant je výborně variabilní. V každé partii navštívíte jiná tři města a některé verze si zahrajete teprve třeba v šesté nebo sedmé hře!

AutorJay Cormier, Sen-Foong Lim
IlustracePhilippe Guérin, Chris Quilliams
VydavatelPretzel Games, Hobby Japan, Kaissa Chess & Games, Ludonova, MINDOK, Plan B Games
(8 voters)
KategorieAction / Dexterity, Party Game
MechanismyBingo, Hand Management, I Cut, You Choose, Score-and-Reset Game, Stacking and Balancing
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Mechanism: Tower Stacking, Organizations: The Game Artisans of Canada, Theme: Art
Alternativní názvyJunk Art: Umění z odpadu, Junk Art: η Τέχνη της Ισορροπίας, ジャンクアート, 積木藝術 Junk Art

Recenze: Junk Art – staňte se umělcem
Junk Art je parádní zábava. To je vlastně asi všechno, co byste mohli potřebovat vědět. Jenže zatímco všichni milovníci šikovných prstů a dovednostních her už běží si ji pořídit, bude řada hráčů, kteří nejsou její cílovou skupinou. A nepřesvědčí je ani dynamika kol, různorodost jednotlivých partií (pokaždé trochu jiná pravidla) nebo fakt, že vše nestojí a nepadá na jednom omylu. Bohužel cena může odradit i řadu potenciálních fanoušků. Pokud se přes ni dokážete přenést, pak je Junk Art výbornou zábavou. Teprve čas ale ukáže, jestli zvítězí precizní kvalita a zpracování nebo šetření.

+ velmi variabilní
+ parádní zpracování
+ dobře zvolené dílky