Recenze: Kingdom of Solomon – hledá se šalamounův nástupce

Kingdom of Solomon - připravená hra

Je na čase, aby se někdo pevnou rukou ujal království šalamounova. Jenže adeptů je více. Bohatí kupci z okolních měst se každý začali předhánět v podpoře obecných zájmů a to je vždy nejvíce prospěšné pro lid. Pojďme se i my zúčastnit zvelebování Izraele.

Právě v tomto neobvyklém a netradičním prostředí se odehrává nová desková hra od společnosti Minion Games s názvem Kingdom of Solomon. Jejím autorem je Philip duBarry a ilustrace na všechny ty karty a herní plán připravil Ricky Hunter. Příběh odehrávající se v šalamounově království není zrovna tradiční a nevznikly z tohoto žánru zatím nijak výrazné hry. A to se Kingdom of Solomon pokusí změnit.

Navzdory svojí malé světle hnědé krabičce se Šalamounem na obrázku se uvnitř ukrývá poměrně variabilní sestava herních součástek. Protože se nejedná o karetní hru, všechno pěkně zakrývá herní plán, který znázorňuje mapu Izraele. Na první pohled vám může připadat, že na desce je příliš textu, ale nemusíte se bát, celá hra je poměrně jednoduchá. Jedná se totiž o další hru, ve které budete vysílat své dělníky na herní plán (worker-placement) a snažit se jejich silami ukořistit co nejvíce pro sebe.

Kingdom of Solomon - připravená hra

Právě tyto dřevěné figurky vašich služebníků jsou druhou částí, kterou vám hra po okrytí poskytne. Figurky ovšem nejsou toho tradičního carcassonnovského typu, ale spíše připomínají klasické figurky pro Člověče nezlob se. Jen jsou možná trochu větší. Ze dřeva jsou vyrobeny ve čtyřech barvách hráčů také malé kostičky představující městské budovy, které budete rozmisťovat na plánu.

Předposledním předmětem ze dřeva jsou drobné hnědé tyčinky, které mají ve hře představovat silnice spojující jednotlivé izraelské oblasti. Když je spojíte, můžete z nich pak získat větší výnos. Nemohou chybět ani barevné kostičky představující suroviny – dřevo, zlato, měď a kámen.

Výčet součástek uzavřeme těmi papírovými – samozřejmostí jsou několikastránková pravidla, která jednoduše a přehledně popisují celý herní princip. Z papíru je také jedna velká hromádka karet, které jsou hned dvou typů – karty odměn, za které dostanete vítězné body, a pak především ty druhé představující budovy. A několik kartonových dílků mincí je tím úplně posledním, co v balení objevíte.

Kingdom of Solomon - detail herního plánu

Přestože v Kingdom of Solomon budete opět pokládat svoje dělníky na místa ve snaze co nejlépe využít svůj tah, obsahuje hra hned několik nových a originálních principů. Základem všeho (ačkoliv tohle není zrovna úplná novotina) je skutečnost, že ve hře není žádná měna. Všechny svoje potřeby a nákupy budete hradit za pomoci vítězných bodů, což je vynikající z hlediska herního systému, ovšem pro hráče mnohdy velmi dvojsečná zbraň a důvod mnoha bolestí hlavy.

Naštěstí nákupů za body si ve hře neužijete zdaleka tolik, jako jejich zisků nebo těžby jednotlivých surovin. K tomu se dostaneme hned, jakmile připravíme partii. Všechny hromádky různých druhů surovin rozložíme vedle herního plánu. Každý z hráčů si vezme svoje barevné dílky – figurky dělníků a kostičky budov. Cesty jsou jednobarevné a nemají žádného majitele ani před ani po postavení. Všichni si svorně jednu ze svých kostiček položí na počítadle bodů na číslo deset, aby mohli na začátku začít utrácet, a do začátku dostanou i nějaké ty suroviny. Mezi sebou si pak náhodně rozlosují počáteční pořadí pro první tah.

Kingdom of Solomon - rozehraná hra

Na herním plánu sice je také tržiště, ale to zůstane v úvodu hry prázdné, dokud do něj některý z hráčů neprodá nějakou tu kostičku. Stavebních materiálů je ve hře omezené (a hodně malé!) množství, takže se budete muset neustále potýkat s jeho nedostatkem. A právě proto může trh fungovat tak, že se do něj prodává i z něj nakupuje (za vítězné body, samozřejmě).

Jedinou věc, kterou tedy můžete na začátku partie pro přípravu herního plánu vykonat, je rozmístit pětici budov ze zamíchaného balíčku. Tyto stavby budou k dispozici později v tahu k postavení, a dokud je někdo nepostaví, nezmizí vám z nabídky. Takže nemusíte mít strach, že byste o ně přišli, ale zároveň budete muset postavit i ty méně zajímavé pro vaši taktiku nebo počkat, až se jich chopí soupeři. Druhý balíček karet jen zamícháte a necháte ležet vedle plánu. Nyní může partie začít.

Každý z hráčů má k dispozici několik figurek, které může rozmisťovat na spoustu aktivních míst na herním plánu. Zásadní jsou naprosto logicky jednotlivá izraelská území, která každé přináší svému návštěvníkovi nějaké ty suroviny. V jednotlivých oblastech může stát vždy pouze jedna figurka. Kromě těchto geografických míst můžete využít také nabídky v pravém horním rohu plánu, kde jsou různé strategické možnosti, jako dobrání karet z balíčku štěstí.

Kingdom of Solomon - rozehraná hra

Hráči se v pokládání dělníků střídají, takže každý vždy položí jednoho a je řada na dalším. Tak se herní plán spravedlivě zaplňuje a ke konci tahu začíná narůstat napětí, když by hráči rádi využili ještě nějaké ty strategické možnosti.

Jenže tady nadchází jeden z hlavních zvratů v celém hraní Kingdom of Solomon. Na mapě jsou totiž ještě tři speciální políčka (oltář, archa, poplatek), která lze také obsadit dělníky. Jenže pokud je chcete využít, musíte na ně postavit všechny svoje zbývající dělníky. Tím toto políčko využijete, ale připravíte sami sebe o možnost ještě třeba jednoho či dvou dalších tahů.

Zde vstupují do hry pevné nervy a taktika. Někdo raději sáhne po velké odměně těchto speciálních polí, zatímco jiný roztrousí své pracanty jinam, aby mu dali několik dílčích zisků. Vše je záležitostí individuálního rozhodování a preferencí a každému se vyplatí něco jiného.

Kingdom of Solomon - karty

Nyní hráči podle pořadí kola (kdyby náhodou v průběhu došly suroviny – ti, na které ještě nepřišla řada, pak nic nedostanou) vyhodnotí všechny akce, vezmou si suroviny, karty, posunou si kostičku na počítadle vítězných bodů nebo třeba změní pořadí.

Pak následuje druhá hlavní část tahu – stavění. Za pomoci svých surovin si mohou všichni soupeři postupně postavit nějakou tu budovu, silnici, nebo část chrámu. A my si teď povíme, k čemu jim to vlastně bude.

Nejjednodušší je budova – ta má na sobě pevně daný počet surovin, které musí stavitel zaplatit, aby si její kartu mohl vzít k sobě. Od této chvíle je tato karta dalším aktivním prvkem hry a hráč ji může využívat pro posílání svých dělníků a využívání její schopnosti v příštích kolech. Navíc za to dostane ještě pořádný ranec vítězných bodů (většinou mezi deseti a dvaceti body). A ještě k tomu získá privilegium položit jednu ze svých barevných kostiček do některé oblasti Izraele. Tím označí místo, kde budovu postavil a také si tuto lokalitu zamkne pro své figurky – nikdo jiný sem již nesmí vstoupit a využít jejího bohatství.

Kingdom of Solomon - rozehraná hra

Jak vidíte, stavba budovy je mocná zbraň, protože z ní hráči výrazně profitují hned na třech frontách. Nabídka pěti budov je poměrně variabilní a vybere si každý, ať už je jeho taktika jakákoliv. Jenže jejich cena je vysoká, a tak není snadné na některé stavby ušetřit nebo vám je dříve někdo vyfoukne.

Proto si občas raději postavíte za výrazně menší množství kostiček silnici. Tou propojíte dvě území na mapě tak, že se od příštího tahu budou chovat v podstatě jako jedno. Tedy alespoň co do jejich poskytování zdrojů – pokud položíte figurku do jedné z propojených oblastí, získáte suroviny za obě.

Postupem času lze za pomoci silnic vytvořit silná komba, která přináší velké množství surovin. Pak ale velmi rychle narazíte na horní strop nabídky barevných kostiček v banku. Tím hra svůj vlastní princip šikovně omezuje a v tu chvíli začne být extrémně důležité pořadí hráčů v tahu, které se mění pouze využitím konkrétní akce.

Kingdom of Solomon - karty

Třetí stavěcí možností je stavba chrámu, která svoje budovatele odměňuje pořádným rancem vítězných bodů. Velký zájem o jeho dokončování je tak v pokročilých fázích hry, kdy se rozhoduje o vítězství. Ale i v úvodu je chrám důležitý, protože ten, kdo jej ovládá, má možnost jednou za kolo položit figurku i na cizí území (s cizí budovou).

Partie končí ve chvíli, kdy někdo postaví pátou budovu. Do té doby však může být i dostavěn chrám, což hru také předčasně ukončí. Hráči si pak přičtou body za karty štěstí, které jim přináší nějaké bonusy na konci a také za zbylé suroviny ve svojí zásobě. Ten, komu se podařilo nashromáždit největší bohatství v podobě vítězných bodů, se stává vítězem partie.

Kingdom of Solomon je pro nás příjemným překvapením na poli her s vysíláním dělníků. Není tolik zaměřený na sběr surovin a jejich využití, jako například Pilíře země nebo Doba kamenná (recenze), protože jako měnu používá současně také vítězné body. Díky tomu je mnohem těžší těžce nasbírané bodíky utrácet na tržišti za suroviny, než v případě obyčejných mincí.

Kingdom of Solomon - rozehraná hra

Nejzajímavějším principem ale jsou rozhodně políčka, která lze využít pouze za podmínky vyslání všech zbývajících dělníků. Každé kolo a každý tah jsou díky němu zajímavé, protože zálusk na tyto extra silná políčka mají neustále všichni. Jejich dostupnost se liší podle počtu hráčů – ve dvou je dostupné pouze jedno, ve třech dvě a ve čtyřech ostrouhá také pouze jeden ze soupeřů.

Základní pravidla doporučují, abyste například ve hře dvou hráčů z těchto speciálních používali pouze jedno konkrétní políčko. Mnohem lepší variantu představil jeden z fanoušků hry na fóru a sami autoři prohlásili, že ji rozhodně zařadí do budoucí verze pravidel – přístupná jsou všechna tři políčka, ale jen do doby, kdy některé z nich využije jeden hráč. Druhý pak nesmí položit své figurky ani na ty ostatní dvě, které zůstávají ještě prázdné.

Pravidla jsou v podstatě jednoduchá, ale trochu zmatku ve vás rozhodně vyvolá spojování oblastí za pomoci silnic. Ty spojí více oblastí v jednu a bez ohledu na to, na kterou z nich vyšlete svého dělníka, vždy dostanete suroviny ze všech těchto propojených míst. Díky tomu se opravdu výrazně znásobují příjmy hráčů v partii. Podle nás je popis v pravidlech dostačující, ale někteří hráči si stěžovali, že je mírně nejasný.

Kingdom of Solomon - karty

Elegantní je také systém samooblužného tržiště. Na začátku zde není žádná nabídka, ale hráči jej rádi výměnou za vítězné body zaplní. Brzy se však někteří z nich dostanou do situace, že si budou muset kostičky zase draze kupovat zpět.

Grafika karet i dřevěné komponenty působí pěkně. Jen herní plán trochu zaostává a s hromadami textu z něj máte mírně přeplácaný dojem. Navíc grafika na něm je strohá a výrazná, což někomu nemusí až tak docela sednout.

Kingdom of Solomon toho má hodně co nabídnout. Kromě několika velice zajímavých nápadů nabízí pěknou zábavu s kladením pracovníků na herní plán. Navíc jako bonus se dočkáte netradičního prostředí. Tím nejdůležitějším ale stále zůstává rychle odsýpající zábava pro všechny fanoušky jednoduchých a nápaditých her.

AutorPhilip duBarry
IlustraceClay Gardner, Ricky Hunter
VydavatelMinion Games
(4 voters)
KategorieAncient, City Building, Economic, Religious
MechanismyArea Majority / Influence, Commodity Speculation, Enclosure, Network and Route Building, Variable Phase Order, Worker Placement
RozšířeníKingdom of Solomon Promo: Levite Camp, Kingdom of Solomon: Chronicles of the King
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Country: Israel, Crowdfunding: Kickstarter, Religious: The Bible

Kingdom of Solomon je hrou, která staví na zajímavém tématu a přináší do nám již dobře známého herního systému několik zajímavých novinek. Právě díky nim by vás mohla zaujmout. Jednotlivé lokality přináší malé zisky, ale můžete je za pomoci silnic spojovat ve větší a vylepšit tak svoje příjmy při položení pracovníka. K dispozici se vám nabídnou také supersilná políčka, na které položíte všechny své zbývající dělníky. K vítězným bodům existuje ale i cesta přes stavění chrámu. Je pouze na vás, abyste je správně zkombinovali a ony vás společně dovedly až k vítězství. Hra je trochu nevyladěná pro dva hráče a je třeba ji zlepšit drobnými úpravami. Pokud odhlédneme od tohoto negativa, které bude brzy v pravidlech odstraněno, můžeme o Kingdom of Solomon prohlásit, že je příjemnou strategickou hrou, která si najde své fanoušky.

+ téma Izraele
+ vítězné body jako měna
+ rychlá herní doba