Recenze: Kleine FotoSafari – na výletu do Afriky

Kleine Fotosafari - balení

Na projížďce safari džípem byste se neměli bát. Ale když se díváte zblízka na všechna ta majestátná zvířata, zachvátí vás přece jen nejdřív úcta a potom i strach. Tak velký, že jste málem zapomněli i fotit. A teď musíte vzpomínat, prosit spolucestující a najít všechny fotografie, které jste ztratili.

Něco podobného vás čeká také v karetní hře Kleine FotoSafari od firmy Abacus Spiele a autorky Tanjy Triminek. Ilustrace zpracovala ke hře firma Fiore GmBH. Ale to nejdůležitější pro všechny hráče z České republiky je fakt, že společnost REXHry si ji vzala do svého portfolia a nabízí ji s přeloženými pravidly, zatímco krabička zůstává v původní němčině. To ale zajisté ničemu nevadí.

Na malém víku na vás čeká čtveřice zvířátek, která vás bude provázet celou hrou. Jsou tu slon, zebra, žirafa a lev. Zajímavé je, že v horní části krabičky drží na destičce nápis „KLEINE“ (tedy malé) také sloní chobot. Ale musí se jednat buď o nějakého slona létajícího, nebo visícího na stromě, protože si o sobě myslí, že je vačice.

Kleine Fotosafari - připravená hra

Všichni se tváří velice přátelsky a o to víc se těšíte na chvíli, až zvednete poklop a podíváte se pod něj. Jako karetní hra vám asi FotoSafari nepřivodí žádné překvapení, protože uvnitř najdete celkem 72 karet a nemohou chybět ani pravidla. Jednu třetinu (24) z nich tvoří karty s obrázkem jednoho zvířete (nejvíce je slonů a zeber po sedmi, lev je nejvzácnější a jeho obrázek je uvnitř pouze čtyřikrát), zatímco zbývající dvě třetiny (48) jsou fotografie jejich skupinek. Můžete na nich najít tři, čtyři nebo dokonce pět zvířat, někdy různých, jindy stejných.

Obě hromádky od sebe poznáte snadno také podle zadní strany. Zatímco pro zvířátka je pro všechny stejná – siluety jejich postav, u fotografií na ní najdete zaměřovač, a v něm číslo odpovídající počtu postaviček na obrázku. Podle této hodnoty také karty hned na začátku partie roztřídíte na tři hromádky (3, 4, 5) a položíte je stranou. Každý z hráčů dostane jednu nejjednodušší fotografii se třemi zvířaty do ruky.

Z tuctu (tedy přesně poloviny) náhodně zamíchaného balíčku zvířátek vytvoříte kruh karet. Ten představuje jejich rozmístění na safari. Vaším úkolem je bude šikovně přemisťovat tak, abyste dosáhli svého vytouženého záběru, který máte na kartě. Na dobíracím balíčku zbývající dvanáctky otočíte horní kartu obrázkem nahoru, aby všichni viděli, které zvíře je na řadě vyběhnout do savany.

Kleine Fotosafari - rozehraná hra

Úkol si udržujete schovaný před ostatními, a jakmile na vás přijde řada, máte na výběr hned čtyři možnosti. Tou nejjednodušší je přehození dvou sousedních karet zvířat v kruhu. Tím změníte pořadí a můžete se přiblížit nebo dokonce dosáhnout vytouženého postavení.

Druhou možností je jedno zvířátko vyhnat pryč a místo něj do kruhu dvanácti dosadit nové. Můžete si vzít ale pouze horní kartu z balíčku, u které už předem víte, o jaké zvířátko se jedná. To, které z kruhu zaženete, položíte dospodu hromádky. Jen tak se zpátky nevrátí. Místo nováčka ale otočíte nahoře také novou horní kartu. Jak tah lze ale také toto zvíře nahoře na hromádce rovnou zaplašit a odhalit nové. To původní opět musí utíkat dospodu hromádky.

Poslední možností akce pro hráče je výměna fotografie za jinou náhodnou z dobírací hromádky. Může jít ale vždy pouze o stejnou hodnotu. Než postoupíte k snímkům více zvířat, musíte nasbírat pětici obrázků se třemi. Takovou fotku můžete pořídit vždy na konci svého tahu, poté, co jste využili jednu ze zmíněných akcí.

Kleine Fotosafari - rozehraná hra

Hráči tak honí zvířátka sem a tam a snaží se nafotit nejdříve pět trojic, později čtyři čtveřice a úplně na závěr tři pětice. Jakmile se některému z hráčů podaří splnit všech dvanáct úkolů, stává se okamžitě vítězem a nejlepším fotografem celého safari.

Kleine Fotosafari je jednoduchá hra, ve které musíte dostat karty do správného pořadí vedle sebe. To sice zní jednoduše, ale pouze do chvíle, než se všichni ostatní hráči začnou snažit o totéž. Každý má jiné úkoly a tak se mnohdy soupeři přetahují. Tady dávejte dobrý pozor, abyste nedosáhli remízové situace ve dvou hráčích. Z každé takové cesty lze ale vycouvat výměnou karty.

Hráči navzájem neznají svoje úkoly. Proto si mohou nechtěně navzájem škodit a ani to nevědí. To by ale nemělo vadit ani těm, kdo nemají podobný druh interakce a útočení na soupeře rádi. Situace se velmi rychle otočí a z každého stavu se můžete dostat zásluhou dostatečného výběru akcí.

Kleine Fotosafari - rozehraná hra

Partie jsou velice rychlé a většinou je dokončíte během patnácti až dvaceti minut. To je dobře, protože Kleine Fotosafari je opravdu vhodné na takové to odpočinkové hraní. Nemusíte u něj ani nějak příliš přemýšlet, jen stačí správně kombinovat. Díky tomu se hodí skvěle i pro hru s menšími (školu začínajícími) dětmi, což z ní dělá dobrého adepta na rodinné hraní.

Jako variantu pro jednodušší a rychlejší hru můžete využít také možnost fotografovat zvířata i v průběhu tahů soupeřů. To oceníte především ve chvíli, kdy se bude partie účastnit maximální počet čtyř hráčů, protože právě v takovém souboji vám mohou šance na získání fotografie doslova utéct pod nosem. Další možností pro menší hráče je šance mít ve hře hned dvě karty úkolů, čímž se zjednodušuje kombinování a hra není současně tolik závislá na štěstí a aktuální pozici zvířátek.

Děti určitě ocení také pěknou malovanou grafiku. Obrázků zde sice dohromady není příliš, každé ze čtyř zvířátek má jeden portrét, ale dojem vylepšují karty úkolů. Tady jsou nakreslená po skupinkách a díky tomu hra nepůsobí nudným dojmem, jako třeba Nox (recenze).

Kleine Fotosafari - karty

Kleine Fotosafari je jednoduchá karetní hra s lehkou taktikou a nějakou tou dávkou náhody. Správné plánování a posouvání zvířat vám sice pomůže, ale protože vidíte vždy pouze jeden úkol, není až tolik možné. Přesto ale hra děti baví a je dostatečně jednoduchá, abyste ji naučili hrát i ty menší z nich. A právě to je místo, kde by měla být: v dětských pokojích.

AutorTanja Triminek
IlustraceChristian Fiore
VydavatelABACUSSPIELE, G3, Hobby World, KADABRA, Red Glove
Minimální věk6 and up
KategorieAnimals, Card Game, Children's Game
MechanismyPattern Building
RodinaTheme: Safaris
Alternativní názvyFoto Safari, Małe Foto Safari, Фото сафари, Фотосафари

Kleine Fotosafari je pěkná karetní hra především pro děti, které si užijí posouvání zvířátek po kruhu sem a tam. Tím se snažíte vytvořit skupinku stejnou, jako máte na kartičce zadání, abyste je mohli vyfotografovat pohromadě. Úkolů je dostatek a skupinky zvířat se zvětšují od tří až po pět. Od hry čekejte především lehkou a rychlou zábavu, kde není možné příliš plánovat, protože nevíte, co dostanete za úkol příště. Kromě přehazování zvířátek můžete některé i poslat pryč a vyměnit jej za jiné z hromádky. Kleine Fotosafari baví děti i rodiče a jedná se o pěknou oddychovku.

+ jednoduchá karetní hra
+ pěkný princip prohazování karet
+ dostatek různých úkolů