Recenze: Kouzelné čtení Cesta kolem světa

kouzelne-cteni-cesta-kolem-sveta-01

Lidé se mohou vydat kolem světa různými způsoby. Někdo vezme do jedné ruky batůžek, do druhé mapku a už je na cestě. Druhý bude dlouho plánovat a hledat trasy. A pak jsou tu takzvaní tužtičkáři, kteří si jednoduše vezmou do ruky chytrou tužku od Albi a projedou celý svět za jednu hodinu partie.

Cesta kolem světa. Tak se přesně jmenuje krabice s první hrou, která byla vystavěna kolem populární elektronické tužky. Ta zapadá do série Kouzelné čtení a v češtině ji na trh přináší společnost Albi. Samotná tužka je takovým chytrým zařízením, které čte skryté čipy v materiálech a na jejich základě umí přehrát nějaký zvuk nebo mluvené slovo. Stačí se jen dotknout špičkou správného místa. O ilustrace se postaral Václav Ráž a i tentokrát nás vším bude provázet hlas Otakara Brouska mladšího.

Krabice je tentokrát opravdu masivní a nejedná se o knížku, jak jsme si zvykli u nedávno recenzovaných kousků z edice Kouzelné čtení. Na víku najdeme děti koukající z létajícího balónu, odkud sledují různé památky. Dozvíme se kromě toho také, že krabice s sebou přináší více než 3000 zvuků a textů, které budou hráče doprovázet partií.

kouzelne-cteni-cesta-kolem-sveta-08

Uvnitř najdeme obrovský rozkládací herní plán s mapou světa. Na jedné straně je to mapa politická a na druhé slepá (bez výrazného rozlišení států či oblastí). Součástí je ale také 183 karet států (ty samozřejmě na sobě nesou aktivní prvky), dalších šest s možnostmi odpovědí (nejen A, B, C, ale také odpovědi ANO a NE) a v neposlední řadě obsahuje krabice také žetony bodů. Důležité je na tomto místě zmínit, že samotnou tužku v krabici nenajdete. Je třeba ji pořídit samostatně.

Před samotným využitím obsahu je třeba aktualizovat obsah tužky. Stačí jít na oficiální stránky této řady http://www.kouzelnecteni.cz a najít odpovídající soubor zip. Ten pak stačí stáhnout a přes USB kabel nahrát do tužky.

Hráči mají na výběr ze tří variant. Ta první v pořadí se jmenuje Vlajky a hráči k ní budou potřebovat jak plán, tak karty (mohou si vybrat obtížnost podle počtu pruhů). Každý ze soupeřů pak dostane čtyři náhodné karty, které si položí před sebe a partie může začít.

kouzelne-cteni-cesta-kolem-sveta-03

Úkolem hráče, jakmile se dostane k tahu, je hledat na mapě státy. Jednoduše si zvolí jednu z vlajek, které leží před ním a tužkou se na mapě pokusí dotknout místa, kde podle něj tento stát leží. To vůbec není jednoduché hned ze dvou důvodů – mnoho vlajek hráči zpočátku vůbec neznají a stejně tak přesný odhad na mapě není jen tak. S opakovaným hraním se ale tyto dovednosti výrazně zlepšují a to je skvělé. Vlajky i umístění států na mapě patří mezi základní dovednosti, které je třeba trénovat a tato krabice to dělá ohromně zábavnou formou.

To proto, že pokud se hráči podaří trefit správné místo špičkou tužky, ta mu dá signál a on si smí kartu ponechat jako trofej. Dobere si novou horní vlajku dobíracího balíčku. Partie pokračuje do momentu, kdy se jednomu z účastníků podaří získat pátou kartu. Tento hráč se stává vítězem.

Protože v krabici je sada všech zemí světa, na hráče čeká pořádná výzva. Díky náhodnému rozdělování karet to současně znamená, že někdo může mít smůlu a dostat málo známé země. To jeho soupeři pak mohou dostat snadné úkoly a partie může být i dopředu rozhodnutá. Náhoda zde může opravdu hodně pomoci nebo pokazit snažení.

kouzelne-cteni-cesta-kolem-sveta-11

Druhou možností hry jsou Zeměpisné kvízy. Tentokrát mohou hráči plán nechat v krabici. Vystačí si s kartami zemí a k tomu si každý vezme jednu kartu odpovědi. Každá karta pak obsahuje dvě otázky – jednu těžší a jednu lehčí. (podle počtu puntíků). Jednotliví účastníci partie opět dostanou čtyři náhodné karty.

Ve svém tahu si pak mohou z jedné karty vybrat kýženou obtížnost otázky a přiložit k tomuto symbolu elektronickou tužku. Jeho úkolem je nyní správně odpovědět, ať už pomocí možností nebo kladné a záporné reakce. V obou případech platí, že správná odpověď znamená opět šanci ponechat si kartu, zatímco chyba znamená jen ztrátu tahu. Vítězem se stává ten, kdo jako první nasbírá pět karet za správné odpovědi.

Tady už jde opravdu o test vědomostí. Otázky jsou dobře rozdělené do obtížností a nejsou úplně jednoduché. Protože jsou ale ke každé zemi pouze dvě, poměrně rychle se ohrají (i přes celkový počet karet). Hráči se jejich správné odpovědi naučí a tato varianta jim tak dlouho nevydrží.

kouzelne-cteni-cesta-kolem-sveta-14

Naštěstí je tu ještě třetí a poslední možnost hraní, která se jmenuje Najdi stát. Hráči i opět mezi sebe rozloží plán, vedle něj položí hromádku bodovacích žetonů a musí se především dohodnout, na jaké kvízy budou hrát. Mohou tak hledat zemi podle různých nápověd, ať už jde o hlavní město, zajímavost nebo klasicky podle názvu. Všechny tyto aktivní prvky jsou součástí samotného plánu a všechny mají tři obtížnosti.

Každý hráč si ve svém tahu vybere dohodnuté ikony (téma + obtížnost) a z reproduktoru v tužce zazní zadání. Hráč má za úkol najít správný stát a dotknout se jej špičkou. V každém kole čeká na hráče série pěti otázek, na jejichž konci teprve tužka odhalí počet správných odpovědí. Podle své úspěšnosti si hráč vezme žetony vítězných bodů a podá tužku soupeři v pořadí. Partie pokračuje do chvíle, než někdo nasbírá deset bodů.

Tato hra je už zajímavější a variabilnější než prostřední, ačkoliv stále má částečně kvízové otázky. Hráči tentokrát nemusí hrát na jednoduchý název země. A právě v kombinaci s mapou má opravdové kouzlo, které naláká děti, mládež i rodiče. Všichni si budou chtít změřit síly v hledání zemí.

kouzelne-cteni-cesta-kolem-sveta-04

Ono samotné hledání na mapě není vůbec jednoduché. Díky tomu je hra správně doporučena od deseti let, což je rozumný minimální věk i podle nás. Partie jsou opravdu rychlé a netrvají déle než třicet minut.

Krabice Cesta kolem světa v sobě obsahuje obrovský kopec zajímavých informací. A ty jen čekají na to, až se vám dostanou do hlavy. A rozhodně to nejsou nějaké nesmysly z historie, ale velmi užitečné geografické informace, vlajky a hlavní města.

Chybí snad jen možnost, aby hráči odpovídali na jednu otázku všichni, každý svojí kartou odpovědí. Ty jsou odlišené barevně a určitě mohly být odlišeny i čipem. Tím by bylo možné přečíst otázku a nechat každého samostatně odpovědět nebo si tipnout správné místo na mapě. Teprve poté by tužka vyhlásila toho, kdo se dostal nejblíže. Pokud by toto Cesta kolem světa uměla, měli bychom pro ni ještě více slov chvály.

kouzelne-cteni-cesta-kolem-sveta-10

Kromě soupeření je samozřejmě možné jen tak si proťukávat a objevovat. I to je velmi důležitým prvkem učení a jako takové je nedílnou součástí celé krabice. Děti si tak mohou s mapkou hrát i o samotě.

Partie je vhodná až pro šest protivníků. Na tahu je ale vždy pouze jeden, protože otázky tentokrát čte i losuje tužka. Zpracování je výborné a vše funguje tak, jak má. Bohužel jediným opravdovým nedostatkem zůstává pořizovací cena, která v kombinaci s tužkou je opravdu vysoká. Na druhou stranu chytrou elektronickou tužku si koupíte pouze jednou a  můžete ji použít i v řadě dalších naučných knihách. Celkově se nám tedy vlastně tento koncept líbí.

Cesta kolem světa nabízí skvělý způsob, jak si zasoutěžit v zeměpisných vědomostech. Využívá možnosti mluvící tužky opravdu dobře, i když ne úplně na maximum. Hra je výborně znovuhratelná, ale především s sebou nabízí příliv nových znalostí. Ten bude opravdu hmatatelný, protože po několika partiích budete schopni zanést na mapu mnoho zemí. A ještě k tomu budete znát jejich vlajky. Cesta kolem světa je místem, kde by se měli setkat všichni cestovatelé, malí i velcí, ještě než někam opravdu vyrazí.

Recenze: Kouzelné čtení Cesta kolem světa
Cesta kolem světa je opravdovou hrou, která na vás bude mluvit. To sice není nic nového, ale tím nejlepším prvkem ze všech je ukazování na mapu. Hráči se snaží trefit zemi, ať už podle její vlajky, názvu nebo hlavního města. Kromě toho ale krabice obsahuje také řadu zajímavých kvízových otázek, které prověří i znalosti starších hráčů. Cesta kolem světa je parádním počinem pro elektronickou Albi tužku, která dosud měla pouze výukový potenciál. Její hodnota se ale teď zdvojnásobila, protože si s ní kromě učení můžete i hrát!
Klady:

+ oboustranná mapa
+ tři varianty hry
+ skvěle učí zeměpisné znalosti
+ výborně namluvené
+ zábavné pro všechny věkové kategorie
Zápory:

- cena (tužka se kupuje samostatně)
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: AquaSphere – vědátoři pod vodou