Recenze: Kouzelné čtení Už vím jak

kouzelne-cteni-uz-vim-jak-01

Většina činností a prací je opředená spoustou tajemství. U šití jsme slyšeli třeba to, že nit se odvíjí z noční oblohy. Na pečení chleba se zase údajně podílí myšky, které melou mouku. Jsou to jenom povídačky, nebo pravda?

Na většinu zvídavých otázek odpoví a nepravdivé mýty vyvrátí kniha z řady Kouzelné čtení, která nese název Už vím jak. Knihu vydává Albi a její obsah nikdy nemůže fungovat dobře bez elektronické tužky Albi. O obsah knihy se z hlediska textů i obrázků postarala společnost VHRSTI a výsledek namluvil Tomáš Hanák.

Jedná se o velkou knihu pro děti školou povinné, na prvním stupni základní školy. Na prostoru šesti dvoustran je díky těmto rozměrům spousta prostoru pro hromadu detailů, zajímavostí a kniha je nabitá informacemi. Než se ale děti pustí do objevování toho, jak se co dělá, musí nejdříve stáhnout a nahrát datový soubor se zvukovými stopami. A je to pořádný macík o velikosti několika stovek megabajtů.

kouzelne-cteni-uz-vim-jak-03

Už na vstupu do knihy, po spuštění tužky a dotknutí se tlačítka pro zapnutí v levém dolním rohu, čeká na čtenáře zajímavá dvoustrana o tom, co je jim nejbližší. Jak se dělá domov. Každé takové téma je pak rozdělené na dvě nebo více částí, které se zabývají každá nějakým procesem od základních materiálů až po finální výrobek. A to samé platí i tady, kde na levé straně zjistíme vše o stavbě domu (včetně, krovů, interiérů a zdí), ale podíváme se i na výsledek nebo se dozvíme, co je to panelák.

A ke každému tématu mají autoři co říct. Kniha je prošpikovaná informacemi, které jsou dobře podané, smysluplné a navzájem propojené, aby dětem předaly nějaký ucelený přehled. Je to vlastně taková encyklopedie o vzniku věcí.

Ale nebavíme se jen o domě nebo nábytku z první dvoustrany. Děti se dočtou, respektive doslechnou, i o tom, jak se dělá třeba takové jídlo. Konkrétně jsou tématem chléb a mléko, u kterého nás ale nezajímá vznik. Místo toho se v knize nachází spousta možností jeho využití a zpracování.

kouzelne-cteni-uz-vim-jak-08

Jako téma tu najdeme i nádobí, nebo oblečení. Každé rozdělené dále na části tak, aby byly lehce stravitelné, ale při tom informativní. Velkou pochvalu si ale zaslouží i ta poslední dvojstrana, která představí čtenářům, jak vznikla tato kniha. Originální nápad, jak vše zakončit. A výroba knih samotná je neméně zajímavým tématem.

Řada stránek na sobě má domečky, továrny, plné dělníků. Každý má svůj význam a dozvíme se, co dělá nebo nám to třeba i sám řekne, pokud si vybereme správnou ikonku v nastavení tužky. Už nyní je tedy jasné, že kniha obsahuje opravdu obrovské množství zvuků a textů, které lze přehrávat. Celou knihou nás samozřejmě provází postavička, která se ale aktivně neúčastní prací, ale místo toho pozoruje stejně jako děti.

kouzelne-cteni-uz-vim-jak-07

Svoji důležitou roli u takto obsáhlé knihy hrají i kvízy, protože vzhledem k množství informací bude určitě fajn, když si děti všechny ještě upevní v paměti právě tímto způsobem. Mohou se střídat a porovnávat své schopnosti odpovědět bezchybně na sadu otázek.

V záhlaví každého tématu je řádek s historickým vývojem daného tématu, čímž poskytuje zase další souvislosti při studování procesu. Třeba u fotbalu na dvoustránce jak se dělá zábava se děti dozví, jak tento nejpopulárnější sport na planetě vlastně začínal.

Kniha je nacpaná informacemi k prasknutí. Bohužel ale ve snaze všechno udržet malé, ale současně plné informací, se vůbec není jednoduché na některá místa v knize trefit správně. Dobrým příkladem jsou hned na první straně třeba topenář a jeho topení. Jedná se o mrňavý obrázek, kde postavička topenáře má něco málo přes jeden centimetr na výšku. A hned vedle něj je ještě menší topení, přičemž jak muž, tak topení mají každý svůj vlastní text. Trefování prostě chce opravdu přesnou ruku a trpělivost, protože často dostanete třeba informaci, kterou už znáte nebo jste ji právě slyšeli. Trochu to kazí celkový dojem z prozkoumávání toho, jak se co dělá.

kouzelne-cteni-uz-vim-jak-04

Ačkoliv vás občas pozlobí v knize malé rozměry prvků, o kterých byste se rádi něco dozvěděli, obecně je kniha opět obdivuhodnou sbírkou vědomostí a informací, které jsou prostřednictvím elektronické tužky podány srozumitelně, přehledně, a především v tempu, které si samo dítě zvolí. Už vím jak je vynikající kniha o tom, jak vznikají či vznikly některé věci, které jsou součástí našich život

Recenze: Rise to Nobility Beyond – kterak chtít víc