Recenze: Království – draci, trolové a čarodějnice

Království - balení

Království. Nejlepší kořist, kterou si dokážete představit. Úrodná pole, bohaté lesy a vesničky plné oddaných poddaných. Kdo by se nechtěl stát králem a vládnout jedné takové zemi? A nezáleží na tom, jestli je vůdce despota nebo lidumil, všichni ho musí poslouchat. Proto když se rozneslo po světě, že království Nizkia ztratilo svého vladaře, sjelo se do podhradí hodně odvážných generálů.

Král Reiren však ještě před svým odchodem připravil hru, která se jmenuje jednoduše Království a dal svým rádcům přesné zapečetěné pokyny, jak najít nového, právoplatného muže pro trůn. A protože to byl dobrý vladař, měl v úmyslu jen prospěch svého lidu. Pouze ten nejchytřejší muž může v souboji vyhrát. Generálové však nestačili, dnes se utkají samotní uchazeči o trůn! Vítejte mezi ně.

Král Reiren Nizkia si při tvorbě hry vybral přesmyčku svého jména, a vytvořil ji pod pseudonymem Reiner Knizia. Jménem dnes velice populárním, ačkoliv sláva tohoto německého designéra klesá, jak se začíná víc a víc věnovat hrám pro děti. Už dlouho jsme se nedočkali žádného Genialu (recenze, v ČR dostupné i jako Kaleidoskop) nebo Through the Desert.

Království - připravená hra

A ani tentokrát to nebude jiné, protože Království (v originále Kingdoms) není ve skutečnosti žádnou novinkou. Ano, vydala jej firma Fantasy Flight Games v roce 2011, ale hra vychází z mnohem starší předlohy od stejného autora. Ta byla poprvé publikovaná už v roce 1994. A jak se podařila tato předělávka, do které přispěli svými kresbami Anders Finer, Peter Tikos i Henning Ludvigsen se mohou dozvědět i čeští hráči. Je to zásluhou společnosti ADC Blackfire, která vydává československou verzi hry v překladu Petra Šmeráka.

Hra Království se nachází v poměrně malé a nízké krabičce, která přesně odpovídá množství komponent uvnitř. Na víku najdete rytíře shlížejícího dolů na krásnou zapomenutou zemi, která třeba bude za chvíli jeho.

Uvnitř najdete pravidla, která mají typický ráz her Fantasy Flight Games. O to více vás nejspíš překvapí jejich délka – když si odmyslíme úvodní stranu s obrázkem a druhou s popisem komponent, tak před sebou máme pouze jednu dvojstránku obsahující pravidla. Ano, tak jednoduché Království je. Ale právě jednoduché principy často přináší těžká rozhodnutí ve hře.

Království - rozehraná hra

Pod tímto tenkým listem najdete složený herní plán obdélníkového tvaru a menších rozměrů. Jeho grafika je jednoduchá a představuje hlavně šachovnici o šesti sloupcích a pěti řadách. Na levé straně jsou dvě pozice – první pro žetony mincí a druhý pro odložené kartičky království. Napravo je ukazatel epochy čítající ve sloupci tři římské číslice.

A když už jsme nakousli žetony, tak je nutno podotknout, že právě ony jsou jednou ze dvou hlavních součástek celé hry. V aršících na vycvakání najdete celkem 23 čtvercových kartiček království a to v šesti druzích – suroviny, nebezpečí a pak čtveřice speciálních v malých počtech (hory, drak, zlatý důl a čaroděj). Spolu s těmito orámovanými žetony plnými ilustrací vymačkáte z archů také 6přes šedesát mincí a jeden ukazatel epochy znázorňující na obrázku přesýpací hodiny.

Moment, říkáte si! Je jen 23 žetonů, ale hrací plán má 30 (6×5) pozic. Co bude s tím zbytkem? To je jednoduché – zbytek obsadíte svými hrady! Ty jsou tím vizuálně nejzajímavějším na celé hře Království. Je jich celkem čtyřicet, tedy deset pro každého hráče. Jenže v rámci barvy se hrady výrazně liší svojí velikostí – najdete zde čtyři mrňavé hradíky, tři mohutnější pevnosti se dvěma věžemi, dva opravdové hrady se třemi vysokými hláskami, a pak jedno obrovské sídlo hodné krále.

Království - rozehraná hra

Tím jsme si vyčerpali veškeré komponenty, které vám Království nabídne. Asi vám je jasné, jak bude probíhat příprava – doprostřed stolu položíte herní plán a každý z hráčů si vezme k sobě svoji barvu hradů (ve více soupeřích možná bude muset odložit některé hrady první úrovně). Do společné zásoby dáte mince a z hromádky rozdáte každému 50 zlatých. Všechny ostatní dílky království zamícháte a položíte jako zásobu vedle plánu. Každý z hráčů si vezme jeden startovní, který může použít kdykoliv v průběhu hry.

A to je vlastně celá příprava. Teď už se mohou hráči pustit do partie. Samozřejmě se střídají v tazích, a každý z nich má vždy na výběr ze tří různých akcí. Všechny zahrnují umístění nějakého předmětu na herní plán – buď dílku království, nebo postavení hradu. Každá plocha na šachovnici dokáže pojmout pouze jeden předmět – buď hrad, nebo kartičku.

Hráč může na libovolném volném místě na herním plánu vztyčit jeden ze svých hradů a tím si toto políčko obsadit jen pro sebe. Pevnost vydává ze svých zásob ve svojí barvě. V případě těch nejmenších budov se mu miniatura vrátí pro další kola, ovšem ostatní větší hrady jsou vždy na jedno použití, což si ještě za chvíli objasníme.

Království - rozehraná hra

Druhou možností je náhodné dobrání jedné kartičky ze zásoby. Tu pak okamžitě musíte umístit někam na plán. Protože ale není pevně dané místo, není s touto povinností ani náhodným taháním takový problém. Místo toho si můžete jednou za epochu jako variantu vzít svoji startovní kartičku a položit ji na libovolné místo na plánu, aniž byste ji nahradili. Od té chvíle máte na výběr už pouze ze dvou možností tahu.

V tomto duchu se hráči střídají celou dobu, dokud se hrací plán nezaplní hrady a dílky království. Většinou vám některé dílky zbudou, ale čas od času se může stát, že nepoložíte za kolo sedm hradů a budete tedy muset dílo dokončit právě stavěním.

Teď přichází na řadu konec epochy a nejdůležitější fáze pro hráče – bodování. To se počítá za řádky a sloupce herního plánu. Na každém dílku království totiž najdete nějaké kladné nebo záporné číslo, které navyšuje nebo snižuje hodnotu dané cesty skrz království. A pokud na ní máte svůj hrad, pak body budou patřit právě vám. Stačí tedy jednoduše sečíst bodové hodnoty všech kartiček. Vás zisk (nebo ztráta) pak odpovídá násobku velikosti vašeho hradu a tohoto čísla. Čím větší hrad, tím více bodů můžete získat, v nejlepším případě až čtyřnásobek.

Království - kartičky

Právě tolik peněz získáte nebo ztratíte za řadu. V té může být samozřejmě i více hradů různých barev a všichni bez rozdílu získávají stejný podíl, jen násobení odpovídá vždy velikosti konkrétní pevnosti. Pochopitelně někdy se nebudete radovat, a když v řadě nebo sloupci převáží záporná čísla, budete muset dokonce nějaké peníze odevzdat. To je také důvod, proč všichni do začátku dostávají minci o hodnotě padesáti zlatých.

Kromě samotných bodovacích kartiček se ve výběru nachází také již v popisu balení zmiňovaná hromádka speciálních obrázků, které na sobě nemají hodnoty. Mluvíme o drakovi, horách, zlatém dolu a čaroději. Ty obvykle zcela mění vývoj v daném sloupci a řadě – například hory rozdělí danou řadu na dvě samostatně bodované nebo správně položený zlatý důl zdvojnásobí hodnoty.

Vše se pochopitelně počítá nejen pro řadu, ale také pro sloupec. Hráči tedy postupně vždy vyhodnotí všech jedenáct (v případě využití hor i více) lokalit a získají nebo zaplatí peníze. Následuje druhá a později i třetí epocha. Jenže zatímco hrady první úrovně poskytující jednonásobek bodů s vámi cestují bez ohledu na to, jak často je použijete, ty větší a náročnější na stavbu můžete použít pouze jedenkrát. Pak je odložíte a v dalších epochách se bez nich musíte obejít.

Království - rozehraná hra

Proto je důležité dávat si dobrý pozor a nevystřílet si všechnu hodnotnou munici na začátku. I když vám často připadá, že to je situace výhodná, často to ještě není správný okamžik. Proč? Protože soupeři si dělají naschvály – jakmile položíte na hrací plán někam na zdánlivě výhodné místo hrad, můžete si být jistí, že jakákoliv špatná kartička přijde protivníkovi, půjde do řady nebo sloupce s vaším hradem.

Partii samozřejmě vyhrává hráč, který má na konci třetí epochy největší finanční zisk. Stačí tedy spočítat mince a jednoduchým porovnáním určit vítěze.

Království je krásně jednoduché a přitom kouzelně komplexní. Za zdánlivě jednoduchou dvojicí herních možností se skýtá ohromná spousta taktických řešení. Každý dílek můžete umístit úplně na libovolné místo plánu. Zpočátku to bude jen takové umisťování podle nálady, ale jak hra začne postupovat, musíte hodně přemýšlet nad polohou.

Království - kartičky

A ještě mnohem důležitější je umístění hradů, které vám jako jediné získávají body. Musíte je umístit dostatečně včas, aby vám soupeři nevyfoukli výhodné místo, ale současně riskujete opačnou situaci. Protivníci totiž po vašem hradu půjdou od chvíle, kdy jej postavíte.

Svoji důležitou roli v partii Království hraje náhoda. Hráči nemají na výběr žádný dílek, prostě pokládají ten, který si vylosují. Ale pro každý z nich je na herním plánu využití – když je to dobrý, položte jej tam, kde se vám hodí, když je záporný nebo škodící (třeba drak, který zničí všechny kladné body), dejte jej soupeři.

Pokud by vám navíc náhoda vadila příliš, můžete využít varianty s hrou s odkrytými dílky. V takové situaci jsou všechny kartičky království otočené čísly nahoru a vy si můžete vybrat, který z nich chcete ve svém kole položit.

Království - žetony

Právě v tomhle je Království velice zajímavé. Je v podstatě jedno, jestli hráči vidí dílky a losují je náhodně nebo ne. I sebehodnotnější dílek totiž sám o sobě nemá tu správnou váhu. Až v kombinaci s dalšími v řadě nebo sloupci vám může dopomoci k opravdovému bohatství.

Podobně jako v nedávno recenzovaném Ostrově (recenze), i v Království je ukryto hodně konfliktů, ačkoliv ne tak očividných. Hráči si musí navzájem škodit a pokládat záporné dílky k protivníkovým hradům místo ke svým. Jedině tak se mohou prokousat do čela.

Všechny partie jsou opravdu kouzelně rychlé. Celé tři epochy máte bez problémů odehrané do půlhodinky a to je super. Při hloubce celé hry je tato zpráva snad nejlepší ze všech. A to platí pro všechny dostupné počty hráčů.

Království - hrady

Souboje jsou zábavné ve všech třech dostupných počet soupeřů. Zatímco ve dvou máte mnohem větší vliv na plán, ve více musíte lépe umisťovat hrady a využívat chyb a nepřesností soupeřů. Každá hra je jiná a v každém počtu má Království svoje nezaměnitelné kouzlo.

Ve hře neustále počítáte. Matematika je zde na každém kroku, což může některým hráčům vadit. Musíte sčítat, odčítat a násobit velikostí hradu, vyhodnocovat přiložení dílků. Ale strategické možnosti, které plynou z položení každé jedné nové destičky a změny, které způsobí, jsou tahounem zábavy. Umístění je tak pro hráče opravdu těžké a náročné na uvažování dá mladším účastníkům opravdu zabrat a často přehlédnou nějaké záludnosti.

Zpracování celé hry je povedené. Kartičky mají i přes svůj malý rozměr hezké a detailní ilustrace, herní plán je barevný a přitom jeho středová část zůstává jednoduchá a přehledná. Nejvíce ale samozřejmě všechny hráče potěší figurky hradů, které hře dodávají nádech elegance.

Království - kartičky

Jen je trochu škoda, že vlastně mechanismus hry nemá žádnou spojitost s jejím tématem. Hra se klidně mohla odehrávat ve vesmíru s planetami na kartičkách a nepoznali byste žádný rozdíl. Nemáte prostě žádný pocit, že hrajete fantasy hru, kterou se Království snaží být.

Království je díky svojí krátké herní době a opravdu do detailu promyšlenému systému nejlepší hrou od Reinera Knizii, kterou jsme hráli. Při zachování naprosto jednoduchých pravidel, která pochytí i děti, se uvnitř ukrývají ohromně těžké volby a rozhodnutí. Každý dílek musíte pokládat pečlivě a se stavbou hradů nakládat opatrně. Jen tak můžete doufat, že se vám podaří získat Království jen pro sebe.

AutorReiner Knizia
IlustraceKevin Childress, Anders Finér, Eric Lofgren, Henning Ludvigsen, Jim Pavelec, Peter Tikos, Franz Vohwinkel
VydavatelHans im Glück, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, cutia.ro, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Enigma (Bergsala Enigma), Fantasmagoria, Fantasy Flight Games, Menart, Midgaard Games, MINDOK, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání1994
Minimální věk9 and up
(22 voters)
KategorieAbstract Strategy, Fantasy, Medieval
MechanismyTile Placement
RozšířeníKingdoms: The Wizard
RodinaComponents: 5 x 6 Grids, Series: Fantasy Flight Silver Line
Alternativní názvyAuf Heller und Pfennig, Királyságok, Kraljevstva, Království, Кралства, キングダム, 王國

Království je hra, která se tváří strašně nenápadně a jednoduše. A to nejen na první pohled, ale i v pravidlech. Jenže ve chvíli, kdy začnete poprvé hrát, zjistíte, že je opravdu náročná na uvažování. Každý dílek můžete položit na hromadu míst a kromě jejich vzájemné polohy si musíte také připravovat prostor pro umístění hradů. Teprve za ně v řadách a sloupcích dostáváte peníze. A jen ten nejbohatší vyhraje. Ale takoví bohatí lidé musí umět také dobře počítat, takže hra je hodně zaměřená na matematiku, sčítání a násobení. Hrát můžete ve dvou variantách - náhodné s losováním dílku, který musíte ihned umístit, nebo si můžete jeden za druhým vybírat. První je vhodná pro rychlejší hru, zatímco druhá je přemýšlivější a pomalejší. Fantasy téma je zde pouze jako pozlátko, které hře dodává vizuální lákavost, ale se samotnými principy nemá zhola nic společného. A právě proto může některým náročnějším hráčům připadat pokládání dílků trochu bez duše. Ovšem pro všechny ostatní je Království skvělá strategická hra. Kdo rád přemýšlí a počítá, ten by si ji rozhodně měl přidat do svojí sbírky.

+ hodně strategie
+ hráči si navzájem hodně škodí umisťováním záporných dílků
+ hodnotnější hrady se vám nevrací zpět