Recenze: Křečkovaná pro všechny, kdo se rádi cpou

Křečkovaná - balení

Zima se blíží. Je to vidět na padajícím listí, cítit v chladnoucím vzduchu a slyšet na divokém plácání malých tlapek. To jsou křečci, kteří pobíhají po polích a snaží se ukořistit pro sebe ty nejšťavnatější a nejlepší sousta obilí. Jejich škraně jsou vždy na jedné cestě prázdné, pak se nafutrují a rychle utíkají zpět do úkrytu. Zima se blíží a je třeba dělat zásoby!

A protože křečci jsou malí, jsou rádi za každou pomoc. Hráči jsou pak tou nejlepší sortou a určitě jim rádi pomohou. Taková situace nastává v karetní hře Křečkovaná, kterou vytvořil Francesco Berardi a původně ji vydala firma Amigo Spiel v roce 2014 jako Hamsterbacke s ilustracemi Olivera Freudenreicha. Do českého jazyka ji adaptovala společnost Corfix Distribution.

Podobně jako ostatní karetní hry, i tato se nachází v malé dvoudílné krabičce. Z horního víka byste téměř nepoznali, že se jedná o hru s křečky (pokud by tedy nebyl v horní části natištěný název). Ve středu září dvě bílé bulvy, ve spodní části pak malé packy přidržují kukuřici uvnitř pusy. Na dně leží dva balíčky karet a samozřejmě i rozkládací pravidla. Samotné karty na sobě mají obrázky křečků a čísla. Ta jsou rozprostřená napříč přes sedm různých barev.

Křečkovaná - připravená hra

Na začátku partie stačí zamíchat všechny karty dohromady a dát každému z účastníků partie dvě. Dalších osm utvoří kruh uprostřed stolu. Do jeho středu pak hráči položí zbývající hromádku karet, které budou sloužit pro dobírání.

Ve svém tahu musí hráč provést dvě akce, přičemž na výběr má celkem ze tří dostupných akcí. Lze také jednu zopakovat dvakrát. První a titulní činností je křečkování, které znamená vzít si jednu z osmi hromádek (na začátku obsahující pouze jednu kartu) v nabídce a přidat si ji do ruky. Tím ale jeho tah nekončí, protože je třeba zaplnit prázdné místo. Z dobírací hromádky vezme tři karty, první položí na volné místo a další dvě ve směru hodinových ručiček na následující hromádky.

Z karet, které si hráči nasbírají do ruky, mohou skládat sety. To jsou sady karet stejné barvy a čísla, jejichž počet je určen právě tím číslem, takže zatímco trojky jsou třeba tři, jedničku je možné vyložit o samotě. Každou takovou sadu si hráči vykládají před sebe do hromádky nastřádaných zásob. Ovšem nikdy nesmí zahrát set, který má před sebou právě vyložený jako úplně poslední některý ze soupeřů.

Křečkovaná - rozehraná hra

Poté už může následovat pouze bodování. To znamená, že za akci hráč vezme všechny své nastřádané zásoby a otočí je obrázkem dolů. Teprve teď mu přinesou nějakou odměnu na konci partie. Jenže radost ho čeká už v tuto chvíli, kdy může ukrást nejbohatšímu soupeři (s nejvíce kartami) tolik karet, jako je hodnota bodované skupinky.

Ten nastane v okamžiku, kdy je prázdná dobírací hromádka a na stole zbývají už jen poslední tři sady karet k rozebrání. Hráči už nemají možnost jakkoliv obodovat svoje zbývající karty. Spočítají pouze ty karty, které se jim podařilo otočit, a odečtou od nich počet karet, který jim zůstal v ruce. Vítěz je ten, kdo má ve výsledku nejvyšší součet.

Křečkovaná je nenápadnou karetní hrou, která proběhla pod radarem pozornosti mnoha hráčů. A přesto často právě tyto malé krabičky mají potenciál překvapit. Právě to je případ této novinky, která si nás svojí jednoduchostí a nápadem získala.

Křečkovaná - rozehraná hra

Hra ve svém středu nabízí sbírání sad čísel. Všechno je to ale příjemně dynamické a zajímavé, protože na plánu je vždy opravdu široký výběr. Účastníci tak mají možnost se velmi dobře ve svém tahu rozhodovat. Sestavy karet na stole jsou složené z různých čísel a barev, takže každému se hodí něco jiného. Ale teprve po sestavení dostatečně velké skupinky může hráč karty vyložit před sebe do skrýše.

U většiny akcí je důležité správné načasování. Hráči si navzájem mohou snadno karty vyfouknout, ale mnohem větší pocit soupeření získáte z blokování. Sady, které vyložil soupeř naposledy, nemůže nikdo další zahrát, dokud jsou karty viditelné. Současně ale nesmíte být příliš nenasytní, protože když má někdo nejvíce karet, je z něj snadný terč pro ostatní. A pak mu mohou zbýt pouze oči pro pláč.

Příjemné je, že všechna pravidla jsou jednoduchá a navazují na sebe. Nenajdete zde žádné výjimky, které by nějakým způsobem narušovaly hraní. Všechno je jasné a vytváří velmi zábavný celek. Přes svoji jednoduchost je ale hra překvapivě taktická a udrží si snadno vaši pozornost od začátku až do konce.

Křečkovaná - rozehraná hra

Hra je podle pravidel i krabičky určena pro tři až pět účastníků. Překvapivě funguje stále docela dobře i ve dvou a to přesto, že se autor dle vlastních slov právě z důvodu nižší zábavnosti rozhodl tento počet z oficiálního rozsahu vyřadit. Nás ale Křečkovaná bavila i v duelu. Jedinou změnou tu je menší blokování karet, ale sběr karet a všechno ostatní funguje naprosto stejně.

Partie je jednoznačně nejlepší v nejvyšším počtu. Tím ale nechceme nijak vyvracet prohlášení z minulého odstavce, protože i v jiných počtech si stále užijete legraci. Ve více účastnících je toho ale všeho víc a díky tomu kvality hry vyniknou ještě víc. Ve spojení s dvacetiminutovými partiemi se jedná o výborný filler.

A nepřestaneme chválit ani ve chvíli, kdy se dostaneme k provedení. Ilustrace jsou roztomilé a parádně zpracované na všech kartách. Postavičky křečků na vašich tvářích vykouzlí úsměv, ať už chcete nebo ne.

Křečkovaná - karty

Křečkovaná je pro nás velkým překvapením. Tato malá karetka dokázala, že i takhle je možné získat si pozornost publika. Jednoduše, nenáročně a chytlavě. Dostatečný počet taktických možností a přímého soupeření zaručuje, že z Křečkované se stane hit u každého, kdo ji vyzkouší.

AutorFrancesco Berardi
IlustraceOliver Freudenreich
Vydavatel999 Games, AMIGO, Corfix
Počet hráčů3 - 5
(5 voters)
KategorieCard Game
MechanismyOpen Drafting, Set Collection
RodinaAdmin: Better Description Needed!
Alternativní názvyHamsteren, Křečkovaná

Křečkovaná vypadá jako další obyčejná karetka se sbíráním sad. Tahle na to jde ale trošku jinak, ačkoliv ne nějak extra originálně. Její přístup ale stačí k tomu, aby zaručila opravdu chytlavou hratelnost. Hráči mají dostatek možností, co provést s kartami, které si nejdříve sami vyberou. Navzájem si mohou krást karty a blokovat se. Každá akce v tahu má svůj smysl a postup, při tom ale vše zůstává jednoduché a přístupné pro všechny. Křečkovaná je hrou pro lakomce, kteří si ale na svoji kořist musí dát dobrý pozor!

+ lze hrát i ve dvou
+ legrační hezká grafika
+ šikovné mechanismy