Recenze: Krosmaster Quest – návrat do arény

krosmaster-quest-35

Oni mi lhali! Tvrdili, že když se s nimi dohodnu, už nikdy nebudu muset opustit bezpečný svět čtyř zdí. A teď sedím v nákladním prostoru vesmírné lodi na orbitě Světa dvanácti. Místa, kde se poklady snoubí s nebezpečím a smrtí. Jen blázni sem chodí. Vždycky jsem si to myslel a teď vidím, že to je jinak. Chodí sem jen ti, kterým to přikážou.

A o dobrodružstvích těchto hrdinů vypráví zbrusu nová desková hra Krosmaster Quest. Na hru se poměrně dlouho čekalo a to bude také důvodem, proč je na jejím balení rok 2013. Ve skutečnosti ale poprvé spatřila hra poličky obchodů až koncem roku 2015. Vytvořila ji dvojice Murat Celebi a Pierre-Francois Fiasse. Jejím vydavatelem je firma Ankama, prsty v tom mají i Japanime Games. Distribuci pak zajišťuje firma Esdevium Games.

Krabice nás nenechá na pochybách, že tohle je zatím nejepičtější zážitek v sadě Krosmaster her. Balení je opravdu velké a nebude rozhodně svými rozměry šetřit vaši poličku. Na víku vidíme všechny hlavní hrdiny, jak se hrnou vstříc dobrodružství.

krosmaster-quest-08

A rozměrům odpovídá také obsah. Jsou tu pravidla a jedna menší brožurka se scénáři. Je jich šestnáct plus dalších sedm tutoriálů, součástí jsou pak i kooperativní příběhy. Na hráče pak čeká šestnáct herních desek vyrobených z tvrdého papíru. Plány jsou oboustranné. Kromě nich ale tu jsou ještě další velké formáty  – dvojice společných plánů, jedna pro cestu dobrodružství a druhá jako obchodní prostor. Ale musíme zmínit i hráčské plány z kartonu s prostorem pro vybavení, ale i destičkami pro odemykání pozic.

Balení je ale narvané k prasknutí především pořádným balíkem kartonových archů. Ty v sobě obsahují závratné množství dílků pro sestavení stromů, kamení či krabic. A pak obrovskou záplavu dalších dílků – žetony předmětů, nepřátel, ale také staré dobré známé dílky zranění, akčních, kamy a pohybových bodů. Nově jsou tu také žetony zdrojů (osm různých surovin), statusů, barevných označení. Do hry určitě mnohokrát zasáhnou bílé kostky a především velký balíček karet, ať už se jedná o události, scénáře, karty osobních úkolů nebo stavy pro nepřátele. Nesmíme ale zapomenout také na samotné krosmastery, tedy krásné detailní figurky.

Na začátku partie čeká na hráče spousta rozhodnutí. Tím prvním je volba scénáře a také varianty hry, ve kterých se mohou utkat mezi sebou nebo spolupracovat proti společnému nepříteli (hráči). Potom si každý z účastníků musí vybrat jednu z pěti postav, které bude ve hře představovat. K její kartě, figurce a označovacím žetonům dostane také herní plán, kde do levé části položí kartu a překryje všechny speciální dovednosti svého charakteru (kromě prvního kouzla) bloky. K jejich odstranění je třeba zaplatit pět zlaťáků. Do začátku dostane hrdina také trochu té slávy (její stupnice je nahoře).

krosmaster-quest-01

Všichni se také musí dohodnout na rodinách nepřátel, se kterými se mohou ve svém dobrodružství potkat. Právě ty také rozhodnou o dalších částech přípravy – o kartách dobrodružství, které jsou připraveny na speciální desce (svoje místo tam má i balíček událostí). Hráči pak podle nepřátel dostanou také svoje úkoly, dva v hodnotě jednoho a další dva v hodnotě dvou bodů slávy. Kromě toho hráči připraví mapu s deskami města ve středu a dalšími díly, které přiloží sami soupeři. Mapa je pak vybavena překážkami a tržnice dostane startovní nabídku předmětů (celou surovin nahoru, takže hráči neznají jejich identitu) a také jsou všechny ukazatele ceny na řádek s číslem tři. Přípravu samozřejmě může různě pozměnit zadání z konkrétního scénáře, jehož karta je nakonec vyložena jako první na trasu úkolů.

Na začátku svého tahu se musí hráč rozhodnout, jestli chce v kole bojovat nebo prozkoumávat svět. To určí také další průběh, protože se zbraní zastrčenou v pouzdře získá bonus v podobě tří bodů pohybu a ještě si může vyléčit jedno zranění. To je hlavní rozdíl, protože v obou případech bude hráč pak utrácet své body pohybu a akcí.

Za akční body mohou hráči získávat suroviny různými způsoby, například pokácením stromu či zvednutím startovních zdrojů. S jejich použitím si může vyrobit libovolný předmět z nabídky tržiště. Ve hře jsou ale i další možnosti, jak provádět interakci s prostředím, ať už prodáváním surovin, obchodováním či přezbrojením.

krosmaster-quest-09

Jsou tu ale i spojenectví, která mohou navázat různí Krosmasteři. To jim pak umožňuje chovat se jako skupina, pokud se hrdinové rozhodnout a vstoupí do jeskyně. K tomu musí stát u zmíněného vstupu. Tím jejich aktuální tah končí.

Hráči se tak všichni vystřídají v aktivaci svých hrdinů. Potom ale dostává šanci démon, což je hráč v roli příšerek. Ještě než je bude moci posouvat a útočit s nimi, musí nejdříve dobrat tolik karet událostí, kolik je Krosmasterů v partii. V jejich důsledku pak posílí řady svých svěřenců, ale mohou se také objevit nové suroviny nebo úkol na dobrodružné trase. Tuto roli na sebe může vzít jeden z hráčů po celou dobu nebo se v jeho pozici mohou střídat všichni účastníci, čímž dostává hra zase další úroveň taktiky.

V bojovém módu je pak všechno o kouzlení. Postupně si hrdinové mohou odemykat nové schopnosti, ale také místo v batohu (potřebné na suroviny či nově získané předměty). Krosmoz je plný kouzel a ty jsou také jediným způsobem, jak lze útočit. Každé má na kartě postavy uveden dosah, poškození a případný text schopnosti. V boji mohou hráče podpořit jejich pomocníci.

krosmaster-quest-15

Ale když jsme naše hrdiny opustili, zrovna vcházeli do podzemí. Pro něj je připravena speciální mapa, kam démon umístí čtyři příšerky. Po jejich poražení se dostanou v jeskyni dál a narazí na bosse, který se řídí podle dobíraných karet chování. Nepřátelé mají více úrovní. Právě dole pod povrchem jsou silnější. Každý má svoji statistiku uvedenou na žetonu i doprovodné kartě. Nepřátelé mají svůj útok i počet životů, ale po jejich poražení dostane hrdina kořist.

Podobně jako ostatní hry ze světa Krosmasteru, i tady se všechno točí kolem slávy. Zlatá křídla odnesou hráče k vítězství, pokud jako první naplní svoji stupnici. Každý další krůček jde získat jako odměnu za výjimečné činy nebo si jej koupit za zlaťáky. Hra pak končí jeho vítězstvím. Pokud se ale zaplní cesta karet úkolů na společném plánu, partie končí předčasně a hráči si musí spočítat svoje aktuální skóre slávy.

Krosmaster Quest je hra, která by se dala odbýt jako jenom další dungeon crawling. A skoro všechno by tomu i nasvědčovalo. Naštěstí ale nakonec přesvědčí hráče, že si svoje místo na stole rozhodně zaslouží.

krosmaster-quest-22

První důvod jsou hráčské plány, které jsou vymyšlené opravdu parádně. Hra je snadno rozšiřitelná o hrdiny pomocí několika karet (je možné použít i stávající hrdiny ze starších Krosmaster krabic). Právě odemykání pozic je velmi snadné, ale při tom výborně řešené. Vždy je na první pohled vidět, co hráči mají k dispozici.

Samotná vylepšení svých postav si hráči nakupují za nasbírané penízky. A kdo by neměl rád možnost si ze svého hrdiny pěkně vlastnoručně udělat nezastavitelný stroj. A tady vstupuje do hry další důležitá vlastnost Krosmaster Quest: variabilita. Předmětů je dostatečná zásoba a nabídka vždy pevně stanovená. Hráči si mohou nechat vyrobit pouze ty zbraně či brnění, které jsou vystavené v obchodě.

krosmaster-quest-27

A pak tu jsou scénáře. Ty se od sebe opravdu odlišují, ačkoliv úkoly jsou vždy stejné. Ale jednotlivé partie se mohou hrát hned čtyřmi způsoby. Hráči se mohou podělit o roli démona nebo ji nechat pouze na jednom z nich. To samo velmi ovlivňuje zážitek a možnosti jednotlivých účastníků. A s tím úzce souvisí také možnost hrát všichni proti všem nebo se spojit proti společnému nepříteli. Role démona má svoje vlastní pravidla, ale vše je i tak dostatečně jednoduché. A právě proto právě tato pozice není tak zajímavá, jako v podobných hrách.

Druhým důvodem jsou úkoly, které se snaží každý hrdina plnit sám za sebe. Samy o sobě nejsou novinkou, ale jejich spojení do cesty, kterou je třeba plnit postupně, zase vyžaduje určitou úroveň taktizování.

krosmaster-quest-30

Jednotlivé partie jsou ale přespříliš dlouhé. To je a bude naše hlavní výtka k této hře, protože souboje normálně vyplní dvě hodiny vašeho času a snadno se natáhnou i o hodinu. A to je už i na takovouto výpravnou hru příliš. Atmosféra to částečně zachraňuje, protože sálá na všechny strany a plní všechny dobrodružně-chuťové kanálky. A co počty hráčů? Ve vyšších počtech je na plánu více kontaktů a soubojů, což hru činí zajímavější.

V krabici samotné dostanete vše potřebné. Přesto je hra velmi silně zaměřená na dodatečné nákupy. Kdo by ostatně těm krásným figurkám a dodatečným žetonům odolal? Už tak vysoká cena asi nebude konečná, což je určitě nepříjemná zpráva pro všechny zájemce. Zpracování samotné se celé točí kolem figurek, které jsou parádní. Všechno ostatní má kvalitu průměrnou. Nepotěší plány pouze z tvrdého papíru. Navíc složené prvky mapy není jednoduché v krabici uskladnit. Co je ale výtečnou zprávou je použití pořadačů, které hráči dostanou jako součást balení.

krosmaster-quest-33

Obstojí tedy Krosmaster Quest při volbě proti Descentu nebo Arcadii Quest? Bohužel ne, protože jí chybí ten spojitý příběh, který by hráče přikoval na delší dobu. To ale neznamená, že by samotné partie nebyly kvalitní či zábavné. Jednotlivé scénáře jsou napínavé a hra funguje přesně tak, jak byste čekali. A přináší navíc zajímavé nové prvky a dobré zpracování. Krosmaster Quest tak je rozhodně nadprůměrnou a fungující hrou.

AutorMurat Célébi
VydavatelAnkama, Ghenos Games, Japanime Games, Pegasus Spiele
Herní doba180
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníKrosmaster: Arena – Adamai Promo, Krosmaster: Arena – Amalia Promo, Krosmaster: Arena – Argon Gass Exclusive Figure, Krosmaster: Arena – Arthur Bine Promo, Krosmaster: Arena – Arty, Krosmaster: Arena – Brotherhood of Tofu, Krosmaster: Arena – Cardboard Tube Samurai, Krosmaster: Arena – Cleophee Promo, Krosmaster: Arena – Count Frigost exclusive figure, Krosmaster: Arena – Dark Heroes, Krosmaster: Arena – Darkli Moon, Krosmaster: Arena – Emperor Jellix Promo, Krosmaster: Arena – Evangelyne Promo, Krosmaster: Arena – Exp #1 – Fire & Ice, Krosmaster: Arena – Exp #2 – Remington Style, Krosmaster: Arena – Exp #3 – Percimol Rules, Krosmaster: Arena – Exp #4 – Earth & Wind, Krosmaster: Arena – Exp #5 – Goultard Control, Krosmaster: Arena – Exp #6 – Close Quarters, Krosmaster: Arena – Exp #7 – Bad Boys, Krosmaster: Arena – Exp #8 – Shak Attack, Krosmaster: Arena – Frigost, Krosmaster: Arena – Goldenrod Terminatot, Krosmaster: Arena – Goultard the Barbarian Exclusive Figure, Krosmaster: Arena – Grampy: Shopkeeper, Krosmaster: Arena – Grougaloragran: Old, Krosmaster: Arena – Hypergames Warriors, Krosmaster: Arena – Joris Promo, Krosmaster: Arena – Joris: Master, Krosmaster: Arena – Lou Promo, Krosmaster: Arena – Maskemane: Classic Promo, Krosmaster: Arena – Maskemane: Coward Promo, Krosmaster: Arena – Missiz Burnzz Promo, Krosmaster: Arena – Multiman, Krosmaster: Arena – Nemesis Samurai, Krosmaster: Arena – Nox Promo, Krosmaster: Arena – Old Kerubim Promo, Krosmaster: Arena – Percedal Promo, Krosmaster: Arena – Percedal Promo, Krosmaster: Arena – Phaeris Promo, Krosmaster: Arena – Qilby Promo, Krosmaster: Arena – Ruel Stroud Promo, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #1 – Riktus Assault, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #2 – A Lucky Guy, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #3 – Head Hunters, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #4 – Armored Botherhood, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #5 – Dura Lex Duc Rex, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #6 – Dragoon Power, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #7 – Bam-Boom, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #8 – Holy Missile, Krosmaster: Arena – Season 3, Krosmaster: Arena – Season 4: Cemetery Park, Krosmaster: Arena – Terminatot Stasis Promo, Krosmaster: Arena – Wakfu OVA Pack, Krosmaster: Arena – Wakfu Terminatot Promo, Krosmaster: Arena – Young Kerubim Promo, Krosmaster: Arena – Young Ogrest, Krosmaster: Arena – Yugo Promo, Krosmaster: Arena – Yugo Unleashed, Krosmaster: Arena – Yugo Young King Promo, Krosmaster: Brotherhood of the Forgotten, Krosmaster: Wild Realms
RodinaGame: Krosmaster, Mechanism: Campaign Games, Theme: Chibis

O hře Krosmaster Quest by se toho dalo napsat hodně. Ve výsledku by ale naše hodnocení pořád zůstalo stejné, takže je lepší vypíchnout pouze ty hlavní body a zbytek nechat na objevování hráčům. Na ty čekají hrdinové, které je možné v průběhu partie vylepšovat. Stejné finance je ale možné utratit také za vítězné body slávy. Hra je velmi variabilní zásobou vylepšujících předmětů, scénářů, ale také kooperativně-kompetitivních možností hraní. V celkovém dojmu není úplně výjimečnou hrou, ale to není problém. Tím je příliš dlouhá herní doba. Krosmaster Quest nám ale i tak udělal radost a pobaví i vás.

+ celkově jednoduchá a jasná pravidla
+ vylepšování postav
+ překrásné figurky