Recenze: Kumo Hogosha – strážce mraků

kumo-hogosha-03

Nekonečný výstup je u konce. Mohu se volně nadechnout. Konečně jsem tady. Chrám, který se prý dotýká svými nejvyššími sloupy nebe, vůbec nezaostává za mými očekáváními. Velkolepá stavba dělá čest bohům a také jejich zástupci. Ten se ale každý rok mění. Kumotori na mě koukají nevraživě jako na každého, kdo pro ně představuje konkurenci v boji o post Kumo Hogoshi.

A do tohoto boje zasáhnou i všichni hráči, kteří si tuhle masivní krabici s titulem Kumo Hogosha vyberou jako nový přírůstek svojí hráčské rodiny. Stojí za ní dvojice Patrick Gere a Nico Pirard, kteří ji vydali pod záštitou francouzské společnosti Morning Games. Hra vyšla v roce 2015 a to s ilustracemi Frédérica Geneta.

Na hráče na obalu čeká výjev z nekompromisní bitvy, která se odehrává i na střeše. Dovnitř ale nevede přímá cesta. Hráči musí použít otvor na straně a z obalu vysunout krabici z tvrdého kartonu. Ta klade překážku v podobě slabého magnetu, který drží víko na svém místě. Teprve po jeho zvednutí se dostanou hráči opravdu do nitra krabice. A právě na vnitřní straně této odklápěcí poklice najdou hráči dvě přihrádky na pravidla.

kumo-hogosha-10

Ve dně krabice na hráče čeká v první řadě nepravidelně přeložený herní plán, který nabízí prostředí chrámu. Tuto desku si hráči položí mezi sebe na stůl. Jejich pozornost si určitě získá otvor uprostřed. Do něj hráči uloží šedivý kolíček, na který pak nasadí rotující arénu. Ta je rozdělena na jedenaosmdesát čtverečků. Ale k této desce se musí hráči dostat přes vrstvu pěnových plat a teprve pod nimi najdou plastový insert. Z něj vyjmou velký šedivý kámen rovnováhy, který má na svých stranách vyřezávané různé obrázkové výjevy. Tento kámen má svoje startovní místo uprostřed arény. Oba soupeři si pak vyberou jednu desku hrdiny, přiloží ji k desce tak, aby navazovala, a na šest pozic akcí rozloží krásné velké dřevěné kostky.  S pomocí malého žetonu označí stupnici akcí.

Od té chvíle se hráči střídají na tahu, ve kterém mají k dispozici vždy pět akčních bodů. Ty mohou libovolně rozdělit mezi velké množství různých činností. Tou první a jedinou povinnou je otočení herní plochy a to o devadesát stupňů libovolným směrem. Bojové prostředí tak je velmi nevypočitatelné.

Souboj ale je především o bojovnících kumotori, které hráči mohou za jeden bod nasadit do první řady, tedy té, která jim je v danou chvíli nejblíže. Kostku si může vybrat libovolnou, stejně jako její natočení. Postavička představovaná kostkou se také za jeden bod může přesunout na jedno ze čtyř sousedních políček nebo kostku jen tak na místě otočit. To proto, že právě horní symbol určuje, k jakému úkonu je v tuto chvíli bojovník připraven.

kumo-hogosha-11

Právě za jeden akční bod může kumotori využít jednoho z šesti různých chvatů, kterými už ovlivňuje také soupeřovy postavičky. Může je tak přehazovat přes sebe na sousední pole, odtahovat nebo odtlačovat, blokovat skočením na záda. Ale také může bojovník jen tak běhat (posun o dvě políčka) nebo skákat přes ostatní figurky. Kdykoliv se podaří hráči odhodit kostku soupeře do svého tábora a vystrčit ji tak z plánu, získá kumotoriho jako zajatce. Dokud bude cizí postavička ležet na jeho plánu, poskytne svému majiteli jednu akci navíc.

Ale ještě jsme nezmínili šestou stěnu kostky. Na té se nachází možnost tlačit kámen rovnováhy. K tomu ale musí spolupracovat hned dvě kostky, protože jen tak lze o jeden čtvereček přesunout kostku na sousední políčko. Hráči se přetlačují o postavičky a především o kámen. Právě ten, kdo jej dokáže vytlačit z mapy. Kámen rovnováhy ale musí především skončit v soupeřově táboře, což by současně mohlo znamenat, že druhý z hráčů může slavit vítězství.

Kumo Hogosha je krásnou, abstraktní, ale velmi kontaktní hrou. Právě tahle kombinace se projeví především v roli otočného plánu. Ten hráči v každém kole roztočí minimálně o devadesát stupňů, ale třeba i o více, pokud za to obětují své akční body. Těch je ovšem málo a je třeba s nimi dobře hospodařit.

kumo-hogosha-16

Hráči mají totiž velmi široký výběr toho, na co lze akce použít. Zpočátku je nejdůležitější pohyb, jak hrdinové zkouší získat poziční výhodu. Jenže těch šancí, jak zamíchat výsledkem, je spousta. Třeba soupeři zajmout nějaké jeho kostky, tím si vylepšit počet akcí pro další tah. Hráč ale za akci může svoji kostku vysvobodit a přesunout ji zpět do svého tábora. Oba klany jsou v základní krabici stejné, ale autoři současně slibují rozšíření a nové schopnosti.

Přehazování soupeřových kostek a jejich vytlačování je zdrojem výborné zábavy. Právě jejich zásluhou se do suché atmosféry logické hry vkrade náznak tématu, který se s touto krabicí pojí. Aby měl každý dobrý přehled, mají hráč přehled všech možností natištěno na svojí herní desce a navíc mohou vždy pečlivě sledovat, kolik bodů jim ještě schází, s pomocí malého ukazatele.

Hra nabízí napínavou přetlačovanou. Není jednoduché přemístit kámen ve svůj prospěch. Ale díky rotující ploše je každý pohyb prospěchem pro oba protivníky, protože zatímco jedno kolo je blíž k jednomu jindy zase k druhému hráči.  V pravidlech na hráče čeká i varianta pro čtyři, která představuje týmová pravidla. Ta se ale k celkovému ladění hry příliš nehodí.

kumo-hogosha-19

Herní doba odpovídá abstraktní povaze. Ačkoliv by se zdálo vystrkání velkého kamene ze středu mimo plán jako nadlidský úkol, všechno je to velmi rychlé a partie nebude trvat déle, než půl hodiny. A v té době se budete velmi dobře bavit taktickými možnostmi, které hra nabízí.

Krabice vyniká fantastickým zpracováním v čele s nádhernou krabicí i potištěnými dřevěnými kostkami. Bohužel ne všecno tu ale můžeme chválit. Zatímco všechny komponenty jsou tu uloženy jako v peřince, když si otevřete pravidla, zažijete zklamání. Problém leží především v nedostatečné podrobnosti. Z příručky se tak nedozvíte odpověď na řadu vzniklých otázek a příkladů tam není také dost. Dokonce některé pasáže pravidel zůstaly nepřeložené v originální francouzštině. Tolik pozornosti bylo věnováno obsahu balení, ale na pravidla se nějak zapomnělo.

Kumo Hogosha je parádní hrou, ve které si to rozdají dva týmy svalnatých bojovníků. Jejich kostky se valí po plánu, který se neustále otáčí. A tak není vůbec jednoduché mít poziční boj pod kontrolou. A možná právě proto nás Kumo Hogosha hodně baví, ačkoliv při čtení pravidel budete muset vyvinout více snahy a něco hře odpustit.

AutorPatrick Gere, Nico Pirard
IlustraceFrédéric Genêt
VydavatelMorning Players
KategorieAbstract Strategy, Fighting
MechanismyAction Points, Action Queue, Grid Movement
RodinaCountry: Japan, Digital Implementations: Tabletopia

Recenze: Kumo Hogosha – strážce mraků
Kumo Hogosha vás okouzlí v prvních momentech, kdy v jejím nitru objevíte řadu zajímavých součástek. Jenže abyste zjistili, co s nimi máte dělat, musíte se prokousat jednoduchými, ale špatně strukturovanými a nekompletními pravidly. Pokud vám ale nechybí odhodlání, tak najdete v této krabici krásně vypadající, ale také fungující poziční hru. Figurky se navzájem ovlivňují, přehazují a vytlačují ve snaze získat výhodu. Kumo Hogosha je moc pěknou abstraktní hrou, která zaujme luxusním zpracováním a fungující hratelností.

+ krásné zpracování
+ bojové akce jednotlivých bojovníků
+ poziční hra je chytrá díky otočnému plánu