Recenze: Lakota – indiánské jméno Ten, který je chytrý

Lakota - balení

Když se u nás řekne lakota, nikoho tím nepochválíme. Jenže v indiánské řeči je všechno jinak. Takový lakota je ve světě divokého západu opravdu moudrý člověk, který si zaslouží uznání všech ve svém okolí. Každý by jím chtěl být. Lakota je pochvala, kterou byste o sobě rádi slyšeli.

Právě z tohoto názvu vznikl indiánský kmen, který stejné jméno okamžitě převzal. No a na úplném konci vývojové linie stojí Philippe Proux a jeho desková hra Lakota. Vyšla v roce 2012 pod hlavičkou německé společnosti Kosmos. Už dříve ji ale v malém nákladu představil francouzskému trhu pod názvem Tasso. Ale teprve teď se s ilustrací od Karl-Otto Homese dostává k širokému publiku.

V malé modré krabičce s portrétem indiány, lemované dřevěnými tyčinkami najdete překvapivě jednotný obsah. Jednu příručku pravidel v němčině natištěnou na jednom oboustranném listu papíru. Tohle nebude složitá hra, pomyslíte si a pohled dál vás v tom jenom ujistí. V krabici se ukrývá kulatý kartonový herní plán, pytlík se třemi gumovými špunty a šedesát dřevěných hranolů.

Lakota - připravená hra

Ve hře jde o stavění mostů z dřívek, která si hráči mezi sebe rozdělí na začátku partie rovným dílem. Čím více soupeřů, tím méně dílků dostanete. Ve dvou to je třicet, ve čtyřech už jen patnáct a na šestiny si dílky rozdělíte po deseti. V takových různých počtech lze opravdu Lakotu hrát. Začít můžete hned poté, co položíte do středu stolu kartonovou desku, na kterou zespodu před první partií přilepíte gumová kolečka. Tak bude plán mít lepší stabilitu.

Hráči pak mají ve svém tahu jednoduchý úkol – přiložit jeden dřevěný hranol na desku. Na výběr je vždy ze dvou způsobů – vytvoření mostu mezi dvěma tyčinkami, které na sobě ještě nemají položené žádné hranoly. Často se ale stane, že takové vhodné místo nikde na herním plánu není. V takové chvíli musí stavitel položit svoji tyčinku na libovolné místo přímo na desce.

Podle akce se také liší výsledek. V případě, že se hráči podařilo postavit nový most, může v tahu pokračovat pokládáním další destičky. Ovšem v případě, že tyčinku položil jako základ přímo na herní desku, jeho tah končí a předává šanci dalšímu soupeři v pořadí.

Lakota - rozehraná hra

Stavěcí souboj pokračuje tak dlouho, dokud se některému z hráčů nepodaří položit i poslední tyčinku ze svojí zásoby. V té době je obvykle herní plocha posetá řadou několikapatrových mostů. Takový hráč se stává okamžitě vítězem partie.

Lakota je krásně jednoduchá abstraktní hra, která není pouze o šikovnosti v pokládání tyčinek. Mnohem více záleží úspěch hráče na dobrém plánování a schopnosti odhalit herní možnosti, které se často ukrývají na různých místech plánu. Naopak zahráním destičky přímo na herní plán do prvního patra většinou nahrajete protivníkům, čemuž se snažíte z pochopitelného důvodu vyhnout.

Pro vývoj celé hry je zásadní jedno pravidlo – žádný herní kámen nesmí mít na sobě položenou více než jednu další destičku. Díky tomu je na herní ploše o nové příležitosti ke hraní opravdová nouze a musíte si šikovně vytvářet svoje vlastní šance.

Lakota - rozehraná hra

Lakota vyniká především ve chvíli, kdy si ji zahrajete v menším počtu soupeřů. Partie ve dvou je vyrovnanou šachovou partií, kde záleží na každé chybě, ale také na schopnosti riskovat. Někdy budete pokládat tyčinky na pomezí pádu a je pouze na vás, jestli na sebe takové riziko vezmete.

Pravidla řeší poctivě také situace, které u hry založené na šikovnosti mohou nastat velice často. Mluvíme o pádu tyčinek v důsledku chyby některého ze soupeřů. Za takovou chybu si musí hráč jako trest vzít všechny spadené tyčinky a navíc dostane jednu tyčinku od hráče po pravé ruce.

Zásadní problém leží ve vyrovnanosti partie více protivníků. Pokud se účastní souboje například šest hráčů, pak má začínající hráč významnou výhodu. Má totiž oproti ostatním výhodu jednoho položeného kamene. Nikdo další už na jeho vítězství nemá šanci zareagovat. Současně je nespravedlivý také fakt, že z chyby některého účastníka těží pouze jeden jeho soupeř.

Lakota - rozehraná hra

Naopak největší výhodou je fakt, že celá zábava je vystavěna kolem jednoho jediného pravidla. Přitom ale neztrácí nic na eleganci a napínavosti. Není vůbec jednoduché uspět a přehrát šikovného protivníka, proto se na partii musíte opravdu soustředit.

Některá omezení v pokládání není úplně jednoduché dodržovat, jiná jsou zcela logická. Třeba vás nepřekvapí, že přesouvání dílků je zakázané. Ovšem nesmíte položit destičku ani tak, aby se dotýkala jiného kamene ve stejné úrovni. Všechny ano a ne pro pokládání jsou znázorněna krásně na jednom příkladu, kde ihned pochopíte, jak Lakotu hrát.

Lakota - rozehraná hra

Fakt, že je herní plán kruhový, vytváří často zajímavé situace. Kolem okraje desky se musíte tyčinkami přizpůsobovat prostoru mnohem více, než by se dělo na čtvercovém plánu. Určitě to byla dobrá volba a to také s ohledem na fakt, že stavební kameny mohou při položení přesahovat okraj. Je to jedna z mála věcí, která je povolena.

Zpracování je pěkné a je dobře, že vydavatelé mysleli na pevnost herního plánu. Ten vám díky gumovým nožičkám nikam neuteče. Nikdo si tak nemůže stěžovat na náhodné pohyby plánu a všechno záleží jen na šikovných a přesných prstech všech účastníků. Na trhu je zatím krabice pouze s německými pravidly, ale vzhledem k jejich jednoduchosti vlastně ani překlad nepotřebuje.

Lakota - herní deska

Lakota je krásnou abstraktní hrou, která vynikne především ve chvíli, kdy si ji zahrajete v menším počtu protivníků. Musíte se naučit počítat s dalekosáhlými důsledky každého položení kamene, protože jednotlivá patra se vrství na sebe a přidávají nové a nové možnosti k hraní. Lakota je jistotou pro všechny milovníky abstraktních her, ale i pro hráče, kteří mají rádi jednoduché a čisté herní mechanismy. Toto je jejich dokonalý příklad.

AutorPhilippe Proux
IlustraceKarl-Otto Homes, Dahee Lee
VydavatelLudarden, KOSMOS, OPEN'N PLAY, White Goblin Games
Rok vydání2004
(5 voters)
KategorieAbstract Strategy, Action / Dexterity
MechanismyStacking and Balancing
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Misc: LongPack Games, Series: Native-art line (Kosmos), Theme: Native Americans / First Peoples
Alternativní názvyLakota, 펭귄 타쏘

Lakota je výtečná logická hra pro dva nebo více soupeřů, kteří se střídají v pokládání nových destiček na herní plán. Nejvíce taktiky si užijete ve dvou protivnících, protože tu je mnohem lepší možnost, jak si připravit šanci pro další tah. Hráči mohou novou lávku položit vždy pouze na takový nosník, na kterém ještě žádný další prvek neleží. Za to dostanou ihned možnost hrát znovu. V opačném případě pokládají stavební kámen na zem a připravují si podmínky pro následující tahy. Důležitá je také poziční hra, protože jednotlivé dílky mohou být blíž nebo dál od sebe a mezery mohou být příliš velké pro položení nových dílků. Musíte tak mít stále oči na stopkách a hledat nové možnosti hry. Právě tohle přizpůsobování hernímu plánu je skvělé. Bohužel ve více hráčích dojde na pocit ztráty kontroly, protože můžete stavět pouze na konstrukcích, které připravili vaši soupeři. Lakota je ovšem velmi zábavná a kvalitní hra, která je výborná ve dvou a dobrá ve více soupeřích a zabaví všechny milovníky přemýšlivé zábavy, ale i stavění bláznivých konstrukcí.

+ skvělé ve dvou
+ jasně daná pravidla
+ neustále se musíte přizpůsobovat a hledat nové možnosti