Recenze: Leaping Lemmings – sebevražední lumíci jsou zábavní

Leaping Lemmings - balení

„Tak co myslíš, Ruby. Přiběhnou dneska zase? Už začínám pomalu mít hlad,“ sdělil zamyšleně malý orel sedící na větvi stromu své sousedce. Ta si zrovna čistila zobákem peří a užívala si úkrytu před sluníčkem v hustém listí.

„Myslím, že určitě. Jsou jich tam mraky. Jsou zavření v zamřížovaných klecích. Kdo by chtěl takhle žít? I bez toho jejich sebevražedného instinktu bych si radši vybrala skok ze skály.“

„No to se ti hezky říká, když máš křídla,“ prohlásil Stephen Junior. „Já bych jako lumík teda určitě ze skály neskákal..“

„Podívej, oběd se blíží,“ zareagovala Ruby na bláznivý smích, který se ozýval od vrat nedaleké budovy. Ve dveřích stáli tři muži v bílých pláštích a kolem nohou jim probíhaly desítky lumíků. Někteří měli na nohou nějaké speciální vybavení, jiní skákali jako žáby. Ale všichni bez rozdílu běželi vstříc nedalekému útesu. Orlové si protřepali křídla a vznesli se do vzduchu. Lov začíná..

Leaping Lemmings - připravená hra

Právě tento příběh vypráví desková hra Leaping Lemmings od společnosti GMT Games, která vyšla v roce 2010. Jejími autory jsou tvůrci válečných her, John Poniske a a Rick Young. Ilustrace pro hru vytvořila Leona Preston.

Desková hra Leaping Lemmings se ukrývá v krabici, která překvapí svojí hmotností. Jako by uvnitř obsahovala všechnu zábavu světa a ještě víc. A tloušťka stěn krabice také odpovídá – aby se všechna ta zábava nerozutekla, jsou potřeba pořádné zdi. Na víku pak je nakreslený orel, který se snáší na zděšené lumíky. Výjev trochu strašidelný a trochu legrační.

V krabici najdete herní plán, který je pevný a poměrně malé velikosti. V jeho středu se nachází trasa složená z šestiúhelníků, po kterých budou lumíci utíkat. Z trávy občas vyrůstají keříky a na náhodných místech leží také granule přidávající těm, kdo je sní, speciální schopnosti. Nahoře je pět míst, na kterých spočinou skokani, dole pak prostor pro karty a sledování vítězných bodů.

Leaping Lemmings - připravená hra

K hernímu plánu patří nerozlučně také hromada žetonů, které po nich budete posouvat. Ty musíte samozřejmě vycvakat z archů, čímž dostanete šest rodin lumíků o deseti členech a jeden žeton pro označení vítězných bodů. Osvobodíte ale také jejich predátory – dva orly Ruby a Stephena Jr. K nim patří stejně barevné šestistěnné kostky – jedna modrá a jedna červená.

Ostatní komponenty jsou utvořené ze dvou balíčků karet, které od sebe musíte oddělit. Jeden obsahuje karty pohybu s čísly od jedné do pěti a obrázkem utíkajících lumíků. Druhá hromádka je plná akčních karet umožňujících vědátorům občas provést nějakou nečekanou akci. A protože neumím počítat, je tu ještě třetí hromádka, obsahující šest karet – po jedné pro každou rodinu. Ty jsou oboustranné, na jedné straně najdete obrázek lumíků s nápisem „It’s a five!“ (Je to pětka!) a na druhé pouze obrázek bez textu.

V krabici najdete také brožurku pravidel, která na první pohled vypadá obsáhle. Ale nezalekněte se jí, protože Skákající lumíci (jak zní volný překlad názvu hry) jsou ve skutečnosti jednoduchou hrou. Jen vám musí některé jejich drobná pravidla trochu přejít do krve.

Leaping Lemmings - rozehraná hra

S klonovanými lumíky se sebevražednými sklony mají největší zkušenosti hráči počítačových her Lemmings!, kteří se je snažili zachraňovat. Většinou někteří mrňousové padli za oběť, ale nakonec jste je provedli přes všechny nástrahy. A teď se k těmto zvířátkům vrací desková hra, ve které však nejde o záchranu, ale o co nejefektnější sebevražedný skok z útesu.

Lumíci jsou totiž geneticky modifikovaná a inteligentní zvířátka, která vytvořila v laboratoři různá společenství. Každý z vědců si nyní vezme jeden ze svých oblíbených klanů a pokusí se je dovést přes planinu orlů k útesu.

Na začátku má každý z vědátorů (hráčů) k dispozici deset lumíků, které umístí na startovní čáru na herním plánu. Do ruky dostane několik tajných akčních karet a před sebe si položí barevnou kartu, která označuje, jaký klan je jeho. Tuto kartu položí stranou It’s a five! nahoru – jednou může využít služby karty a vylepšit posun.

Leaping Lemmings - rozehraná hra

Všechny karty pohybu hráči zamíchají a položí na místo na plánu, stejně jako akční karty. Mezi posledních šest karet pohybu navíc přimíchají také kartu GAME OVER, která ohlásí konec hry tak, aby hráči nedokázali přesně odhadnout, kdy partie skončí.

Na herní plán položí také žetony dvou orlů – každého podle barvy do jeho části plánu na pozici A. Každý z orlů tak má pod svým dozorem šest šestistranných políček. Na označená místa pak hráči také společnými silami náhodně rozmístí žetony pelet, které mohou lumíci při běhu sbírat.

Hra probíhá velice jednoduše. V každém kole na sebe vezme jeden ze soupeřů roli orlího hráče a hodí oběma modrými kostkami. Podle čísla padeného na kostkách posune každého orla o tolik výsečí (písmen) dál po směru hodinových ručiček. Orlové tak krouží nad svým revírem a hledají snadnou kořist. Vždy tvoří nebezpečí pro šest políček, která jsou ohraničená kolem jejich současné pozice.

Leaping Lemmings - rozehraná hra

Nyní otočí hráči jednu kartu z balíčku pohybu a podle jejího čísla mohou postupně od orlího hráče posunout jedním svým lumíkem kupředu. Zvířátka se mohou pohybovat vždy pouze (šíkmo) kupředu a pouze jednou za tah mohou udělat úkrok stranou. Nyní je důležité, na jakém políčku skončí. Pokud dorazili na neobsazené volné pole (bez křoví), prostě zde budou čekat na další kolo, kdy s nimi jejich pán posune. Ale budou se současně třást při pohledu na kroužícího orla.

Před jeho bystrým zrakem se mohou lumíci ukrýt v houštině, ale do ní se vejde pouze několik malých postaviček (jedna až tři podle počtu hráčů v partii). Navíc takové vstoupení do keříku stojí rovnou dva pohybové body. Pouze tam je ale lumík v bezpečí.

Mimo keříky mohou lumíci také zastavit na políčku, kde už je nějaký jiný sprinter. V takovém případě začnete žetony pokládat na sebe. Ten, který dorazil jako druhý, má výhodu a zůstává nahoře. Původní obyvatel je překryt a od této chvíle se nemůže pohybovat, dokud odsud neuteče lumík, který na něm leží. Ovšem být na vrcholu pyramidy má i svoji nevýhodu – právě tento lumík je totiž snadnou kořistí pro orla.

Leaping Lemmings - akční karty

Pokud orlí hráč posune hladového dravce na políčko, kde je nějaký lumík, tak má pták o oběd vystaráno. V případě, že se v rajónu nachází rovnou víc než jedna kořist, může vybrat právě orlí hráč, který padne za oběť. Jakmile orel přistane, začne se krmit – na znamení toho jeho žeton otočíte na druhou stranu. Po hodu kostkou v příštím kole bude asi muset vzletět, takže jeden bod stráví na přípravu ke startu.

Jak lumíci běží a někteří z nich jsou zachycení do drápů jednoho nebo druhého orla, další prokličkují a dostanou se až k útesu. A nyní leží hráčům na bedrech těžké rozhodnutí, protože u okraje nerostou žádné keře, kam by se dalo schovat. Skočit hned a na kratší vzdálenost, nebo počkat na vyšší pohybovou kartu a dopřát svému svěřenci pořádný rozběh? Právě podle toho, kolik vám zbude na ve chvíli skoku pohybu, dostanete vítězné body. Pokud skočíte rovnou z posledního políčka, čeká vás přímo pět vítězných bodů.

Někomu může tento systém připadat trochu matoucí, protože je tu jeden krok, který lumík jakoby udělá do prázdna. Ale na hracím plánu je pět políček očíslovaných 1-5 a nejjednodušší je ve chvíli, kdy se lumík přesune přes hranu, pokračovat s počítáním pohybu dále na nich. Nemůžete se tak splést a započítat si o jeden bod méně.

Leaping Lemmings - rozehraná hra

V průběhu sprintu k útesu mohou lumíci také sbírat granule, které leží na herním plánu. Ty mají buď hodnotu vítězných bodů a nebo je mohou vyměnit za laskavost – třeba zvýšení/snížení pohybové hodnoty karty o jedna. Samozřejmě nesmíte zapomenout využívat také akční karty, které máte od začátku v ruce.

Hra končí ve chvíli, kdy se objeví v balíčku karta GAME OVER. Hráči už nemohou dále běžet s ostatními lumíky. Ti tedy přežili. Svoji šanci na sebevraždu dostanou zase v dalším závodě, na který určitě nebudou dlouho čekat. Hráči nyní k bodům získaným za skoky z útesu přičtou všechny, které posbírali na malých žetonech granulí. Ten, kdo získal nejvíce bodů, se stává vítězem.

Leaping Lemmings je jednoduchá hra, která je opravdu velice chytlavá. Její téma vás asi na první pohled trochu zaskočí – nutit lumíky, aby skákali z útesu, a ještě za jejich skoky vyhrávat hru není asi zrovna výchovné. Ale hra všechno bere s nadsázkou, a pokud i vy vezmete všechno jako legraci, můžete si užít se svými dětmi skvělou zábavu.

Leaping Lemmings - karty

Hra je totiž opravdu rodinná. Obsahuje náhodu v podobě otáčení karet s čísly, ale přitom všichni hráči mají stejné možnosti. A záleží jen na nich, jak body využijí a jestli dokáží uniknout před hladovými pařáty orlů.

Samozřejmě je zde spousta pravidel, která musíte sledovat a naučit se. Proto v prvních partiích s dětmi doporučujeme hrát zjednodušené verze hry a postupně přidávat nové a nové věci, jak si budou malí hráči zvykat na průběh hry. Třeba první naši hru s dětmi jsme hráli úplně bez akčních karet a granulí, jen s orli a sprintem k útesu. Pokud totiž dětem nepředstavíte tolik pravidel, mohou začít rychleji hrát a partie je zcela pohltí. V našem případě se skvěle bavili i u této zjednodušené hry. Není pak problém přidat karty, protože to již není tak velký skok.

Každá partie je příměřeně dlouhá. S vyšším počtem hráčů se hra pochopitelně prodlužuje, protože na každou otočenou pohybovou kartu musí zareagovat každý z účastníků. Přesto se bez problémů vejdete do hodiny čistého času. Nepočítejte s tím, že byste měli šanci dopravit ke srázu všechny své lumíky.
Ve hře je důležité plánování a strategie. Orli se pohybují po předem dané trajektorii, takže lze vypočítat, kdy jejich území proběhnout a schovat se v nedalekém křoví a kdy si můžete dovolit počkat i na otevřené planině.

Leaping Lemmings - žetony

Skvělou atmosféru podporuje ale především skákání lumíků na sebe na jednom políčku. Ve chvíli, kdy tvoří valnou hromadu, totiž je pouze horní z nich kořistí. Současně ale právě on může z místa jako jediný utéct. Skočit na nějakého jiného lumíka se vyplatí, pokud jej třeba chcete zastavit nebo zbrzdit. Můžete tak třeba zabránit hráči, aby skočil z útesu.

S atmosférou a děláním valných hromad souvisí také počet hráčů účastnících se partie. Ve dvou nebo třech hráčích doporučujeme, aby každý ze soupeřů ovládal rovnou dva klany. Jinak ve hře budete mít příliš málo konfliktů a bude výrazně méně zábavná. Od čtyř klanů začíná zábava a v plných šesti je to teprve něco!

Leaping Lemmings vás okouzlí také svým grafickým zpracováním a kvalitou všech součástí. Ty jsou perfektní a na nic z obsahu krabice si nemůžete v nejmenším stěžovat. Naopak kresby jsou legrační a pobaví, přitom je ale vše přehledné.

Leaping Lemmings - orli

Leaping Lemmings jsou hrou, která je bezpochyby rodinnou zábavou. Sice musíte několik prvních partií s dětmi trochu upravit a představit jim hru postupně, ale výsledek stojí za to. Navíc jakmile se hru naučíte, je velice jednoduchá a herní systém přináší obrovskou spoustu legrace. Strategie se zde pochopitelně snoubí s náhodou, ale u téhle hry si máte především odpočinout. Tak neváhejte a vrhněte se střemhlav po této krabici. Nemůžete se zmýlit!

AutorJohn Poniske, Rick Young
IlustraceRajim Harris, Leo, Rodger B. MacGowan, Mark Simonitch
VydavatelGMT Games
Rok vydání2010
Herní doba72
(11 voters)
KategorieAnimals, Humor
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Hexagon Grid, Push Your Luck, Race, Take That

Leaping Lemmings jsou dokonalá rodinná zábava. Když odhlédneme od samotného tématu, které je řekněme netradiční, je tu všechno, co děti a rodiny baví. Zvířátka, házení kostkou, posunování postaviček po plánu. Ale především je tu mnohem mnohem víc. Akční karty, získávání vítězných bodů za skoky, schovávání v houštinách před hladovými orly a skládání lumíků na sebe na jednom místě. Hra má velice jednoduchá pravidla a možná právě proto je tak krásně hratelná. Ale nechápejte nás špatně, Leaping Lemmings není zdaleka pouze hra pro děti. Zabaví se jí výborně i sami dospělí, protože ve své podstatě hra nabízí spoustu možností, jak znepříjemnit hru soupeřům. A především kroužící orlové se občas znenadání snesou z oblohy a lapnou do pařátů některého z lumíků. Tahle hra je vhodným dárkem, skvělou zábavou na rodinné večery i legráckou, kterou můžete zabavit kamarády. Hupsněte i vy z útesu a nekoukejte dolů! Musíte věřit!

+ elegantní a jednoduchá hra
+ ohromná legrace
+ pro všechny věkové kategorie