Recenze: Lords of Hellas – muži z nebes

lords-of-hellas-02

Naše představy jsou všechny úplně od základů převrácené. Vždycky jsme si mysleli, že bohové jsou moudří, vousatí muži, kteří vševědoucně shlížejí z nebes. Jenže ta opravdová božstva vládnou technologiemi, které v nás vzbuzují hrůzu. Naši hrdinové, dosud nepřemožitelní a strašliví, proti jejich silám vypadají naprosto bezmocně. Jenže tyhle bytosti nás nepřišli zotročit, jen se chtějí bavit našimi marnotratnými potyčkami. Takže nakonec jsou skoro jako ti naši „staří“ bohové.

Jenže na křídlech jejich lodi přistály na naší planetě také monstra. A právě ti budou hlavními nepřáteli hráčů, kteří se rozhodnou otevřít krabici s názvem Lords of Hellas. Tuhle novinku si původně pro polský trh připravil designér Adam Kwapiński pod hlavičkou ještě nedávno nenápadného vydavatelství Awaken Realms. Jenže pak zažili ohromný úspěch s This War of Mine a i jejich další Kickstarter byl velkým úspěchem. Vybrali totiž více než jeden a půl milionu liber od 12.439 hráčů! Ohromující počet dal vzniknout hře, která v roce 2017 zaútočila poprvé na trh. A teď bere útokem i ten český zásluhou společnosti Albi.

Krabice je velká a na jejím víku vidíme jedno z mocných božstev, jak z jeho biče šlehají blesky. Uvnitř masivní čtvercové krabice objeví hráči v první řadě herní plán, který po rozložení nabídne mapu s mapou Řecka a okolí. Hráči vstoupí do jeho temného období, jakmile si zvolí hrdinu. K němu získá také desku armády, která se spojí zářezem s hrdinou a její stupnice síly, vůdcovství a rychlosti vybaví ukazateli. Dále hráči dostanou svoji vlastní sadu barevných jednotek, žetonů nadvlády a akce a jednu náhodnou (avšak tajnou!) bojovou kartu. Hráči postupně na plán vypustí také svého hrdinu ve společnosti dvou hoplitů.

lords-of-hellas-16

Při prvním rozbalování se ale hráči očima nemohou vyhnout největšímu magnetu v krabici – figurkám monumentů. Ty budou postupně stavět a na začátku je třeba na mapu na jejich vyhrazená místa položit pouze základnu. Zbytek komponent už stačí pouze rozložit poblíž plánu, především pak balíčky karet, které nabízí události, možnosti boje (hráči i nestvůr), artefakty a požehnání. Ale kromě nich jsou důležitou herní náplní také chrámy, žetony i kostky. Na úplný závěr zabydlí hráči plán žetony hrdinských skutků a figurkami nestvůr.

Hráči se na tahu střídají a vždy mají k dispozici sadu akcí. Každou z nich mohou provést právě jednou. Jako nejdůležitější se dá vnímat pohyb jednotek, ať už hrdiny, jehož rychlost závisí na aktuální rychlosti nebo hoplitů, kteří se posouvají v závislosti na úrovni vůdcovství hrdiny. Kromě toho mohou použít také artefakty, které mají v držení (každý nabízí speciální schopnost) a vyslat případného svého kněžího k modlitbě. Přízeň daného boha přinese větší sílu hrdinovi (vylepšení jedné ze schopností) a k tomu ještě návdavkem dostane hráč šanci využít speciální sílu boha. Figurka kněžího zde ale nějakou dobu zůstane.

S hrdiny se může hráč v závislosti na jejich finální pozici vydávat na lov nestvůry nebo za hrdinskými skutky. Obojím se snaží získat žetony slávy, ale úspěch s sebou nese navíc také nějaké bonusové odměny. Ke vstupu na speciální kartu hrdinského skutku musí hráč splňovat nějaké předpoklady, ale především zde musí hrdina strávit několik dalších kol, ve kterých se posouvá dál. Právě v závislosti na startovních podmínkách může začínat i na některých postupných políčkách, což je také způsob, jak jej mohou předběhnout soupeři klidně i o kolo nebo dvě později.

lords-of-hellas-04

Pokud ale hrdina překvapí některou z nestvůr ve stejné lokaci, může se vydat na lov. Za tímto účelem dostane sadu bojových karet, jejichž počet odpovídá aktuální síle hrdiny. Hráč poté musí vždy použít jednu kartu a zranit příšeru a ona na to zareaguje svými vlastními kartami protiútoku. Ze dvou si aktivní hráč vybere jednu a podle její povahy si může vybrat, jestli se chce bránit (zahrát bojovou kartu pro obranu) nebo přijmout zranění (= vyhodnotit kartu útoku nestvůry), ale dobrat si jednu bojovou kartu pro další útok. I neúspěšný lov může přinést nějakou odměnu, ale úspěch je mnohem lepší, protože tady na hráče čeká sláva, artefakt nebo nová figurka kněžího. Figurku poraženého monstra si hráč položí před sebe.

Boje mohou probíhat ale i mezi klasickými armádami hoplitů. To ale znamená, že mezi sebou soupeří vojska dvou hráčů, která se na konci tahu nachází ve stejném regionu. Po zahrání bojových karet z ruky se porovná síla obou skupin vojáků, vyhodnotí se ztráty, ale vítěz především získá nadvládu nad daným územím (může sem umístit svůj žeton nadvlády).

Právě taková převaha v jednotlivých lokalitách je důležitá v druhé části tahu hráče, která se zaměřuje na zvláštní akce. Z nabídky si vždy musí vybrat přesně jednu, která zahrnuje nejen další šanci k pohybu, ale především šanci verbovat hoplity nebo stavět chrám a to právě a pouze v místě, které má hráč pod kontrolou (má zde převahu). Akci stojí také vyslání na lov, možnost léčit hrdinu nebo verbovat prostřednictvím útisku obyvatel.

lords-of-hellas-21

Tyto zvláštní akce ale mohou hráči využívat pouze omezeně a využitou možnost musí vždy označit svým žetonem. Tuto volbu nesmí provést znovu, dokud nenastane konec kola. Ten způsobí poslední zvláštní aktivita v nabídce, což je stavba monumentu (hráč získá opět nové kněží). V tuto chvíli si hráči vezmou zpět své žetony využití akcí a mají znovu volné ruce pro příští tah.

Právě na konci kola (po postavení části monumentu) do partie zasáhne náhoda. Ten, kdo způsobil jeho závěr, hodí za každou aktivní příšeru na plánu kostkou. To může znamenat, že nestvůra napadne region (to se řídí jejím specifickým textem na kartě), přesune se do sousední lokace nebo odpočívá a nezpůsobí žádné škody. Poté je vyhodnocena také náhodná událost z balíčku karet, která může znamenat příchod nové nestvůry nebo objevení se nového hrdinského skutku v nabídce nějakého regionu.

lords-of-hellas-13

A tohle všechno snažení má jediný cíl – zvítězit. Na výběr jsou rovnou čtyři vítězné podmínky a kterákoliv z nich znamená okamžitý triumf. Hráč se tedy může soustředit na lov příšer (po ulovení třetí je konec) nebo obsazování území (dvě velké oblasti nebo pět území s chrámy stačí k výhře). Poslední možností je dostavění monumentu. V tu chvíli nastane válka právě o území, které jej obsahuje, protože po třetím kole vítězí v partii ten, kdo jej má pod svou kontrolou. Pokud někdo jiný nedominuje jiným z možných konců.

Lords of Hellas je hrou, ve které je nadvláda nad územími důležitá. Není ale pro vítězství úplně zásadní, ačkoliv s nimi souvisí tři ze čtyř celkových možností výhry. Navíc jednotlivé postavy mají vlastní zvláštní schopnosti. Navíc je možné hrdiny dále individualizovat prostřednictvím vylepšování jejich statistik.

lords-of-hellas-26

Jednotlivá božstva poskytují požehnání. A ty mají tendenci být opravdu silné, dokáží se často podepsat pod zvraty nebo rozhodujícími situacemi celé partie. Ale ona obecně je celá hra hodně závislá na náhodě, přestože obsahuje pouze jednu kostku. I ta s pomocí nestvůr dokáže napáchat dost škody, ale všechno se nakonec rozhoduje s kartami boje. Právě to, jaké dostane hráč do ruky, může zcela rozhodnout jeho šance na úspěch v bitvě nebo lovu.

Hráči mají kontrolu nad nasazováním a přesunem svých jednotek, mohou vylepšovat svého hrdinu nebo bojovat o nadvládu konkrétního regionu. Navíc samotných možností akcí je dostatek, hráči mají neustále z čeho vybírat a náplň tahu je pokaždé zajímavá. I tak zde může zůstávat nenápadný pocit nedostatečné kontroly, ale je zatlačen do pozadí zážitkem.

lords-of-hellas-32

Lords of Hellas jsou v první řadě o zábavě a ta je přítomná plnými doušky. Nejde pouze o nezáživný a tolikrát omílaný souboj o nadvládu nad lokalitami. Protože tu jsou armády, je tu samozřejmě i možnost bojovat, ale mnohem zajímavější pro všechny účastníky jsou šance vydat se na hrdinskou výpravu nebo lov. To jsou jasní tahouni celého zážitku.

Důležitá je ale herní doba. I přes pořádně obsáhlou náplň a široký záběr netrvá celková partie více než devadesát minut ani se čtyřmi hráči (a mírně přes hodinu ve třech). Na plánu je to zajímavé i ve třech. Bohužel duel ztrácí plusové body tím, že vyřadí některé podmínky vítězství. Ty ztracené body ale okamžitě box získává, když zjistíte, že součástí jsou i pravidla pro sólo hru.

Velkou diskuzi vzbudilo zpracování. Celkový dojem ze hry je fantastický, figurky jsou obrovské a komponent je záplava. Jenže samotné miniatury nepatří mezi úplně nejdetailnější. Co je ale mnohem větší potíž, je prohnutí základen monumentů. Ty by měly být ploché, aby dokázaly stabilně stát na herním plánu od začátku partie až do jejího konce. Některé se mají ale tendenci houpat, protože nejsou dokonale rovné. Je to drobnost, která řadě hráčů vůbec nebude vadit, ale jedná se o nepříjemnost, která hře kazí jméno.

lords-of-hellas-38

Lords of Hellas jsou vynikající dobrodružnou hrou, ve které hráči musí skloubit svoji armádu s postavami hrdinů. Hra má pouze mírný taktický nádech, ale především z ní vyzařuje atmosféra. Díky všem komponentám a herním možnostem tak jsou nakonec (i přes některé nedostatky) Lords of Hellas vynikající zábavou!

AutorAdam Kwapiński
IlustracePiotr Gacek
VydavatelAwaken Realms, Albi, Asmodee, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Hobby World, Lavka Games, PHALANX
Rok vydání2018
(6 voters)
KategorieAncient, Mythology, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Card Play Conflict Resolution, Dice Rolling, Hand Management, Open Drafting, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníLords of Hellas: Atlas, Lords of Hellas: City of Steel, Lords of Hellas: Dark Ages, Lords of Hellas: Determination Cards, Lords of Hellas: Dice Tower Promo Artifact Cards, Lords of Hellas: Leonidas, Lords of Hellas: Lord of the Sun, Lords of Hellas: Nemesis Promo Adrestia, Lords of Hellas: Odysseus Promo Board, Lords of Hellas: Prophecy Cards, Lords of Hellas: Sparta Cards
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Components: Miniatures, Country: Greece, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Lords of Hellas, Mythology: Greek, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyВладыки Эллады

Recenze: Lords of Hellas – muži z nebes
Lords of Hellas je v první řadě parádní zábavou. A tady bychom mohli naše závěrečné zhodnocení skončit. Ale kromě velkého výběru aktivit, zajímavého směřování na akce hrdinů a jejich kombinace s velkými bitvami není všechno. Hra není úplně vhodná pro dva, ale základním problémem jsou prohnuté základny monumentů, které některým puntičkářům zkazí náladu. I přesto ale partie překypuje atmosférou a Lords of Hellas si tak najde pravidelné místo na vašem stole.

+ spousta možností
+ parádní dojem ze zpracování
+ dobrá herní doba