Recenze: Make’n’Break Party – tikající bomba

make-n-break-party-01

Jak myslíte, že to může dopadnout, když stavíte a pořádáte u toho párty? Mohou z toho vzniknout opravdu jedinečné konstrukce, ale v tom horším případě se také nemusí podařit vůbec nic. Každá zeď je křivá, střecha má díry a celé to prostě tak nějak nedrží pohromadě.

Ovšem o tom, že to stavění na párty je docela dobrý nápad, se nás pokouší přesvědčit dvojice autorů Arno Steinwender a Wilfried Lepuschitz, kteří vytvořili novou variantu na velmi populární hru Make’n’Break. Tato novinka nese podtitul Party a vznikla v záštitě společnosti Ravensburger. Na české trhu bohužel v současnosti není v lokalizované verzi, ale výsledek této recenze a zájem o ni může leccos změnit. V každém případě se tato verze datuje do roku 2012.

Celá stavěcí zábava se ukrývá tradičně v podlouhlé krabici, na které vidíme tentokrát tikat hodiny. S nimi tu jsou ale podezřele vypadající ikony aktivit, které ve všech zájemcích asi vzbudí trochu nová očekávání. A uvnitř opravdu čeká hned několik peřkvapení. Tím prvním je herní plán se stupnicí (vede dokola a střídají se na ní tři ikonky) a pozicí na karty uprostřed. Kromě nich jsou ale v krabici také jedny kartonové brýle, dřevěné stavební prvky různých tvarů (válečky, trojúhelníky, obloučky i most) a především sady dvou typů karet (stavební a popisové).

make-n-break-party-07

Příprava je jednoduchá. Hráči položí plán do středu, na něj zamíchané dva balíčky karet a vedle plánu všechny ostatní potřebné komponenty. A to včetně speciální časomíry, kterou jsme ještě nezmínili. Současně se hráči rozdělí do týmů po alespoň dvou hráčích a každá taková skupinka dostane svoji vlastní barevnou figurku. Tu postaví do levého horního rohu stupnice.

Na tahu se týmy v průběhu partie střídají. Podle ikonky, kde jejich figurka stojí, se bude lišit zadání a také karta, kterou odkryjí. Jeden z týmu je ještě předtím vždy jmenován hlavním aktérem. Tato role se s každým kolem střídá a právě on jako jediný se může na kartu podívat. U odpovídající ikony pak najde buď textový název předmětu, nebo barvitý obrázek složený z možných dřevěných dílů. Ve všech situacích tým protivníků, který není na tahu, dostane časovač a natáhne jej podle úkolu na určitou mez.

Zbytek už se liší podle typu úlohy podle horní karty otočené z balíčku. Tím nejzajímavějším je modrá ikona s kostičkou. V té totiž aktivní hráč s kartičkou musí jednomu zvolenému spoluhráči popsat, jak mají postavit dřevěné dílky. Po jejich snažení musí vypadat přesně tak, jako na obrázku. Snaží se dokončit zadání co nejrychleji, protože pak by se mohli pokusit splnit další zadání.

make-n-break-party-03

V druhém módu je při popisu ještě zakázáno používat některá slova, třeba modrá kostka. A to je někdy pořádný oříšek. Na dodržování těchto pravidel pak dohlíží nepřátelský tým. Poslední možností, která se stále týká obrázků na kartách, je stavění poslepu! Času na úkol je víc, ale to nemění nic na obtížnosti této úlohy. Poslední možnost pak dá aktivnímu hráči do ruky nejen kartu, ale také kostky! To proto, že právě s jejich pomocí se pokusí vyjádřit nějaké slovo z karty. V nabídce jsou vždy dvě a hráč si sám může svobodně zvolit jedno z nich (třeba láhev).

Jakmile časomíra doběhne do konce, tým už nesmí dále napovídat ani se jinak snažit o splnění karty. Všechny, které do té chvíle v kole úspěšně dokončil, si hráči spočítají a za každou z nich posunou svoji týmovou figurku o políčko kupředu. Nyní je na řadě další tým. Partie končí ve chvíli, kdy jeden z týmů dokázal svojí figurkou oběhnout celý herní plán a splnit tedy celkem čtyřiadvacet úkolů.

Make’n’Break: Party je párty hrou, která ani na chvíli nepouští ze zřetele, že by měla být v první řadě o stavění. Slova jsou zde pouze jako doplněk, který dává hráčům ještě víc zabrat. Celkově ale hra představuje řadu nových myšlenek, které z klasického stavěcího snažení dělají zase něco trochu jiného.

make-n-break-party-09

V první řadě se nám velmi líbí poslední varianta, která je označena zelenou ikonou s domem a kytarou. Hráči s pomocí kostiček několika tvarů musí být schopni znázornit velkou řadu nejrůznějších objektů od lampy, přes ulici až po lyže. A někdy opravdu není jednoduché to někomu dalšímu z týmu vysvětlit beze slov. Už jen tenhle moment by ostatním hrám stačil na celkovou náplň. Naštěstí tady je to jinak.

Mluvení naopak je naprosto zásadním prostředkem, pokud hráč staví podle vašich pokynů. Není vůbec jednoduché vysvětlit pozice tak, aby vše vypadalo jako na obrázku. Jednou jde o budovu, jindy o různě rozmístěné kostičky. Hráči musí být připraveni na všechno a čas hraje hlavní roli. Každá vteřina se počítá, protože splnit více karet v jednom kole vás může oddělit od týmu protivníků a dostat do rozhodujícího náskoku.

A to role stavitele se také může pořádně ztížit. To ve chvíli, kdy si musí před oči dát kartonové brýle. Díky nim nevidí vůbec nic z toho, co staví. Druhý hráč tedy nejen musí popisovat, jak má stavba vypadat, ale také navádět spoluhráče při výběru kostiček a jejich umístění. Tohle je opravdu pekelný úkol, ze kterého snad žádný tým nebude mít radost.

make-n-break-party-13

Bohužel s obtížností souvisí jeden zásadní problém. Přestože se role hráčů střídají, může se tým snadno zaseknout na některém úkolu i na několik kol. Pokud jeho členům prostě nejde stavba poslepu, pak je to jen o štěstí. A navíc je třeba zdůraznit, že na plánu jsou jednotlivé typy úkolů často v sériích po několika za sebou, takže není vůbec snadné se z nich vymanit.

Ve standardním módu je hra určená pro sudé počty. V pravidlech najdeme ale také mód pro tři hráče, ve kterých budou navazovat postupná spojenectví s ostatními. Vyšší liché počty pak způsobí nerovné množství členů v týmu a ne všichni tedy jsou v jednotlivých kolech zapojení. To má trochu vliv na celkový zážitek. Hrát lze ale dokonce v devíti! Délka partií hodně závisí na šikovnosti týmů a může se nepříjemně protáhnout.

make-n-break-party-15

Make’n’Break Party je hra, která nenechala nic náhodě. Zpracování je kvalitní, dílky jsou dřevěné a všechno funguje tak, jak má. Nejvíce ale funguje zábava. Hlavní ovšem je, abyste se nebránili výzvám, protože některé úkoly rozhodně nejsou jednoduché. Make’n’Break Party je stavební hra pro pokročilé budovatele.

AutorWilfried Lepuschitz, Arno Steinwender
VydavatelRavensburger
Počet hráčů3 - 9
KategorieAction / Dexterity, Party Game, Word Game
MechanismyStacking and Balancing
RodinaGame: Make 'n' Break

Make’n’Break Party je parádní stavební zábavou, která si přízvisko párty přivlastnila díky schopnosti zapojit do jednotlivých kol hodně hráčů. Úkolů je opravdu dostatek a jsou velmi variabilní a také originální. Hra prověří schopnosti stavět, popisovat i odhadovat. To všechno v pořádné úrovni obtížností. Jen si dejte dobrý pozor na počty hráčů, protože liché množství hře úplně nesedí. Bez ohledu na počet hráčů se partie může protáhnout, pokud se nedaří plnění úkolů. Make’n’Break Party je výborně zpracovanou a samostatně stojící hrou, která pokračuje ve vítězném tažení zábavy v této sérii her.

+ zajímavá nabídka herních variant
+ stavba je zábava
+ popis věcí dílky