Recenze: Malacca – piráti musí vědět, kdy zaútočit

Malacca - balení

Jen jednou jsem udělal tu chybu. Neodhadnul jsem sílu nepřítele a ve chvíli, kdy jsem vystřelil na proplouvající loď, na obzoru se objevily další tři plachetnice. Rychle mne dostihly, povraždili celou posádku a mne zajali. Ve vězení jsem přišel o oko a o ruku. Těžce jsem zaplatil za svoji nerozvážnost. Neudělejte stejnou chybu, kryjte si záda a útočte jen ve chvíli, kdy víte, odkud vítr vane!

Všichni bychom se měli řídit radou kapitána Rodriga Orgóneze. A jak jsme si jeho radu vzali k srdci, si můžeme hned vyzkoušet v praxi. Neocenitelnou příležitost nám k tomu nabízí hra Malacca nového českého vydavatelství Loris Games. Před několika týdny jsme vám od těchto autorů představili výukovou počítací hru Numerix (recenze), ale tentokrát zabrousíme do vod opravdových karetních her.

Autorem Malaccy je celý tým, tedy Jan Daněk, Jiří Daněk, Jan Dřevíkovský (navíc i ilustrátor hry), Jiří Dvořák, Ondřej Kareš a Kryštof Kozák. Někteří z nich stojí také za hrami společnosti Scio – Ekopolis (recenze) a Multipolis (recenze). Ale především byli v pozadí vzniku jedné z prvních českých dobrodružných her – Dorn (recenze). Teď vytvořili nové vydavatelství, které určitě vydáním Malaccy v roce 2013 neřeklo svoje poslední slovo.

Malacca - připravená hra

Jedná se o karetní hru. O tom nebudete pochybovat od chvíle, kdy balení s námořní bitvou uvidíte. Obchodní loď se kácí pod nájezdem pirátů na úzké a vysoké krabičce, ale my se jejich šavlí nezalekneme a nakoukneme dovnitř. Tam leží krátká pravidla ve stejném formátu, jako má krabička. A pod jejími tenkými osmi stránkami najdete hromádky karet. Kromě nich se zde nachází také pytlík s plastovými žetony stříbrňáků a zlaťáků.

Nejdůležitější jsou ale karty, ke kterým se vrátíme. Vrchní je jedna karta s papouškem, která v kombinaci s plastovým stojánkem označí začínajícího hráče. Mnohem důležitější jsou ale akční karty, které můžeme rozdělit na základní (ty hráči dostanou na začátku partie) a pokročilé, které mohou získat.

Jsou zde ale i karty s poklady, které slouží jako vyšší hodnoty peněz, takové bankovky. Pro vás jako piráty bude ale nejdůležitější kořist – tucet lodí, který si bezstarostně plave Karibikem. Zbývající dvacítka karet slouží jako rozšíření – osm kapitánů a dvanáct kusů vybavení (paklíč, glejt a luxusní zboží).

Malacca - připravená hra

Na začátku partie si hráči nejdříve vezmou od každé karty běžné akce jeden kus. Dostanou tak jednu kartu obchodu, jednu útoku a poslední obrany. S jejich pomocí se budou v každém kole rozhodovat, co provedou s přibližující se lodí. Právě balíček dvanácti plavidel položíte do středu stolu, kde bude současně sloužit jako počítadlo kol. Jakmile dojdou lodě na loupení, je konec partie. Vedle položíte ještě balíček karet speciálních akcí a jste připravení k soupeření.

Každé kolo začne odhalením jedné lodi. Právě to je cíl vašeho snažení, ať už bude obchodní, útočné, nebo budete mít nějaký motiv loď bránit. O tom se musíte rozhodnout právě ve chvíli, kdy loď poprvé uvidíte. Všichni hráči před sebe položí jednu akční kartu obrázkem dolů. Ta ukazuje jejich reakci na objevení lodi na obzoru. Ke kartám navíc ale musí přidat mince podle toho, jak moc si věří v úspěchu svojí strategie.

Jenže teprve kombinace všech karet rozhodne, co se vlastně s potenciální lovnou zvěří stane. Výsledek se dotkne všech hráčů a může mít pouze dvě verze – buď bude loď dobyta silou, nebo ji naopak hráči pomohou ubránit. V každém případě jsou odměněni hráči na vítězné straně, tedy buď obránci, nebo útočníci. Ti si vezmou vsazené peníze, vyplení loď (v případě úspěchu agresivní cesty) a rozdělí si peníze těch, kteří neuspěli.

Malacca - rozehraná hra

Obchodníci v případě úspěšného ubránění lodi dostanou zdvojnásobenou svoji sázku, zatímco obránci si rozdělí pouze finance útočníků. Navíc je ale toto také jediný způsob, jak získat kartu speciální akce, která je silnější verzí. Umožňuje větší ovlivnění útoku nebo obrany (+2 místo +1), ale je pouze jednorázová a po jejím zahrání ji musíte odhodit.

Takto bojujete dvanáct kol, než nastane závěr. Obchodníci zjistili, že toto není bezpečná trasa a přesměrovali svoje lodě jinam. Vy si určitě najdete jinou trasu a budete mít dál co loupit, ale už ne v této partii. Tu vyhrává ten z hráčů, který získal nejvíce peněz ze všech počestných i nepočestných činností.

Malacca vás uvrhne doprostřed pirátského snažení. Nechá pouze na vás, jestli se budete o výsledek snažit cestou míru, krve nebo štítu. Jenže konečný výsledek nezáleží jen na vás, ale i na ostatních kapitánech. Více děl má větší sílu a vyhraje boj, ať už se postaví na stranu obchodní lodi nebo proti ní.

Malacca - rozehraná hra

Hráči nemají tedy jinou šanci, než se snažit přečíst ostatní, prokouknout jejich úmysly a podle toho se zařídit. Není nic horšího, než když se snažíte obchodovat, zatímco ostatní útočí nebo provádíte nájezd a ostatní vás zlikvidují svojí obranou.

Speciální akce umožňují také vyčkávání, což je velice výhodné v taktice. Bohužel získání karet je náhodné a hráči musí držené kartě uzpůsobovat svoji taktiku. Přitom by to ale v podstatě mělo být opačně, protože všechno ostatní v partii je jasně dané.

Většinu tahů máte stejné šance, jako ostatní. Tři karty se třemi možnostmi. Každá vám přinese peníze jiným způsobem. A pak jsou tu speciální akce, které obohacují hru a dodávají jí nové napětí zvlášť, pokud víte, že soupeř nějakou takovou kartu v ruce drží. Svojí atmosférou nám připomínají hry Verräter (recenze) a Meuterer (recenze) od Marcela-André Casasoly Merkleho.

Malacca - karty

Jenže v krabičce kromě základních karet najdete také dvě rozšíření – kapitány a vybavení. Prvními se stanete od první chvíle až do konce a budete mít oproti ostatním nějakou výhodu. Každý však má jednu a je pak pouze na hráčích, jestli ji dokážou využít. Nové karty do partie přidávají pocit jedinečnosti pro každého hráče a měli byste s nimi hrát pokaždé. To vybavení si můžete nakoupit za svoje zlaťáky, čímž si zvýšíte svoje budoucí příjmy.

Velkou výhodou této hry je opravdová rychlost. Všichni zahrají karty současně a také se společně účastní vyhodnocení. Není zde žádný tah hráče jako takového. Díky tomu všechny tahy ubíhají rychle a to bez ohledu na počet hráčů. Ovšem zážitek jako takový se rozhodně zlepšuje s počtem účastníků, protože bitvy jsou napínavější, vyrovnanější a mnohem hůře prokouknutelné.

A povedlo se i zpracování. Krásné ilustrace lodí a kapitánů vás potěší, všechny ostatní karty fungují velice dobře a autoři nepoužili žádné jazykově závislé prvky. Díky tomu mohou hru prodávat nejen v naší zemi, ale i ve světě.

Malacca - karty

Co tedy hře vytknout, kromě náhodného dobírání speciálních karet akcí? To bude určitě hra dvou hráčů. V tomto počtu hra nezazáří zdaleka tak výrazně a není tolik zábavná, protože často končí boje remízou. A ty jsou ve prospěch obrany. Proto je méně výhodné útočit, než jindy, a pak si není tolik co rozdělovat.

Malacca je příjemná karetní hra, která poslouží skvěle ve společnosti více lidí. Je třeba správně taktizovat a přiklánět se k ostatním hráčům, hlasovat s nimi, ale přitom stále sledovat jen svůj prospěch. Tři možnosti jsou dost, ale ne příliš, aby z Malaccy udělaly zbytečně složitou zábavu. Takhle zůstávají lodní bitvy záležitostí, která pobaví všechny od začátečníků až po pokročilé..

*Doplnění: Dozvěděli jsme se, že jsme hráli hru trochu nesprávně. Hráči vykládají karty postupně, což mění zcela taktiku průběhu hry. Věříme ale, že to nemění nic na kvalitách Malaccy jako takové. Sázka peněz pak není povinná, ale to je pouze drobnost..

Videorecenze hry od Deskofobie:

AutorJan Daněk, Jiří Daněk, Jan Dřevíkovský, Jiří Dvořák, Ondrej Kares, Kryštof Kozák, Stepan Pudlak
IlustraceJan Dřevíkovský
VydavatelBrain Games, Loris Games
Počet hráčů2 - 8
Minimální věk9 and up
KategorieBluffing, Party Game, Pirates, Political
MechanismyBetting and Bluffing, Rock-Paper-Scissors, Role Playing

Malacca je jednoduchá hra, která vás nutí odhadovat a útočit na ostatní hráče. Každý z účastníků se stane kapitánem jedné lodi a musí se rozhodnout pro jednu ze tří dostupných možností, kdykoliv se objeví na obzoru nové plavidlo – napadnout, obchodovat nebo bránit. Na základě většinového rozhodnutí zjistíte, kdo získal převahu a kdo střílel z děla zbytečně. Vítězové si rozdělí kořist poražených a tak zvyšují svůj majetek, který mohou v každém kole na svoji volbu sázet. A to všechno dělá ze hry velice zajímavou a v každém kole napínavou podívanou. Hráči se musí snažit odhadnout chování ostatních, aby byli vždy na vítězné straně. Současně zde ale je významný prostor pro blafování. V krabičce najdete i dvě rozšíření, které hru dále obohatí. Přitom není ve hře téměř žádná náhoda a vypadá opravdu krásně. Jen ta hra pro dva hráče není úplně to, co mohla být. Malacca ale zůstává velice příjemným překvapením a výbornou zábavou, která vám rychle ukrátí nějaký ten krátký čas..

+ povedené ilustrace
+ blafování
+ rychlost a neustálé zapojení všech hráčů