Recenze: Malé velké galaxie Do neznáma

male-velke-galaxie-do-neznama-01

Je jich tolik, že se nikdy ve vesmíru nebudeme cítit jako doma. Galaxie jsou malé, velké, blízké i vzdálené. Ale přesto je naše touha po poznání a objevování tak velká, že vždy jednou za pár let vyšleme posádku na horizont současných znalostí a vyrazíme tam dál – do temnoty, kde ještě nikdo nebyl. Do neznáma.

Tak konečně nastal ten správný čas. Zažehnout motory! A start! Přesně takové pokyny nám dává Scott Almes, designér hry Malé velké Galaxie a také jeho rozšíření s podtitulem Do neznáma (Beyond the Black). Právě na to se dnes podíváme, ačkoliv už je to nějaký měsíc, co tato malá krabička v produkci Gamelyn Games a REXhry (česky) vyšla.

A ten nový box má stejné rozměry, jako původní hra. Na víku vidíme pohled do nové neprobádané galaxie a také řadu nových hrdinů, kapitánů a poručíků. Na všechny hráče čekají nové kulaté karty průzkumu, piloti, ale také zásoba dosud neviděných planet (tucet) a tajných misí. V pytlících pak vytvoří zásobu nové lepší lodě v barvách hráčů a také bodovací karta s označovacími žetony.

male-velke-galaxie-do-neznama-04

A jak se o takové galaxie bojuje v původní hře? Každý z hráčů má svoje lodě, zdroje a tajnou misi. Ve svém tahu hráč hodí určitým počtem kostek podle stavu své galaxie a pohybovat se napříč vesmírem, nebo získávat suroviny. Hráč se může rozhodnout buď přistát a provést její akci, nebo ji začít kolonizovat z orbity. Tam je vždy viditelná zakulacená stupnice, po které se může posouvat díky jiné ikonce na kostce. Je za to ale třeba zaplatit nějakými zdroji. V rámci tahu soupeře se k tahu dostanou také ostatní, kteří za cenu jednoho bodu kultury mohou jím zvolenou akci (kostku) využít také. V průběhu za své úspěchy hráči získávají vítězné body, které jsou cestou k vítězství.

První novinkou je tedy, jak už to tak u rozšíření bývá, zvýšení variability. Nabídka planet i tajných úkolů tedy bude zajímavější a více různorodá pro jednotlivé partie. Nové karty samozřejmě znamenají i nové schopnosti jednotlivých kulatých lokalit. Ty se samozřejmě různě pojí s novým mechanismem neprozkoumaného vesmíru. Za tímto účelem dostanou hráči novou velkou kartu, na kterou pak umístí zamíchané kulaté karty průzkumu.

Hráči tak při svém pohybu lodí mohou přeletět na novou kartu a objevovat. Buď odhalí novou kartu z balíčku, nebo si vyberou jednu, kterou sem položil jeden ze soupeřů. Okamžitě pak vyhodnotí efekt svého objevu, ať už je pozitivní nebo negativní. Do hry tyto nové objevy přináší další fázi nejistoty a náhody. Současně ale přináší také body, které ten nejaktivnější hráč získá na konci partie jako odměnu.

male-velke-galaxie-do-neznama-09

Druhou novinkou jsou piloti, které vytvoří už od začátku partie nabídku, podobně jako planety. Hráči si pak mohou piloty najmout s pomocí více kostek. S tímto požadavkem se pojí nová karta hangáru, kterou dostane na začátku partie každý z účastníků. Získanou kartu pak připojí k rohu hangáru a vymění základní startovní vesmírnou loď za její pokročilou variantu. Za tímto účelem obsahuje nová krabice také figurky.

Pilot v kombinaci se svojí lodí může poskytovat hráči nějakou speciální dovednost. Najednou je důležité nejen kam své lodě pošlete, ale ještě který člen flotily tam poletí. Využívání schopností pilotů je důležité, protože jejich schopnosti umožňují být rychlejší v kolonizaci nebo třeba průzkumu.

male-velke-galaxie-do-neznama-14

Celkově má toto rozšíření na partii dva rozporuplné dopady. V první řadě to je rychlost, protože nové nápady a rozšíření navyšují dobu potřebnou k dokončení vesmírného dobrodružství. Na druhou stranu nabídka většího počtu akcí a cest k bodům je super, pokud hledáte ještě větší šířku. Nesmí vám ale vadit, že krásná a rychlá partie vezme za své a prodlouží se klidně i k jedné hodině.

Velmi důležitý je také výraznější zaměření na konflikt. Planety totiž umožňují krást zdroje soupeřům a totéž platí i pro piloty. A taková další příjem navíc je vždycky příjemný.

male-velke-galaxie-do-neznama-18

Malé velké Galaxie: Do neznáma je výborným rozšířením, které přidává nové nápady, ale současně dokáže obohatit i nabídku karet, u nichž by hrozilo opakování. Nové cesty k bodům a především taktické možnosti jsou super zprávou pro všechny, kdo právě tyto prvky mají na miniaturní hře rádi. Malé velké Galaxie jsou hra, která dokázala překvapit už v době svého prvního vydání. A pokud odhlédneme od problému s herní dobou, která ale odpovídá snaze být velkou hrou s málo komponentami, je i rozšíření Do neznáma výborným boxem.

AutorScott Almes
IlustraceNaomi Robinson
VydavatelGamelyn Games, Pixie Games, REXhry, Schwerkraft-Verlag
Počet hráčů1 - 5
KategorieDice, Expansion for Base-game, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyAction Queue, Area Majority / Influence, Dice Rolling, Push Your Luck, Set Collection
RozšířeníTiny Epic Galaxies: Beyond the Black – Drones Mini Expansion, Tiny Epic Galaxies, Tiny Epic Galaxies: Deluxe Edition
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: Tiny Epic Galaxies, Mechanism: 4X, Series: Tiny Epic (Gamelyn Games), Series: Winzige Welten (Schwerkraft-Verlag)
Alternativní názvyMalé velké galaxie: Do neznáma, Winziges Weltall: Jenseits der Schwärze

Recenze: Malé velké galaxie Do neznáma
Malé velké Galaxie: Do neznáma je výborným rozšířením, které dělá fanouškům původní hry radost. Jejich komponent je dost, takže se do původní krabice určitě nesměstná. Hra nabízí zajímavé taktické přírůstky, které zase dodávají hráčům něco nového k přemýšlení. Skvělé novinky jsou i nové přírůstky do stávajících balíčků. Pokud vám tedy nevadí, že hra je zase o fous náhodnější a především delší, pak je Do neznáma povinným rozšířením.

+ nová variabilita
+ skvělý průzkum
+ piloti dávají smysl lodím