Recenze: Mars Open – golf na rudé planetě

mars-open-01

I kolonizátoři na Marsu potřebují volný čas. Mohli by je vyplnit čtením knih, ale kdo by si vezl z domu víc než jednu, když každý gram na palubě lodi je pečlivě kontrolovaný? A tak jsme byli vděční jednomu z techniků, který si do vesmírného kufru zabalil plastové hole a několik barevných míčků. Nyní stačilo pouze zaúkolovat roboty, aby vyvrtali do povrchu čtvrté planety Sluneční soustavy deset centimetrů hluboké jamky a vše bylo připraveno. První golfový areál na Marsu a bez Tigera Woodse nemusíme mít strach. Šance na vítězství má každý!

Po své vlastní golfové hře zatoužil designér Dennis Hoyle a jeho myšlenka se ujala. Zalíbila se totiž spoustě fanoušků na serveru Kickstarter. protože si našel podporu více než 700 hráčů z celého světa a to pod záštitou vydavatele Bellwether Games. Svoje ilustrace už v době kampaně představil Harris Fagotto a právě ty to dotáhly až do finiše v podobě finálního boxu. Ten se dostává do Evropy díky společnosti Esdevium Games.

Krabice je růžovo-červená a připomíná tak povrch našeho souseda na pouti kolem Slunce. Hráči na sebe vezmou role výzkumníků, kteří přilétli udělat planetu obyvatelnou. A když mají jeden den v týdnu volno, hrají golf v nižší gravitaci. Hráči si každý z krabice vyloví jeden svůj papírový golfový míč, který má jedinečný trojúhelníkový tvar a je zprohýbaný. To není výrobní vada, ale záměr, který dává každému míčku skvělé herní a letové možnosti.

mars-open-07

Na začátku každé partie ale kromě míčku budou hráči potřebovat především velký stůl (ideálně tak 175×100 centimetrů). Teprve na něj mohou vyložit záplavu kartonových komponent, ze kterých budou stavět jednu jamku za druhou. Vždy budou potřebovat startovní odpaliště vymezující prostor pro první střelu a jamku vytvořenou ze dna krabice a vlaječky ve stojánku, přesně jako v opravdovém golfu. Zbytek tvoří překážky, které si hráči rozloží podle zadání. Ke hře pak už nebudou potřebovat nic dalšího, žádné hole ani žetony.

Samotný průběh je naprosto jednoduchý. Hráči se střídají v úderech. Místo, kam míček dopadnul v minulém kole, je zvýrazněný hráčovou značkou. Právě sem vyloží na začátku svého dalšího pokusu papírový míček, může jej libovolně natočit a pak cvrnknutím do libovolného místa se jej pokusí co nejlépe vyslat směrem k jamce. Dílek chvilku letí a zase dopadne. Jestliže to je mimo stůl, pak hráč dostane jeden trestný úder navíc.

Při střídání si všichni účastníci evidují počet úderů, které potřebují k dosažení jamky. Tohle číslo nejlépe vyjádří šikovnost hráče. Partie pokračuje napříč devíti jamkami a teprve poté součet všech potřebných úderů určí nejúspěšnějšího hráče. To je ten, který celkem potřebovat nejnižší počet střel k devíti úspěchům.

mars-open-03

Mars Open je unikátní hrou zaměřenou na šikovné prsty hráčů. A poku­­d máte podobné hry v oblibě, pak budete z Mars Open s velkou pravděpodobností nadšení. Právě takový pozitivní pocit máme ze hry i my.

Tato hra je ale naprosto jedinečná samotnými golfovými míčky. V prvních okamžicích asi budete z papírových dílků trochu v rozpacích. Jenže čím víc budete hrát, tím víc budete z rozhodnutí autora unešení. S každým úderem se lépe učíte chování papírku a jste schopni jej mířit. Jde pouze o správné umístění úderu. Základní taktické rady pro tuto nejdůležitější činnost dostanete v příručce pravidel.

mars-open-13

Jenže to není zdaleka všechno, co je v tomto boxu pozitivní. Obrovskou zbraní je také variabilita, protože v pravidlech najdete rovnou ohromných 54 golfových jamek seřazených dle obtížnosti. Každá má nastavený svůj par, tedy počet úderů, na které byste měli zvládnout dopravit míček do jamky. Je to tedy pět sad po devíti jamkách, které je možné libovolně kombinovat. Nám se osvědčilo po několika úvodních partiích skládat golfový turnaj vždy z několika sad se zvyšující se obtížností. Navíc vám nikdo nebrání vytvářet si svoje další jamky.

S postupně se zvyšující obtížností přibývá počet překážek a jejich rafinovanost. Později do partie je možné zapojit i více stolů či židle, všechno to je pouze o fantazii účastníků.

mars-open-24

Hra je velmi otevřená, takže je klidně možné bojovat i ve vyšších počtech. Míčků je deset, ale rozumný počet je tak po šest soupeřů. Tam se ještě dá zvládnout čekání na tah. Tady už se znatelně navyšuje celková herní doba, protože devět jamek prostě musí s šesti hráči trvat. A to klidně jednu hodinu.

Při cvrnkání je třeba mít šikovné prsty a být se schopen učit z každého úderu. Proto je rozumné (i s ohledem na choulostivost papírových míčků) zapojit do hry až starší děti. Tahle hra je obecně spíš pro starší hráče nebo dospělé, kteří její rafinovanost docení daleko lépe.

mars-open-20

Hra je hodně barevná a díky tomu je každá jamka velmi přehledná. Kartonové dílky jsou pevné, ale zpracování vládnou skvěle zohýbané golfové míčky. Je třeba ale ocenit také přehledná pravidla a využití krabice, která není jen do počtu.

Mars Opem je opravdovou golfovou hrou, která se ale odehrává v nižší gravitaci. A tomu odpovídají také lehoučké papírové míčky, které ale především umožňují skvělé míření, technické údery a hráči se v nich zlepšují s tréninkem. Mars Open máme rádi a řadí se na špičku cvrnkacích her.

AutorDennis Hoyle
IlustraceHarris Fagotto, Katie Khau
VydavatelBellwether Games
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 8
KategorieAction / Dexterity, Party Game, Sports
MechanismyArea Movement
RozšířeníMars Open: Subscriber promo
RodinaMechanism: Finger Flicking Games, Space: Mars

Mars Open je parádním akčním počinem, který na vaše stoly přinese cvrnkací mánii. V nabídce je ohromný počet zajímavých jamek, které se hráči snaží překonávat papírovými golfovými míčky. Ty jsou pozohýbané tak, aby se s nimi dalo dělat technické parádičky. Mířit jde i s papírem! Hra je ohromně zábavná, i když si možná budete muset pořídit nový stůl. Mars Open je vynikající zábavou, pokud máte rádi cvrnkání a šikovnostní hry.

+ žádná náhoda, jen šikovné prsty
+ skvělé téma
+ parádní míčky a jejich chování