Recenze: Mars Teraformace Expedice Ares

Zdá se to jako bláznivý plán. Opustit bezpečí naší milované planety a vyměnit ji za nejistotu zcela jiného, nepřátelského tělesa. Celý jeho povrch je rudý, marně byste zde hledali stromy, kyslík, vodu nebo zvířata. Mars je pustinou, ale kdysi dávno tomu tak nebylo. A my teď věříme, že s pečlivou prací a naší jedinečnou technologií se to už brzy změní zpět.

Každý sám za sebe, ale pořád všichni dohromady, se budou hráči snažit učinit Mars obyvatelným. Novinka navazuje na obrovský úspěch hry Mars: Teraformace a přináší hru s hodně podobným názvem Mars: Teraformace Expedice Ares. Samostatně hratelnou karetní verzi vytvořila trojice designérů Jacob Fryxelius, Nick Little a Sydney Engelsteinová. Hru původně vydaly společnosti Indie Games Studios a Stronghold Games. A teď přichází v češtině s logem firmy MindOK.

Na víku vidíme kolonizátory, jak shlíží na svoje dílo. Stanici, která se snaží zanechat více než lidskou stopu na rudé planetě. Hráči začnou také kapkami přilévat život do míst, kde to vypadalo, že už nikdy nebude nic než jen kamení. A tak vytáhnou z krabice herní plán s prostorem pro šestiúhelné dílky mapy, který zaplní startovními destičkami. Na desce najdou hráči také pro stupnice teploty a kyslíku. Každou ze zakroucených stupnic označí na začátku jednou průhlednou kostičkou.

Jednotliví hráči si pak vyberou každý barvu a získají pět karet fází, třináct kostiček, z nichž jednu položí na stupnici teraformačního ratingu na společném plánu a dalších šest na nuly ukazatelů suroviny a slev na vlastním plánu. Tím ale volba nekončí, protože ze dvou rozdaných karet korporací si musí vybrat jednu a podle ní si nastaví také svoji startovní zásobu surovin. Každý z účastníků dostane osm karet projektů a zbytek vytvoří společnou nabídku. Totéž platí i o žetonech lesů a kostičkách zdrojů.

Hráči prochází každým kolem společně, a to trojicí fází. Na úvod si každý vybere jednu kartu z ruky a tím zvolí, jakou akci chce provádět. Má vždy na výběr ze čtyř možností, protože zahraná karta zůstane ležet na stole až do konce toho následujícího. Není tedy možné zvolit stejnou akci dvakrát za sebou.

Fáze mají předem dané pořadí, ale proběhnou pouze ty, které zvolil alespoň jeden z hráčů. A to vždy pouze jedenkrát. Hráč, který akci zvolil získá nad ostatními drobnou výhodu, která přijde vhod každému, kdo akci zvolí.

Pokaždé se budou hráči snažit manipulovat a dobře volit z karet projektů, které získali na začátku partie a dalších, které postupně v partii získají. Na úvodu každého kola mohou dostat šanci zahrát zelenou kartu projektů v rámci fáze rozvoje. Za tu je třeba nejdříve zaplatit pořizovací náklady, ale hráči pak mohou poskytnout slevu nebo lepší produkci zdrojů v následujících kolech. Musí si tedy adekvátně upravit posuvníky.

Potom už hráči v rámci budování mohou hrát modré nebo červené projekty a tím si vykládat před sebe postavené vědecké či jiné budovy. Červené jsou okamžité a jednorázové, zatímco modré mohou hráči přidat nějaké možnosti nebo výhody.

Pak už je na čase využít to své vybavení, především modré dokončené (vyložené) projekty, a nabídku standardních možností a provádět akce. S nimi lze utrácet peníze, teplo, rostliny a zvyšovat teplotu nebo stupnici kyslíku a tím i svůj teraformační rating.

Na základě všech svých stupnic pak hráči získají peníze, karty, jednotky tepla a rostlin. Ale ani tato fáze produkce nemusí proběhnout zdaleka v každém tahu. To platí i pro poslední možnost, což je fáze výzkumu, ve které si hráč může dobrat dvě karty produkce z balíčku a jednu z nich si ponechat.

Všechny fáze navíc poskytují tomu, kdo je zvolí, nějakou výhodu navíc, ať už je to sleva, bonusový příjem nebo možnost si ponechat více karet. Ale pro všechny platí limit na konci kola, kdy si nikdo nesmí do toho dalšího přenést více než deset karet.

Jakmile se hráčům podaří společnými silami vytlačit dostatečně teplotu na Marsu, k tomu přidají solidní úroveň kyslíku v ovzduší a úspěšné objevování oceánu na plánu, pak je čas na konec partie, a především závěrečné vyhodnocení. Hráči dostanou body za svůj ukazatel teraformačního ratingu, ale také bonusy za vítězné body na kartách a za žetony lesů, které se jim podařilo v průběhu hry nashromáždit.

Mars: Teraformace Expedice Ares je jednodušší karetní variantou, která si překvapivě zachovává velmi dobře atmosféru, komplexnost i náplň původní hry, ale při tom vše dokázala zjednodušit a kondenzovat do mnohem menšího časového prostoru.

Základem všeho je samozřejmě budování karetních mašinérií, které mají za úkol produkovat stále více a více kýžených surovin. A zatímco u mnoha jiných her je to trochu mimo téma, kolonizace a teraformace rudé planety je právě o tom.

Pozornost hráčů se přesouvá ze společného herního plánu a mapy na karty a jejich kombinace, což hře svědčí především proto, že se tím vše zjednodušuje. Ale pouze z hlediska procesů, protože samotné rozhodování tu má stále nezastupitelné místo. Jenže náhoda, podobně jako u původního Marsu, zůstává poměrně výrazná a dobírání karet je prostě o štěstí.

Paradoxně je menší krabice vyladěnější, dynamičtější s hodně zajímavou herní dobou oproti původnímu originálu. Společná volba akcí je reimplementací z jiných her, z nichž nejvýraznějším zástupcem jsou klasičtí Dobyvatelé vesmíru. A právě díky ní funguje vše ohromně hladce, protože hráči se vlastně nikdy nemusí dělit o čas a tahy, ale všechno prochází pěkně společně a tím novinka odskakuje původnímu, relativně dlouhému zážitku. Díky tomu se s novinkou vejdete do jedné hodiny a to přesto, že si užijete stále skvělý pocit, kdy se snažíte dělat Mars obyvatelným.

Vše začíná už výběrem akcí, kde hráči musí velmi dobře zvažovat, jakou z možností zvolit. V každém tahu je k dispozici pouze zlomek z nabídky toho, co lze provádět a závisí to pouze na tom, jak dobře se hráči shodnou ve svých přáních. Ke sledování toho, které akce budou vyhodnocovány, jsou použité destičky vedle herního plánu.

Ale kromě volby na začátku každého kola se hráči musí hlavně dobře rozhodovat pro karty. A to nejen pro ty, které mohou zahrát v důsledku své akce a využít tak výhody. Do boje se dostanou také při provádění fází, které zvolili protivníci. Na výběr mají vždy z dostatečného počtu karet, které lze znovu nabírat do ruky nad rámec té jedné, kterou na konci každého kola hráči dostanou.

Karty mají různé barvy a způsoby, kterým mohou přispět k úspěchu toho konkrétního hráče. Někdy jsou trvalé, jindy ne, ale nakonec by měl být vždy cílem každého z účastníků partie navýšení společných ukazatelů, že se změna prostředí na rudé planetě daří. Jde tedy o ukazatele teploty a obsahu kyslíku v atmosféře. Všichni hráči takto společně přispívají ke krokům, které vedou ke konci partie. Ale každý tím sbírá body především sám pro sebe a pro svůj teraformační rating.

Rychlost ale chválíme nejen v nižším počtu. Díky tomu, že se akce vyhodnocují společně a nikdo si neusurpuje pozornost pro sebe, i ve čtyřech se stále dokážete udržet ve slibovaném rozmezí, což je pro hru s dostatečně bohatým budováním vlastního stroje na body příjemné zjištění. A tak v souvislosti s počtem hráčů můžeme zmínit jako nejvýraznější potíž to, že hráči se příliš nemusí ohlížet na ostatní – volbu akcí neovlivní a ve zbytku tahu jde o karty tak, jak si je hráč sám nakombinuje.

Kde původní hra nevynikala, je i grafické zpracování. I to se výrazně u nové varianty zlepšilo, což potěší oko i ruce hráče. Ono nikdo moc nemá motivaci hrát něco, co se mu nelíbí a tahle karetní verze dostala dostatečnou péči co se týká přehlednosti ikon a také ilustrací na kartách.

Mars: Teraformace Expedice Ares je ve všech směrech lepší hrou než její předloha. Výjimkou je pouze situace, kdy hledáte opravdu komplexní a detailní zážitek plný strategických rozhodnutí, pak možná dáte přednost velkému bratříčkovi. Ale ono dává dokonce smysl vlastnit obě krabice, protože ačkoliv zpracovávají stejné téma a mají stejný cíl, nakonec jsou zážitkem dost odlišné. Mars: Teraformace Expedice Ares je plná zajímavých momentů, kdy se snažíte rozhodnout, kdy a jak utratit své těžce nastřádané a vyprodukované suroviny.

Recenze: Mars Teraformace Expedice Ares
Mars: Teraformace Expedice Ares nabízí všechny parametry zábavné karetní hry, která má dostatečnou strategickou hloubku. Společná volba akcí přináší do hry kouzla napětí a rychlosti, jejichž kombinace hráče baví. Při tom nezapomíná ani na svoje pevně přemýšlivé kořeny, protože na hráče stále čeká spousta zajímavých voleb. Překvapí hlavně rychlostí celé partie a potěší kvalitou zpracování tématu, kde opravdu jde o to, jak učinit Mars obyvatelným. Mars: Teraformace Expedice Ares je lektvarovým výtažkem, který si budete rádi dávkovat.
+ rychlé a společné tahy
+ atmosféra oživování planety
+ lepší grafika