Recenze: Marvel Champions karetní hra – rozšíření Vzestup Red Skulla

marvel-champions-vzestup-redskulla-14

Všechno to začíná nenápadně. Jméno hydra málokdo zná a všichni mají pocit, že Avengers jsou neporazitelní. Občas se sice zjeví nějaký nepřítel, ale většinou víc křičí a hlaholí, než aby byl ve skutečnosti hrozbou. Jenže pak se zjeví Crossbones a v jeho patách jdou další. Dosud nenápadná padoušská organizace vyjde na světlo a vypadá to, že svět, jak ho známe, skončil.

A tak i na hráče čeká překvapení v podobě rozšíření Vzestup Red Skulla, která obohacuje základní box karetní hry Marvel Champions o dalších pět scénářů. O vznik tohoto boxu se postarali Caleb Grace a Michael Boggs. Hra vznikla v produkci společnosti Fantasy Flight Games a jedná se o oblíbený koncept živoucích karetních her LCG. Výsledek se dočkal také české verze a hráči si ji tedy mohou zařadit do své sbírky v našem rodném jazyce zásluhou firmy ADC Blackfire.

Na víku menší krabice na nás kouká svým uhrančivým pohledem Red Skull a kolem něj se do boje vrhají hrdinové. Uvnitř na hráče nemůže čekat nic jiného, než karty. Konkrétně více dvě stovky různých.

marvel-champions-vzestup-redskulla-02

Každý z hráčů dostane jednoho hrdinu a nastaví podle něj svoji startovní hodnotu životů. Jednotliví bojovníci mají také svůj balíček karet a účastníci začínají se startovní velikostí ruky, zatímco zbytek vytvoří dobírací hromádku. Proti nim se postaví vždy jeden velký zloduch, který má své karty plánu a ty budou určovat jeho chování. Ve svém tahu členové týmu společně využívají svých hrdinů, takže mohou po zaplacení nákladů vykládat karty a s jejich pomocí útočit. Padouch na hráče na konci tahu zaútočí a v případě nedostatečné obrany může hrdinu zranit. Každý hráč se pak utká ještě se svým vlastním střetnutím. Tým se snaží mařit (a odhazovat) karty plánu, zatímco padouch se právě snaží o jeho splnění. Hráči mohou uspět, pokud padoucha porazí, musí sledovat naplnění jeho podlých plánů nebo padnou v boji za záchranu světa.

Novinka nabízí záplavu karet, ale také příručku s pravidly. Ta slouží především jako průvodce hráčů napříč kampaní. Na začátku každého příběhu na tým čeká krátký komiksový výstup, který je uvede do děje. Další stránka pak nabízí jasné pokyny, jak konkrétní příběhovou etapu připravit. Budou tak využívat nejen nové padouchy, ale také zbrusu nové hrdiny. A k tomu ještě předměty, o kterých se jim ještě nedávno ani nesnilo, jako třeba experimentální zbraně. Ty konkrétně mají svůj vlastní balíček i mechanismus, podle kterého si hráči evidují každé použití této zbraně padouchy.

marvel-champions-vzestup-redskulla-04

Na zadní straně příručky je záznamový arch, do kterého si po každém dobrodružství zapíšou účastníci stav svých hrdinů. Partie se díky tomu vyvíjí a zachovává si výraznou linku i napříč celým příběhem. Hrdinové mohou mít závazky, ale také si pamatují, koho zachránili nebo svá vylepšení. Právě tyto propojující prvky jsou výborným ozvláštněním, které dodává jinak epizodní hře pěknou dávku nového koření.

Ale zajímat vás budou určitě i konkrétní noví hrdinové a padouši. Novinkou jsou Hawkeye a Spider Woman a oba jsou skvělí. Každý je unikátní a nás třeba bavilo hodně hrát za prvního jmenovaného a využívat jeho luk. To Spider Woman je velmi silná a obecně má skvěle poskládaný balíček. Tahle postava bude obecně velmi žádaná mezi hráči.

marvel-champions-vzestup-redskulla-05

Kampaň určitě není nic jednoduchého a prověří hráče i jejich postavy. Její příběh je samozřejmě jednoduchý a jedná se pouze o pospojovaný komiks do základního příběhu. Žádnou velkou literaturu tu nečekejte, ale určitě s příběhem dostanete větší chuť vše dotáhnout úspěšně do šťastného konce.

Ani ten vývoj hrdiny není nijak výrazný a jedná se pouze o malé bonusy, které vám neposkytnou nějaký pocit vývoje. Na druhou stranu kam by se měl takový superhrdina vyvíjet? Tohle není hra o tom, jak se sedlák stal drakobijcem, ale už na začátku máte nadlidsky silné stroje na spravedlnost a tomu také odpovídá realita.

marvel-champions-vzestup-redskulla-08

Mám pocit, že dál ani není třeba něco říkat. Z předchozích odstavců je jasné, že Vzestup Red Skulla je fantastické rozšíření. Příběh, jednotlivé postavy i padouši a spousta karet. Grafika je opět vynikající. To všechno dělá z nového boxu naprostou jistotu a instantní radost pro každého milovníka komiksové zábavy. Kdyby byly všechna rozšíření jako Vzestup Red Skulla, neměli bychom co testovat.

AutorMichael Boggs, Nate French, Caleb Grace
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Korea Boardgames
Rok vydání2020
KategorieExpansion for Base-game, Card Game, Collectible Components, Comic Book / Strip
MechanismyCooperative Game, Deck Construction, Hand Management, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers, Variable Set-up
RozšířeníMarvel Champions: The Card Game
RodinaCollectible: Living Card Game (Fantasy Flight Games), Comic Books: Marvel Universe, Game: Marvel Champions – The Card Game, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Superheroes
Alternativní názvyMarvel Champions: Das Kartenspiel – The Rise of Red Skull, Marvel Champions: El Juego de Cartas – La Tiranía de Cráneo Rojo, Marvel Champions: Il Gioco di Carte – L'Ascesa del Teschio Rosso, Marvel Champions: Karetní hra – Vzestup Red Skulla, Marvel Champions: Le Jeu De Cartes – L'avènement de Crâne Rouge, 漫威傳奇再起:紅骷髏的崛起, 漫威群英传:红骷髅的崛起, 마블 챔피언스: 카드 게임 – Red Skull의 부상

Vzestup Red Skulla je famózní rozšíření, které nesmíte vynechat, pokud hrajete doma karetní hru Marvel Champions. Nejenže nabízí nových pět padouchů a dva hrdiny, všechny nápadité, ale k tomu ještě všechno propojuje do – ne příliš příběhově silné – kampaně. Celkově je ale tohle rozšíření parádní a není nejmenší důvod, proč byste si jej neměli pořídit, pokud vás Marvel Champions baví. Vzestup Red Skulla je třeba zastavit na všech frontách.

+ skvělí noví hrdinové
+ zajímaví padouši
+ kampaň