Recenze: Mecanisburgo – roboti, sex a rokenrol

Mecanisburgo není další z mnoha smyšlených utopistických světů, kde vládnou černobílí lidé. Nemusíte si zvolit, zda si stoupnete na stranu dobra či zla. Právě naopak v Mecanisburgu se ocitáte vrealistickém světě, který je zmítán společenským úpadkem, kde hlavními nástroji boje jsou korupce a atentáty. Můžete zůstat pěkně uprostřed a přiklonit se jednou na stranu dobra a jednou se projevit jako ten největší padouch. Lidé takoví přece byli a jsou.

V devatenáctém století v Unii vznikl mimozemský energetický zdroj Cavorit, který se podílel na posouvání hranic vědy a technologie. Proto není velkým překvapením, že se nyní běžně na planetě setkáváme s roboty, mutanty, lidmi ale i umělými inteligencemi. Jak již bývá zvykem, touha po moci prostoupila aristokratické kruhy, které daly za vznik Megakorporacím. Tyto společnosti uzavíraly různá spojenectví, která jim měla pomoci získat dobré postavení ve světě. Nyní se však Mecanisburgo ocitá v době ekonomické a politické krize, a je jen na těchto rodinách, jak se bude nadále vyvíjet budoucnost světa.

Kromě hlavního názvu Mecanisburgo si s sebou hra nese také dvouslovné přízvisko „corporate wars“, tedy války společností. Toto sousloví v sobě dobře charakterizuje základní cíl hry – ovládnutí světajednou společností, kterou neohrozí její konkurenti, zničení v rámci „fair-play“. Souboje nejsou nijak přikrášleny, setkáte ses podrazy, atentáty, ale i sváděním či hackerským útokem.

Je zvykem, že autoři deskových her se inspirují počítačovými hrami, filmy nebo knihami. Je ale nezvyklé vytvořit hru na podnět hudby. Konkrétně Mecanisburgo vzniklo jako reakce na tvorbu španělské skupiny AviadorDro. Hlavním designérem této hry je španěl Servando Carballar Heynmann. Dal život sci-fi hře, která se odehrává v dalekém paralelním světě, jehož vývoj se diametrálně liší od toho našeho. Neméně originální je samotná grafika, kterou dostali na starost dva pánové Adrian a Victor Lopezovi.

Už pojetí obrázku na krabici vám naznačí, že se bude jednat o velmi zajímavý svět. Rozkládá se před vámi na něm svět plný roboti a mutanti, v pozadí pak leží metropole budoucnosti jako obrovské osvětlené velkoměsto. U některých her kupujete tzv. zajíce v pytli, kdy grafika obalu neodpovídá tomu, co se skrývá v něm. To ale v žádném případě není problém u Mecanisburga, kde se stejnou grafikou setkáte i uvnitř krabice.

Krabice klasických rozměrů skýtá velmi zajímavé komponenty. První věc, která vás zaujme určitě, bude 60 postaviček v šesti různých barvách. Úctyhodný je balíček 192 karet, který v sobě ukrývá obrázky osobností, majetku, událostí, ale také hrozeb.

Hrací plán je složen klasicky na čtvrtiny a po jeho rozbalení se ocitnete přímo v centru města Mecanisburgo, které je nezvykle vyvedeno v holografické simulaci. Další komponenty tvoří kromě pravidel také různobarevné žetony peněz a korporací, plánovací karty hráče a arch se samolepkami.

Po počátečním oťukání se s komponentami přijde na řadu obvyklé vycvakávání kartonových součástí. Trochu neobvykle si hráči trochu i zalepí, protože na každou z figurek patří na podstavec číslo. Každý hráč má sadu deseti figurek, které po polepení mají na své spodní části číslo 1-8. Zbývající dvě figurky jsou polepeny symbolem hodin a obrázkem robota. Figurka s hodinami dokáže měnit pořadí hráčů v kole, zatímco ta s robotem je pojmenovanáRobodummy a slouží ke zmatení soupeře.

Právě v těchto samolepkách vidíme největší slabinu zpracování hry. Při častějším hraní se bohužel začnou odlepovat, a tak dokážou lehce znepříjemnit hru. Proto doporučujeme vzít lihový fix a čísla (včetně obrázků) si hned na počátku místo polepování napsat na figurky.

Za samostatnou zmínku stojí i plán, který je, jak již bylo řečeno, vyhotoven v holografické projekci. Na plánu se nachází celkem deset destinací, které reprezentují městské čtvrti. V každé z těchto lokalit se nachází informační schránka, která pomocí symbolů charakterizuje svoje speciální bonusy. Pod touto schránkou se nachází místo, kam budou hráči posílat své agenty, aby získali v dané čtvrti vliv. Grafika plánu je strohá, ale naštěstí pro větší barevnost zde máme karty.

Téměř dvě stovky karet, každá s jiným obrázkem a jiným významem, tak by se dalo ve zkratce mluvit o nejdůležitější součásti hry. Karty se dají rozdělit do několika kategorií. První z nich budou karty určené jednotlivým frakcím, které poznáte podle symbolů na zadní straně. Druhou kategorií jsou karty osobností,na nichž můžete objevit zástupce z řad lidí, robotů, kyborgů, mutantů nebo lidí vylepšených robotickými implantáty. Každá postava s originálním obrázkem má takříkajíc svou vlastní osobnost charakterizovanou určitými specifickými dovednostmi. Poslední kategorií je hromádka akcí, hrozeb, událostí a karet projektů. Ke každému z typů se ještě alespoň ve zkratce vrátíme u pravidel.

Na první pohled vás zajisté překvapí čtyřiadvaceti stránková pravidla. Přelouskání pravidel vám zabere zajisté nějakou tu chvíli. Jsou však psány zřetelně a dopodrobna, takže po jejich přečtení by mělo být vám i spoluhráčům všechno jasné, ačkoliv občas v nich musíte kvůli pochopení některých souvislostí listovat. V originále ve hře najdeme pouze anglicko španělská pravidla. Český distributor, firma Fantasyobchod, ke krabici dodává i vlastní český překlad, který slabším angličtinářům pomůže v začátcích. Samotná hra neobsahuje žádné jazykově závislé komponenty, vše obstarávají pouze obrázky a ikonky.

V textu se můžete dočíst i něco málo o historii planety a dozvíte se zajímavé informace o vámi vybrané společnosti. Ve hře je nenápadně odkazováno na klasické pojmy sci-fi, takže se zde můžete setkat například s čapkovým R.U.R. (jedna ze společností), I.S.S. Kubrick (vítězná karta) nebo Elevator Orbital Clarke (vítězná karta).

Před začátkem hraní vřele doporučujeme alespoň zběžně si projít kartičku nápovědy, na které jsou vysvětleny jednotlivé symboly a ikony, které se v průběhu hry objevují, abyste nebyli při své první partii úplně ztracení.

Celá hra se odehrává pouze ve čtyřech kolech, v rámci kterých se budete snažit se svojí korporací získat co největší vliv v hlavním městě Mecanisburgo, a získat tak nadvládu nad Unií.

Každý z hráčů obdrží deset figurek agentů, balíček karet dané frakce, žetony peněz a umělé inteligence. Základním místem k plánování tahů a spřádání intrik proti ostatním hráčům je plánovací karta hráče. Na ní se potkávají všichni aktivovaní agenti a využívají majetek, který společnost získala. Karty postav dostane hráč na počátku, některé jsou pevně určeny korporací, jiné pak získá náhodně, ale především jejich řady může rozšiřovat pomocí boje v zónách na plánu. Každé osobnosti z vaší firmy odpovídá jedna figurka s číslem.

Protože se v každém místě na mapě objeví v jednotlivých kolech nejrůznější příležitosti, bude ve vašem zájmu zde získat převahu a pro daný tah lokalitu ovládnout. Proto budou všichni hráči především ve svých tazích vysílat agenty, aby pro ně silou, vyjednáváním nebo jinými podloudnými taktikami ovládli místo.

Ve chvíli, kdy se na jednom místě sejde více korporací, nastává k souboji. Výhodu má agent, který dorazil na místo první, ten tedy může volit způsob konfrontace. Vyslanci se mohou poměřit v boji nebo ve vyjednávacích schopnostech, kterým odpovídají čísla na kartách postav. K hlavnímu číslu může přibýt i podpůrná hodnota dalšího společníka. Výsledek souboje mohou hráči ovlivnit ještě obětováním žetonů inteligence, využitím speciálních budov a především zahráním akčních karet. Musíte však myslet na to, že ty nevyužité přináší na konci kola jeden z mála vašich příjmů.

Každá lokalita umožňuje v závislosti na svých ikonkách využití nějakých speciálních dovedností a poskytuje bonusy podle původu postav, například robotům nebo mutantům. Některé postavy se před silovou konfrontací mohou pokusit škodit soupeřům, zabít, žalovat nebo třeba svést některého z nepřátelské korporace a tím jí způsobit nepříjemné ztráty.

Z lokalit se může podařit agentům přivézt nového rekruta, ale také nějakou budovu nebo smlouvu s důležitým politikem. Lidi můžete zařadit do hierarchie své korporace, ale musíte jim každý tah platit jejich pravidelnou mzdu, která není zrovna nízká. Tímto náborem si vytváříte korporaci ke svému obrazu, ale také sbíráte důležité vítězné body, které někteří slavní bojovníci přinášejí.

Odborníci navíc přinášejí i body výzkumu, za které získáváte speciální vývojové karty o vysoké bodové hodnotě na konci hry. Partie však může skončit předčasně, pokud se některému z hráčů podaří splnit speciální podmínky vítězství.

Kromě přátelských postav se ale může v místech na mapě objevit i nějaká speciální událost nebo nepřítel, proti kterému musí všichni spojit své síly. Nebráněné hrozby za sebou totiž zanechávají pouze ruiny a tři neporažené hrozby znamenají automaticky vítězství chaosu a porážku hráčů. V normálním průběhu však vše dojde až do konce čtvrtého kola, na jehož závěr si všichni sečtou vítězné body a ten s nejvyšším ziskem se stává vládcem Mecanisburga.

Celkové zpracování hry je téměř na jedničku, vyjma provedení samolepek, jak již bylo zmíněno výše. Například čísla mohla být na figurkách vytištěna strojově. Velmi oceňujeme grafické provedení karet včetně přehledného uspořádání dovedností. Pochválit musíme i přehledovou kartu ikonek, na které je vše jednoduše a souhrnně uvedeno tak, aby se hráč v průběhu hry mohl snadno zorientovat.

Ačkoliv hra trvá jen čtyři kola, její celková délka často přesáhne 90 minut a v maximálních šesti hráčích někdy i dvě hodiny. Pozdější kola totiž řešíte na hracím plánu spoustu různých záludných situací a konfliktů mezi frakcemi a ani plánování na začátku kola po vyložení karet do oblastí není zrovna bleskové.

Plánování vyslanců do jednotlivých regionů musí probíhat v rámci pořadí hráčů, takže pokud s vámi hraje nějaký přemýšlivý jedinec, můžete občas čekat na svoji další akci delší dobu. Naštěstí v Mecanisburgu je neustále nad čím přemýšlet a hledat jiné cesty, takže se asi ani tak nebudete nudit.

Ve hře využijete klasické skryté plánování, které je doplněné excelentním aukčním mechanismem. Mnoho situací je sice řešené náhodným tažením karet s čísly, ale právě to dotváří atmosféru soupeření megakorporací, v níž je jednou nahoře první a příště zase druhý.

Pro spoustu hráčů může být odrazující prvotní komplikovanost hry. Tak obrovské množství nejrůznějších ikonek, které spolu navzájem souvisejí a o kterých musíte mít přehled, jsme ještě neviděli v žádné jiné hře. Naštěstí vždy můžete nahlédnout do nezbytného referenčního listu.

Někteří zase vyřadí z nabídky možnost náhlého ukončení hry po třetím a čtvrtém kole, která do hry přináší velký vliv náhody. Ale pro nás to znamenalo jen další skvělou úroveň napětí a plánování, protože do hry přijdou vždy jiné vítězné podmínky, a protože všichni znají možnosti, mohou si navzájem tyto snahy sabotovat.

Variabilita Mecanisburga je jasně daná velkým balíčkem karet. I na samotném začátku hry bude mít vaše korporace vždy jiné složení, protože pevně dané je jen složení hlavounů, ostatní osazenstvo si vybíráte náhodně z balíčku.

K vítězství existuje nepřeberné množství nejrůznějších cest a užijete si velké míry interakce a bodání nožů do zad. Kvůli samotnému tématu a složitosti hry doporučujeme do hry zařadit až mládež od patnáctého roku věku, protože menší by mohla odradit spousta detailů, které musíte sledovat.

A kdyby vám nestačil obsah krabice, můžete si za svoje peníze pořídit ještě další dvě rozšíření, které estonská firma Gen-X Games připravila. Jedno z nich vás zavede na Měsíc (Moon and Ceres), kde se nacházejí tři nové lokace, které můžete navštívit. Novější rozšíření Mars (Mutants on Mars) přináší dvě nové megakorporace. Do hry zde přichází liga mutantů, která se snaží celé město zničit.

Mecanisburgo je darem z nebes pro zaryté fanoušky té staré klasické sci-fi. Stejně velkou radost udělá i milovníkům komplexních her, kteří se nenechají odradit záplavou ikonek a výjimek ze standardních pravidel. Pokud najdete dostatek energie a prokoušete se několika krkolomnými úvodními partiemi, proniknete ke hře, která má úctyhodnou hloubku a nabízí dechberoucí sci-fi souboje.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorServando Carballar
IlustraceAdrián López, Víctor Gómez Matínez
VydavatelGen-X Games
Rok vydání2008
Počet hráčů2 - 6
Herní doba120
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(6 voters)
KategorieEconomic, Fantasy, Science Fiction
MechanismyArea Majority / Influence, Open Drafting, Secret Unit Deployment, Worker Placement
RozšířeníMecanisburgo: Copa Motordead Promo, Mecanisburgo: Expansion 1 – Moon and Ceres, Mecanisburgo: Expansion 2 – Mutants on Mars, Mecanisburgo: Promo Cards
RodinaTheme: Cyberpunk
Alternativní názvyMecanisburg

Více o hře.

Recenze: Mecanisburgo – roboti, sex a rokenrol
Klady:

+ obrovská variabilita
+ krásné zpracování
+ téma retro sci-fi
+ více možností jak vyhrát
+ povedená grafika
+ propracovaný svět včetně historie megakorporací
+ systém skrytých aukcí o nadvládu
+ k dostání rozšíření
Zápory:

- složitost pravidel
- obrovská spousta různých ikonek
- ve více hráčích dlouhá hrací doba
- polepky z figurek se odlepují
- cena
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Dominion Temné časy – tentokrát ve vašem království