Recenze: Mezo – bohové chodí mezi námi

mezo-28

Už odmalička jej vídám. Přichází a odchází, jak se mu zachce, ale nikdo si nedovolí pochybovat o jeho existenci. Většinou se ukrývá v chýši šamanů a společně vymýšlí, jak získat ještě více území. Nejen pro náš kmen, ale také uctívače, díky kterým se stane naše božstvo ještě silnějším. Dnes už vím, že se za moc platí nejen odvahou a silou, ale také krví.

Do jedinečného mayského prostředí se hráči podívají zásluhou hry Mezo, kterou vytvořil designér John Clowdus a pod hlavičkou firmy Kolossal Games otestoval zájem mezi fanoušky na serveru Kickstarter. Hru ilustroval Daryl Toh Liem Zhan a v Evropě se rozkoukává finální produkt díky společnosti Esdevium Games.

Hra k vám dorazí v monstrózním boxu s motivem zatmění Slunce a čtyř mayských božstev.  Uvnitř na hráče čeká velký rozkládací plán, kde každý oltář dostane jeden žeton.

mezo-06

Mezi šesti možnostmi oblastí vyberou náhodně jednu, která je na začátku partie označená jako pustý (desolate) s pomocí žetonu. Ukazatel věku v levém horním rohu pak začne odměřovat čas se šipkou orientovanou nahoru. Napravo je zase místo pro destičky pomstychtivých bohů, které hráči vylosují a rozmístí tři na stupnici.

Jednotliví hráči si každý vyberou svůj kmen a dostanou jeho výbavu. Většinu si prozatím ponechají u sebe, jen ukazatele umístí na jejich stupnice – body a oddanost. Druhá jmenovaná potřebuje svoji vlastní desku. Ve své barvě pak dvě figurky (jednoho šamana a jednoho bojovníka) položí do Xibalby, která je takovým herním hřbitovem (ze kterého je návratu). Především si ale každý zvolí svého startovního boha, získá jeho figurku a sadu akčních karet.

Celá partie má dohromady tři věky, které obsahují řadu fází. Všechno ale pokaždé začíná aktuálně aktivní destičku pomstychtivého boha, který náleží pro konkrétní věk. Poté si jednotliví hráči postupně zvolí každý schopnost svého kmene, kterou chtějí v rámci věku využívat. Jejich výběr je dostupný na desce oddanosti a volba je označena s pomocí kulatého žetonu.

mezo-01

Poté už hráči postupně od toho s největším počtem vítězných bodů umístí své figurky šampiona a až třech jednotek do libovolných regionů. Omezení je pouze přítomnost nepřátelského hrdinu, ale limit se nevztahuje na obyčejné vojáky. Ty se naopak v samotných lokacích snaží mayští generálové posilovat. Postupně tak rozmístí jeden za druhým, přičemž hráč na poslední pozici (s nejméně body) má výhodu, že zná finální rozložení sil všech protivníků pro toto kolo a může toho využít ve svůj prospěch. Navíc má ještě možnost označit jeden region jako požehnaný.

Následuje fáze bohů, kteří mají na mapě vždy svá místa na přelomu několika území. Hráč může se svojí figurkou pohnout a poté aktivovat její schopnost volání, která je pevně daná. Její síla se ale liší podle věku, ve kterém se aktuálně partie nachází.

A poté už je čas na konflikt, ve kterém hráči vybírají z karet svých bohů. Nejdříve ale musí určit, který ze všech regionů bude v danou chvíli hostit boj (s pomocí destiček). Hráči si doberou vždy tři z balíčku, vyberou a obrázkem dolů naplánují jednu z nich. Zbývající si mohou vrátit zpět na dobírací hromádku, čímž mají šanci plánovat do dalších kol. Společně pak všichni odhalí své záměry a zvolí jednu z akcí, které na kartě jsou dostupné a označí ji žetonem.

mezo-09

Jednotlivé akce mohou být omezeny na konkrétní místa nebo se mohou dotýkat všech hráčů. Jde o verbování jednotek, možnost vysazení dalších bojovníků nebo snahu potěšit bohy. Překvapením je ale možnost stavby v regionu, kde lze postupně dokončovat společnými silami velké budovy pyramid.

Obecně se ale stále i v této fázi hráči snaží získat výhodu nebo větší sílu v některých lokacích. Teprve poté dojde k vyhodnocení konfliktů, kde se sečtou síly všech účastníků a bonusů a vítěz získá bonus daného regionu. To ale není všechno, protože následují ještě další porovnání nebojová, které úspěšným hráčům přinese jiné schopnosti k aktivaci.

Postupně tak prochází hráči všechny oblasti a vyhodnocují jejich převahy. Přesto existuje jedna výjimka. V požehnaném regionu mohou hráči naopak svoje jednotky obětovat na oltář bohů, čímž získají jeden bod oddanosti a také jeden bonusový bod síly. Potom nastává i v tomto místě chvíle pro konflikt, kterého se dotknou právě již zmiňované bonusy.

mezo-05

Po rozvíření konfliktů po celé mapě partie pokračuje dalšími dvěma věky. Před každým z nich ale hráči dostanou odměnu v podobě vítězných bodů za podíl na postavených pyramidách a za pozice na stupnicích. Na závěr celé partie dostanou hráči ještě odměnu za úroveň oddanosti na vlastní stupnici. Potom vítězí ten, kdo má bodů nejvíce.

Mezo je zajímavě vypadající převahovou hrou, která by chtěla jít ve stopách velkých klasik. Hra nabízí vynikající téma mayské civilizace a slibuje velkolepé bitvy, kde vedle sebe stojí lidé i bohové.

Hra nabízí zajímavý přístup k akcím a jejich plánování. I ten, kdo je v zisku bodů na posledním místě, má možnost se vrátit zpět. Musí ale dobře využívat svoji výhodu v herním pořadí dalšího kola. Těch totiž není tolik, protože většina akce se odehrává v rámci fáze konfliktu každého ze tří věků.

mezo-16

A tady všechno řídí akční karty bohů, které si hráči v rámci přípravy rozeberou. To je další unikátní prvek, protože jednotliví bohové jsou každý úplně jiný. Jejich schopnosti volání, ale i samotné karty jsou odlišné a zážitek se tedy odlišuje podle toho, jakého boha si na začátku zvolíte. Oni totiž ovlivňují všechny oblasti, se kterými jejich pozice na hranici sousedí.

Samotná strategie je tedy opravdu solidní. Hráči mají všechno pod svojí kontrolou, jen to plánování akcí se odehrává potají. Volbou dvou karet v každém kole tak soupeři postupně plánují svoji taktiku pro vojsko, které se po mapě nepřesouvá. Každý z vojáků bojuje za svoje území, ale také může položit život třeba na oltář boha. Možností, jak tímto způsobem získat vítězné body, je docela dost, a to je také na hře lákavé.

mezo-19

Jenže bohužel nebudeme pořád pouze chválit. V první řadě hráči musí možná až příliš upravovat různé stupnice, ukazatele a přesouvat figurky. To vynikne hlavně při dlouhé herní době, která může přesáhnout i dvě hodiny. U velké civilizační hry by to bylo docela odpovídající, obzvlášť když se bavíme o partii tří nebo čtyř soupeřů. Ve dvou je totiž hra slabší, protože plán je příliš prázdný a to i přes speciální variantu.

Opravdovým problémem jsou ale pravidla. Zaprvé nejsou vůbec dobře uspořádaná, ale především neobsahují dostatečný popis řady principů. Není prakticky reálné se podle nich hru naučit, aniž byste museli vyhledat nějaký online zdroj nebo pomoc v podobě videa. A to je špatně především ve chvíli, kdy v rámci partie nastane nějaká nejasnost. Hra se tak obvykle zastaví a zcela vám to pokazí zážitek. Navíc zpracování není tak precizní, jak by mohlo vypadat. Figurky jsou sice velké, ale nejsou tak detailní a pěkné, jak byste čekali. No a některé žetony jsou bohužel až zbytečně malé.

mezo-25

Mezo je hra, která se chtěla zařadit po boku dalších velikánů, ve kterých bojujete na mapě o převahu, ať už máme na mysli Rising Sun nebo Cyclades. Naděje z grafiky a tématu se ale brzy zbortí, jak se začnete snažit hru naučit. Pravidla jsou nedobrá, ale ani pokud se jimi prokoušete, nebudete mít vyhráno. Partie sice je plná zajímavých nápadů, ale řada otázek stále nemá jasnou odpověď a budete je muset dohledávat. Mezo je hra mayského původu, a to je také ten hlavní důvod, proč byste o ni mohli jevit zájem, i když je plná nečekaných a zbytečných problémů.

AutorJohn Clowdus
IlustraceChris Byer, Daryl Toh Liem Zhan
VydavatelKolossal Games, Portal Games
Rok vydání2020
(6 voters)
KategorieMiniatures, Mythology
MechanismyArea Majority / Influence, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníMezo: 5th Player Expansion, Mezo: God Pack, Mezo: Souls for Xibalba
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Mayans, Theme: Native Americans / First Peoples

Recenze: Mezo – bohové chodí mezi námi
Mezo není hra, která by se úplně nepovedla, jen mohla být o dost lepší. Stačilo odladit lépe pravidla a všechno trochu zjednodušit. Hra nabízí zajímavé myšlenky, které jsou ale zastíněné skvělým mayským tématem. To je hlavní ozdobou, která ale bohužel nestačí k tomu, abyste si Mezo chtěli pravidelně zahrát.

+ téma
+ některé mechanismy
+ taktické mpožnosti