Recenze: Mistr Slova Exclusive – slova v kostce

Venku řádila bouřka, ale princ Jan se přesto vydal již po sto třicáté třetí ze svého provizorního obydlí mezi nedalekými stromy k úpatí nedalekého kopce, a zahájil nelehký výstup k jeho vrcholu. Urazil jen několik kroků, když blesk před jeho siluetou ozářil vzpínající se výběžek, na němž čněla Stříbrná věž bez dveří. To byl jeho cíl. Již stotřiatřicetkrát na něj z malinkého okýnka shlédla blonďatá hlava jeho lásky, tak blízké a tak vzdálené, uvězněné uvnitř chladných zdí.

Dříve se snažil zdolat tajemný maják svojí jinošskou silou, která ho nikdy dříve nezklamala. Nejdříve se pokoušel vloudit do okénka pomocí lana, jenže vždy když byl v polovině, přiletěl obří pták a jedním cvaknutím zobáku provaz přeťal vejpůl.

Pokusil se tedy prorazit zdi pomocí kladiva, sekery i meče, ale na povrchu stěny se neobjevil ani malý škrábanec. Snahu podkopat se pod zdmi chladného vězení vzdal, když u úpatí zela díra o velikosti deseti vzrostlých mužů a vše, na co narazil, byl nepřístupný kov. Začal si zoufat a celý nešťastný se usadil na okraj vykopané díry. A tehdy si všimnul nápisu, který byl vytesán těsně nad zemí.

Ty, který chceš vstoupit,
a sličnou pannu spatřit,
do stínu kobky musíš vejít,
v noci, když blesky budou zářit,
a třikrát zplna hrdla zakřičet.Vystoupí pak z noci pán,
mistrem slova je nazýván.
Slova ze síly větru umí svolat,
toho musíš hrou v kostky zdolat,
by se ti dveře otevřely,
které zavřené jsou nyní.

Šestistranné kostky jsou přirozenou součástí deskových her a jejich strany jsou pokryty jedním až šesti puntíky, označujícími hodnotu strany. Hromadu podobných, alabastrově bílých, kostek naleznete i ve hře Mistr slova Exclusive. Jejich strany však pokrývají různá písmena české abecedy. Výjimku tvoří tři kostky, které jsou pokryty symboly.

Přívlastek Exclusive v názvu hry ve většině z nás vzbudí dojem, že se jedná o luxusní balení. Ačkoliv tomu vždy výsledek neodpovídá, v případě této slovní hry je zmíněné pojmenování určitě na místě. Za dvě stovky navíc (oproti základní verzi hry) dostanete krásnou dárkovou kazetu a pět kostek, rozšiřujících herní možnosti. Podlouhlá krabice je vyplněna sametovou vystýlkou, do které můžete vždy po hře s láskou uložit herní komponenty k odpočinku.

Kromě již zřejmé součásti hry – tedy kostek – naleznete v krabici pečlivě uloženy také přesýpací hodiny, kelímek k řádnému rozhozu, zápisníček na bodové zisky hráčů, tužku s nápisem Mistr Slova a poctivě rozepsaný návod, který obsahuje bohaté příklady. Jeho rozsah může na první pohled zaskočit, ale je to pouze důsledek pečlivosti autorů, kteří chtěli popsat každou herní situaci. Ze zmiňovaných komponent musím negativně komentovat kelímek, který je vyroben ze slabého plastu a snadno přijde k úrazu.

Jak je celkem jasné ze zaměření hry, na každém ze soupeřů leží úkol, aby za použití nahozených písmen vytvořil co nejdelší slovo. V závislosti na jeho délce získá patřičný počet bodů, které mohou v součtu vést k vítězství. Po vysypání kostek vás čeká nejdříve nelehký úkol si je smysluplně seřadit, což obvykle zabere spoustu drahocenného času.

Ocenění nezískáváte pouze za délku slova, ale také za obtížnost jeho složení. V hromádce kostek totiž naleznete kromě klasických opísmenkovaných kostek také speciální žolíkové. Ty mohou v závislosti na symbolu nahradit libovolné písmeno, souhlásku nebo samohlásku. Znak otazníku vám umožní opakovat hod libovolnou kostkou. Pokud se podaří sestavit slovo bez použití žolíku, získáváte bonus čtyř bodů.

Aby nebylo vše tak snadné, můžete písmenkům dodatečně přidávat interpunkční znaménka pomocí znaku čárky, který můžete získat na některé z hozených kostek. Za každé jeho použití ve výsledném slově získáváte opět bonusovou čtveřici bodíků.

Vše tohle se děje za tichého šepotu sypoucího se písku v hodinách. Standardní pravidla stanovují dobu pro jeden tah na čas potřebný k dvojímu přesypání, zároveň však upozorňují, že si dobu můžete zkrátit (ale i pro dospělého jsou dvě přesypání VELMI MÁLO času) či prodloužit, a tím přizpůsobit obtížnost hry. Bohužel ubíhající písek musí některý z hráčů vždy po očku hlídat, aby mohl hodiny otočit. Díky tomu často nastávají konfliktní situace, když na to někdo zapomene. Problém mohl být vyřešen například přibalením dvou přesýpacích hodin s různým množstvím písku (na zmiňované úpravě se již pracuje).

Užitečné pravidlo, které jsme zjistili v průběhu hraní, je nezapisovat si pouze dosažené body, ale odečítat je od stanoveného cílového součtu jako v šipkách. Získáte tak nejlepší přehled o aktuálním vývoji hry.

V nabídce obchodů naleznete i levnější verze Mistr slova (399 korun) a Mistr slova na cesty (199 korun). Obě jsou vystavěné na stejných pravidlech, liší se pouze balením a především množstvím obsažených kostek. Obě jmenované nabízí deset kusů házecího náčiní, ale cestovní verze disponuje chudším doplňkovým vybavením, na druhou stranu se vše vejde do malé krabičky, vhodné na převážení.

Zkoušeli jsme hrát i s omezenější sadou deseti kostek, které nabízí základní verze a i v tomto provedení je hra velice dobře hratelná. Mizí zmiňovaný chaos následující po rozhozu, na druhou stranu klesá počet možných variant a v důsledku toho narůstá náročnost na představivost hráče.

Na cesty si však zdárně můžete vzít i hru Mistr slova Exclusive, aniž by zabírala příliš místa ve vašem batohu. Umožňuje to pěkný, v krabici přibalený, látkový sáček, do něhož snadno kostky, přesýpací hodiny i psací potřeby, umístíte. Jestli si vezmete i chatrný kelímek závisí pouze na osobních preferencích při vrhání. Pak už před vámi stojí pouze výzva najít dostatečně velký prostor, na kterém se patnáct kostek bez problémů směstná.

Za svoje peníze dostanete vlastně tři hry v jedné, protože nejvyšší verze nahrazuje i obě nižší: díky přibalenému pytlíku nepotřebujete speciální verzi na cesty a omezením počtu kostek můžete doladit obtížnost a rozsah, který vyhovuje právě vám. Této variability pravidel si na hře Mistr slova Exclusive velmi cením. Je vidět, že autoři přemýšleli a nesnažili se pouze zkopírovat princip klasického Scrabble (recenze Scrabble). Proto vám radím, ať se nenecháte odradit zdánlivě trochu vyšší cenou, protože tato verze za to stojí…

A co princ Jan ze začátku našeho článku? Nakonec porazil zlého Mistra slova, hlídajícího Stříbrnou věž, a nyní žije šťastně se svojí blonďatou princeznou. Snad i na vás přejde jeho bojovný duch, který v této hře přežívá…

+ luxusní balení
+ variabilní obtížnost
+ velké množství kostek = široké možnosti tvorby slov