Recenze: Monster-Falle – příšerky v pytli

Monster-Falle - balení

A zase ty příšerky. Objevily se v našem domě a začaly strašit babičku. My děti víme, že se není čeho bát, protože tyhle chlupaté obludky jsou veselé a kamarádské. Jenže babička nám nevěří, tak je musíme jedno po druhém odvést pryč z domu. O to víc nás překvapilo, že příšerkám to nevadí. Naopak navrhly, že když už to musí být, uděláme z toho závody. Dům je plný dlouhých a úzkých uliček a jen ten nejrychlejší a nejšikovnější vyvede ven nejvíc okatých kamarádů.

Naštěstí se ty příšerky rády o svoji přízeň dělí. A když už byly jednou vyhnané z domečku ven, hledají nové kamarády v deskové hře Monster-Falle. Autorem hry jsou Inka a Markus Brandovi, autoři výtečné hry La Boca (recenze), Kroniky panství (recenze) nebo v češtině připravované Začarované věže. Grafiku připravil slavný Michael Menzel, vydání zajišťuje KOSMOS a to všechno je historie z roku 2011.

Na víku nás uvítá červená příšerka, která zcela v duchu názvu hry padá kamsi do jámy. Tam ji děti budou strkat, jakmile ji úspěšně vyženou z domu. Je ale nejvyšší čas, abychom se za ní do otvoru vydali i my. Po odklopení víka na všechny hráče čeká překvapení. Přes celou krabici se roztahuje plastový tmavě modrý rám, který všechno udrží na svém místě. K němu jako příslušenství patří také čtveřice táhel a jejich oválné krytky.

Monster-Falle - připravená hra

Hru to všechno začne připomínat až ve chvíli, kdy si všimnete archu s malými žetonky. Na některých z nich jsou nakreslené příšerky, kterých je dohromady dvanáct a každý z nich má roztomilé jméno, ať už je to Gustav Grübel, Bella Mozzarella nebo Udo Ukulele. Všichni vypadají, že by s nimi mohla být legrace. Ale kromě nich v archu najdou hráči také kulaté žetony s očičkama ve tmě. Ty představují obludku, která už byla hozená do tmavé jámy.

Z kartonu jsou vyrobené také čtyři kartičky spolupráce. Kdesi dole v jámě jsme přehlédli malou oranžovou figurku příšerky chycené do pytle. Právě tu budou hráči postrkovat po plánu. Nechybí ani přesýpací hodiny, ale především balíček 72 karet příšerek a šest dalších karet lokalit, které nás ale teď na začátku nebudou zajímat.

Z krabice si na začátku hráči připraví vilku, kterou lemují plastové modré uličky. Několik míst ale zůstane prázdných s prohlubní. Sem na začátku přijdou náhodně zamíchané figurky příšerek. Ty tak mají při každé partii jinou pozici. Všechny karty hráči zamíchají, vytvoří z nich dobírací hromádku a vedle ní položí figurku příšerky v pytli. Při zapojení táhel by měli dětem pomoci starší sourozenci nebo dospělí. Hráči si mezi sebe rozdělí žetony očí a hon na příšerky může začít.

Monster-Falle - rozehraná hra

Jakmile se hráč dostane k tahu, musí se snažit zahnat v časovém limitu co nejvíce obludek. Některý ze soupeřů mu odpočítá start a otočí přesýpací hodiny. Teprve v tu chvíli se hráč může podívat na první kartu z balíčku, najít příšerku na plánu. Bác! Hráč doběhl na místo a chytil obludu do pytle, ale ještě není zdaleka vyhráno!

Na místo, kde se příšerka schovává, musí hráč položit figurku v pytli. A s pomocí táhel ji teď musí uličkami dostrkat až k jámě ve středu – místnosti, která má dva vchody. Jsou k tomu třeba všechny čtyři táhla. V případě, že příšerka někde po cestě spadne, musí se s ní hráč vrátit na začátek. Kartu ulovené příšerky si položí na svoji destičku spolupráce. Může pak hned otočit další kartu a pokračovat v nahánění, dokud mu nevyprší čas v hodinách.

Před každým dalším hledáním musí hráči nejdříve vrátit posouvací táhla zpět do venkovní pozice. Teprve pak může pokračovat (když má ještě čas) nebo předat slovo dalšímu hráči na tahu. Na konci každého tahu musí hráč vhodit do jámy jeden žeton s očima. Teprve když je jáma zaplněná dvanácti příšerkami, partie končí. Hráči si sečtou počet příšerek, které dokázali v kolech nasbírat, a vítězem se stává ten nejlepší lovec.

Monster-Falle - rozehraná hra

Monster-Falle je po vynikajícím Manno Monster (recenze) další hrou s příšerkami., kterou jsme mohli vyzkoušet od stejné firmy. Opět si na nic nehraje a od první chvíle je vám jasné, že se jedná o dětskou zábavu. A opět je tak trochu překvapení, že nakonec se u hry pobaví i dospělí. Legrace s posouváním figurek je opravdu pro všechny.

Když jeden hráč obsluhuje všechna táhla, je někdy velmi těžké dorazit rychle do cíle. Chce to trochu štěstí ve vylosování správné karty, ale také volbu správné cesty. Z každého bodu je možné se dostat do jámy hned několika způsoby. Po delší době si hráči cestičky zažijí a dřívější chyby v plánování už nebudou opakovat.

Naštěstí postavičky příšerek jsou pokaždé jinak rozmístěné, takže je všechno pokaždé trochu jinak. Ovšem pokud by hráčům nestačilo základní tempo, mohou do souboje zařadit přídavné karty. Ty přidávají příšerce jednu místnost, kterou musí projít na své cestě do jámy. Předpokládejme třeba, že si tam zapomněla svůj mobilní telefon. To sice hru dělá náročnější, hráči získávají méně bodů v tahu, ale především se ještě více dostává ke slovu štěstí, které je ale vyvážené plněním více karet za kolo.

Monster-Falle - rozehraná hra

Monster-Falle není pouze hrou o šikovnosti, ale i o rychlých reakcích a dobrém plánování. To všechno je k vítězství třeba ve správné porci, protože hra šikovně kombinuje více schopností. Velký důraz tu samozřejmě je na koordinaci pohybů, protože hráči musí používat čtyři táhla a mají jen dvě ruce.

Tedy to všechno platí pro situaci, kdy se partie účastní pouze dva soupeři. Ve více protivnících se hra proměňuje, a přestože jsme zatím měli pouze pochvalná slova, teprve teď začíná ta opravdová legrace. Najednou musí na úspěchu v každém kole spolupracovat dva hráči. Aby bylo možné určitě jasně jednoho vítěze, musíte se točit podobně, jako ve hře La Boca (recenze). Tentokrát v tom napomohou barevné kartičky spolupráce, které na sobě mají natištěné všechny barvy hráčů.

Předchozí odstavec současně jasně naznačuje, jak budeme hodnotit různé počty hráčů. Množství účastníků má velký vliv na dojem. Zatímco v jednom hra vyzkouší schopnost soustředění, rychlých a přesných pohybů, základem týmové hry je komunikace. Tím vlastně v krabici dostanete hned dvě hry, až tak je ten pocit rozdílný.

Monster-Falle - karty

Partie je rychlá, protože hráčům jejich čas odměřují přesýpací hodiny. Přesto s více soupeři přímočaře narůstá, naštěstí i tak čekání na tah uteče rychle, protože netrvá déle než tři minuty. Celá partie je bez problémů u konce do čtvrt hodiny, což je výborné a pro dětskou hru velmi důležité měřítko.

Samotné bludiště není možné přestavovat. Jedná se o vyvážené rozestavení chodeb nastavené tak, aby dával co nejvíce podobné pozice bez ohledu na štěstí při losu. U pozic v rozích to je ale samozřejmě nemožné. Celkově je ale hra velmi barevná, veselá a obsahuje zábavné obrázky. Plasty jsou pevné, jen na táhla musíte dávat pozor, když nejsou zapojená v krabici.

Monster-Falle se nám jako dětská zábava líbí. Přitom si ji s nimi rádi zahrají i dospělí a někdy ji dokonce vezmou s sebou na návštěvu, aby se pobavili se známými. Takto jednoduchý koncept má zaručený úspěch u uvolněného publika. Tím nejlepším a nejvěrnějším cílem jsou ale děti a ty budou honění příšerek v Monster-Falle mít opravdu rády.

AutorMarkus Brand, Inka Brand
IlustraceMichael Menzel, Andreas Resch
Vydavatel999 Games, Competo / Marektoy, IELLO, KOSMOS, Red Glove
Minimální věk6 and up
KategorieAction / Dexterity, Children's Game
MechanismyTeam-Based Game
RodinaComponents: Sand Timers, Creatures: Monsters, Series: Monsterfalle (Kosmos)
Alternativní názvyAcchiappa Mostri, Capcana pentru Monstri, Mister Monster, Monster-Falle, Monsterfalle, Monsterval, Pousse-Monstre

Monster-Falle si zaslouží pozornost všech dětských hráčů. Zábava s naháněním příšerek po domě slibuje přesně to, co plní. Hráči si vylosují náhodné startovní místo otočením karty, a pak za pomoci táhel posouvají postavičku bludištěm do jámy ve středu. Je jasné, že je třeba být rychlý, šikovný, ale také je třeba dobře naplánovat cestu figurky a nepřevrátit ji. To všechno bychom čekali, ale čtyři táhla mohou ovládat i čtyři ruce. Proto lze Monster-Falle hrát jako týmovku, kde zábava nabírá na obrátkách a zcela pohltí i dospělé hráče. Navíc ve hře najdou hráči i druhou obtížnost, nastavitelnou délku partie, která je ale vždy velmi rychlá. A tak vlastně ani nikomu nevadí, že soupeř dostal lepší kartu, která je blíž k otvoru. Vždyť jich lze za tah získat více. Monster-Falle je výtečně navrženou dětskou hrou, která si zaslouží velkou pochvalu.

+ posouvání figurky čtyřmi táhly
+ pokaždé jiné rozestavení figurek
+ nastavitelná délka partie