Recenze: Monster High Monster Mind – střední, kam chodí obludy

Monster High: Monster Mind - připravená hra

Už když jsem dostal tak snadno místo učitele historie na střední škole, bylo mi to divné. Ale význam toho slova jsem dokázal docenit teprve v tu chvíli, kdy jsem poprvé vstoupil za ty obrovská kovová vrata. Školní komplex se na první pohled skládal jen z malého plácku a čtveřice zdí s věžemi v rozích, na které vedly točité schody. Při pohledu na strážné stojící ostražitě na každé z nich a pozorující okolí jsem dostal poprvé chuť se otočit a utéct.

Jenže jsem na svůj šestý smysl nedal a místo toho jsem postoupil o několik kroků dál. Brána se s hlasitým skřípěním zavřela. Na druhé straně nádvoří jsem zahlédnul jediné dveře. Krok za krokem jsem se k nim přibližoval. Uvnitř na mě čekaly schody vedoucí dolů, do podzemí. Stále jsem neposlouchal hlas ve své hlavě a šel dál. Najednou kdosi zakřičel a já ucítil tesáky na svém krku. Běda! Už bylo pozdě utíkat..

Další dva dny trvalo, než se ze mě stal upír. Teď už mi bylo jasné, proč jsem byl tak vhodným kandidátem. Nemám rodiče a zpět ve světě živých na mě nikdo nečeká. Všechny pozemky školy se nachází pod zemským povrchem, protože tuhle střední neobývají jen tak obyčejní žáci. A já tady budu učit historii!

Návštěva tohoto neuvěřitelného místa teď čeká i vás. Ale nebojte se, vás si tam upíři nenechají, protože budete při výletu sedět doma u stolu. Pro jistotu si ale položte vedle sebe plácačku, kdyby se nějaká obluda snažila prodrat přes herní plán k vám do pokoje. Společnost Trefl, která hru vydala, ale namočila všechny komponenty do svěcené vody, takže by k ničemu nemělo dojít.

Zábava patří sice podle značky společnosti Mattel Inc, ale pro vydání hry získala práva polská firma Trefl, kterou v České republice zastupuje společnost CTW Toys. A vydala ji v roce 2013 jako jednu ze svých novinek. Ale protože se jedná o hru publikovanou pod licencí, nebude ji s vámi hrát Smart Koala, jako minule představovanou Na tržišti (recenze).

Krabice má čtvercové rozměry, ale přitom je mírně vyšší a na jejím víku najdete všech pět důležitých hlavních hrdinek. A protože se jedná o hru podle seriálu a v hlavní roli jsou pouze děvčata, je jasné, že i hra bude určená především pro holčičky. Kromě samotného tématu ale nic nebrání, aby si Monster High Monster Mind zahráli i kluci.

Když zvednete víko, najdete v krabici řadu desek. Z nich vysvobodíte spoustu nejrůznějších desek. Největší je černo-fialovo-růžový herní plán ve tvaru rakve, který uprostřed prohnete a dostanete několik kartonových kolíků. Ty tvoří podpěru pro rozkládací víko, na němž najdete 36 oválných otvorů. Třiatřicet z nich je po třech v jedenácti řadách, jen ta poslední trojice je od nich oddělená trochu větším volným prostorem.

Rozloženou desku vezmete a dalšími podlouhlými otvory po stranách provléknete kolíky ze spodní části. Tím spojíte oba díly a dostanete hotový herní plán. K němu nerozlučně patří jedna kartonová zástěna a přihrádka, ve které můžete mezi hraním uchovávat všechny zbývající drobné součástky nutné pro hru.

Tušíte správně, mluvíme o postavičkách ze hry, jejichž tváře jsou nakreslené na barevných kolících. Dostaneme tu pět barev – světle a tmavě modrou, růžovou, fialovou a červenou a také dvě hromádky žetonů – zelených a růžových. A od každé z nich pořádnou hromádku dílků. Výčet uzavřeme brožurkou s pravidly, která obsahují pořádnou řádku pravidel. Každý jazyk potřebuje jen dvě stránky, ale brožurka je pořádně tlustá.

Monster High: Monster Mind - rozehraná hra

Naštěstí pravidla nebudete téměř ani potřebovat, protože Monster High je přepracováním klasické a známé hry Monster Mind, u nás proslavené ještě za komunismu jako Logik. A protože už máme připravený herní plán, stačí, aby proti sobě zasedli na opačný konec stolu dva protivníci a rozhodli se, který z nich bude hádat a který bude skrývat tajemství.

Na herní plán připevníte zástěnu a všechny ostatní komponenty rozložíte na stůl. Hráč, který sedí u zástěny (tedy ten, který bude držet tajemství) si tajně vybere tři z pěti druhů kolíků a podle svého uvážení je zapíchne do děr za zástěnou tak, aby na ně soupeř neviděl. Ten by se v tuto chvíli nejlépe neměl vůbec koukat, aby třeba náhodou nezjistil, jaké tři figurky si protivník vybral, protože to by bylo podvádění.

Teď je všechno připraveno ke hře. Cílem hádajícího hráče je odhalit tři postavy schované za zástěnou, ale také jejich správné pořadí. K tomu bude využívat kolíky a snažit se je co nejlépe nakombinovat. Celkem má jedenáct pokusů, než vyhraje jeho soupeř, který hádanku vymyslel.

V každém svém tahu vybere tři kolíky a zasune je do nejbližších prázdných otvorů v rakvi. Druhý hráč mu pak musí za pomoci zelených a růžových žetonů napovědět, jestli se v některém z nich trefil. Růžový znamená správnou postavu ve správném sloupci, zatímco zelená znamená, že sice postava do skupinky patří, ale na jinou pozici. Hra končí buď vyčerpáním volných míst, nebo správným uhodnutím celé trojice.

Monster High Monster Mind je dokonalým přepracováním už zmiňovaného Logiku, který je ve světě známý jako Mastermind a jeho autorem je Mordecai Meirowitz. Hra se dočkala už mnoha podob a tohle je jedna z nich.

Na samotném herním principu není příliš co hodnotit, protože jej všichni známe. Víme tak, že se vítězství skládá zčásti ze štěstí a z druhé poloviny ze schopnosti rychle vydedukovat, který dílek patří na které místo podle neurčitých nápověd.

Monster High: Monster Mind - žetony

S prvním sestavením hry budou muset dětem pomoci rodiče, aby děti zjistily, jak vše funguje. Především se jedná o složení krabiček, ale i o prvotní orientaci ve všech těch vycvakaných komponentách. Proto dávejte pozor, abyste nevyhodili do koše nějaký dílek, který budete potřebovat!

Velmi nešťastně jsou zvolené barvy. Ty se sice hodí k samotnému ladění seriálu, ale vůbec nepřispívají k přehlednosti hry. Světle a tmavě modrá jsou od sebe pouze kousek a například barvoslepé dítě si tuhle hru určitě nebude moci zahrát. Podobná situace pak nastane i s červenou a růžovou. Na každém kolíku je sice i odlišný symbol lebky, ale pro přehlednost by určitě bylo lepší mít výrazně rozdílné barvy – například černá, žlutá nebo zelená vůbec nejsou ve hře použity.

Zpracování hry (pokud odhlédneme od zmiňovaných barev) je opravdu zvláštní a nejspíš se shoduje s grafikou seriálu. Asi každého pobaví symboly lebek s mašličkou, které jsou vyobrazené u každé řady pro hádání. Stejně tak lebky na kolících jsou vtipné a najdete zde kočičku nebo andílka. Celkově ale grafika působí hodně přeplácaným a nepřehledným dojmem.

Monster High: Monster Mind - žetony

Monster High Monster Mind není nijak výjimečnou hrou. Naopak ji ocení vlastně pouze fanoušci (respektive fanynky) seriálu, se kterými si ji ale možná pak zahrají i chlapci. Nepřináší ale nic nového, naopak trochu zaostává ve zpracování a v klidu si tedy můžete koupit i jinou verzi Logiku, která se vašim dětem bude víc líbit..

Monster High: Monster Mind je v podstatě úplně obyčejnou hrou, ve které se snaží jeden hráč uhodnout kombinováním barev kód toho druhého. Ukryté tajemství tu představují kolíky pro upíry, což sedí k tématu. Bohužel tím, že je hra tolik barevná, je její design dost nepřehledný. A protože nepřináší Monster High: Monster Mind vlastně vůbec nic nového, nemůžeme o něm říct ani my nic víc než průměrného. Hra si tak najde fanoušky pouze mezi diváky (divačkami) seriálu.

+ seriálová předloha
+ 3D zpracování

- ohraný mechanismus a nic nového