Recenze: Mord im Arosa – vražda v hotelu

Mord im Arosa - balení

Klidně jsem spal, když mě ze snů probudilo dupání. Kdosi proběhl ve velkém spěchu kolem mého pokoje. Podle hlasů jsem uslyšel, že i v sousedních pokojích zaznamenali podivné zvuky. Moje detektivní nátura hned dostala impuls.

Když jsem vyšel na chodbu, potkal jsem tam ostatní hosty, jak už mezi sebou diskutují. Promluvil jsem s nimi a každý slyšel něco trochu jiného, ale nakonec se shodli. Na začátku zazněla rána a výkřik. Mezitím dorazil správce hotelu Arosa, otevřel pokoj a s hrůzou zjistil, že se stala vražda. Nemohu si dovolit, aby mne podezírali z vraždy. Musím rychle uklidit stopy. Nezbývá, než důmyslně poskládat obrázek z toho, co lidé slyšeli..

Už samotný příběh hry Mord im Arosa (česky asi nejlépe Vražda v hotelu Arosa) zní zajímavě. Jejím autorem je Alessandro Zucchini a vydavatelem pak Zoch Verlag z Německa. Hra vyšla už v roce 2010, ale dlouho se jen tak nenápadně plížila pod radary hráčů. Naštěstí jsme ji objevili zásluhou jejího českého distributora, společnosti REXhry. Ilustrace ke hře vytvořili Oliver Richtberg a Tobias Schweiger.

Mord im Arosa - připravená hra

Slůvko naštěstí pochopíte až ve chvíli, kdy otevřete krabici s obrázkem hotelu osvíceného policejními svítilnami. Uvnitř se totiž nachází vysoký mrakodrap, který celý funguje jako hotel. Skládá se z osmi kartonových pater, která se postupně zmenšují. Každé je zboku očíslované a má ve své horní části čtvercový otvor, dno pak docela chybí.

V krabici objevíte také plánek hotelu natištěný na přeloženém herním plánu. Zde se nachází znovu těch samých osm pater, ale s obrázky nitra hotelu a prostorem, kam lze pokládat kostičky. Ty představují stopy, které lze po vraždě v hotelu najít a je jich celkem 120 a to hned v šesti různých barvách. A pak tu jsou dvě červené kostičky, které představují oběti vraždy.

Začátek partie je velice rychlý a stačí pouze sestavit hotel. Vedle něj pak položí hráči vyšetřovatelský zápisník, tedy již zmíněný herní plán s patry. Každý hráč si pak vybere barvu a od ní si vezme dvacet kostiček do svého vlastnictví. Zbývající dvě červené oběti pak jeden z hráčů vhodí do hotelu horním otvorem. Ovšem ještě než tak udělá, měli by všichni pečlivě poslouchat. Jejich uši budou tím nejdůležitějším detektivním nástrojem, který budou mít k dispozici.

Mord im Arosa - rozehraná hra

Partie pak začne svojí první částí, kterou je hledání obětí. Každý hráč na tahu na sebe vezme roli vyšetřovatele. Může si vybrat jedno patro, které může celé prohlédnout a zkontrolovat na přítomnost kostiček stop či obětí. Jednoduše opatrně (oběma rukama, aby se vhozené kostičky neposunuly) nadzvedne několik pater hotelu a podívá se, jestli se zde nachází nějaké kostičky ležící kolem otvoru pro schodiště do nižších pater.

Často ale bude detektiv hledat na špatném podlaží. Zdi v hotelu jsou tenké a nikdo neví, odkud přesně se výkřik opravdu ozval. Proto pokud nenajde červenou kostičku, musí za trest vhodit do hotelu jednu ze svých stop (kostiček). Navíc, jestli leží na odhaleném podlaží nějaké barevné stopy, musí je vzít a vhodit znovu do hotelu horním otvorem spolu se svojí kostičkou.

Netrvá ale dlouho a některý z detektivů v hotelu zaznamená úspěch. Když je odhalena oběť v podobě červené kostičky, je okamžitě přesunuta na odpovídající patro na zápisníku (herním plánu) vyšetřovatelů. A pak už se blíží druhá fáze, která nastane v okamžik, jakmile hráči najdou obě červené kostičky obětí. Tím je určeno, na kterých patrech se stal zločin.

Mord im Arosa - rozehraná hra

Je čas zamést stopy, ale také podezřívat ostatní hráče. Právě z těchto dvou akcí má každý z detektivů na výběr ve svém tahu. Jednodušší je zametání stop. Hráč zde odhalí jedno z pater, o kterém si myslí, že na něm leží některý z jeho usvědčujících materiálů, tedy kostiček v jeho barvě. Za každou kostičku ve své barvě může z mapy hotelu odstranit jednu stopu na tom samém patře. Poté vhodí všechny na patře nalezené kostičky zpět do věže.

Podobně probíhá i vyslovení podezření na ostatní návštěvníky hotelu, kteří s hráčem sedí u stolu. Vybere si patro a řekne jména těch, o kterých si myslí, že se jejich stopy na tomto patře nachází. Pokud má pravdu, musí každý takový usvědčený hříšník přesunout jednu kostičku ze své zásoby na mapu hotelu a to do daného patra. Všechny kostičky z věže jsou pak vhozeny znovu horním otvorem.

V obou případech se může hráč také splést a nenajít žádnou kostičku potřebné barvy. V takové situaci musí naopak vzít jednu ze svých kostiček a vhodit ji do věže hotelu. Tím zvýší šanci, že budou jeho stopy odhaleny.

Mord im Arosa - rozehraná hra

Souboj končí ve chvíli, kdy některému z hráčů dojdou kostičky v zásobě. To může být v důsledku toho, že jsou uvnitř věže, ale také na mapě hotelu. Ale teď je ještě třeba na základě všech indicií zjistit, koho vlastně policie zatkne. Hráči získají tři trestné body za každou stopu, která se nachází na patře, kde se stal zločin. Stopy na patrech sousedící s místem činu se počítají za dva trestné body a všechny ostatní mají hodnotu jeden bod. Hráč s nejvíce body je pachatel, ale vítězem se stává ten, kdo má bodů nejméně.

Mord im Arosa nabízí naprosto unikátní kombinaci sluchové hry s taktikou. Každá kostička, která je vhozena do věže hotelu vydává zvuky, dokud se nezastaví. Hráči tak musí opravdu dávat maximální pozor a bedlivě naslouchat při tahu ostatních.

Tento mechanismus s sebou přináší ale jeden zásadní nedostatek. Ve vašem okolí musí být absolutní ticho, abyste rachot kostek slyšeli. Proto ji nelze hrát jen tak ledaskde, třeba v kavárně nebo herně, ale nejlepší je klidné prostředí. Hra díky důrazu na absolutní ticho a vražednému tématu má zajímavou a napínavou atmosféru, pokud ji hrajete ve správné skupině.

Mord im Arosa - rozehraná hra

Tichá nálada ale nemusí sedět úplně každému. To je snad také jediná výtka, kterou k jinak velmi šikovnému mechanismu můžeme mít. Hra je překvapivě taktická, protože všechny kostičky se do mrakodrapu neustále vrací.

Chytré je především rozdělení do dvou částí. Tím si hráči mohou dobře připravit svoji pozici a porazit ostatní. A nedejte na první dojem, opravdu zde nejde o žádnou náhodu. Sledováním ostatních a dobrým poslechem se lze opravdu propracovat k vítězství.

Zpracování hry je na výtečné úrovni. Záchytné plošky každého patra jsou tak akorát velké, aby se na nich udrželo vždy jen několik kostiček. Mrakodrap dostanete už složený, takže je pevný a nemusíte se bát, že byste jej složili špatně nebo nestabilně. Pravidla pak jsou snadno pochopitelná.

Mord im Arosa - detail herního plánu

Mord im Arosa je výjimečnou hrou, o tom není žádných pochyb. Nebude sice bavit úplně každého, ale pokud máte rádi záhady a řešení vražd, pak si ji užijete na maximum. Je to opravdu tak. Mord im Arosa nabízí napínavou zápletku od začátku až do konce.

AutorAlessandro Zucchini
IlustraceOliver Richtberg, Tobias Schweiger
VydavatelCompeto / Marektoy, Zoch Verlag
Rok vydání2010
(17 voters)
KategorieAction / Dexterity, Murder/Mystery, Party Game
MechanismyCube Tower, Memory
RodinaComponents: Drop Tower, Containers: Cubes
Alternativní názvyHotel Mystery

Mord im Arosa vás postaví do role podezřelého. Stala se tu vražda, ale jedinou stopou jsou pouze výpovědi svědků, kteří něco slyšeli. V hotelu je mnoho pater a stop a není jednoduché je najít. Jenže současně musíte také ničit ty, které ukazují na vás. Zachraňte se a hoďte to na někoho jiného! Je to jednoduché, stačí dobře poslouchat, kam padají kostičky. Hráči je postupně objevují a zase vhazují zpět do hotelového mrakodrapu. Nenechte se chytit na místě činu! Hra má výborný nápad i atmosféru, ale vyžaduje naprosté ticho u stolu. Mord im Arosa je unikátní hrou, která umí opravdu skvěle pobavit.

+ parádní nápad
+ rozdělení na dvě fáze
+ zaměření na sluch