Recenze: Myšky a největší sýrový úlovek

mysky-01

Dnes se mi zdálo o tom, že všude kolem mě jsou jen kousky sýra. Ráno jsem se probudil a vůně ementálu ještě zůstávala na chvíli viset na mých fouskách. O to větší zklamání bylo, když jsem si uvědomil, že to byl jen sen. V tu samou chvíli ke mně ale přiběhl zadýchaný kamarád. Na podlaze prý leží hromada sýra a po majiteli ani stopy. Tak že by to přece nebyl sen?

Myšky jsou hlavními hrdinkami stejnojmenné dětské deskové hry. Připravila si ji pro nás společnost Piatnik a autor Hans Ulrich. Na trhu se pohybuje už od roku 2005, ale to nám nezabránilo, abychom ji otestovali k desetiletému výročí její existence.

Do velké krabice by se toho sýra vešlo opravdu hodně. A zatímco na víku myšky bojují o jeden srpek voňavého ementálu, v krabici nenajdeme žádný! Zklamání naštěstí vydrží jen chvilku do okamžiku, kdy rozložíme herní plán. Na něm se válí rovnou pětice velkých sýrových kol a kolem nich po podlaze vede trasa pro myšky. V pravém horním rohu na svoji šanci čeká kocour.

mysky-05

V krabici se ale místo samotného sýra ukrývají hladové myšky. Čtyři velké, měkké a pískací figurky s veselým úsměvem a červeným čumáčkem sedí a na zadečku mají jednu ze čtyř možných barev (modrou, zelenou, žlutou nebo červenou). Spolu s nimi sedí na dně krabice také dvojice kostek, které je třeba ozdobit samolepkami – jedna se tak stane barevnou a druhá získá portréty kočky a sýra. Do konce celého výpisu nám chybí stojánky a do nich náležící kartonové sýry.

Právě tyto žluťoučké sýry poslouží hráčům jako figurky. Na začátku partie si je mezi sebou rozeberou a postaví je na startovní políčko. Myšky pak každá budou hned na úvod sedět na jednom ze sýrových koláčů a čekat, až na ně přijde řada. K tomu budou sloužit dvě kostky, jež dostane do ruky začínající hráč.

Ten s kostkami hodí a jejich výsledek určí, co se bude v daném tahu dít. Mohou to být hned dvě diametrálně odlišné situace. Pokud padne sýr, pak hráč bude odkrývat myšky a jejich barevné skvrny na zadečku sám. Vždy se pak snaží najít tu, odpovídající barvě, která padla na druhé kostce. Za správně nalezenou myš se může posunout se svojí figurkou sýra o krok kupředu. Na kostce se ale nachází i strany, které zobrazují hned kombinaci dvou barev. Pak hráč může odhalit dokonce dvě myšky a za každý správný tip se posune kupředu.

mysky-03

Jiná situace nastane ve chvíli, kdy se na kostce místo žlutého sýra objeví kočka. To myšky vystraší natolik, že zapomenou na svoje vychování a chytí ten nejbližší kus sýra. Hráči se pak snaží v jejich kůži všichni být těmi nejrychlejšími, kdo najde myšku s odpovídající barvou. Právě ten bude moci popoběhnout dopředu se svým kusem sýra (figurkou).

To vše vypadá velmi jednoduše. Stačí objevit, kde se která myška ukrývá a zbytek partie bude hračka. A nebo ne? Hladové myšky jsou jen čtyři, zatímco sýrových koláčů je na plánu rovnou pět. Na začátku partie tak zůstal jeden z nich volný. Po každém kole, když hráč figurku zvedne, musí myšku posadit ne zpět na její předchozí místo, ale na pátý, dosud volný, pecen sýra. Tak se myšky na svých pozicích neustále střídají a mění. Hráči ale tak i tak mají jasný cíl. Být ten první, kdo dorazí se svojí figurkou (a pokud možno i se sýrem) do bezpečí domova.

Myšky je hra, která útočí na děti, jejich přehled a paměť. Bezesporu největší zbraní této hry je její roztomilost. Už samotné téma myšek a sýra je pro děti lákavé, ale krásné velké figurky budou nejspíš posledním hřebíčkem do vaší peněženky. Velikost komponent navíc zaručuje, že i čtyřletí tuhle zábavu bez čísel zvládnou.

mysky-06

My vás můžeme alespoň uklidnit. Hra je to totiž opravdu pěkná, a ačkoliv je velice jednoduchá, nechává děti, aby opravdu ukázaly svoje schopnosti. Kostky zaručují nepředvídatelnost, ale především napětí před každým kolem. Všichni účastníci musí pečlivě sledovat symboly, protože je může čekat společné kolo. A i když zrovna nehrají, musí sledovat přesun myšek. Hráči si navzájem musí ukázat, kterou barvu vytáhli a kam ji přesunují. Pokud tedy děti dávají pozor, mohou vše opravdu odsledovat.

Hra udržuje všechny hráče v pozoru. Díky tomu je vlastně jedno, kolik lovců sýra se partie zúčastní, protože vždy bude mít proti komu soupeřit ve společných kolech. Hra odsýpá lépe v menším počtu, ale tahy jsou rychlé a nikdo se nenudí ani v případě, že hraje plný počet soupeřů. Všechno to navíc končí vítězstvím jednoho z nich během patnácti minut.

Takže bychom to mohli vlastně chválou zakončit. Ale musíme se přesto zmínit o jedné věci, která nám vrtá hlavou. V pravidlech není zdůrazněno, že chytání myšek není možné oběma rukama. Ačkoliv je to v podstatě logický závěr, může se stát, že to někomu nebude na první pohled jasné. Pak budou společné tahy chaotické a nespravedlivé.

mysky-12

Myšky jsou vzhledově krásná hra, která kombinuje kostky, postřeh a paměť. Všechno dohromady to pod dohledem hladového kocoura vytváří rychlý a zábavný celek. Děti si hry užijí a dokonce i rodiče myškám občas s jejich hladovým problémem pomohou. Myšky jsou tak prostě moc povedenou dětskou hrou.

Recenze: Myšky a největší sýrový úlovek
Myšky jsou opravdovým honem na sýr. Často stačí jen dobrá paměť a figurka se posouvá kupředu. Ale někdy, když vám na ocásek dotírá hladový kocour, musíte nejen vědět, kde se nachází která barva. Potřebujete být i nejrychlejší ze všech. To v kombinaci s kostkami a krásným zpracováním spolehlivě přiláká děti. Myšky jsou tak voňavou zábavou pro všechny prcky, kteří si rádi pamatují.

+ krásné figurky
+ kombinace paměti, postřehu a kostek
+ rychlá partie