Recenze: Cestou necestou – příběhy tisíce a jednoho království

near-and-far-01

Koho zajímá, co se stane zítra. Důležitý je dnešek, kdy je ve městě obrovská návštěva. Prý tu hledají nové hrdiny, kteří by ve světě konečně udělali pořádek. Dnes je ten pravý čas, kdy musím ukázat svoji odvahu a sílu. Třeba si mě někdo z návštěvníků všimne a přidá mne do své družiny. Slyšel jsem, že v nich bojují psi, kočky a dokonce i ještěrčí muži! To by v tom byl čert, aby si mě někdo z nich nevybral!

O družině dobrodruhů vypráví desková hra Near and Far, kterou si pro nás všechny připravil stále oblíbenější autor Ryan Laukat. Do češtiny se zatím podívala jeho Minutová říše. Ale dnes tu máme anglickou hru vydanou společností Red Raven Games. Tato novinka roku 2017 s ilustracemi samotného Laukata si k nám našla cestu zásluhou evropské distribuce firmy Esdevium Games. A teď se můžeme radovat, protože hra dorazila na český trh jako Cestou necestou.

Pořádně těžká krabice nabízí na víku pohádkový zasněný výjev, ve kterém hrají hlavní roli most a tajemná postava hrdiny se zvířátkem. A právě ti budou hlavními hrdiny celé hry, ačkoliv mohou nabývat různých podob. Uvnitř na hráče čeká hned několik překvapení – první je dvojice brožur v kroužkované vazbě. Ta s méně stránkami je větší a po otevření nabídne celkem jedenáct herních map a nese jméno atlas. Každá taková mapa nese spoustu míst spojených čarami cest. Mnohem větší je takzvaný storybook, tedy příběhová kniha, která obsahuje na svých 140 stranách záplavu anglického textu.

near-and-far-09

Do středu hráči položí nejen zmiňovanou mapu ve zvolené podobě (na úvod tedy tu úplně první představující startovní dobrodružství), ale také herní desku města. Ta nabízí stupnici reputace, ale především sedm pozic, na kterých mohou hráči využívat služby obyvatel. Každý z účastníků si ale musí zvolit svého hrdinu, dostane jeho kartonovou figurku v plastovém stojánku, odpovídající žeton pro označení reputace (start na neutrální pozici), trochu financí, kartu postavy pro evidenci vylepšení a především sadu čtrnácti stanů. Ty hráč rozloží na pozice na své desce a do levého horního rohu umístí jedno ze startovních zvířátek, tedy svých malých společníků. Tyto destičky odpovídají dílkům hrdinů, které je možné si naverbovat do party z nabídky taverny.

Všechny ostatní komponenty vytvoří nabídku, ať už se jedná o jídlo, žetony frakcí, mince, cenné kameny nebo balíčky karet. To samotní hrdinové zůstanou ukrytí v pytlíku, ze kterého hráči vylosují startovní nabídku pěti postav a položí je na společný plán. Každý dostane také sadu karet artefaktů, které si hráči mezi sebe rozdělí draftem. Vždy si jednu kartu vyberou a zbytek podají soupeři, aby si i on mohl zvolit. Do hry ale zasáhnou také žetony nosících ptáků a především úkolů. Ty hráči rozmístí na mapu na pozice označená symbolem otevřené knihy. Jejich počet je omezený množstvím účastníků. Na mapě bude ležet také balíček hrozeb seřazený od nejnižší hodnoty ležící nahoře.

near-and-far-08

Ve svém tahu se hráči mohou rozhodnout mezi dvěma cestami – buď budou zbrojit a vylepšovat svoji partu ve městě nebo se s nimi mohou vydat na mapu a zažít nějaká dobrodružství. V bezpečí městských zdí tak mohou přesouváním svojí postavičky postupně nastřádat zdroje, ale také za ně naverbovat nové hrdiny a přidat si do party také nějakého ptáka nosiče. Cest k zisku je více a nechybí ani obchodování. Hráči si navzájem pozice blokují, ale i tak je možné obsazenou budovu použít. Musí ale uspět v bojové výzvě proti obránci, což nemá prakticky žádné jiné následky, jen rozhodne o šanci využít budovu.

Mnohem zajímavější situace nastanou ve chvíli, kdy se hráč rozhodne vydat do divočiny. Jeho parta má dohromady spoustu ikon schopností, které mohou použít pro plnění úkolů. V první řadě je ale důležitý součet srdíček, který odpovídá celkové síle skupiny. Hráči si tuto hodnotu označí na svojí vlastní stupnici. Pohybovat se mohou o dvě (později více) polí za tah, ale při přesunu o více než jedno pole musí za každé neobjevené místo zaplatit jedním srdíčkem. Přesun o jednu pozici je ale vždy zdarma.

Jakmile se hrdina přestane se svojí družinou pohybovat, může na cílové pozici postavit stan (kemp). Musí za to ale obětovat tři srdíčka z celkového zdraví svých hrdinů. Při přesunech může ale potkat také nebezpečí v podobě horní hrozby v balíčku. S nimi se musí vypořádat nebo se jim vyhnout s pomocí některých schopností nebo obětí (například odlákání nepřátel propuštěním jednoho z ptáků nosičů). Na přechodech mezi lokacemi leží také poklady, které znamenají dobrání si karty z balíčku.

near-and-far-04

Cílem všech jsou ale nakonec políčka, na které hráči na začátku rozložili žetony knihy. Tyto místa s úkoly jsou označeny písmenky nebo čísly a odpovídají vždy kusu textu v knize dobrodružství. A pokud se hráč rozhodne tento úkol přijmout, jeden z jeho soupeřů se stane čtenářem a přečte příběh spojený s tímto místem. Na základě uvedeného textu se musí pak hráč rozhodnout mezi nabízenými možnostmi a prověřit schopnosti své družiny v některé oblasti (nejen boj, ale také třeba šikovnost) v součtu s jedním hodem kostky. Podle svého úspěchu pak dostane za splnění příběhového úkolu nějakou odměnu (nebo trest). Ať už vše bylo úspěšné nebo ne, úkol je z plánu odstraněn.

Kdykoliv v průběhu partie mohou hráči také utratit nastřádané suroviny nejen za verbování nových posil, jejichž počet je omezený, ale také za vyložení artefaktů. Pokaždé je možné mít v partě pouze po jedné postavě od každé ze čtyř frakcí. Ostatní hrdiny je ale možné mít na střídačce a kdykoliv skupina opouští město, nejenže se vyléčí zpět na maximální počet srdíček, ale může vyrazit v libovolném složení. Ostatní na kamarády počkají ve městě.

Konec hry oznámí moment, kdy jeden z hráčů vyloží poslední ze svých stanů. Ty přidávají účastníci nejen na pozice mapy, ale také do dolu ve městě a na karty hrozeb. Poté všichni dostanou body proslulosti podle svých úspěchů, tedy nejen postavených táborů, získaných artefaktů, ale také za nastřádané bohatství, získanou náklonnost frakcí, poražené hrozby a další možnosti. Ten, kdo získal bodů nejvíce, se stává vítězem jednorázového dobrodružství.

near-and-far-20

Cestou necestou je skvělou hrou, která vám s naprostou samozřejmostí nabídne pocit, že opravdu zažíváte nějaké dobrodružství se svými postavami. Může za to především nevypočitatelný prvek storybooku, který přináší nečekané zvraty a napětí. Současně také zapojuje do hry vždy více hráčů a podpoří fantazii úplně všech zúčastněných. To celé pak má za následek, že se cítí součástí světa, který pro svoji hru Ryan Laukat vytvořil.

Jenže zatímco jsme popis pravidel zakončili, jako by dobrodružství nemělo pokračovat, obvykle bude všechno úplně jinak. To proto, že nejlepším způsobem, jak si užít Cestou necestou je kampaň. Ta spojuje prakticky všechny (kromě výukové) mapy do jednoho příběhu. Vítěze určí součet bodů až po odehrání celé sady map, ale mezi jednotlivými hrami dostanou všichni účastníci šanci vylepšit své hrdiny o talenty. A ty jim nabídnou výhody do dalších partií. Za tímto účelem obsahuje krabice také dvojici popisovatelných bločků, na které si všechno budou hráči značit.

Kampaň je skvělá, ale ještě lepší je zpráva, že přes využití pevně daných příběhových textů ve storybooku je vše velmi dobře znovuhratelné. To proto, že na jednotlivých mapách zdaleka neprozkoumáte všechny možnosti a příště na vás tak mohou čekat úplně jiná dobrodružství (čím méně hráčů, tím lepší je variabilita pří opakovaném hraní mapy). Jenže ještě lepší jsou samotné příběhy, které jsou fantasticky provázané s mapou, světem a hráče naprosto pohltí. Samozřejmě jsou všechny v angličtině. Nad volbami se navíc musíte opravdu zamýšlet, protože některé s sebou přináší dokonce i trvalé následky nebo změnu vnímání vaší družiny obyvatelstvem (reputace).

near-and-far-22

Různé symboly u jednotlivých hrdinů dělají verbování velmi obtížné. Není vůbec jednoduché si zvolit tu správnou skladbu družiny, ačkoliv je možné ji kdykoliv měnit tam a zpět nebo svůj tým posílit o nové přírůstky. Některé symboly zvyšují příjem, jiné pohyb a

Aby hráči neběhali po plánu příliš rychle a neobjevili jej celý během deseti minut, existuje utrácení srdíček. Kdykoliv přeskočíte políčko beze stanu, pak musíte zaplatit jedno červené bušící srdce a těch je vždy nedostatek. O to větší, že i pro samotné založení kempu potřebujete tři srdce. No a navíc obětování srdce je jediným způsobem, jak navýšit svůj celkový součet při řešení výzev a úkolů.

Možností ve hře je ale ještě mnohem víc a nebudeme je tu ani všechny zmiňovat. Pro sebrání pokladu potřebujete mít ptačího nosiče, za věrnost frakci dostanete kartičku jejího vůdce (která je hodnotná na konci) a na plánu je možné hledat suroviny stejně jako v dole. Ten funguje zase úplně jinak a hráči jej postupně objevují podle úrovně šikovnosti svojí družiny (symbol dlaně). Variabilitu navyšují vedlejší úkoly, které jsou náhodné a odhalené ze zamíchaného balíčku.

near-and-far-27

Ale ani to není všechno. Kromě kampaňové hry nabízí Cestou necestou ještě další dvě varianty – hrdinskou variantu, ve které se hraje vždy na jedné mapě. Ale i tady používáte úkoly z brožury. Jenže pak je tu speciální balíček, který ji nahradí v případě arkádového módu. Cestou necestou se prostě jen tak neomrzí a nabídne několik desítek skvělých partií.

Hra je sice v podstatě velmi jednoduchá, ale první hra nějaký ten čas na seznámení vyžaduje. To především díky svému unikátnímu spojení worker-placementu, mapy a příběhového dobrodružství. Samotná partie tak trvá obvykle nějakých devadesát minut a je vynikající ve dvou, třech i čtyřech. Zpracování je naprosto precizní, všechny ilustrace jsou pěkné a použité materiály výborné.

near-and-far-31

Cestou necestou je vlastně famózní příběhovou hrou, která nabízí jedinečné zážitky všem hráčům toužícím po dobrodružství. Umožní hráčům vytvořit svoji vlastní družinu, vylepšovat hrdinu a ještě s ním prožít spoustu skvěle napsaných úkolů. Hráč zde získá pocit volby, který jej vtáhne do víru dění a svět pro něj ožije. Cestou necestou je dýchajícím stvořením, které si vás získá, i kdybyste se bránili.

AutorRyan Laukat
IlustraceRyan Laukat
VydavatelRed Raven Games, Bard Centrum Gier, Devir, DV Games, Lavka Games, Lotus Frog Games, Lucky Duck Games, REXhry, Schwerkraft-Verlag
(13 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting
MechanismyDice Rolling, Multiple Maps, Narrative Choice / Paragraph, Network and Route Building, Open Drafting, Scenario / Mission / Campaign Game, Set Collection, Storytelling, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníArzium Archive Promo Box, Near and Far: Amber Mines, Near and Far: Bounty Hunter Character Tiles, Near and Far: Dice Tower Character Tiles, Near and Far: Handy Headwear Promo Pack, Near and Far: Pandoran Box Promo Card, Near And Far: Rodney & Pep Watch It Played Character Tiles, Near and Far: Secret Cabal Character Tiles
RodinaComponents: Book as Board, Components: Map (Regional scale), Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Mechanism: Campaign Games, Misc: Forteller Audio Narration, Misc: Made by Panda, Setting: World of Arzium
Alternativní názvyBliżej i Dalej, Cerca y Lejos, Cestou necestou, Nah und Fern, Near and Far: Les Royaumes du lointain, Дальше и Ближе, 니어 앤 파

Cestou necestou je skvělým zážitkem od chvíle, kdy krabici otevřete. Nabízí živý svět, kterého se stanete součástí. Budete v něm obchodovat, těžit, objevovat i bojovat a to vše budete prožívat velmi intenzivně. Výrazný podíl na všem má také skvělé vyprávění jedinečných úkolů, jež mají vždy více řešení a hráči si sami vybírají. Jejich družina je podle toho také vnímána obyvatelstvem. Ale to všechno je jen pozadím pro sběr vítězných bodů, které lze získávat spoustou různých způsobů. Hra nabízí skvělou kampaň i možnost hrát mapy znovu, aniž by se úplně opakovaly. Cestou necestou nás baví už řadu partií a jen tak nepřestane!

+ skvělé spojení herních prvků
+ i přes storybook výborná znovuhratelnost
+ hromada možností sbírání bodů