Recenze: Nidavellir Thingvellir – z taverny pro artefakty

Verbování trpaslíků probíhá podle plánu, jenže náš generál se doslechl, že nepřátelé jsou na tom hodně podobné. Proto vyhledal pomoc čarodějů, kteří sídlí v nedalekém táboře. Slibuje si od toho výhodu. Pokud zkrotíme magii a budeme mít na naší straně sílu artefaktů, můžeme být vojskem, které nakonec bude slavit triumf.

Mezi trpaslíky se vracíme v rozšíření deskové hry Nidavellir, která dostala název Thingvellir. Pod expanzí je jako designér podepsaný autor původní hry, Serge Laget. Box vydala v původním znění společnost GRRRE Games s ilustracemi Jean-Marie Minguez. Nyní se ale po úspěchu základní hry dostává na český trh lokalizace i tohoto menšího boxu v produkci firmy Tlama Games.

K trpasličí armádě se přidává nová malá krabička, na jejímž víku vidíme tajemnou karavanu. Uvnitř se nachází sada karet nových hrdinů, ale také karty tábora. To je totiž nové místo, kde lze verbovat posily a přidá se ke trojici hostinců ze základní hry.

Její partie probíhá docela jednoduše. Hráči každý reprezentují jeden z Elvalandů, které se vydaly verbovat trpasličí bojovníky. Každé kolo sedí v jednotlivých tavernách několik potenciálních bojechtivých válečníků. Kdo se k nim dostane jako první, ten má možnost volby. Proto hráči s pomocí svých žetonů mincí tajně přihazují ke každému hostinci, a pak jej navštěvují právě v pořadí závislém na nabídnuté částce. Trpaslíky si pak před sebe pokládají do sad a jakmile získají kompletní řadu různých povolání, mohou povolat jednoho hrdinu z veřejné nabídky. Kromě sběru si ale hráči mohou také vylepšovat své mince, které používají pro úvodní aukci. Musí ale obětovat mince i tah. Nakonec jde o to, kdo nastřádá nejsilnější armádu.

V rámci přípravy tedy hráči položí do sloupce lokací nový erb s divočákem, který označuje zmiňované tábořiště. V něm sídlí nejen čarodějové, kteří ukrývají cenné artefakty, ale také nájemní válečníci. Nových šest hrdinů se vejde bez problémů do původních plastových stojánků.

Na začátku každého tahu se tak objeví v nabídce také karty tábořiště a to tak, aby bylo v nabídce vždy pět exemplářů. Mezi nimi se mohou objevit artefakty i žoldáci. Z nich si může vybrat pouze ten hráč, který dá u aktuálního hostince nejvyšší nabídku. Nemusí tak vejít dovnitř, ale místo verbování u pivem politých stolů může vyrazit do tábořiště a hledat posily tam.

Tady se opět celý princip odkazuje na skvělou myšlenku s nákupem lepších a hodnotnějších mincí, čímž si hráči odemykají lepší příhozy proti soupeřům. A právě jejich majitelé mají teď možnost získat ještě bonusovou odměnu a vybrat si z opravdu silných artefaktů.

Právě artefakty mají potenciál změnit vývoj hry a rozhodnout o vítězi. Nabízí totiž hráčům další způsoby, jak získávat body na konci partie. Proto musí být upraveny bodovací listiny, jejichž bloček je v rozšíření také přiložen. Některé jsou ale útočné a soupeři musí například odhodit nějakého bojovníka ze své armády nebo naopak přispějí do pokladny možností okamžitě vylepšit mince ve svém držení za hodnotnější.

Místo artefaktů se ale může hráč rozhodnout jinak a od hořícího ohniště si přivést jako posilu žoldnéře. Mohou na sebe vzít podobu libovolného povolání, přičemž hráč s největším počtem nájemných bojovníků se může rozhodnout, jestli chce rozdělit žoldáky před ostatními soupeři nebo až po nich. Aby si mohl hráč dobře pamatovat, jaké povolání svému vojákovi zvolil, přichází rozšíření i s patřičnými barevnými žetony.

I noví hrdinové jsou super přídavkem. Větší výběr je skvělý, a navíc jejich bodovací podmínky jsou zajímavé a přidávají pořádnou porci možných bodových pokladů k získání. Všechno jsou to neutrální hrdinové.

Všechny nové karty přidávají nový výběr, s tím ale přichází také těžší rozhodování. Když se vyhodnocuje hostinec, nemá hráč před sebou pouze karty trpaslíků, kteří sedí uvnitř. A to s sebou přináší problém zvaný analysis paralysis, tedy zdlouhavé rozhodování, které může narušit plynulý chod kol a tahů.

Ovšem přes tento drobný nedostatek, který se týká pouze zlomku váhavých a přemýšlivých hráčů, nabízí v celkovém pohledu rozšíření opravdu zajímavé přídavky. Pro většinu ostatních hráčů je totiž právě tábor skvělou variabilní možností, jak moci přihodit i na hostinec, kde nic nechcete. Nejvíce nás bavily artefakty, které jsou opravdu hodně silné a je třeba je mít neustále na vědomí.

Rozšířeni Nidavellir Thingvellir je maličké, ale přesto nás baví. I těch pár karet totiž dokáže nabídnout zajímavé obohacení již tak vynikající hry. Sbírání sad zůstává stejné, ale sbírání bodů najednou ovládají nové artefakty. Thingvellir je výborné rozšíření, který dělá skvělou hru ještě o kapku lepší.

Nidavellir Thingvellir je rozšíření malé, které se ohání vlastně jen nenápadným balíčkem karet, pár žetony a bodovacím bločkem. Hráči se díky němu mohou rozhodnout nejít do krčmy a místo toho shánět posily u táboráku. Tam se nachází nejen univerzální žoldáci, ale také se tam povalují nesmírně mocné artefakty. A tyto nové bodovací možnosti s sebou přináší zajímavé volby, které sice mohou pro někoho znamenat složité a dlouhé rozhodování, ale pro ostatní především vítanou volbou. Nidavellir Thingvellir je vynikající malé rozšíření.
+ nové místo k verbování
+ bodovací možnosti
+ dělá skvělou hru ještě lepší