Recenze: Nightfall – Dark Rages – rozšíření pro všechny upíry

Nightfall: Dark Rages - balení

Temnota ovládla ulice, domy i parky na celém světě. Dříve by to nikomu nevadilo, ale dnes v tomto šeru bez kapky světla nezaslechnete žádný smích. Všude visí ve vzduchu napětí. Venku se pohybují upíři, vlkodlaci a jiné zrůdy a vyřizují si účty. A obyčejný člověk se může jen schovat pod peřinou a modlit, aby zrovna jeho dům nebyl tím, kde se setkají.

Karetní hra Nightfall (recenze) si nás získala nedávno svým elegantním důrazem na souboje mezi hráči. Každé kolo útočíte, každé kolo se bráníte a jste stále blíž a blíž ke konci souboje. Bez jakéhokoliv protahování. Přitom je ale stále Nightfall především deckbuildingová hra. A jako taková si zaslouží spoustu kvalitních rozšíření, stejně jako její restartovaný bratříček Thunderstone: Advance (recenze).

Obě hry pochází z dílny Alderac Entertainment Group (AEG) a k rozšířením Nightfall před několika týdny přibyla nová položka. Jmenuje se Dark Rages a jedná se o na první pohled malé rozšíření. Jeho autorem je stále David Gregg, který stojí za původní hrou, grafiku si tentokrát vzali na starost Conceptopolis, Carmen Cianelli, Edwin David, Jesus Garcia Lopez a Imario Susilo. Někteří doprovodili ilustrací víc karet, jiní méně. Ovšem stále platí naše tvrzení, že kresby jsou kvalitou a náladou mnohem vyrovnanější než u dalších deckbuildingových her.

Nightfall: Dark Rages - připravená hra

Krabice s rozšířením je menšího podlouhlého tvaru, široká právě dostatečně na to, aby se do ní vešla jedna karta položená napříč. To už leccos napovídá vlastníkům původního Nightfallu. Když odklopíte víko se zuřivým vlkodlakem, čeká na vás stále stejný pořadač a systém. V krabici je jedna pěnová vložka a čtyři igelitové balíčky plné karet. Tedy vlastně jeden z nich obsahuje pouze karty pořadačové, abyste si mohli v balíčcích udělat systém.

Pokud nevíte, jak se vlastně tato hra hraje, přečtěte si naši recenzi základní hry Nightfall. Hráči na začátku dostanou do začátku stejnou zásobu karet, ale nákupem mohou svůj balíček specializovat. Vždy si dolíznou předem daný počet karet na ruku a z nich mohou vytvářet takzvané řetězy za pomoci kulatých oček s barvami v levém horním rohu. Barvy musí navazovat a do řetězu mohou přidat své karty i soupeři a tak zcela změnit jejich vyhodnocení – řetěz se hraje odzadu. Nejdůležitější částí hry je ale souboj, který je hned na začátku každého boje, kdy hráč musí zaútočit. Pokud útok projde přes jeho obrannou linii, získává zranění do svého balíčku a tím se přibližuje konec hry.

Stejně jako ve správné deckbuildingové hře, i tady najdete od každého druhu karty hned několik exemplářů, abyste si je mohli v klidu nakupovat, až dojde na lámání chleba. Celkem zde najdete 24 různých karet (12 postav, 12 akcí), které jsou adepty na zařazení do společné nabídky ve středu stolu. Samozřejmě nemohou chybět ani karty DRAFTu, které zajistí jednoduché náhodné rozlosování postav a akcí, které ve hře použijete.

Nightfall: Dark Rages - karty

Ale tentokrát nejsou novinkou pouze karty. Rozšíření Dark Rages představuje nový mechanismus s názvem Avataři. Celkem vám dává nabídku ze čtyř různých postav ve třech kusech od každé. Právě těmito charaktery se mohou hráči stát a velet tak svým hordám podle nějaké strategie.

Avataři jsou skvělý nápad a přídavek do Nightfallu. Na začátku partie si hráči rozeberou draftem karty tak, aby měli na výběr vždy několik avatarů. Pak záleží pouze na jejich rozhodnutí, jestli si nějakého z nich ponechají. Vždy mohou mít ale pouze jednoho avatara a ostatní dvě karty zahodí zpět do krabice.

Hráči se díky těmto kartám cítí více jako velitelé a mohou se lépe vžívat do hry. Tomu samozřejmě pomáhají především speciální schopnosti, které každý z avatarů má. Jeho výběrem na začátku partie se v podstatě zavážete ke specializaci. Právě proto si hráči tuto kartu vybírají až ve chvíli, kdy je dokončen draft soukromých archívů i společné zásoby a vědí tedy, jaké karty budou v této partii ve hře.

Nightfall: Dark Rages

Právě díky avatarům pak mohou přizpůsobit a propracovat svoji taktiku ještě o krok dál. Už na začátku si tak vlastně určí svoji strategii, protože každý avatár má nejen kladnou, ale i zápornou vlastnost. A obě výrazně určí směr, kterým se bude vaše hraní ubírat v celém souboji.

Jednotlivé frakce ve hře už známe a některé karty se navzájem podporují, ale teprve teď vstupuje do hry mechanismus, který vás donutí se opravdu specializovat. Nyní je důležité, jestli si nakoupíte ghoula, upíra nebo vlkodlaka, protože jednotliví avataři za něj dostávají bonusy nebo postihy. Například Vampire Overlord vám umožní dobrat do ruky novou jednu kartu ve chvíli, kdy naverbujete do svých řad nového upíra. Naopak pokud zahrajete ghoula nebo vlkodlaka a vyložíte jej do hry, musíte jednu kartu odhodit. A tímhle způsobem plusů a mínusů fungují všichni avataři.

Když se podíváme na jednotlivé karty, zjistíme, že mezi akčními kartami najdete hodně (šest, tedy polovinu všech akcí) takových, které lze přidat vašim vyloženým postavám – takzvané attachmenty. Ty byly novinkou nejspíš v některém z předchozích rozšíření (zatím jsme neměli příležitost další přídavky Nightfall recenzovat), ale našim hráčům se líbily.

Nightfall: Dark Rages - avataři

Především pak karta What Should Not Be, která dělá úžasnou věc – kombinuje dvě vaše vyložené karty do jedné, včetně všech jejich vlastností a textů. Úžasné! Dlouho si budete jen užívat tu možnost a zkoumat, co vlastně všechno lze vytvořit zkřížením dvou karet. Už jen tahle karta samotná vám zaručuje dlouhou zábavu a věřte, že si najde cestu na stůl při hodně nenáhodných přípravách.

Autoři karet také změnili terminologii z blokování útoku na absorbování útoku, což může některé hráče trochu zmást. V pravidlech tato změna není zmíněná.

Nedostatkem rozšíření o avatary je podmínka, že byste měli mít dostatečný výběr karet pro jednotlivé rasy. A to se vám nepodaří splnit ve chvíli, kdy budete mít třeba jen základní hru, jako my. Často tak budete stát před nepříjemnými penalizacemi za to, že máte jako upír ve svých řadách vlkodlaka nebo opačně.

Nightfall: Dark Rages - karty

Z karet postav zaujme obrázkem upírka Mirabell Durand, ghoulí Les Revenants vám umožní oživit postavy z odhazovacího balíčku. Zajímavá je i akce Exposed, která zraní každého hráče, který zrovna nemá vyloženého žádného služebníka. A tak bychom mohli pokračovat.

Nightfall Dark Rages je rozšířením, které si tak skvělá hra, jakou je Nightfall zaslouží. Přidává do hry zcela nový element, který hráčům výrazně zvýší zážitek. Přitom bychom ale nedoporučovali, abyste si právě toto rozšíření pořídili jako první po nákupu hry. Ale pokud už máte více karet Nightfallu a baví vás krvavé souboje tolik jako nás, pak je tohle rozšíření jednoznačnou povinností.

AutorDavid Gregg
IlustraceCarmen Cianelli, Conceptopolis, Edwin David, Jesus Garcia Lopez, Imario Susilo
VydavatelAlderac Entertainment Group
KategorieCard Game, Expansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Horror
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Pattern Building
RozšířeníNightfall, Nightfall: Eastern Skies, Nightfall: Martial Law, Nightfall: The Coldest War
RodinaGame: Nightfall, Organizations: Game Designers of North Carolina

Nightfall: Dark Rages je výjimečné rozšíření, které přidává této karetní deckbuildingové hře s upírskou tematikou další úroveň. Hráči se totiž díky avatarům mohou ztotožnit s vůdcem skupiny. Navíc je třeba, aby se začali více specializovat na jednotlivé rasy a to podle výběru z karet na stole v dané hře. Bohužel však karty ze základní krabice nestačí, aby poskytly vyrovnanou nabídku pro více avatarů. Tyto karty poskytují nejen výhody pro jednu rasu, ale také nevýhody pro druhou. Avataři však nejsou jedinou novinkou, rozšíření přináší i nové karty do nabídky, které jsou z velké části karty, jež lze zahrát jako příslušenství k postavám, takzvané attachmenty. Dark Rages je vynikající rozšíření, které nesmí chybět ve sbírce žádného fanouška Nightfall.

+ malá krabička
+ hodně nových karet
+ avataři