Recenze: OMG – můj ty bože!

omg-trivia-game-13

Každý má to svoje citoslovce, když se něčemu diví. Může to být jejda, sakra, proboha nebo zatraceně. Cokoliv, co nám zrovna přijde na mysl nebo co jsme zvyklí používat. Poslední dobou se ale začínají uchycovat citoslovce z angličtiny. Nemyslitelný fakt způsobený online komunikací, která se snaží být rychlá na úkor jazykového půvabu.

Se zkratkou OMG, tedy Oh My God!, jste se nejspíš setkali všichni. Někteří ji i používáte. A přesto by vás asi nenapadlo, že stejně se může jmenovat i jedna vědomostní hra. OMG! Trivia Game při tom opravdu existuje a my ji díky firmě Angličtina-hry.cz dostali na testování. Jejími autory jsou designéři ve firmě Paul Lamond Games v Británii.

V poměrně velké, protáhlé, červené krabici s ještě mnohem většími písmenky na víku najdeme dvě tlusté knížečky (jednu červenou a jednu modrou), návod a pak kartonovou výplň. Kdesi uprostřed v malé přihrádce se ukrývají veškeré komponenty – několik akčních karet umožňujících dočasné švindlování. Zbytek už je záležitostí pětice kostek (jedna číselná, zbytek puntíkové) a především stovky žetonů IQ, které mají jednu stranu s fajfkou a druhou stranu s křížkem.

omg-trivia-game-04

Každý z účastníků dostane dvacet IQ žetonů, o které nebude chtít za žádnou cenu přijít. Každý takový žeton má hodnotu pěti bodů IQ, takže jejich ztráta bude hodně bolet a postupně se budete inteligencí přibližovat zombiím. K tomu dostanou také po jednom kusu od každého druhu karty, tedy transplantace mozku (transplant), dárce mozkového kmene (brain donor) a mozkové mrtvice (brain dead).

Poté si hráči pro první kolo rozdělí role – jeden z nich se stane tazatelem (v originále question master). Tento vypravěč si vezme obě barevné knížečky a také kostku s čísly. Hodnota po hození odhalí, kolik žetonů budou muset hráči vsadit, když se pokusí odpovědět na otázku. Její vylosování ale leží také jako úkol na tazateli. Ten hodí čtveřicí barevných kostek a jejich přečtením zleva doprava dostane číselný kód otázky v rozmezí od 1111 do 6666.

Mistr otázek najde daný kód v jedné ze dvou příruček (jsou rozděleny napůl). U každého čísla jsou dvě prohlášení – jedno je lež a to druhé je neuvěřitelná pravda (právě proto OMG). Na hráčích teď je, aby s pomocí svých žetonů odhadli, jestli se jedná o fakt nebo výmysl. K tomu použijí jeden ze svých žetonů, který zatím tajně položí na stůl tak, aby ukazoval jejich odpověď.

omg-trivia-game-01

Každý hráč pak na základě svojí odpovědi může buď ztratit všechny svoje ztracené žetony a s nimi i část svojí inteligence, nebo si může žetony vzít zpět. Žádný lepší osud na nikoho nečeká. Kdykoliv v průběhu partie je možné použít akční karty a trochu si tak zachránit krk, například výměnou svých žetonů s tazatelem. Partie končí ve chvíli, kdy jeden z účastníků má oficiálně prázdnou hlavu. Ten prohrál, zatímco vítězem se stává ten, kdo zůstal nejvíce inteligentní.

OMG Trivia Game nepředstavuje vlastně ani vědomostní hru. Je to spíš hra odhadů, kdy se snažíte najít pravdu ve tvrzení. Trochu to připomíná textové Věřte nevěřte. A i tady na nás čekají neuvěřitelné příběhy, ale tentokrát úplně ze všech myslitelných oblastí, do kterých bychom mohli v jednoduchých otázkách zabrousit.

Hráči vždy stojí před jasnou volbou. Jeden odpověď zná a všichni ostatní se musí snažit. Z toho jasně plyne, že partie ve dvou bude jiná. A bohužel je to k neprospěchu věci, protože hráči vlastně bojují pouze o to, kdo první vypadne. Není tu žádná bitva o vlastníka nejvyšší inteligence a chybí houpačka, kterou ve více protivnících zažijete. Díky 105 žetonům lze partii absolvovat i v pěti soupeřích a to je opravdu bláznivé. Partie ale vždy trvá rozumnou dobu, která se vždy vejde do půlhodinového limitu.

omg-trivia-game-09

Kromě nevhodnosti pro dva soupeře tu je ještě jedna zásadní věc, která by mohla ovlivnit váš zájem. Veškeré texty jsou v angličtině a tentokrát jich je opravdu hodně. Nestačí se naučit několik vět na kartách, ale každá otázka je plná anglických slovíček, která si navíc neberou žádné servítky. Tohle už je pokročilá angličtina.

Pro představu vám uvedeme dvě tvrzení, které ve hře najdete. Britský zákon zakazuje motoristům projíždět kalužemi a pocákat chodce. Prostřední jméno Eltona Johna bylo Hercules. A pak třeba informace, že Úhoři mají dvě srdce. Co je pravda a co je lež? Pokud vás to zajímá, najděte si odpovědi na internetu nebo si pořiďte tuto hru. Text true a false vám to prozradí.

V knížečkách je opravdová hromada otázek. Celkem se tu bavíme o přibližně 2500 tvrzeních, z nichž polovina je pravda a druhá polovina lež. A jejich rozeznávání napoprvé je legrace. Kostky vám samozřejmě dlouho budou pomáhat a variabilita je dostačující. Ale jakmile se jednou dostanete do stádia, kdy se začnou tvrzení opakovat, budete nahraní.

omg-trivia-game-12

Právě proto se hra hodí nejvíce pro skupiny, kde se hráči střídají. Proto je také vynikající jako učební pomůcka pro střední školy. Je možné ji dokonce v takovém počtu hrát s učitelem jako vypravěčem a čtenářem otázek. Tahle hra má mnohá využití.

OMG Trivia Game je hrou odhadů. Hráči mají ve své moci také akční karty, které jim dávají šanci uškodit ostatním. Většinu času ale stráví všichni o samotě tipováním odpovědi. A přesto je to legrace především proto, jaké skutečnosti se čas od času dovíte. Pro jejich objevování budete OMG hrát zas a znovu, ale pouze do doby, než otázky opravdu projdete. OMG ale vydrží i tak překvapivě dlouho.

Recenze: OMG – můj ty bože!
OMG Trivia Game je hra plná pravd a lží. A je pouze na hráčích, aby ji od sebe rozeznali. Jeden z nich vybere ve svém tahu jedno ze dvou prohlášení ukrývajících se pod hozeným číselným kódem. Hráči pak musí určit, jestli to je pravda nebo ne. Informace jsou zajímavé, legrační i poučné a ze všech oblastí našeho života, ačkoliv hodně zaměřené na domovskou Británii. Otázek je hromada, ale všechny jsou pouze na jedno použití. Ovšem ačkoliv chybí grafika a je třeba OMG hrát ve více soupeřích, funguje zde dobře touha po objevování dalších a dalších informací.

+ hromada otázek a tedy i dobrá variabilita
+ akční karty zvyšují konfliktnost
+ zajímavé informace na kartičkách