Recenze: Operation Escape Room Junior – za zvuku tikající bomby

operation-escape-room-junior-17

Slyšeli jsme, že některé zavřeli do místnosti. A dali jim na útěk šedesát minut. Prý to je strašně málo, jenže vysvětlete si to bombě, která vám tiká na krku a její odpočet je nastaven na sto osmdesát vteřin! Nevypočitatelný zloduch nás zajal a pouze s pořádnou dávkou štěstí a důvtipu mu dokážeme vyklouznout.

Už jsme si zvykli na to, že čas od času zavítáme do světa únikových her. Všechno bylo zdánlivě jasně vymezené, protože to jsou hry pro dospělé s luštěním šifer. Jenže pak přišla hra Operation.: Escape Room Junior a už její název jasně naznačuje, že tahle hra rozhodně nebude bránit v účasti dětem. Hru si na nás připravila společnost Yulu Toys a ve vícejazyčné verzi se dostala i na poličky českých obchodů díky firmě TM Toys a to krátce před Vánoci 2018.

Krabice je velká, ale aby se zájemci dostali do jejího nitra, musí ji otevřít na straně a nedbát vyděšeného výrazu jednoho z hrdinů na víku. Pak vysypou z boxu řadu plastových komponent, které tvoří součástkami pro sestavení čtyř strojů. Jeden z nich, hlavní tikající bomba, vyžaduje vložení dvou malých tužkových baterií AAA. Do každého z ostatních strojů hráči podle pokynů umístí a ukryjí jeden z plastových klíčů a jednotlivá zařízení rozmístí náhodně po místnosti.

operation-escape-room-junior-04

Stranou pak položí tři balíčky karet rozdělené podle zadní strany. Jeden z hráčů na sebe vezme roli oběti a kolem hrudníku si připne páskem bombu. Dle zvolené obtížnosti si hráči nastaví čas do výbuchu a vše spustí tlačítkem.

V celém tříminutovém snažení na ně čekají tři úkoly. Nejdříve je třeba prověřit šikovné prsty a s pomocí dvou plastových tyčinek se budou hráči snažit z plastové klece vylovit jeden klíč. Bez něj nemohou totiž pokračovat k dalšímu úkolu. Ještě než mohou začít s naháněním klíče, musí zatočením šipkou určit, kterým otvorem jej mají dostat ven.

Tajemné zařízení s klíčem uvnitř sice potřebuje tři správné odpovědi na otázky, ale především musí hráči nejdříve do zdířky vložit klíč a otočit jím. Zadání hráči dostanou vždy z jedné karty, jejíž číslo zadají do zařízení a poté zvolí odpověď, o které si myslí, že je správná. Pokud mají pravdu, přihrádka s klíčem povyjede o jednu třetinu. Špatná odpověď ale zasune šuplík zpět a zažene naději. Hráči tedy musí odpovědět třikrát správně, ať už na hledání různých obrazců nebo správné cesty skrz bludiště.

operation-escape-room-junior-10

Za poražení tohoto zařízení hráči dostanou znovu jeden klíč, který použijí k zahájení posledního úkolu. Tam je všechno tak trochu o štěstí, protože hráči zatočí celým zařízením a potom musí mezi deseti trojúhelníkovými skrýšemi najít ukrytý klíč. Mají na to vždy ale pouze tři pokusy. V případě špatného odhadu se mohou alespoň dozvědět radu, kterým směrem se klíč nachází.

Správný tip opět hráčům přinese klíč. Ten už mohou ale použít k odemčení zámku na bombě a s použitím tlačítka ji mohou odjistit. To znamená, že celý tým uspěl a může slavit.

Operation: Escape Room tedy není tak úplně úniková hra, ale spíš snaha o zastavení výbuchu bomby. Hráči tedy nebudou odnikud utíkat, a přesto jim čtyři zařízení v krabici simulují pocit pobíhání v lokalitě, protože pravidla jasně nařizují, aby stroje roznesli po domě.

operation-escape-room-junior-07

Krabice má v záloze řadu těžkých zbraní. Tou první je atmosféra. Bomba totiž má tři kulatá kolečka, která postupně přeskakují a fungují jako odpočet. Je to jako v nějakém akčním filmu. Jeden z týmu má kolem těla tikající bombu a ostatní se mu snaží pomoci. A pocit ubíhajícího času je tu mnohem intenzivnější než v ostatních únikovkách, protože hráči mají přístroj stále na očích a ten dělá jasné mechanické zvuky.

Rychlost partie je ohromná. Protože celý tým má pouhé tři minuty na zlikvidování bomby a stejná doba tedy tvoří i kompletní sumu času potřebného k dokončení hry. Při tom ale i opakované hraní má smysl. Všechny úkoly jsou nastavené šikovně tak, aby i při několikátém pokusu nikdy nebyl úspěch jasný. To ale platí pouze pro děti, protože dospělým to celé bude připadat velmi jednoduché.

Ale děti se místo toho procvičí v motorice při lovení klíče i v rychlém čtení karet. To všechno se odehrává pod tlakem tikajícího strojku.

operation-escape-room-junior-13

Suma těchto pozitivních odstavců dohromady dělá ze hry vynikajícího adepta na dětskou zábavu. Jenže pak tu jsou i nějaké nedostatky, ke kterým je třeba při rozhodování o koupi přihlédnout.

Zásadní problém je, že hra není úplně vhodná na spolupráci. Lovení je jasně určené pro jednoho, řešit karty mohou hráči společně a tipovat mohou opět hráči tak trochu pospolu. Obecně si ale užijí děti zábavu mnohem lépe, pokud jich nesedí u hry příliš. Na krabici je uvedena až číslovka pět, kterou si nedokážeme představit.

Dané téma může být pro některé rodiče dětí přece jen příliš intenzivní. Už fakt, že má někdo k hrudi připevněnou bombu. Ale byla by škoda se nechat takovým názorem odradit, protože celkově je hra z hlediska náplně opravdu dobře vymyšlená. Velký podíl na tom má i poctivé a kvalitní plastové zpracování, protože strojky fungují přesně tak, jak by měly. Všechny jsou dobře vymyšlené a dokonce i ze stisku bomby je možné utéct s pomocí únikového tlačítka.

operation-escape-room-junior-16

Operation: Escape Room nás očima dětí opravdu překvapil, ale chápeme jejich nadšení. Pocit z manipulace s reálnými předměty, získávání klíčů a propojenost všech tří úkolů jim přináší pocit hrdinů.

Operation: Escape Room Junior je vynikající dětskou hrou, pokud vám nevadí, že si budou vaše děti „hrát s bombou.“ Jinak ale hra přináší jen samé zajímavé zážitky, protože je rychlá, pokaždé s jinými úkoly a napínavá. Může za to tikající bomba. Obecně se může krabice pochlubit mechanickými úkoly a pořádnou zábavou. Sice musíte počítat s tím, že je opravdu pro ty nejmenší a ve více hráčích se řada z nich nedostane vůbec do akce, ale i přes tyto drobné problémy je Opeartion: Escape Room počinem pro děti hodným pochvaly.

+ možnost hrát znovu
+ rychlost
+ přístupnost (už od šesti let)