Recenze: Origin Počátek lidstva – neopakovatelný zážitek z evoluce

Origin: Počátek lidstva - balení

Víte, odkud pocházíme? Tentokrát nás ale nezajímá náš druhový předchůdce, ale místo. Co, kdybyste mohli vystopovat počátky lidstva až k několika málo prvním rodinám? A prožít s nimi i nějaké to staletí.

A možná, že můžete! Právě od toho tu je desková hra Origin: Počátek lidstva, která vyšla v roce 2014 v češtině. Jejím autorem je Andrea Mainini a tvůrcem pradávných kreseb Nephyla. Původně vyšla už o rok dříve pod značkou francouzské společnosti Matagot, ale pak si ji vyhlédla malá firma REXhry a právě jejich zásluhou si ji můžeme zahrát úplně všichni.

Origin: Počátek lidstva není malá hra. A to je jasné už z krabičky, která není sice velká v horizontálních rozměrech, ale je přecejen trochu vyšší a má celá takový méně tradiční tvar. Na jejím víku najdeme velmi stylovou kresbu rodiny hrající nějakou bájnou hru. A představte si, že i my ji budeme za chvilku hrát společně!

Origin: Počátek lidstva - připravená hra

Uvnitř krabice čeká samozřejmě velký herní plán rovnou s celou barevnou mapou světa. Ta je rozdělena na oblasti, které jsou od sebe oddělené bílou čarou. Ale teprve pod oboustrannou destičkou odměn objevíme to, co vám zaručí, že si budete Origin opravdu užívat. Je zde celkem 36 dřevěných figurek kmenů, které mají různé velikosti, tloušťku a barvu. Navíc jsou pokreslené liniemi, takže opravdu vypadají starodávně.

S nimi dno krabice sdílí také čtyři balíčky barevných prstýnků. Ty budou představovat vesnice jednotlivých hráčů a jsou také vyrobeny ze dřeva. Nemůže chybět ani hromádka třiceti žetonů inovací, dalších jedenáct úžin a šest dílků lovu. Teď zbývá zmínit už jen balíček 48 karet, které budou v nabídce pro hráče a představují akce, cíle nebo trvalé vylepšení.

Na začátku partie hráči rozloží do středu vedle sebe obě desky – hlavní hrací a také tu s odměnami. Na ni právě položí karty podle barvy na připravená tři políčka. Pod ně pak rozloží náhodně žetony inovací stranou se zavázaným pergamenem nahoru. To velká mapa světa se zaplní žetony úžin (spojují světadíly) a náhodně rozloženými žetony lovu na zelená pole.

Origin: Počátek lidstva - rozehraná hra

Figurky není třeba zatím vyjímat z krabice, ale stačí pouze opřít dno o víko a vytvořit tak šikmou nabídku. Pouze jedna nejmenší a jedna nejtenčí figurka (to jsou ty nejslabší) začnou společně na počáteční oblasti uprostřed. Hráči si vyberou barvu a vezmou si od ní všech devět vesnic. K tomu dostanou navíc také tři fialové karty cílů, z nichž si mohou ale ponechat pouze jednu dle svého výběru. V případě hry v méně hráčích nebudou použity všechny figurky.

Ve svém tahu má každý z hráčů možnost provést pouze jednu jedinou akci. Ovšem má na výběr hned ze tří možností. První a nejdůležitější je evoluce, která je současně také způsobem, jak se lidská rasa rozpíná po mapě. Hráč si může vybrat libovolnou oblast, která sousedí s místem, kde už se nějaká populace vyskytuje. Na sousední volné pole může ale položit pouze figurku, která je podobná té předchozí a to rovnou ve dvou vlastnostech (nebo zcela stejnou). Lišit se může pouze v jedné, ať už je to barva, výška, nebo tloušťka. S ní ale novou oblast zabere také jedna vesnice tohoto hráče.

Druhou akcí je možnost migrace. Figurku může přesunout pouze vlastník její vesnice a to o vzdálenost odpovídající její výšce. Podobně je možné vynutit výměnu pozic na slabší (nižší či tenčí) figurce soupeře.

Origin: Počátek lidstva - rozehraná hra

V tuto chvíli už se pozornost hráče odvrátí od mapy, ale jeho tah ještě není u konce. Podle barvy nově obsazeného území si hráč může vzít tři horní karty z balíčku stejného odstínu (a vybrat si z nich jednu, kterou si nechá) nebo žeton inovace ze sloupečku přímo pod kartou. Tato volba je přímo na hráči. Hráči postupně vykládají žetony inovací před sebe, ale mohou získávat pouze vylepšení stejné nebo o jedna vyšší úrovně (počtu kopí na destičce).

V případě, že hráč obsadil pole s loveckým žetonem nebo obsadil úžinu (oba její konce), může si odpovídající žeton vzít. Oba tyto žetony přinesou vítězné body na konci hry. Ale než se do této fáze dostaneme, ještě je třeba zmínit, že hráč může kdykoliv jednu ze získaných karet zahrát. Získá tak odměnu za splnění úkolu (fialová), jednorázový efekt (žlutá) nebo stálou podporu (oranžová).

Partie končí ve chvíli, kdy v zásobárně dojdou figurky, nebo hráči vyprázdní balíček karet či inovací. Rivalové ještě dohrají kolo a poté si sečtou své vítězné body za splněné cíle, zbývající karty, žetony a inovace. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem této expanze.

Origin: Počátek lidstva - rozehraná hra

Origin: Počátek lidstva je vynikající a originální hrou, ve které hrají roli tři unikátní vlastnosti figurek. Pouze s jejich pomocí se hráči může podařit obsadit ta správná území a získat tak žetony, za které ve výsledku náleží odměna v podobě vítězných bodů.

Velmi důležité na cestě za vítězstvím jsou cíle. Hráči drží tyto fialové karty v ruce (vždy nejvíce dvě) a snaží se podle zadaného klíče rozmístit figurky na území dané barvy, na kontinent nebo třeba inovace vysoké hodnoty. Cíle mohou být různé, ale vždy je možné jich správnou hrou dosáhnout. Žádná pozice figurky není konečná, protože hráči je mohou také přesouvat a vyměňovat.

Hra nabízí skvělou atmosféru a dojem z postupného nárůstu populace po mapě světa. Navíc to všechno vypadá opravdu úžasně a zpracování je jednou z opravdu velmi silných stránek této hry, podobně jako třeba u Takenoko (recenze) od stejného distributora nebo Kemetu (recenze) od vydavatelství.

Origin: Počátek lidstva - karty

Všechny prvky ve hře se s každou partií trochu obměňují, takže žádné hry nejsou úplně stejné. Při tom mají hráči vše pod svojí kontrolou a jejich štěstí může ovlivnit pouze správné dobírání jednorázových a permanentních karet. Ty druhé ale k vyložení vyžadují určitou úroveň inovací, zatímco jednorázové prostě mohou změnit výsledek pouze jedné akce.

Origin má velmi jednoduchá pravidla a je už takto skvěle uzpůsobený pro rodinnou hru. Pokud byste ji ale chtěli hrát ještě s menšími dětmi a to klidně od osmi let, pak určitě oceníte jednodušší rodinnou verzi. Ta se hraje pouze s přední stranou karet bez textu a hráči sbírají jejich sady. Podobně i žetony inovací přináší pouze vítězné body a žádné další možnosti. Díky tomu mají menší hráči souboj lépe pod kontrolou.

Naštěstí samotná zábava vůbec nezávisí na počtu hráčů. V nižším množství sice má pomalejší rozjezd, ale nakonec na vás čeká podobně plný herní plán, jako ve vyšších počtech. V maximálních čtyřech se nedostanete tolikrát k tahu a partie skončí dřív (alespoň subjektivně). Jinak se ale herní doba obvykle pohybuje kolem hodiny, což je tak akorát na pořádnou rodinnou zábavu.

Origin: Počátek lidstva - figurky

Origin: Počátek lidstva je hrou, která si zaslouží na českém trhu velkou pozornost. Její krásná grafika jde ruku v ruce s parádní zábavou a to hned ve dvou verzích podle dovedností a věku účastníků. Pokud tedy hledáte nějakou hru, kterou ještě ve sbírce nemáte a mohla by přinést čerstvý vítr do vašeho deskovkaření, pak by to určitě mohla být právě Origin: Počátek lidstva.

AutorAndrea Mainini
IlustraceCarole Carrion
VydavatelMatagot, Group SNE, REXhry
(6 voters)
KategorieExploration, Prehistoric
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Hand Management, Set Collection
RozšířeníOrigin: Ranger Die
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena
Alternativní názvyOrigin: Počátek lidstva

Origin: Počátek lidstva je hrou, která se nenápadně objevila na českém trhu. Málokdo o ní ví, a ačkoliv má krásně malovaný obal, působí na první pohled možná až trochu příliš složitě, což může některé zájemce odradit. To je ale VELKÁ chyba, protože tato hra naštěstí obsahuje čistou a ryzí hratelnost. Jednoduché mechanismy a pravidla z ní dělají parádního adepta na rodinnou zábavu, kterou lze v jednodušší variantě hrát dokonce i s dětmi. Je skvělá ve všech počtech, pokaždé trochu jiná a plná zajímavých rozhodnutí. Při tom ani netrvá tak dlouho. Náročnějším hráčům může vadit drobný vliv náhody ukrytý v dobírání karet. Jenže když si všechny komponenty rozložíte na stole, budete obdivovat a s radostí hrát jednu partii za druhou. Tato hra se prostě v každé skupině, které jsme ji představili stala snadno hitem. Origin: Počátek lidstva je konečně další peckou na českém trhu. Ne, nebojíme se dát této hře to nejvyšší hodnocení, ačkoliv platí především pro rodinné hráče.

+ dvě verze hry
+ jednoduché bodování
+ luxusní zpracování