Recenze: Otys – potapěč je povolání budoucnosti

otys-01

Naše děti už si nebudou pamatovat hlínu, písek ani bažiny. Nezůstala už žádná země, ani centimetr půdy už neexistuje. Všechno pohltila voda. Nezastavitelná a neustále stoupající hladina. Nejdřív roztály ledovce, a pak neustále pršelo. Někteří to nazývali koncem světa a vydávali se za novodobého Noeho, jiní v tom viděli následky lidských činů. Ale všichni měli jedno společné – neradovali se. Člověk, suchozemský tvor, se nyní musí naučit žít ve vodě!

A to není tak jednoduché, protože žábry vám evolucí nenarostou přes noc. A tak jsme se museli přizpůsobit. Stavíme vysoké věže, ve kterých žijeme. Obrovské mrakodrapy na nekončící hladině jednoho Světového oceánu. Ti s největšími objemy plic se stali potapěči. Žádaným povoláním, kterému budete velet v deskové hře Otys. Tuto zodpovědnost vám do ruky předal designér Claude Lucchini, který svoji hru vydal pod záštitou firem Pearl games a Libellud. Hra pak s ilustracemi Paula Mafayona a v distribuci Esdevium Games útočí na evropský trh.

Na víku krabice vidíme svět pod vodou a v něm potopené všechny ty věci, které známe z denního života nebo z televize. A mezi tím vším na dně kličkuje potapěč. Uvnitř čtvercového boxu najdou hráči jeden společný plán, který položí do středu stolu a vybaví žetony sponzorů a odměn, startovní nabídkou surovin v obchodně a společnými kartami kontraktů. Poté si hráči musí vybrat svoji vlastní barvu a položí svůj ukazatel na stupnici na stupnici v pravém dolním rohu plánu.

otys-12

Jednotliví účastníci dostanou do svého držení v první řadě dvouvrstvý herní plán, která je lemovaná jejich zvolenou barvou. Do dlouhé prolákliny uprostřed rozloží startovní stranou do sloupce destičky potapěčů – rozdělí si je tak, aby měl každý svoji sadu, a náhodně je naskládají nad sebe. Vedle hluboké jámy vede z hladiny až na dno tunel s ovládáním, na který umístí hráči čtvercové destičky klíčů. Po stranách plánu pak rozmístí destičky mechanika a hackera a do začátku dostanou po jedné kostičce od každého druhu suroviny, stejně jako startovní jmění tří kreditů a jedné baterie. Všechny ostatní nepoužité žetony kreditů, kostičky zdrojů a baterie položí poblíž.

Hráči se střídají na tahu, ve kterém vždy mají k dispozici pět potapěčů pod vodou. Tři další jsou nad hladinou a odpočívají. Aktivní hráč si pak může jedno z pater obklopených průhlednou tekutinou. Posune čtvercový žeton klíče v rámci řádku zleva doprava a tím vytlačí potapěče do strany. Může okamžitě využít efekt dílku sponzora v daném řádku (peníze, baterie, vylepšení potapěče a další), ale i samotnou schopnost hrdiny s maskou a bombou na zádech. Právě potapěči jsou jediným způsobem, jak nalézat na dně zajímavé kostičky surovin. Aktivací může hráč přidat do této hloubky nově nalezený zdroj. Použitý klíč ale musí být přesunutý z plánu pod něj na stupnici hackera.

Každý tah pak končí vynořením potapěče zpět na hladinu a to úplně nahoru nad všechny ostatní podvodníky. Všechny ostatní destičky jeho kolegů se tím posunou o krok směrem dolů. Jediným způsobem, jak se může potapěč pod vodou udržet nebo dokonce pohybovat nahoru a dolů, je obětováním žetonu baterie. Hráč tedy může v rámci svého tahu utratit jeden žeton energie a získat tuto šanci.

otys-03

S pomocí potapěčů se tak na jednotlivých patrech hráčova plánu postupně objevují další a další kostky surovin. Cílem je nastřádat vhodné kombinace splnit tak karty kontraktů. Hráči mají některé zakázky přímo v ruce a jiné jsou společně vyložené na stole. Z jejich úspěšného dokončení dostane hráč především vítězné body, ale možná také nějaký ten jednorázový efekt.

Za každý získaný vítězný bod posun hráč ukazatel na stupnici vpřed. Jakmile některý z účastníků dosáhne osmnáctého bodu, jedná se o poslední kolo této partie. Žádné další bonusové body se neudělují, takže ten, kdo má nejvíce bodů na konci tohoto kola, se stává vítězem celé partie.

Otys je hra, ve které musíte správně spravovat své zdroje. Ale ne jen opravdové suroviny, ale také potapěče, klíče a techniky, tedy všechno co máte k dispozici. Všechno jsou to pro vás prostředky, jak se dostat k lepším ziskům. Je třeba dobře vyvážit vylepšování svých potapěčů a reálný hon za surovinami pod vodou.

otys-11

Svým pravidly se řadí mezi méně náročné hry, která ale zůstává dostatečně zajímavá i z hlediska možností hráče. Nabízí o dost víc taktických možností, než byste očekávali z našeho popisu. To proto, že celý průběh partie krásně ladí dohromady. Jenže zatímco základní pravidla nejsou tak obtížná, jakmile začnete plánovat dopředu a budete se snažit načasovat svá rozhodnutí opravdu ideálně, najednou se musíte opravdu soustředit.

Jediné, co nám v celé partii chybí, je nějaký vývoj. Pořád máte pod kontrolou ty samé potapěče, ale jejich vylepšování nestačí. Nic jiného se na vašem plánu nezmění, a proto hra působí trochu staticky. Naštěstí tento pocit s námi nesdíleli všichni a navíc ani ten nedokázal zastínit jinak vynikající zábavu, kterou hraní Otysu poskytuje.

Ústředním mechanismem jsou potapěči, kteří se po využití obvykle vynořují. A protože každý z nich dokáže najít pouze suroviny některého typu (možná mají detektor?), mohou vám někteří sběratelé chybět. Ono to totiž opravdu trvá, než se vrátí zpět pod vodu.

otys-24

Nezáleží na tom, jestli budete hrát ve dvou, třech nebo čtyřech soupeřích. Hra je pokaždé výborná, protože reálné soupeření se odehrává pouze na dálku. Honička se koná pouze o karty kontraktů. Ovšem na internetu lze nalézt také pravidla pro sólovou hru, která je také výborná. Herní doba se drží zhruba kolem hodinky, což je na hru této váhové kategorie velmi dobré.

Jenže hlavní zbraň této hry není v strategii ani zážitku. Tohle vše ustupuje ve prospěch fantastického zpracování. V čele jde samozřejmě grafika, která je na plánech propracovaná do nejmenšího detailu a v prvních kolech si ji budete opravdu užívat. Ale i celková funkčnost a provedení komponent je výborně – nejlépe to reprezentuje dvouvrstvý herní plán.

Hru provází technické potíže s hráčskými plány. U naší kopie to není tak markantní, ale jsou hráči, jejichž zakroucení dělá hru těžce hratelnou, protože je založena právě na posouvání dílků po těchto plánech. Naštěstí vydavatel se k problému postavil čelem a rozesílá opravené desky na požádání.

otys-26

Otys je výborná a zábavná hra, jejíž jediný smysl existence je sběr bodů. Někomu to může být málo, ale všechno, co Otys dělá, to dělá dobře. I téma je dobře zvolené. Všechno to funguje na jedničku, zábava je pořád přítomná a to všechno znamená jediný výsledek – Otys je vynikající zábava pro všechny taktiky, ale také pro začátečníky!

AutorClaude Lucchini
IlustracePaul Mafayon
VydavatelGalápagos Jogos, Hobby Japan, Libellud, Pearl Games
(5 voters)
KategorieScience Fiction
MechanismyAction Queue, Contracts, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Worker Placement
RodinaTheme: Post-Apocalyptic, Theme: Treasure Diving, Theme: Under the Sea

Otys je jedno z překvapení mezi hrami, které nám přinesl veletrh v Essenu 2017 a snadno se dostal mezi naše oblíbené hry na začátku prosince. Celá hratelnost je příjemně svěží a zajímavá, všechno se točí kolem pořadí destiček potapěčů a manipulace s nimi. Je to jednoduché, ale opravdu zábavné. Při výrobě došlo k problémům s prohýbáním plánů, který ale lze vyřešit s distributorem výměnou vadných komponent. Nelze to tedy brát jako podstatnou nevýhodu. A tak jedinou výtkou zůstává silnější pocit z vývoje vašeho impéria. Hra není pro ty, kteří neradi sbírají vítězné body a chtějí ve své hře nějaké nečekané vlivy. Otys je místem, kde je všechno potřeba striktně promyslet. Jakmile už jste jednou pod vodou, je pozdě si něco vyčítat. Ale nad nákupem této hry příliš přemýšlet nemusíte, obzvlášť pokud hledáte nějakou lehčí (a tedy i pro začátečníky velmi vhodnou) hru.

+ famózní zpracování
+ příjemně lehká taktická hra
+ solidní úroveň plánování