Recenze: Pac-Man – udělejte waka waka waka

4.3
Pac-man není hrou, která bude bořit žebříčky nejlepších her. Je to prostě zábava. Taková jednoduchá, rodinná, bez větších ambicí. Každý si zkusí nahrát ve své verzi automatu co nejvíce bodů, ale proti němu budou stát odhodlaní soupeři v roli duchů. Napínavé, ale také náhodné, protože o pohybu rozhodují kostky a karty. Přesto hráči mají ke každé situaci co říct. Jen počítejte se zdlouhavou přípravou každého kola a prodlužující se herní dobou ve více hráčích. Po celou dobu jsou ale v honbě na puntíky zapojení všichni, takže Pac-man to nikdy nemá úplně jednoduché. Jestli alespoň jedním z těch figurek bude dítě, nebudete nejspíš svého nákupu litovat, protože hra umí děti zaujmout.

Každý něco sbírá. Houbaři hledají jednonohé obyvatele v lese. Sběratelé známek zase olíznuté papírky v albech. Zahrádkář své rostoucí zázraky ve skleníku. A kulaté žluté stvoření zase hledá lahodné kuličky v labyrintu plném duchů.

Možná jste v posledním hrdinovi našeho příběhu rozeznali Pac-Mana. Sice to trvalo dlouho, ale i tato legendární postavička se dočkala svojí deskové hry. Z hlediska názvu nic objevného nečekejme, jmenuje se jednoduše Pac-Man: Desková hra. Pod licencí, kterou vlastní Bandai Namco, vytvořila celou zábavu firma Buffalo Games.

Hra nemůže být jiná než žlutočerná a už po víku se prohání všichni hlavní hrdinové. A totéž bude pokračovat i ve chvíli, kdy ho odložíte stranou a začnete si prohlížet obsah. Ale než žlutá celebrita nastoupí na šichtu, musí hráči nejdříve vše připravit k jeho spokojenosti.

Složí tedy plastový herní plán z pětí částí a uvidí smutný pohled na prázdné otvory. Nesmí se jich zaleknout a do každého otvoru nacvaknou malý žlutý kolíček, ale pouze zlehka, aby stále vyčníval. Čtyři prázdné prohlubně zaplní žetony síly. Duchové začínají v cele uprostřed, Pac-man pak na žlutém políčku kousek pod nimi. Vedle plánu připraví balíček duchů a hromádku žetonů snědených duchů. Hráči si do začátku rozeberou figurky duchů, ale pouze jeden začne jako Pac-man.

Účastníci partie ale nebudou spolupracovat. Všem hráčům jde o to samé – o lahodné žluté tečky. V každém kole si ale roli žlutého mužíčka na sebe vezme jiný hráč, a právě on dané kolo začíná tak, že hodí trojicí žlutých kostek. Počet bodů pohybu, které mu tyto kostky předepíší, nyní musí využít k přesunům po bludišti. Při tom sbírá tečky tak, že je zamáčkne do herního plánu.

Žluté puntíky samy o sobě ale nemají žádnou hodnotu. Hráč se místo toho snaží vyčistit celé oblasti, a právě za ně pak mohou získat body a také postoupit do druhé úrovně a získat bodů ještě více! Pokud hráč sesbírá všechny tečky v oblasti, získá žeton o hodnotě rovnou 800 bodů! A ve hře jsou celkem čtyři.

Až by se zdálo, že takový zisk už nejde překonat, ale v bludišti jsou ukryté také pilulky síly. A přesně jako v původní hře, i tady se po jejím spolknutí situace otočí, a na tři hody kostkou Pac-man honí duchy. Může z nich udělat jen oči bez těla a poslat je zpět do jejich cely. Žeton spolknutého ducha si může ale hráč ponechat a za každého získá dalších 200 bodů.

To ale pořád není všechno, protože do bludiště spadnou také žetony ovoce. Jakmile totiž hráč ukončí svůj pohyb, padne řada na hráče v roli duchů. Jeden z nich otočí horní kartu z balíčku a určí tím rychlost každého ducha, ale také pořadí, ve kterém se budou posouvat. Figurky se pohnou o předepsaný počet kroků. Hráči se mohou domlouvat v týmu na taktice.

A kde je to slibované ovoce? Místo klasické karty pohybu mohou hráči z balíčku vytáhnout kartu s třešněmi, jahodou nebo pomerančem. Ty mají hodnotu 100, 200 a 500 bodů a mohou tak Pac-manovi přinést solidní bonus.

Pokud se hráči podaří unikat duchům tak dlouho, že vyčistí úplně všechny puntíky na celém plánu, postupuje do druhé úrovně. Dostane nový plán, duchové ale získají silnější karty do balíčku. Již získané body se budou přičítat k těm, které obdrží v druhém patře.

Celá hra na honěnou mezi duchy a Pac-manem probíhá postupně v rámci jednotlivých kol. Snažení jednoho z účastníků končí buď dosažením konce druhé úrovně nebo chycením duchy. V obou případech je na řadě další hráč až do momentu, kdy si roli žlutého hrdiny vyzkouší všichni. V tu chvíli si hráči porovnají svoje bodové zisky a ten, kdo byl nejúspěšnější, vítězí.

Pac-man je hra, která funguje přesně tak, jako by několik dětí (nebo dospělých dětí) stálo u automatu a jeden po druhém se střídali ve snaze nahrát co nejvíc bodů. Je to staromódní, je to překvapivé a hlavně to je ohromně zábavné. Tedy alespoň pro nás, ve kterých hra vzbuzuje záchvaty nostalgie. Na druhou stranu i hráči mladší generace hru uvítali s otevřenou náručí, protože titulní hrdina je prostě postavičkou, která nestárne.

Právě na tyto pocity autoři sázejí, protože samotná hra je dobrá, ale určitě ne nějak extrémně výjimečná. Je to přímočaré, je to bezelstné a je to zábavné. To je nakonec to, co se počítá, protože nesmíte čekat žádné objevné mechaniky, jen pohyb podle kostek, náhodné losování karet a správné rozhodování v pohybu.

Nejzajímavějším prvkem je, že hra je vlastně typu jeden proti všem, ale při tom se role mění. Ne každý tah, ale všichni si vyzkouší roli Pac-mana a několikrát se stanou duchy. Naháněčka znamená, že obě strany mají svá lákadla a nikdo se po celou dobu partie nenudí. Obě strany mají důležitou roli, ale duchové se mohou proti figurce radit a plánovat na ni pasti.

Funguje dobře ve dvou, kde proti sobě stojí dva jasně daní protivníci, ale i ve více, kde je zase ten pocit z týmové spolupráce. Jen se hra s každým dalším hráčem natahuje, a to poměrně výrazně, ačkoliv vše závisí na tom, jak daleko se jednotliví hráči dostanou. Pokud pokračují až do druhé úrovně, může to být docela dost. Nejvíce markantní to je při přípravě každého kola, kdy je třeba pokaždé vystrkat všechny žluté puntíky tak, aby je mohl Pac-man zase lovit.

Je dobře, že se autoři nebáli jít i těch pár extra kroků, aby přenesli co nejvíce atmosféry z digitální hry na stůl. Právě proto má figurka Pac-mana v sobě baterie, a právě proto každé zamáčknutí žlutého špuntíku na plánu znamená, že u stolu zazní ten klasický zvuk, který k žlutému hrdinovi patří a který je popisován jako waka-waka.

Ačkoliv krabice na sobě má napsané od deseti let, doporučení jde s klidem nastavit mnohem níže. To proto, že děti jsou ideálními příjemci této honičky. Hodí se přesně pro ty pohodové rodinné chvíle, kdy si chcete trochu procvičit škodolibost. A protože zde není nic komplikovaného ani náročného, lze partii zcela bez problémů hrát už od 6 let.

Pac-man je hrou, která potřebuje na vaší straně trochu plusových bodů. Máte rádi herní automaty? Máte rádi bláznivé kostkové honičky? Chcete spolupracovat a srocovat se všichni proti jednomu? Pokud jste odpověděli ano, pak se můžete zajímat o kulatého žlutého hrdinu. Ten nadchne hlavně menší děti, které si získá zpracováním a přístupností. Pac-man není výjimečný, není perfektní, je náhodný, ale je také zábavný, krásně vypadající a zvukově nadaný.

+ parádní s dětmi
+ jednoduché
+ atmosféra originálu