Recenze: Pexetrio – tři karty do party

Na první pohled by se mohlo zdát, že Pexeso je velmi starou hrou. Možná pro vás bude překvapením, že v podobě v jaké ho známe, dnes vniklo v roce 1959 a to pod názvem Memory. Jedná se o nenáročnou hru, která má procvičit paměťové závity a je určena primárně pro 2-6 hráčů. Samotná historie českého označení PEXESO je jednoduchá – název vzniknul zkrácením názvu PEkelně SE SOustřeď.

Může ale lehčí obměna tuto dětskou hru posunout do jiných sfér? Česká společnost Betexa se rozhodla oprášit klasickou dětskou hru pexeso a udělat z ní hru, která děti bude bavit a dospělé překvapí svojí rafinovaností a nazvala ji jednoduše Pexetrio.

Nejdůležitějším faktorem celé hry s pexesovským základem je zajisté její grafické ztvárnění. Ruku na srdce kolik máte doma druhů pexesa. Líbilo se vám to se zvířátky ze zoo, s Mankou a Cipískem, nebo se závoďáky? Všechny je máte zajisté doma. On totiž není důvod, proč za těch pár korun nemít obměnu s nějakým oblíbeným hrdinou, zvířátkem nebo postavičkou z televizního večerníčku.

Grafická stránka Pexetria od firmy Betexa je oku velmi líbivá, protože kresby jsou vždy roztomilé, ačkoliv se setkáte se dvěma různými ilustrátorskými styly. Naše hry měla na svědomí Barbora Dančová (Rodinky) a Pavel Procházka (Motýli).

Jak již jsme zmínili v předchozím odstavci, pro naši recenzi jsme vybrali dva druhy Pexetria – Zvířecí rodinky a Znáš motýly? Šumava a bavorský les. Už u Zvířecích rodinek je patrný vzdělávací element, když druhou stranu pravidel tvoří obrázky s krátkými texty o jednotlivých živočišných druzích, se kterými se děti ve hře setkají. Ovšem teprve krabička s názvem Znáš motýly? ukazuje opravdovou sílu Pexetria. Tato verze byla totiž (jako i některé jiné) vytvořena ve spolupráci s Národním parkem Šumava a Bavorský les. Pravidla zde vytváří malou knížečku, v níž je opravdu krásně napsané povídání o různých druzích motýlů.

Je vidět, že autoři se opravdu snažili, protože ve hře najdete motýlky, kteří opravdu na našem území žijí. Navíc v druhé knížečce s názvem Život motýlů a Hry se mohou děti zabavit dalšími legráckami, jako je spojování čar nebo hledání správných motýlů.

Když porovnáme obtížnosti dvou našich pexetrií, jednoznačně na celé čáře vyhrávají motýlci, kteří jsou opravdu velice těžcí. Musíte zde totiž spojovat samečka, housenku a letícího motýla, na němž je obvykle vyobrazena spodní strana křídel (případně samička). Protože hráči určitě nebudou odborníky na motýly, mohou jim pomáhat symboly v rohu karet, které jsou u každé trojice odlišné. Přesto je výukový efekt neoddiskutovatelný.

Jelikož Pexetrio vychází z pexesa, možná byste očekávali klasické papírové karty, z nichž pak sestavujete hrací plochu. Opak je ale pravdou. Provedení celé hry je opravdu vyvedené, včetně výše zmíněného grafického ztvárnění. Samotné karty se stávají z potažených kartonových čtverečků se zakulacenými rohy.

Tak se minimalizuje možné zranění u menších dětí, které by si například mohly snadno ublížit, pokud by rohy byly klasické. Řekli bychom, že autoři mysleli i na nejmenší detaily. Pokud by totiž dítě chtělo hru zničit, určitě by mu to dalo hromadu práce vzhledem ke zpracování dílků z pevného kartonu. Navíc se nám zdají chvilkově odolné i vůči nějaké tekutině či podobným nehodám, jež se při hraní pexesa prostě občas stávají – známe to všichni.

Pravidla hry jsou oproti klasickému pexesu změněna jen minimálně. Čtvercové karty zamícháte lícem dolů a vytvoříte z nich velký čtverec s rozměry 6×6 dílků (7×7 v případě některých pokročilých variant). Vznikne vám tak plocha 36 (48) kartiček. Vaším hlavním úkolem je najít všechny karty, které k sobě patří. Teď přijde největší změna oproti klasickému pexesu. V poli karet nemáte najít dvě ale dohromady tři karty. Proto v každém tahu otáčíte tři karty místo dvou. Je zajímavé, že pouhé přidání jedné karty navíc dokáže přinést o tolik více zábavy. Logické pak je, že ten hráč, který nasbírá nejvíce trojic, se stává vítězem celé hry.

Abyste přece jen nemuseli tolik přemýšlet, jestli je dané mláďátko husa nebo kačena, v rozích karet je uvedeno číslo (u zvířátek) nebo charakteristické značky (u motýlů).

Velmi příjemně nás překvapilo přijetí dětským publikem, kterého nová verze okamžitě zaujala. Na tom se zajisté podílí zpracování, ale také obtížnost, která s trojicí hledaných karet (které navíc nejsou stejné) opravdu výrazně stoupnula.

U Pexetria je samozřejmostí výběr z nepřeberných variant v internetovém obchodě firmy Betexa. Například zmíníme písmenkové Pexetrio, v němž jsou na jedné kartičce písmenka, na druhé neživá věc začínající na odpovídající písmeno a na třetí zvíře na toto písmeno. Dalším příkladem jsou Zvířátka z lesa, kde je nakreslené zvířátko, jeho stopa a potrava, kterou se živí. Velmi důležitý výukový efekt mají pak Pexetria s tématikou například povolání.

V poměrně jednoduché hře vidíme obrovský výukový potenciál, který dokáže nejen potrápit dětské hlavičky a zlepšovat jejich paměťové schopnosti. Ale hlavně díky Pexetriu poznají spousty zajímavých věcí od dopravních značek, vlajek států až po mláďátka zvířátek z pralesa.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 15% za dětský pohled.

Recenze: Pexetrio – tři karty do party

+ krásné ilustrace
+ kvalitní zpracování