Recenze: Piratatak – ochraňte svoje lodě

Piratatak - balení

Když jsem začal svoji loď stavět, byl přístav prázdný. Dnes už zde roste pět lodí a já mám oprávněný strach, že se blíží pirátský nájezd. Pokaždé, když slunce zapadá, sleduji, jestli se náhodou v odrazu slunce neobjeví vlajky se zkříženými hnáty. Kořist je velká a divil bych se, kdyby se kapitán Křivý hák nechal dlouho přemlouvat. Znám ho moc dobře, jednu dobu jsem pod ním sloužil. Ty doby jsou ale už dávno pryč. Teď jsem počestný kapitán a hrozba pirátského útoku mne děsí stejně, jako všechny ostatní..

I vy jste kapitánem, jen to ještě nevíte. Ale ve chvíli, kdy rozbalíte krabičku s názvem Piratatak, najednou vám naroste dřevěná noha, na oko se připne páska a oknem k vám přihopsá opice. To všechno je následek malinké hry od francouzské firmy Djeco, kterou do naší malé země přináší firma Patagonie s.r.o. Celá hra pochází z hlavy dvojice Alex Sanders a Grégory Kirszbaum, ale autora ilustrací se nedozvíme.

V malé krabičce s řádně oblečeným pirátem na víku najdeme kartonový šuplík. Ten snadno hráči vyjmou ven, protože designéři přemýšleli a přidali na stranu malý zářez. A uvnitř jsou karty o malinko větších rozměrů, než jsme zvyklí. Dokonale pak vyplňují prostor uvnitř krabičky, protože je jich 55 plus několik s cizojazyčnými pravidly. Naštěstí zde najdete také český překlad, který vás naučí Piratatak hrát, stejně jako my.

Piratatak - rozehraná hra

Na kartách najdeme především části čtyř barevných lodí. Každá je rozdělená na šest karet, které představují příď, záď, ale i plachty na celé lodi. Teprve po složení všech karet k sobě dostanou hráči celou loď svojí barvy. Kromě těchto 24 karet se uvnitř nachází také poklad s dvacítkou zlatých dukátů na stejném počtu karet. Napříč balíčkem svoje zlato a lodě hledají piráti, kterých je celkem osm. Nebojí se ničeho, jen trojice kanónů, které zakončují náš seznam karet.

Na začátku partie stačí jednoduše vzít všechny tyto zmíněné karty a pořádně je zamíchat. Poté už si začínající hráč může vzít jednu kartu. Její obrázek rozhodne, jestli si ji ponechá (loď, zlato nebo kanón) nebo se jí má bát (pirát).

Každý ze soupeřů může před sebou stavět pouze loď jedné barvy, ke které se snaží získat správné karty. Všechny ostatní získané součástky jdou na zvláštní hromádku, a bude je možné použít jako výkupné pirátům, před kterými hráče ochrání vyložený kanón. Poslední hromádka obsahuje blyštivé zlato, za které je možné nakoupit některý díl lodi ze zásoby soupeře. Ten obchod nemůže odmítnout.

Piratatak - rozehraná hra

Jakmile hráč vyhodnotí dobranou kartu, může se sám rozhodnout, jestli bude dál pokračovat v lízání nebo ukončí tah. V případě, že bude příliš chamtivý, bude dále prozkoumávat a narazí na piráta, musí mu zaplatit výkupné v podobě tří karet. Tak může snadno přijít i o díly svojí rozestavěné lodi. Jediná ochrana je dříve nalezený kanón.

Bitva s piráty probíhá tak dlouho, dokud se některému z hráčů nepodaří postavit kompletní loď. V tu chvíli vyhrál, může ji spustit na vodu a vyrazit na vítěznou plavbu. Ostatní mu mohou jen závidět, protože je piráti dokonale obrali.

Na začátku jsme tak trochu měli strach, jestli Piratatak bude obsahovat alespoň náznak strategie. Na první pohled to vypadá, že tomu tak není. O to víc vás překvapí možnosti zahazování karet, které mohou mít následky nejen pro vás, ale i pro vaše soupeře. Přitom ale náhoda zůstává hlavním hybatelem celé partie, což je přesně důvod, proč je hra výborná pro zábavu s dětmi předškolního věku.

Piratatak - rozehraná hra

Nejspornějším momentem celé partie je ztráta karet, která zahrnuje i vlastní karty lodě hráče. Pokud chcete ve hře snížit vliv náhody, doporučujeme vždy odevzdávat pirátům pouze majetek (tedy cizí části lodí a peníze). O vlastní loď nemůžete přijít. Tím se hra nemůže nepříjemně protahovat a partie je vždy rychle u konce, což opět podporuje dobrou zábavu pro děti.

S rostoucím věkem se samozřejmě zábava trochu vytrácí, protože je velice jednoduché mít ve hře smůlu a neustále být přepadávaný piráty. Naopak hráč s trochou štěstí si může vytvořit zásobu karet takovou, že jej odhalený pirát nemůže překvapit. Schopnost přestat včas je důležitá především na začátku partie, kdy ještě nikdo nemá žádné karty.

Pro správný zážitek je zásadní, aby karty před samotnou hrou byly pořádně zamíchané. To u dětské hry trochu kazí celkový dojem, protože tak je vždy nutná přítomnost dospělého. Velmi důležité pro vítězství je pak sledování barev lodí. Pokud některá část odpluje do odkládacího balíčku, je jasné, že se k ní hráči jen tak nedostanou. Proto je dobré se této barvě pokud možno vyhnout. Hráč tak musí alespoň trochu přemýšlet a sledovat hru, ačkoliv stále vše zůstává v rukou náhody.

Piratatak - karty

Hru dětem (většinou chlapcům) v každém případě přibližuje téma pirátů, ale také povedené ilustrované zpracování. Samotná krabička z pevného kartonu a vysouvací šuplík s kartami už jsou jen takovým příjemným dodatkem. Snad jediné, k čemu bychom měli výtku, jsou zbytečně složitě vysvětlená pravidla.

Piratatak je tedy karetní hrou, která vyniká zpracováním, jednoduchostí a rychlostí. To znamená všemi přednostmi, které z ní dělají jednoduchou zábavu pro děti. Náhoda a ztráta nasbíraných dílků lodí to může pokazit a to především pro dospělé. To ale nemění nic na faktu, že Piratatak malé piráty baví, i když jen ve správném věku.

Piratatak je dětskou karetní hrou, ve které si sami hráči rozhodují, kdy přestanou hledat další součástky lodí. Mohou tak krást soupeřům, ale také narazit na nenasytného piráta. Ten je nepropustí, dokud mu nedají tři ze svých dílů lodí nebo budou úplně na mizině. Tady je hra vyloženě náhodná a rozdíly mezi jednotlivými hráči mohou být v důsledku propastné. To ale dětem tolik nevadí, protože partie je rychlá a s trochou úpravy pravidel může být i té náhody méně. Pravidla nakonec pochopíte a hru si užijete už se čtyřletými hráči, které budou bavit také povedené ilustrace. Piratatak sice není nijak výjimečnou dětskou hrou, ale malé piráty určitě unese na moře zábavy.

+ pirátské téma
+ skryté náznaky strategie
+ zpracování