Recenze: Pirátský poklad – zapomenuté zlato

Zlato je zlato. Možná byste si řekli, že nezáleží na tom, kterou minci z pokladu dostanete. Všechny jsou si přece rovné, hlavně že jsou z toho nejkrásnějšího kovu. Jenže to není tak docela pravda. Každý má své přání a představu o kořisti. A tak tu stojíme společně nad truhlou a nedokážeme se dohodnout, kdo jakou část pokladu má dostat. Je na čase to vyřešit starodávným tradičním způsobem.

O tomto tajemném pirátském obřadu, který vyžaduje velkou pozornost, přehled a špetku štěstí, se hráči dozví nejvíce, když si zahrají novinku Pirátský poklad. Tu pro všechny suchozemské krysy zaznamenal Sylvain Lasjuilliarias a grafikou vše do poslední zlaté mince dotáhlo Ingenious Studios. Hru v původním znění vydala společnost Blue Orange, ale u nás ji v lokalizaci najdeme jako blyštivý poklad zásluhou firmy Dino.

Hra je unikátní už svým balením, protože veškerý obsah drží na místě papírový obal, do kterého se všechno zasouvá jako šuplík. Ale ten vnitřek je navíc dvouvrstvá truhla se všemi čtyřmi stranami naklopenými doprostřed. Tam se ukrývá v přihrádce celkem šestnáct barevných kostek s ikonami pokladů. Na cestě ke kostkám, které zůstanou ležet ve dně musí hráči rozebrat dvě společné desky – desku mřížky s šestnácti políčky (odpovídají kostkám) a bodovací stupnici. Samotní hráči pak dostanou každý jednu barevnou sadu žetonů a jednoho papouška, který bude označovat bodový zisk. Svoji cestu začne na pozici nula.

Na začátku každého kola všichni piráti netrpělivě čekají, co se v truhle objeví za poklady k rozdělení. Pověřený hráč zavře krabičku víkem, zaštěrchá obsahem a nechá kostky zase poklidně sklouznout do středu, takže obvykle zapadnou zpět do svých šestnácti pozic.

Jakmile je všechno na svém místě, může jeden z účastníků otočit přesýpací hodiny. Tím se začne měřit třicet vteřin, které mají všichni účastníci na zapamatování pozice kostek. Jakmile totiž uplyne určený čas, výběr kostek se zase ukryje před zraky všech loupežníků.

Postupně jeden za druhým se nyní soupeři střídají v pokládání svých žetonů na mřížku, která reprezentuje jednotlivé kostky. Každý položí jeden žeton a předá slovo svému sousedovi. To probíhá tak dlouho, dokud nejsou rozděleny všechny pozice, respektive použity všechny žetony k dispozici (12, 15 a 16 podle počtu hráčů).

Podle svých zvolených pozic si poté postupně rozeberou kostky a vyhodnotí jejich sady tak, jak předepisuje bodovací tabulka. Každý typ pokladu je hodnocen jinak. Všichni si své hodnoty poznačí na stupnici s pomocí figurky papouška a připraví se na další kolo. Po odehrání předepsaného počtu kol jsou všechny truhly prázdné a ten, kdo si dokázal rozebrat po paměti ty nejhodnotnější sady, se stává vítězem.

Pirátský poklad září velmi originálním nápadem, který kolem sebe nabaluje jednoduché sbírání sad a paměťový prvek. Dohromady ale dostáváme mix, který zaujme a hlavně baví. Ale pojďme si to probrat pěkně krok za krokem.

Na začátku všeho je náhodné sesypání kostek do šachovnice čtyři krát čtyři. Jejich skladba určí bodovací možnosti, které hráči mají v daném kole k dispozici. Mají ale limitované možnosti, protože si mohou vybrat pouze několik kostek. Je na každém, jestli se rozhodne riskovat nebo si zvolí opatrnější taktiku. To proto, že hráči si navzájem blokují pozice, takže se nedostane vždy na všechny s tím, co by si přáli.

S volbou se lze postupně adaptovat, protože hráči mají rozložení kostek v paměti. Tedy alespoň by měli, protože o šest ikon, které se neustále mění, není úplně reálné udržet dokonalý přehled. A to je vlastně jeden z momentů, kde se rozhodne o vítězi. O tom, který udělá nejméně chyb. O tom, kterému bude sloužit paměť nejlépe.

Samotné rozebrání kostek už je pak pouze formalitou. Často ale mohou být právě díky svojí paměti překvapení, co za ikony získali a někdy místo plusových bodů jsou překvapení penalizacemi. Bodování sad jsou totiž opravdu odlišná. Někdy jde opravdu o to mít co nejvíce exemplářů, jindy se naopak hráči snaží mít třeba přesně jeden rum, protože vlastnictví více lahví přináší trestné mínusové body.

Občas se může stát, že se kostky neskutálí na své místo, ale některé zůstanou trochu neposlušně na sobě. Stačí jemně krabičkou zatřepat, aby všechny dosedly tak, jak mají. Hráčům před samotným začátkem kola příliš nezáleží na tom, jaké ikony nakonec budou na výběr. Mohou tedy s klidným svědomím kostkám trochu pomoci.

To je ale drobný zádrhel, který nemůže zkazit radost z jinak parádně zpracované a vymyšlené zábavy pro rodiny s dětmi. Tady padne kostková hra bez problémů na úrodnou půdu, jen doporučujeme zapojit až děti školou povinné od šesti nebo sedmi let. Partie napříč svými čtyřmi (nebo pěti) koly není nijak časově náročná a rozebírání pokladů je výzvou na dvacet minut.

Pirátský poklad je parádní rodinnou hrou, kde musí hráči mít dobrou paměť, ale také správně volit. Je to trochu o štěstí, aby vám soupeři nevzali kostky, které jste si naplánovali. Ale vždy se dá přizpůsobit a získat jiné body, pokud něco nejde podle plánu. Hra umí především skvěle bavit, protože v jejím středu je chytrý mechanismus výběru ikon kostek. Pirátský poklad je super.

Pirátský poklad nabízí příběh pirátů, kteří stojí ve skupince před truhlou plnou zlata. A musí si ji rozdělit. Mohou nahlédnout do jejího nitra a poté si po paměti rozdělit poklady, jejichž hodnota se ale liší podle počtu, který se podaří získat. Sbírání sad je ústředním prvkem na cestě k vítězství. Jednoduchost dělá ze hry ideální volbu pro rodiny, které ocení rychlou herní dobu i neustále se měnící podmínky díky kostkám. Pirátský poklad je skvělou rodinnou zábavou.
+ pamatování hodnot na kostkách
+ sbírání sad po paměti
+ hráči si kostky blokují