Recenze: Písmenko k písmenku a ještě k obrázku

Možná se budete divit, ale s písmenky si nehrají jen dospělí. Děti je skládají do různých slov a prohlížejí si je ze všech stran od chvíle, kdy je objeví. Svět písmenek je totiž tajemný. Ovšem už od rodičů vědí děti dobře, že písmenko patří prostě k písmenku.

A právě tohoto pravidla se drží i nová dětská hra od polské firmy Alexander. O jejich překlad a vydání se u nás stará pražská firma Pexi. Ta se specializuje na dětské hry a často velmi úspěšně – za všechny případy stačí jmenovat Slepou bábu nebo také písmenkového Mistra Slova Exclusive. Tentokrát ale byly kostky nahrazeny kartami a všechno dostalo veselejší barvy.

Krabička je stejná, na jakou jsme si zvykli u Pexesa pro uši – má tedy nadzdvihávací víko se zajišťujícíma ušima zastrkovanýma zepředu. Na obalu najdete opět sovího kamaráda, který značí, že i tato hra patří do naučné kategorie Sova Moudrá hlava doporučuje. Písmenko k písmenku má zařazení přímo jako vzdělávací hra.

Ale mnohem důležitější pro všechny kupující bude samotný obsah krabice a ten je tentokrát opravdu pestrý. Najdete zde pytlík naplěný třicítkou modrých žetonů, které budou sloužit jako cenné bodíky odměn. Nechybí ani český návod, který je stručný a jasný a popisuje hned dvě varianty her podle věku a dovedností dětí.

Velké hromádky ale vytvoříte ve chvíli, kdy vysypete kartičky s písmenky a o trochu větší a veselejší kartičky s obrázky různých předmětů. Těch je totiž 35 (větších obrázků), respektive 96 (menších písmen abecedy), a zaručují tak pořádnou porci zábavy. Všechno se to pěkně vejde do již zmiňované krabičky, která není zbytečně velká. Jen budete muset kartičky trochu zajistit gumičkami, aby neštěrchaly při přenášení. V tomhle směru by možná pomohl obyčejný látkový pytlík.

První, jednodušší varianta, pro menší děti využívá jak obrázky zvířat a předmětů, tak kartičky s písmenky. Před začátkem hry se rozdělí kartičky na dvě hromádky podle velikosti – z větších obrázků se vytvoří pyramida kresbami dolů, aby nikdo nevěděl, co na nich je. Menší kartičky s písmenky zamíchejte a rozložte na stůl mezi všechny hráče. Před samotným začátkem sestavování slov zbývá už jen určit, kolik kol bude hra mít.

Začínající hráč sejme horní krabičku z hromádky obrázků a ukáže ji všem ostatním. Tohle je předmět, který se budou snažit společnými silami pojmenovat. Stačí jej položit na stůl tak, aby jej všichni viděli a aby vedle něj byl prostor pro pokládání písmen. Teď si ještě ten samý hráč vylosuje jedno písmenko ze středu stolu a musí odhadnout, jestli se hodí do slova popisující obrázek. Pokud ano, přiloží jej k obrázku a vezme si jeden žeton ze společné hromádky. V opačném případě si nechá písmenko u sebe pro další použití.

Hráči se takto střídají do té doby, dokud se jim nepodaří sestavit celé slovo. Ten, kdo získal při jeho skládání nejvíce žetonů, si může za odměnu vzít obrázek k sobě. Komu se jako prvnímu podaří nasbírat dohodnutý počet obrázků, se stane vítězem celé hry.

Složitější hra nevyžaduje ke svému průběhu obrázky, ty zůstanou ležet v krabici. K partii totiž stačí pouze písmena, která hráči opět zamíchají a rozloží po stole. Jeden po druhém si písmena ze středu losují a snaží se z nabídky vytvořit co nejvíce slov. Ten, komu se podaří vytvořit nejvíce slov ve chvíli, kdy písmena dojdou, se stává vítězem partie.

Kresby připomínají již zmiňovanou hru na Slepou bábu a jsou opět veselé a příjemně se na ně kouká. Děti z nich budou určitě nadšené. Kartičky písmen i obrázků jsou z tvrdého kartonu a na druhé straně najdete natištěný vzor s modrým nápisem Alexander. Možná je škoda, že trochu hravosti neproniklo (třeba i na úkor čitelnosti) k písmenkům. Nějaký ten obrázek by určitě potěšil a především oživil stůl v průběhu partie.

Samozřejmě Písmenko k písmenku nepřináší žádný revoluční vývoj v nabídce písmenkových her. Drží se pouze zažitých principů a přizpůsobuje je menšímu publiku. Ovšem zůstává hravé a zařazuje do hry obrázky. Jen škoda, že právě těchto obrázků nevyužívá více. Děti by to určitě uvítaly. Právě proto zde znovu zmíníme několik našich variant, které nám připadaly zajímavé a zkoušeli jsme je na dětech ze spřátelené Základní školy Zvole.

V základních pravidlech není jasně určeno, že si soupeři mohou v jednodušší variantě ponechávat našetřená písmena mezi koly. Kdyby mohly, pak by se v dalších kolech mohl projevit zajímavý vliv kol předchozích.

V obou variantách nám připadají trestuhodně nevyužité obrázky, které jsou tvořeny opravdu pěknými ilustracemi. Ve hře „Postav si svoji pohádku“ musí hráči najít tři obrázky, které spojí do svého příběhu. Ke každému obrázku musí doplnit také písmenka tak, aby u něj leželo slovo, které ho vystihuje. Vyhrává ten, komu se jako prvnímu podaří sestavit a odvyprávět příběh. Pokud dojdou písmenka v zásobě, stačí mít splněná pouze dvě ze tří slov.

S obrázky můžete vyprávět také ve variantě „Najdi rozdíl“ tak, že vezmete náhodné tři obrázky, položíte je s mezerami vedle sebe. Úkolem hráčů je doplnit mezi ně slovo, které mají obrázky společné nebo v čem se liší. Tak se cvičí nejen gramatika a slovní zásoba, ale také představivost a smysl pro detail.

Poslední hrou je takzvaná „Hádaná“. Jeden hráč si vezme náhodný obrázek a ostatní se pokouší pomocí písmen uhodnout a sestavit slovo. Písmena v této variantě nejsou otočena směrem dolů, ale hráči na ně rovnou vidí. Za každý správný tip dostane dítě jeden žeton a ten, kdo získá nejvíc žetonů, jakmile se všichni vystřídají v roli vypravěče s obrázkem, se stane vítězem.

Podobnou hru najdete v nabídce Pexi ještě jednu. Nese název Slova, je o deset korun levnější a trochu chudší na obsah. Ovšem obsahuje stejné herní varianty, jako Písmenko po písmenku, jen grafika obrázků je trochu jiná. Záleží jen na vás, která se vám bude líbit více.

Hra Písmenko k písmenku je určena té nejmenší věkové kategorii, která se teprve seznamuje s kouzlem psaného jazyka. Naučí je nejen přiřazovat správná slova ke správným obrázkům, ale také se naučí jejich správný pravopis. A tento úkol plní na výbornou především díky pěkným obrázkům, ke kterým mohou děti sestavovat názvy. Druhá oficiální hra sestavování největšího počtu slov už není tak zábavná a zasloužila by si modernizaci třeba v duchu některé z námi výše navrhovaných variant.

Dospělým asi hra Písmenko k písmenmku dech nevyrazí, ale nebudou mít problém ke stolu zasednout s dětmi a jednu krátkou partičku odehrát. Tak či tak je ale dobrou variantou, pokud hledáte nějakou hru, na které se s dětmi učit abecedu a poznávání předmětů.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 15% za dětský pohled.

+ kvalitní kartonové díly
+ pěkné obrázky
+ jednoduchý princip