Recenze: Planes Air Champions – letadla od Disneyho zase závodí

Disney Planes Air Championship - balení

Prášek měl před prvním startem opravdový strach. Ani jeho kamarádi, kteří stáli na startu s ním, ho nedokázali uklidnit. Nervozita se podepsala na prvním startu. Nestačil nabrat výšku a už padal střemhlav k zemi. Na poslední chvíli to dokázal vybrat a přistát v bezpečí. Už teď ale věděl jedno: tenhle závod bude pořádně těžký. Ale on se nevzdá!

Na startu závodu nás vítá desková hra Planes Air Champions, která je postavena na licenci filmu firem Disney a Pixar s názvem Letadla. Konkrétně na tom prvním, který vypráví o jednom velkém závodě kolem zeměkoule. A podobně na tom budeme i my, pokud se necháme zlákat Reinerem Kniziou a jeho nejnovějším výtvorem, tentokrát pro firmu Ravensburger. Ta hru distribuuje i v češtině a to pouze krátce, protože se jedná o novinku z roku 2014.

Hra se ukrývá ve středně velké krabičce, která by ale mohla být třetinová. Její obsah totiž počítá pouze několik destiček a žetonů. Ale vezměme to pěkně postupně. Z kartonových součástek hráči na začátku sestaví dva speciální nástroje – jedno kotouč s ručičkou a jednu startovací dráh. Čtyři větší destičky představují světové lokality, které musí závodníci navštívit. Těm odpovídají také malé destičky se symboly jednotlivých zemí (odpovídají si také barvou), čtyři kulaté žetony letadel a desítka bouřkových žetonů.

Disney Planes Air Championship - připravená hra

Na začátku partie si každý hráč vybere jedno letadlo, které položí na startovní lokalitu. Ostatní destičky zemí pak rozloží tak, aby od sebe byly alespoň třicet centimetrů vzdálené. Takovou dálku budou muset překonat hráči se svými stroji. Na ně pak položí destičky cestovních razítek odpovídající barvou. Ještě než ale závod začne, mezi tyto místa hráči náhodně rozhodí desítku bouřkových žetonů (pustí je z výšky).

Hráči se pak budou střídat na tahu, ve kterém si vezmou startovací rampu a položí ji tak, aby se dotýkala země v místě, kde zrovna parkuje jejich letadlo. Natočí rampu správným směrem, naloží žeton svého letadla a vystřelí jej (zhoupnutím) směrem k zemi, do které chtějí letět. Letadlo se na chvíli vznese do vzduchu, ale zase bezpečně přistane na jiném místě.

Pokud se tak podařilo hráči dosáhnout pevniny, může si vzít razítko odpovídající země. Ještě než ale vyrazí (v příštím tahu) na pokračování závodu, může si jednou zatočit ručičkou na ciferníku. Podle jejího výsledku může získat další tah, uškodit soupeři, nebo znovu rozmístit bouřkové žetony. Poslední možností je otočení některé destičky země na druhou stranu s mlhou. Taková pevnina je těžší na dosažení a platí pouze kousek, který není pod bílou přikrývkou.

Disney Planes Air Championship - rozehraná hra

Právě proto budou hráči často muset střílet více než jedenkrát, aby přistáli v zemi, která je jejich cílem. V každém kole ale mohou hrát pouze jednou a posunout se snad blíž. Když je letadlo už hodně blízkou, může hrát místo střelby pouze otočit svůj žeton. Tím jeho tah končí. Pohyb je to sice pomalý, ale jistý.

Rozhodně lepší, než přistát na žetonu bouřky. V takovém případě totiž hráč musí vynechat svůj příští tah, aby se z hromů a blesků vymotal. Ať už jistě nebo riskantně, všechna letadla sbírají razítka. Jakmile někdo získá všechny tři, musí se ještě v pořádku vrátit zpět do startovní země. Komu se to podaří jako prvnímu, vítězí.

Planes: Air Champions zachycuje poměrně pěkně atmosféru vzdušných závodů. Hra je to kompletně založená na šikovnosti a správném odhadu síly. Střelba z houpačky v deskových hrách není nic nového a máme tedy už vyzkoušené, že děti takové hry baví. Navíc se v této dovednosti zlepšují a bez problémů porazí i dospělého.

Hráči se na tahu střídají rychle, stačí jen vystřelit a už si může startovací plošinu brát další v pořadí. Pravidla nepopisují přesně, jak mají hráči položit plošinu, aby to bylo podle pravidel. Považujeme však za jasné, že se musí začátek plochy (ten kulatý) dotýkat země v místě, kde se nachází žeton letadla z minulého kola.

Ve hře je ale kromě samotného rychlého pohybu střílením možnost taktičtějšího a pomalého postupu. Tady už se začíná tato malé hra odlišovat. Důležité jsou také žetony bouřky, kterým se hráči snaží vyhnout. Za částečný úspěch a přistání v některé ze zemí dostanou navíc odměnu. A tady už si děti nebudou brát servítky, mohou si navzájem dokonce krást razítka. A to v takovéto dětské hře překvapí, ale také potěší. Děti totiž takovou možnost ocení.

Zajímavé překazení plánů ostatním se ukrývá také v otočení destičky země. Mlha je koneckonců dobrým prvkem, který byl využit i ve filmu a je dobře, že se autor rozhodl jej zahrnout i do své hry. Podle základních pravidel má pořadí hráčů vliv, protože ti na začátku mají výhodu jednoho tahu navíc, který je může přivést k vítězství.

Disney Planes Air Championship - žetony

Celá partie trvá takových patnáct minut a mohou se jí zúčastnit děti už od pěti let. Stačí jen, aby byly schopny zhoupnout startovací plošinu trochu silou a vyslat tak žeton letadla do vzduchu. Na počtu účastníků pak zábava nijak nezávisí.

Hra je provedena poctivě, všechny kartony jsou pevné. Ilustrace odpovídají hrdinům z filmů, takže tady určitě nešlo šlápnout vedle. Jen ta zmiňovaná krabička mohla být opravdu o dost menší.

Planes: Air Champions je pěknou dětskou hrou. Potěší především všechny děti, které sledovaly Práškovo snažení se zatajeným dechem. Určitě se jedná o nejlepší hru na motivy tohoto filmu, kterou jsme mohli testovat. Je v ní pořádná dávka šikovnosti, trocha taktiky a také špetka podrazáctví. Planes: Air Champions nabízí právě takový koktejl, aby malé děti uměl pobavit.

AutorReiner Knizia
IlustracePaul Windle
VydavatelRavensburger
Herní doba15
Minimální věk5 and up
KategorieAction / Dexterity, Aviation / Flight, Children's Game, Movies / TV / Radio theme, Racing, Travel
MechanismySet Collection
RodinaBrands: Disney, Movies: Cars

Planes: Air Champions je deskovou hrou pro ty nejmenší. Jeho hlavním publikem jsou fanoušci filmu Letadla, jehož hlavní hrdinové se tady vrací v krabici, stejně jako se podruhé vrátili i na plátna kin. Hráči posouvají letadla pomocí střílení z katapultu ve snaze navštívit tři země a vrátit se v pořádku a jako první zpět. Při tom ale mohou místo střelby použít i taktičtější posun, pokud jsou na dohled cíle, nebo riskovat. Nebezpečí ale představují především bouřkové mraky, které se všude po cestě povalují a připraví hráče o jeho tah. Děti si střelbu, i možnost si navzájem škodit, užijí. Planes: Air Champions je určitě dobrou dětskou hrou, o které stojí za to uvažovat.

+ povedené letecké závody
+ nemusíte žeton jen střílet
+ každá země přináší bonus