Recenze: Planes Sky Race – Letadla od Pixaru a jejich velký závod

Planes: Sky Race - balení

Prášek. Letadlo, které si nenechalo vzít svůj sen a teď nastupuje na start největšího závodu všech dob. Po boku legend jako jsou Ishani, Ripslinger nebo El Chupacabra se ukáže, jestli práškovací letadlo může dosáhnout opravdových výšin, nebo se bude muset držet při zemi.

A kdo jiný by mohl malému letadélku pomoci na vrchol než děti a hráči v jedné osobě? Ve hře Disney Planes: Sky Race od firmy Trefl je to opravdu možné. Hra dorazila na náš trh v roce 2014 v kompletní lokalizaci a vytvořili ji Slawomir Czuba a Grzegorz Traczykowski. Ilustrace pak zpracovali Adam Strzelecki a Wojciech Kubiak.

Hra si žádá o pozornost už svým víkem, na kterém jsou všichni čtyři hlavní rivalové, počínaje číslem sedm, Práškem. Ve čtvercové krabici se ale ukrývá pořádná dávka kartonových dílů, ze kterých sestaví hráči pořádně velký prostorový herní plán. Ten má tvar letadla a po jeho obvodu krouží závodní trasa. Zatímco ve středu je hangár a bezpečí, na ocasu má tenhle herní plán nebezpečné Himaláje. Celá trasa je pak rozdělena na červené a modré puntíky.

Planes: Sky Race - připravená hra

Ve hře ale nesmí chybět také čtveřice hlavních hrdinů, které jsou také z kartonu, ale vy jim do vzduchu pomůžete postavením do plastových stojánků. Ke hře pak budou potřeba také čtyři desky s portréty hrdinů, medaile a žetony událostí. Protože se jedná o závod letadel, nemůže chybět ani losovací zařízení ve t varu vrtule a jedna kostka.

Na začátku partie musí hráči nejdříve sestavit herní plán. Ten je třeba po partii zase rozložit, protože se do krabice nevejde. Naštěstí tentokrát jeho složení není tak náročné a komponenty jsou na toto připraveny, což je příjemný rozdíl od hry Babidi Bum (recenze) od stejné firmy, kde byla část složení prakticky nevratná, ale krabici nebylo možné zavřít.

Každý z hráčů si vybere jednu figurku závodníka a k němu dostane také hráčskou desku v jejímž středu je obrázek Práška v jeho původní podobě. V průběhu partie je možné tento portrét nahradit vylepšenou verzí letadla, které tak poskytne své bonusy, ale nebudeme předbíhat. Vedle herního plánu je třeba položit také žetony událostí (zamíchané obrázkem dolů) a losovací vrtuli. Žetony s vylepšeným Práškem pak zatím zamíří do hangáru.

Planes: Sky Race - rozehraná hra

Svoje figurky pak postaví všichni na startovní pole a závod může začít. Letecký souboj bude probíhat tak, že se budou všichni účastníci střídat. Jakmile na něj přijde řada, závodník hodí kostkou a posune se podle počtu puntíků kupředu po závodním okruhu. Akce se liší podle toho, jestli zastaví na modrém nebo červeném poli.

Modré kolečko znamená, že hráč roztočí losovací vrtuli. Podle obrázku pak může získat kousek vylepšení pro Práška, možnost dalšího tahu nebo žeton události. Ale s trochou smůly může letadlo potkat i nehoda, díky níž se musí vrátit o kousek zpět.

To v případě přistání na červeném puntíku mohou hráči využít jeden z dříve vylosovaných žetonů událostí. Poté ale jejich tah končí. Na výběr jsou mlha, mraky, bouřka nebo porucha, které ale škodí ostatním a ne přímo hráči, kterého to potkalo. Na plánu je červených polí požehnaně, takže letadla si nic nedají zadarmo.

Planes: Sky Race - rozehraná hra

Pokud závodníci dokážou vylepšit celé Práškovo letadlo, mohou jej nahradit na své kartě. Od té chvíle hází kostkou ve svém tahu rovnou dvakrát a vzdálenost, kterou uletí se z těchto dvou hodů, sčítá. Pouze Prášek bez vylepšení ale může proletět himalájským tunelem, zatímco vylepšený musí stoupat nahoru a letět nad horami. Partie pak končí vítězstvím toho letadla, které jako první překročí cílovou čáru.

Hra Planes: Sky Race nás překvapila hned na začátku svým zpracováním. Udělat z trupu letadla samotný závodní okruh je zajímavé a na stole to vypadá opravdu dobře. Jenže mnohem větší otázkou je, jestli letecké závodění v tomto případě je zábavné. Odpověď zní: ano, pokud jste fanoušci (ne až tak úplně dobrého) filmu nebo děti. Právě na ně se zaměřuje hra nejvíce.

Celé závodění je založeno na hodech kostkou, které rozhodují o vzdálenosti, jež letadýlko v tahu urazí. Naděje se ukrývá v losovací vrtuli, která ale stále nemá nic společného s taktikou. Ta v této hře zcela chybí.

Planes: Sky Race - rozehraná hra

To ale není u dětské hry tak podstatný problém, jako fakt, že ve skutečnosti všichni hrají za Práška, kterému vylepšují letadlo. Atmosféru hry to dost narušuje, přitom stejně tak snadno mohli hráči vylepšovat svoje vlastní stroje.

Velkým překvapením je ale úroveň konfliktů, která je na dětskou hru možná až příliš vysoká. Hráči velmi často zastaví na červeném políčku, které jim umožní soupeře posunout zpět, ukrást mu vylepšení nebo jej dokonce připravit o jeden tah. Hra je díky tomu velmi nekompromisní a kdo bude chtít jen mírumilovně doletět do cíle, nebude mít šanci na vítězství.

Partie jsou samozřejmě velmi rychlé. Stačí jen obletět herní plán. To není problém především ve chvíli, kdy získáte kompletní výbavu pro zrychlení svého závodního stroje. Dvojice kostek je výrazná výhoda a kdo ji získá jako první, obvykle zvítězí. Z toho je ale zřejmé, že jakmile hráči tuto taktiku objeví, partie je pak na začátku zaměřena právě na snahu získat co nejrychleji výhodu dvojitého tahu. A to je chyba.

Planes: Sky Race - figurky

Co ale musíme pochválit znovu je zpracování. Hra si bere základ v licenci firmy Disney a pracuje velmi dobře s vizuální stránkou. 3D herní plán působí na stole velmi dobře a zážitek ze hry výrazně vylepšuje.

Planes: Sky Race je desková hra pro děti, která má své nedostatky. Všechny se je snaží přebít opravdu mrkavým vzhledem a zpočátku se to ale podaří. Jenže partie bude mít jasného vítěze už ve chvíli, kdy někdo vylepší své letadlo a to vadí mnohem víc, než kompletní závislost hry na náhodě. Planes: Sky Race tak potěší nejvíc fanoušky Práška a jeho filmů.

Planes: Sky Race je jednoduchou závodní hrou, ve které vše závisí na dobrém hodu kostkou a ještě lepším roztočením losovací vrtule. Teprve tak je možné získat vítězné vavříny. Ovšem o vítězi rozhoduje něco jiného než letecké umění, protože je znám už ve chvíli, kdy první z hráčů dokáže vylepšit své letadlo. Ostatní jej už nedoženou. Hra je hodně zaměřená na konflikty, kterými si navzájem protivníci škodí a vrací se zpět na trati. Planes: Sky Race je rychlá a opravdu pěkně vypadající hra, které ale vynechává jeden motor a právě proto zaujme jen pravé Práškovy fanoušky.

+ pěkné 3D zpracování
+ hodně konfliktní hra
+ rychlé partie