Recenze: Pocket Rockets – raketky do kapsy

Objevování vesmíru je krásným snem, ale abyste mohli vzletět ke hvězdám, potřebujete nejdříve raketu. A to je přesně pozice pro P-R s.v.r. (společnost s vesmírným ručením). Firmu založili už před patnácti lety bratři Bauzové – Tony a Phillip. Reagovali tak na poptávku lidí po levném a rychlém řešení pro létání do kosmu.

Vymysleli nakonec koncept takzvaných kapesních raket, odkud také vznikl název společnosti P-R (pocket-rockets). Už samotný nápad je převratný – jedná se o raketu, která je rozložitelná na několik samostatných dílů a celá se vejde do většího kufru. Z toho vyplývá, že název „kapesní rakety“ je troch nadsazený, ale prodeji to pomáhá.

Nyní přichází na trh bratrské duo s novinkou – každý si může navrhnout svoji raketu na veřejné montážní lince! Lidé tak už nejsou odsouzení k výběru z několika modelů, ale mohou si své plavidlo sestavit zcela podle svých představ. Vítejte v nové éře vesmírného cestování!

Novou éru však nepřinesla pouze firma P-R z našeho příběhu, ale i autor deskových her Antoine Bauza. Ten je totiž podepsaný pod opěvovanými duchařskými Ghost Stories nebo nejnovějšího rodinného hitu 7 divů světa (recenze).

V roce 2009, mezi vydáními obou zmiňovaných her, se věnoval Antoine jednodušší karetní hře. Jmenuje se Pocket Rockets a vyvinul ji pro malou francouzskou společnost Hazgaard Editions. O grafiku karet se pak podělila slavná Marie Cardouat, která ilustrovala oblíbený Dixit (recenze) a Nicolas Fructus, kterého známe z obrázků na kartách Timeline (recenze).

A kde se hra vlastně vzala v České republice i s českými pravidly? Za vším stojí nově založená distribuční společnost REXHry, která má smlouvu právě s francouzským Hazgaardem. Díky této firmě se mohli nejen milovníci historie potěšit z vynikající karetní hry Timeline. A dnes je tu další karetka, která sice nemá lokalizovanou krabici, ale česká pravidla u ní najdete a žádné další komponenty znalost cizího jazyka nevyžadují.

Pocket Rockets pak mají se zmiňovanou Timeline více společného, než jenom vydavatele a distributora. Zdobí je totiž stejná kovová krabička, jako karetní výlet do historie. Jedná se o krásnou a malou krabičku s prolisy a opravdu efektním designem, který si každý rád postaví někam na poličku jako ozdobu. A přitom se uvnitř ještě navíc ukrývá hra.

Když si přestanete prohlížet obal a zvednete kovové víko, rozpustile na vás vykoukne vystlaný vnitřek krabice. Oproti Timeline se uvnitř ale tentokrát nachází trošku víc herních komponent, než jen pouhé dva balíčky karet. Ale ty tu samozřejmě nemohou chybět, což vás asi u karetní hry příliš nepřekvapí. Je jich 65, ale pět je bonusových pro drobnou variantu hry, a šest představuje hrací plán. Zbylých 54 karet se skládá z karet zádi, trupu a přídi vesmírné lodě. Ty jsou pak rovnoměrně rozděleny mezi tři druhy raket (žlutá, modrá a červená).

Kromě netradičně malinkatých karet však uvnitř je také hromádka kulatých žetonů, které představují palivo potřebné, aby se vaše raketa odlepila od zemské gravitace. Poslední bonusový dárek na sebe vzal podobu figurek ve tvaru rozmanitě barevných vesmírných raket. Všechno uzavírají jednoduchá pravidla v cizím jazyce. Naštěstí však REXHry přibalily ke krabičce také český překlad a není nijak složité se Pocket Rockets naučit.

V balíčku karet najdete hned několik různých typů, které vás budou zajímat právě v tuto chvíli – při přípravě partie. Ze šesti, které od ostatních snadno poznáte, vytvoříte okruh neboli výrobní pás. Právě odsud mohou zákazníci (tedy vy) ovládat výrobu svých raket.

Zbytek karet rozdělíte na čtyři podobně vysoké hromádky a přidělíte je ke kartám tří barevných montážních linek ve tvaru ozubeného kola a ke kartě dopravníku (ta se šipkou). Na protějších stranách kruhu by měly proti sobě ležet dvě zbylé karty – odpalovací rampa a recyklační sklad. Právě k odpalovací rampě přiložíte očíslované žeton +1 až +4 rozdělené na hromádky. Ty si budou hráči brát v průběhu partie.

Každý ze soupeřů vezme svoji barevnou figurku rakety a položí ji na libovolnou ze šesti karet dopravníku. Tam bude pro něj hra začínat. Do začátku dostanou všichni také jednu kartu se základnou vesmírné lodi.

Hráči se střídají na tazích, přičemž každý z nich musí utratit čtyři akční body za některé ze tří možných činností. Nejjednodušší je pohyb po dopravníkovém pásu. Figurka hráče se může hýbat vždy pouze tím směrem, kterým ukazuje šipka na jedné z karet. Pohyb opačným směrem je zakázán. Každý krok na sousední kartu stojí vždy jeden bod.

Akční body lze utratit také za dobrání karet do ruky. Hráč si však může vzít karty vždy jen z té hromádky, u které stojí jeho figurka. Musí se tedy pro lízání nacházet na jedné ze tří montážních linek nebo na kartě se šipkou. Může si dobrat i více než jednu kartu, ale každá další jej stojí další akční bod. Ve hře je stanovený limit na tři karty v ruce.

Poslední možností je využití specifické akce některé z karet. Na dopravníku hráč touto akcí změní jeho směr a otočí tedy kartu se šipkou opačně. Na kartě recyklačního skladu s barevným šipkovým kolečkem si hráč může v jednom balíčku najít libovolnou kartu, kterou potřebuje a vyměnit ji za svoji kartu z ruky. Pak celý balíček zamíchá.

Pro hru nejdůležitější jsou však montážní linky. Pouze s jejich využitím můžete konečně vykládat karty raketových dílů před sebe a stavět tak vesmírné lodě. Barva karty, kterou vykládáte, musí odpovídat barvě montážní linky, takže na žluté lince lze vyrábět pouze žlutou raketu. Všechny rakety pak musí být jednobarevné a musí se skládat alespoň ze základny a špičky. Středové díly nejsou povinné.

Špičky raket pak často přináší hráčům u zkompletovaných lodí (ta se musí montovat logicky od zadní části vzhůru) nějaké bonusy v podobě vyššího limitu karet nebo pohybu proti směru dopravního pásu. K jednotlivým raketám pak můžete přiřadit také palivo tak, že využijete akci posledního políčka, tedy odpalovací rampy.

Hráči staví rakety tak dlouho, dokud nejdou žetony s palivem. V tu chvíli celá partie končí a přichází čas sčítání bodů. V něm dostanete dva body pouze za každou středovou část lodě, špičky ani základny vám body nepřinesou. U špiček je výjimka pouze několik kajut se symbolem +1. Takovýto dílek má hodnotu jednoho bodu. Hodně pak o výsledku pomohou rozhodnout žetony paliva, které přináší přesně tolik bodů, kolik je na nich napsáno. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem vítězí.

Pocket Rockets představují příjemnou karetní jednohubku na deskovém trhu, podobně jako příbuzná Timeline. Hra má jednoduchá a snadno vysvětlitelná pravidla, které pochopí každý během několika minut. Díky tomu lze Pocket Rockets naučit snadno i nehráče a užít si s nimi zábavu u jednoduché hry.

Jednoduchost pak jde ruku v ruce s hrací dobou, která se pohybuje bez problémů do půl hodiny i v nejvyšším počtu čtyř hráčů. Partie totiž končí vybráním žetonů paliva, což je ve více hráčích dříve. Jednotliví soupeři tak nestihnou postavit tolik vesmírných plavidel jako ve dvou a výsledky bývají vyrovnanější.

Právě z toho plynou také největší rozdíl v dojmu ze hry podle počtu účastníků. Naštěstí Pocket Rockets fungují dobře ve všech počtech hráčů. Jsou zábavné ve dvou i ve čtyřech, ačkoliv ve čtyřech se mnohem hůře předvídá a plánuje. V duelu si můžete některou kartu nechat k vyzvednutí do příštího kola, protože víte, že ji soupeř nebude potřebovat. Ve čtyřech už je to prakticky nemožné.

Díky jednoduchým pravidlům si hru určitě zahrají vesmíruchtivé děti už od osmého roku věku. A sestavování raket je bude překvapivě velice bavit, ačkoliv nedocení některé taktické možnosti a chvaty, které herní systém umožňuje.

Hráči zde mají překvapivě hodně lehkých a snadných strategických možností a nic není jen otázkou prosté náhody. Vždy máte na výběr ze spousty činností. Pokud se vám například nehodí žádná z odkrytých čtyř karet, můžete zatím sbírat palivo. Nebo prostě rozestavíte novou loď. Často však je rozhodnutí předem jasné podle vašich aktuálních potřeb a sestavy karet v ruce.

Zdárně můžete škodit soupeřům tím, že jim vezmete kartu, po které pasou, nebo jim prostě dáte nahoru svoji kartu z ruky, kterou nepotřebujete (při akci recyklace). Samozřejmě napínavý je nejen souboj o karty dílů rakety, ale i o žetony, které mizí od čísla nejvyšší hodnoty. Nejrychlejší stavitel na začátku má tedy velkou výhodu.

Ve hromádce karet najdete také drobné rozšíření, které ani tak neposkytuje nějaké nové možnosti hry. Spíše se jedná o příležitost partii vyrovnat pro nerovné soupeře, například při hraní s dětmi.

Zajímavé jsou možnosti stavění, ve kterých nechává hra naprostou volnost hráčům. Mohou tak stavět hodně malých lodí, nebo jen několik obrovských a dlouhatánských. Obě strategie mohou vést k úspěchu, záleží pouze na schopnostech a dobrém časování jednotlivých tahů.

Protože karty jsou pokaždé zamíchané jinak, budete muset vždy stavět trošku jinak a hra nikdy nebude probíhat zcela stejně. Ovšem veškeré prostředí i tři typy raket s vámi budou v každé partii, takže je možné, že po větším množství partií vás Pocket Rockets omrzí. Přesto se k nim pak s určitým časovým odstupem vrátíte, nebo je vytáhnete ve chvíli, kdy máte na návštěvě fanoušky sci-fi a není čas na žádnou dlouhou a komplikovanou hru.

Nezbývá než ještě jednou zopakovat, že Pocket Rockets představují příjemnou a jednoduchou hru, která vás ve svých temných očích neutopí na celé odpoledne. Ale zato poskytne skvěle strávených třicet minut plných netradičního stavění vesmírných lodí. Na čistě karetní hru se jedná rozhodně o úspěch.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAntoine Bauza
IlustraceMarie Cardouat, Nicolas Fructus, Christophe Madura, David Rakoto
VydavatelHazgaard Editions
Rok vydání2009
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(10 voters)
KategorieCard Game, Space Exploration
MechanismyAction Points
RozšířeníPocket Rocket Bonus Cards

Více o hře.

Recenze: Pocket Rockets – raketky do kapsy
Klady:

+ zábavný jednoduchý rychlík
+ kapesní balení
+ kovová krabička
+ variabilita
+ dvě verze hry
+ jsou v tom raketky
Zápory:
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Arkham Horror The Card Game – cesta s prstenem k hoře Cthulhu