Chcete číst recenze dřív než ostatní? Chcete exkluzivní obsah? Sledujte nás na Hero Hero!

Recenze: Pravěk – mladší a jednodušší pradědeček Vysokého napětí

Pravěk - balení

Pravěk byla těžká doba, plná tvrdé práce, hladu a strachu z neznáma. Kdykoliv byla bouřka, lidé se schovávali před božím hněvem. Na sluníčku se ale vyhřívat příliš nemohli, protože se snažili využít všechny svoje dovednosti, aby ulovili co nejvíce jídla. Rybáři chytali ryby, ženy sbíraly bobule a bojovníci se vydali na planiny lovit mamuty a medvědy. Byly to těžké doby, plné přesunu kmene.

Vstupte do této doby i vy a pokuste se zajistit sobě a svému kmeni obživu. Připravte se ale, že v okolí sídlí další kmeny, které se vám budou snažit ukrást vaše technologie, lidi a především lovnou zvěř. Vítejte ve světě věčného boje, ve světě deskové hry Pravěk.

Je to až neuvěřitelné, že to je 11 let, co vyšla poprvé úspěšná hra s názvem Vysoké napětí (recenze). Autor Friedemann Friese se tedy rozhodl, že k desátému výročí nás obdaří novou verzí. A nezůstal pouze u speciálního vydání, ale rovnou si vymyslel nový koncept, který chtěl vystavět na stejném hnacím motoru. A tak na podzim loňského roku vyšla hra Power Grid: First Sparks (Funkenschlag: Ersten Funken).

Pravěk - připravená hra

Vydavatelská firma Albi neváhala příliš dlouho a po Továrníkovi (recenze), který patřil do stejné řady, přeložila a připravila k vydání i tuto edici. V češtině se hra jmenuje Pravěk. Stejně jako v originále ji zdobí jednoduché a funkcionalistické kresby Lars-Arneho Kalusky.

A co si na nás Friedemann Friese připravil tentokrát? Na první pohled nebudete pochybovat ani na okamžik o tom, že máte co do činění s hrou z řady Vysokého napětí. Pyšně to o sobě prohlašuje už krabice svými rozměry a zelenou barvou. Krabice s Pravěkem tak elegantně zapluje do poličky vedle Továrníka a Vysokého napětí. Svou váhou ale bude přihrádku zatěžovat o něco méně, protože uvnitř nenajdete velký rozkládací plán, na který jsme si zvykli u Vysokého napětí.

Pravěk totiž staví celý herní systém na šestistěnných políčkách. Ty jsou v krabici uvězněné spolu se spoustou dalších žetonů v arších a je na vás, abyste je osvobodili. Dílky jsou vždy spojené do dvojic a kombinace několika z nich vytvoří pravěké prostředí a herní plán pro vaše kmeny.

Pravěk - rozehraná hra

Každý šestiúhelník je rozdělený na tři výseče, které se točí kolem středu. A právě kolečko se symbolem uprostřed je nejdůležitější. Označuje, jaký zdroj obživy v této lokalitě získáte – mohou to být ryby, bobule, mamuti nebo medvědi. Všechna tři sousední políčka jsou tedy dobrým zdrojem právě pro tuto potravu. Každé ze zvířat má určitou hodnotu v měně „jídlo“ – bobule dvě, ryby a medvěd tři a mamut čtyři jednotky.

Vedle těchto velkých desek vyjmete z archů i další drobné žetony ve tvaru všech dostupných zvířat a bobulí. Ty mají na sobě číslo a budou podle počtu hráčů naznačovat, jak úrodná je země kolem vás a kolik v každém kole bude k dispozici lovné zvěře.

Kartonové jsou však i kartičky technologií, kterých je 42, mají čtvercový tvar a na sobě mají obrázek a nějaký ten text pod ním. V levém a pravém horním rohu najdete číslo. Levé číslo je pořadové a vede od jedničky až k těm 42 (zase Douglas Adams?), zatímco pravé vám naznačuje, kolik jídla je vyvolávací cena této kartičky.

Pravěk - rozehraná hra

Celé balení provází také jedna větší deska, která tvoří zásobu aktuální lovné zvěře. Představte si ji jako mapu světa, která ukazuje poslední žijící živočichy toho druhu. Společná zásoba všech ostatních žetonů zvířat musí být stranou. A právě tyto žetony jsme ještě nezmínili – je jich celkem šest druhů. O čtyřech už víme (bobule, ryba, medvěd a mamut), ale ještě k nim přibývají polní plodiny, které lze pěstovat kdekoliv a nemají tedy žádná omezení pro sběr.

Kromě nich ještě v dalším pytlíku najdete figurky postaviček. To jsou členové kmenů, do jejichž služeb se necháte naverbovat na začátku partie. Mají celkem šest barev, z čehož vyplývá, že Pravěk je nejvýše pro šest hráčů. Figurky samotné jsou zajímavé postavičky, které v ruce drží kopí a opírají se o něj.

Obsah balení se nám tentokrát trochu protáhnul, ale už nám zbývá zmínit jen nápovědní kartičky, kde najdete přehledně jak cenu jídla za jednotlivá zvířata, tak také průběh kola a přehled nejdůležitějších pravidel. A poslední součástí spolu s pravidly je záznamový blok, do kterého si můžete zapisovat výsledky svých her a výjimečné úspěchy, kterých jste dosáhli.

Pravěk - rozehraná hra

Podle samotného autora je hra dynamičtější, rychlejší a přístupnější než Vysoké napětí. Ale jak je na tom příprava? První vám zabere delší dobu, ale jak se obeznámíte s herními principy, začne to být lepší. Položte zásobovací desku stranou od středu, ale tak aby ji všichni hráči měli na dosah.

Hráči si samozřejmě rozeberou figurky svého kmene a postaví si je před sebe. Jednu z nich dají na počítadlo velikosti kmene na jedničku. Náhodně vylosujte pořadí pro první kolo a podle něj rozestavte figurky na ukazatel pořadí na zásobovací desce. Každý z hráčů si vezme také polní plodiny v celkové hodnotě sedm jídel a jednu startovní technologii byliny, která mu zaručuje příjem jednoho jídla.

Teď přichází na řadu příprava společných částí. Na zásobovací desku položíte všechny žetony bylin a k tomu předem určené počáteční množství ostatních surovin. Ke každému druhu navíc umístíte žeton, který bude symbolizovat přírůstek daného jídla za jedno kolo – číslo závisí na počtu hráčů a počtu lovišť konkrétního druhu, které zrovna budou ve hře.

Pravěk - dílek mapy

Nyní je třeba připravit mapu, kde vaše kmeny budou žít. V závislosti na počtu hráčů si vyberete určitý počet dvojdílků a složíte jej tak, aby tvořil kompaktní celek a každá destička sousedila alespoň se dvěma dalšími. Vedle mapy umístěte hromádky žetonů zvířat.

Na závěr je třeba připravit nabídku technologií, ale nejdříve nějaké odstraníte ze hry, aby byla zajištěna variabilita. Ostatní zamícháte a úplně jako poslední položíte destičku s nápisem míchání. Když přijde do hry, změní se trochu nabídka technologií, ale to je zatím pro nás hodně vzdálená budoucnost.

Ze zamíchané hromádky otočíte prvních osm. Seřaďte je podle hodnoty od nejnižší po nejvyšší. Nakupovat můžete kartičky vždy pouze z řady s nižšími hodnotami. Tím je partie konečně připravená a můžeme se vrhnout do lovení.

Pravěk - rozehraná hra

Na startu partie hráči ještě musí provést počáteční rozmístění členů svého klanu na ploše. Někteří průzkumníci už novou oblast zabydleli a vy si musíte vybrat, kde se usídlí. Zdarma mohou hráči umístit jednu svoji figurku. Navíc mohou položit i druhého člena, ale za jeho vyložení už musí zaplatit jídlem, které dostali do začátku.

Fáze tahu probíhají stejně jako u Vysokého napětí. Celé kolo začíná aukcí, ve které si mohou hráči nakoupit nějakou tu novou technologii. Kromě samotných loveckých technik jsou v nabídce také karty znalostí, které vám mohou usnadnit život. Následuje lov a krmení klanu a po něm se mohou kmeny konečně zase rozpínat na sousední stanoviště. Všechno uzavře byrokracie, která pouze doplňuje zásoby zvířat v lovištích, upravuje trh s technologiemi a určuje nového prvního hráče podle velikosti klanu.

Zajímavá je už samotná aukce, která vlastně aukcí není. První hráč v pořadí může sice vybrat kartičku, kterou by si chtěl koupit, ale zdaleka ji nemá jistou. Postupně se totiž k tomuto rozhodnutí mohou vyjádřit i ostatní hráči. Získá ji ten z hráčů, který o ni vyjádří zájem a současně je nejvíce vzadu v herním pořadí.

Pravěk - figurky

Privilegium začínajícího hráče tedy spočívá především v tom, že může postupně vybírat kartičky pro soupeře. Staví se ale do rizika, že nikdo další kartičku chtít nebude. V takovém případě ji musí koupit on. Trh končí ve chvíli, kdy už žádný z hráčů nechce kartičky. Po každém nákupu se trh doplňuje o nové technologie, takže čím déle vydržíte v aukci, tím můžete mít zajímavější výběr. A nebo ne.

Na konci nákupní části ale následuje ještě jedna novinka, která se jmenuje kažení jídla. V době kamenné totiž oheň nebyl samozřejmostí a kmen, který jej neměl, často přišel o tepelně neupravené maso. Každý kmen bez znalosti ohně tak musí v této chvíli odhodit polovinu svého jídla! Oheň patří mezi znalosti, které jsou v nabídce mezi kartičkami, ale není jich rozhodně dostatek pro všechny.

Nyní se hráči vydají na lov a za pomoci všech technologoií, které vlastní, se pokusí získat co nejvíce jídla. Startovní karty jsou jednoduché a přímo ukazují, kolik jídla za ně hráč dostane. Většina karet však na sobě má tabulku, která obsahuje několik sloupečků, například 1-6 a pod ním jedničku a pak 7+ a dvojku. To znamená, že s touto technologií dokážete ulovit pouze jedno zvíře z šesti. Ale pokud jich je na lovišti víc, ulovíte dvě. Záleží tedy na počtu žetonů, které se nachází na zásobovací desce od daného druhu.

Pravěk - detail bodovací desky

Poté, co všichni hráči ukončí svoji loveckou fázi, musí tvrdě pracující a vyhládlé členy kmenu nakrmit. Za každou svoji figurku na plánu zaplatí jedno jídlo zpět do banku. V tuto chvíli si dávejte pozor, abyste jídlo nevraceli (s výjimkou bylin) na zásobovací desku! Tam nepatří, protože jste jej snědli!

Poslední velkou herní částí kola je rozšiřování klanu. Hráči mohou obsadit až pět nových území. V jedné výsečí šestiúhelníku však mohou mít vždy pouze jednu figurku, nikdy ne víc. Stěhovat se pak mohou vždy pouze na sousední políčko, kam položí novou postavičku a zaplatí za šíření cenu jídla. Ta se zvyšuje, pokud už na políčku je nějaká konkurence z jiného klanu nebo když se hráči přesunují přes hory.

Pak už končí dané kolo. Hráči upraví trh s technologiemi a především doplní do lovišť nová zvířata podle čísel na žetonech. Začínajícím hráčem se stane ten, kdo má největší kmen. Tím je vše připraveno k dalšímu kolu.

Pravěk - kartičky

Hra končí ve chvíli, kdy některý ze soupeřů dosáhne položení třináctého člena klanu. V tu chvíli mají i ostatní hráči možnost dokončit svoje šíření. Vítězem se stává hráč, který má největší klan a v případě rovnosti rozhoduje množství jídla v zásobě.

Pravěk je vizuálně pěknou strategickou hrou. Předem vám řeknu, že v redakci jsme se jako velcí fanoušci Vysokého napětí na Pravěk velice těšili. Zaujalo nás téma, grafika i nápad rozdělit hru na šestiúhelníky místo pevného herního plánu. Všechno to slibovalo skvělé zážitky. Jenže naše očekávání možná byla příliš vysoká, protože s první hrou následovalo zklamání.

Nechápejte to špatně, Pravěk není špatnou hrou, jen to prostě není Vysoké napětí. Je to úplně jiná hra, s aukcí a rozšiřováním figurek po mapě. Ale zážitek je naprosto odlišný. Rodinnější a jednodušší. A jako taková by hra neměla s Vysokým napětím být vůbec srovnávána.

Pravěk - rozehraná hra

A jaké jsou vlastně dojmy z hraní? Pravěk přináší zajímavá rozhodnutí. Některá z nich už známe – především neustálý nedostatek surovin, tedy jídla. Hráči jej potřebují ke všemu, co dělají – nákup, krmení, šíření. Navíc se jim může část zásob zkazit.

Právě kažení jídla připadalo nespravedlivé především dětským hráčům, které jsme do partie zapojili. Sice jsme jim zdůrazňovali důležitost ohně, ale přesto se na všechny nedostalo. To může řadě hráčů znepříjemnit celou hru, a ačkoliv lze vyhrát i bez ohně, je to mnohem složitější, protože vám jídlo mizí doslova před očima.

Jak hrát hru bez ohně? Jednoduše musíte vždy efektivně využívat všechny prostředky a nehromadit je před sebou. Nechejte si jen nepodstatnou trochu na aukci, kdyby se objevilo něco zajímavého a všechno ostatní utraťte za šíření klanu.

Pravěk - kartičky

Nová verze aukce je velice zajímavá. Přináší s sebou těžká rozhodnutí pro všechny hráče. Poslední, kdo se o technologii přihlásí, ji získá. Často tak mohou hráči kalkulovat a začínající hráč získá kartičku, kterou vůbec nechtěl. Pak třeba přijde oheň a tomu hráči zbudou jen oči pro pláč. Názory na tento způsob „aukce“ se v naší herní skupině hodně různily.

Každopádně aukce prošla výrazným zjednodušením, které zkracuje právě tuto část hry. Stejně tak šíření je mnohem jednodušší, protože hráči nemusí sčítat vysoká čísla. Přesto zůstává Pravěk také hodně počítací hrou, protože všichni musí neustále kalkulovat příjmy a výdaje. Matematice se v této hře rozhodně nevyhnete. A to pro některé hráče může být dalším problémem.

U aukce jsme v popisu pravidel v rámci zjednodušení vynechali ještě jednu zajímavou věc. Na nejlevnější kartu trhu totiž na začátku aukce umístíte odměnu v podobě jednoho jídla. Hráč, který si tuto kartu koupí, získá současně i toto jídlo. Pokud ovšem nikdo kartu nechce ani s jídlem, je na konci nákupní fáze vyřazena ze hry. Stejně tak odhazujete kartu s nejvyšší hodnotou na konci celého kola při přeskupování trhu a nahradíte ji horní kartou z balíčku.

Pravěk - rozehraná hra

Velmi zajímavé jsou karty, které vám nezabírají místo mezi technologiemi, ale současně vám hodně pomáhají (karty znalostí). Přitom místo na technologie zůstává omezené, takže často v průběhu hry nahradíte už zastaralé techniky něčím novým.

Důležité je dobře vybírat loviště. Není třeba mít příjem od každého druhu potravy. Měli byste se naopak snažit co nejvíce zefektivnit současné pozice. Pokud je na plánu více lovišť od stejného druhu, můžete si zlepšit lovecké schopnosti. Za přítomnost členů vašeho klanu na dvou různých lovištích stejného typu si můžete přidat k zásobě zvířat jedno „virtuální“ navíc a tím si zvýšit šanci na vyšší příjem z lovu.

Na všechno má zásadní vliv pořadí, ve kterém hráči odehrávají kolo. Nejsilnější hráč sice má nevýhodu v aukci, ale také obrovskou výhodu při lovecké fázi. Má totiž největší zásoby na zásobovací desce a tedy i největší příjem. Ostatní hráči tak mají šanci jej dohnat právě zásluhou aukce a dobrého šíření klanu.

Pravěk - detail bodovací desky

V celé hře je velká úroveň interakce a konfliktu a to přesto, že žádný přímý zde nenajdete. Soupeře nelze zavřít, jako ve Vysokém napětí, což je v podstatě příjemná změna. Šíření prostě jen stojí víc, ale hráč se vždy může vyhrabat z jakékoliv šlamastiky s poziční chybou.

Velkou výhodou Pravěku je hra ve dvou hráčích, která je lepší a vyváženější než ve Vysokém napětí. Tam postrádala ten správný „drajv“. V Pravěku do partie totiž přibývá ještě jeden neutrální klan. V redakci sice tyto úpravy pravidel s třetím hráčem nemáme rádi, tady ale funguje a příliš neruší samotný zážitek.

Celá hra je opravdu krásně zpracovaná a na stole vypadá velice pěkně. Nádherným figurkám pomáhají ještě žetony zvířat, které mají tvar ryb, medvědů a mamutů. Neustále děláte nějaké přeskupování, ale dílky jsou dostatečně velké a všechno jde jednoduše. Jedinou drobnou vadou na kráse je, že žetony s čísly, kterými označujete doplňování zásob, jsou oboustranné. A když je otočíte špatnou stranou, nezapadnou do siluety na zásobovací desce a trochu tak ruší jinak perfektní dojem.

Pravěk - dílek mapy

Pravěk je sice jednodušší hra než Vysoké napětí. Ovšem my ji nemáme v úmyslu s touto pokročilou strategickou hrou srovnávat. Zachovány zůstaly jen úplně ty nejzákladnější principy, jinak se jedná o úplně jinou hru.

Pro Pravěk tak je místo i ve sbírce hráčů, kteří už Vysoké napětí vlastní. Je vhodnější pro méně zkušené hráče, kterým Napětí připadá příliš složité. Pravěk nabízí dostatek těžkých rozhodnutí a ani on není hrou pro začátečníky, ačkoliv je svým zpracováním přitáhne. Nepotěší odpůrce matematiky a někoho zarazí zjednodušená aukce, která může ovlivnit výsledek partie. Pravdou ale zůstává, že je Pravěk pěknou strategickou hrou, která si najde spoustu fanoušků.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorFriedemann Friese
IlustraceFréderic Bertrand, Lars-Arne "Maura" Kalusky, Maren Rache
Vydavatel2F-Spiele, 999 Games, Albi, Edge Entertainment, Filosofia Éditions, Rio Grande Games
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 6
Herní doba60
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(15 voters)
KategorieAnimals, Economic, Prehistoric
MechanismyArea Movement, Modular Board, Network and Route Building, Open Drafting
RozšířeníFunkenschlag: Orakel, Power Grid: Oracle & Industrial Espionage
RodinaGame: Power Grid
Alternativní názvyAlta Tensión: Las Primeras Chispas, Funkenschlag: Die ersten Funken, Hoogspanning: De eerste vonken, Mégawatts: Les Premières Étincelles, Pravek

Více o hře.

Recenze: Pravěk – mladší a jednodušší pradědeček Vysokého napětí
Pravěk je strategickou hrou pro pokročilejší rodiny. Mohou se jej naučit i začátečníci, ale nějaké zkušenosti s deskovými hrami vám pomohou. Ačkoliv je vystavěný na stejném herním systému, jako Vysoké napětí, nelze jej s ním srovnávat. Pravěk je jednodušší, kratší a nemusíte v něm tolik počítat. Má také jinou aukci, která i zde zahajuje herní kolo. Hráči se snaží získat technologie lovu, které jim pomohou při obstarávání obživy. Kromě zdánlivě jednoduchého lovu se ale také musí starat o členy svého kmene, dávat si pozor na kažení jídla a obsazovat stále nová území. Jen ten největší kmen může vyhrát. Některým hráčům se nemusí líbit nový systém aukce a dětem bude připadat ztráta jídla bez ohně nespravedlivá. Pokud se na Pravěk podíváme s odstupem, zjistíme, že obsahuje spoustu zajímavých nápadů a příjemnou hratelnost, která z něj dělají dobrou volbu pro méně náročné hráče..
Klady:

+ složitější rodinná hra
+ zajímavá aukce
+ pěkné zpracování
+ variabilní herní plán
+ nové karty znalostí
+ nemožnost zablokovat soupeře
+ kažení jídla jako mechanismus proti hromadění prostředků (jídla)
+ možnost vylepšit loveckou pozici přítomností ve více lovištích
Zápory:

- aukce nemusí sednout každému
- oheň se nedostane na každého (problém především s dětmi)
- složitější systém lovu
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Prší po americku nese jméno Uno