Recenze: Pustezauber – pták ohnivák a jeho zapomínací kouzla

pustezauber-20

A nebo ne? Ono je to možná úplně jinak, protože magická pera ptáka Ohniváka mají neuvěřitelnou moc. Umí svést dohromady ty, kdo po tom upřímně touží. O to víc mohou být rády zvířata v džungli, že bydlí právě na jejich stromech. Právě teď se jim bude hodit jeho pomoc.

Nejspíš ale nepohrdnou ani naší nabídkou. Do pralesa za zamilovanými zvířátky se můžeme podívat díky hře Pustezauber (Magic Feathers), kterou vydává společnost HABA. Autorkou nápadu i celé hry je Stefanie Schütz a jedná se o novinku pro rok 2016.

Malá žlutá krabička nás vítá roztaženým všudypřítomným peřím. Ale v tu chvíli nikdo z nás netuší, že uvnitř balení je dokonce připraven pytlík opravdového barevného peří! Celkem tu je deset pírek, pět pro hru a další pětice náhradních. K nim patří ale také jedna dřevěná figurka Ohniváka a hromada čtvercových kartonových dílků se zvířátky. Každé tu je ve dvojici sameček-samička a čtverečky mají jednu stranu obyčejnou a druhou očarovanou magickým ptákem a jeho peřím.

pustezauber-03

Na začátku partie hráči vezmou všech čtyřicet dílků zvířat a rozloží je na stole. Všichni tvorové by měli ležet očarovaným obrázkem dolů a koukat na svět zatím klidnýma, nezamilovanýma očima. Každý z účastníků partie dostane jedno pírko. Magický pták se pak posadí prozatím na stůl stranou a bude všemu přihlížet.

Všichni si připraví své létací nástroje a začínající hráč si svoje pírko položí na nataženou dlaň. Jeho cílem je nyní fouknout a trefit lehkou šimravou věcí jeden z dílků. Pokud na některém žetonu zvířátka pírko přistane, může si jej hráč vzít k sobě. Pokud to je první z dvojice, tak se vlastně nic zvláštního neděje. Až když se podaří někomu získat druhý exemplář stejného druhu, vytvoří tak pár a ten je okamžitě uhranut vlněním lásky. Nový majitel páru tak okamžitě přiláká do svého držení ptáka Ohniváka.

Pravá mela ale nastane ve chvíli, kdy pírko přistane na zvířátku, jehož druhý exemplář má pod kontrolou někdo jiný. Hráč si může okamžitě nárokovat celou dvojici a získá ji tak, že už mu ji nikdo nevezme až do konce partie. To samostatné tvory je možné ochránit právě s pomocí ptačí figurky, která vždy dokáže ochránit jedno zvíře před krádeží. Právě naopak, pokud na jeho partnerovi přistane ve středu pírko, naláká jej magický pták k sobě. Partie pak pokračuje tak dlouho, dokud jsou v pralese ještě nějaká zvířátka bez majitele. Vítězem se poté stane ten, kdo jich dokázal získat nejvíc.

pustezauber-06

Pustezauber je sázkou na jistotu ve světě překvapení. Pro všechny zájemce má totiž připraveno v rukávu jedno kouzlo v podobě lehoučkých pírek. Ta jsou ve hře tím hlavním akčním prvkem a přináší s sebou potřebu citlivého foukání na cíl. Díky tomu lze hru použít nejen jako zábavu, ale také jako logopedickou pomůcku.

Foukání je hlavní zbraní, kterou je třeba trénovat. Hráči se budou zlepšovat a jejich muška se zlepší. Potom doporučují pravidla posunout dílky dál od sebe, což hru udělá výrazně těžší. Je pak třeba více mířit, zatímco pokud jsou dílky více u sebe, stačí se spolehnout na trochu štěstí. To s většími rozestupy pak hráči musí už být opravdu šikovní a nelze čekat, kam vlastně pírko zrovna doletí. Taková taktika k úspěchu nevede.

pustezauber-15

Partie je plná přetahování o zvířátka. Dokud jsou v majetku hráče osamoceni, mohou jim je protivníci snadno ukrást. Jistota nastává až při zkompletování páru. Především v pozdější fázi souboje se všechno točí právě kolem honu na druhé zvířátko z dvojice. Ostatně získat to první vlastně vůbec nic neznamená, protože je o něj stejně snadné přijít.

Souboje jsou odlehčené, jako by se samy nesly na vánku z peříček. Jedná se o pohodovou hratelnost, která nabízí rychlá kola. V každém z nich je cíl hráče jasný a výběr správného cíle a jeho trefení je vším, co mohou děti udělat. Díky tomu je také hra snadno přístupná už od čtyř let, jenže díky její nátuře si ji s radostí zahrají i dospělí. A to se nedá říct o moc hrách, které začínají svým doporučením hluboko ve věku vhodném pro školku.

pustezauber-19

Pustezauber aneb Magic Feathers (Magická pírka) prostě patří k těm hrám, které vás polechtají právě na tom správném místě. A to platí ještě víc pro dětské publikum, které si hru snadno zamiluje. Pustezauber tak je výborným počinem, který obohacuje svět dětských her.

AutorStefanie Schütz
VydavatelHABA
Herní doba15
Minimální věk4 and up
KategorieAction / Dexterity, Children's Game
MechanismySet Collection
Alternativní názvyPustezauber, Souffle Plumes

Pustezauber je důkazem, jak jeden jednoduchý nápad dokáže změnit pocit z celé hry. Spojit foukání a pírka dohromady najednou není pouhým trefováním se na terč, ale napínavou a elegantní zábavou nejen pro děti, ale i jejich rodiče. Všechno to pěkně vypadá a závisí čistě na foukacích dovednostech, protože hra je plná krádeží. Úspěšně útočí na herní choutky těch úplně nejmenších a vy jim uděláte opravdu velkou radost, pokud jim Pustezauber pořídíte.

+ elegantní zábava s pírky
+ od čtyř let
+ pobaví i rodiče