Recenze: Ragami – strážní andělé si nesmí brát dovolenou

Ragami - balení

Dnes je podivně klidná noc. Moji svěřenci sedí doma a nevychází ven, kde hrozí nebezpečí. Přesto sedím na hřbetu střechy poblíž a hlídám jejich život. Mnoho lidí si myslí, že naše práce je jednoduchá a že okamžitě víme, když se někomu děje bezpráví. Jenže místo toho musíme být neustále ve střehu, protože jinak můžeme dorazit na pomoc pozdě. Jmenuji se Elex a jsem strážný anděl.

Žiju na Zemi už 1237 let a už jsem toho viděl mnoho. Za svoji službu jsem ochraňoval tisíce lidí. Některé úspěšně, jiné ne. Ale vždy je to stejné, protože za tu dobu vám vždycky člověk přiroste k srdci. Ve světě je spousta nebezpečí a často je nezpůsobují lidé. Z kanálů vystupují démoni, kteří tyhle situace vytváří. Jejich škodolibost občas nezná mezí a nikdy nevíte, kdy zaútočí. Počkat! Zrovna se něco pohnulo u Timova okna. Svoje vyprávění budu muset dokončit jindy, teď se letím podívat, co se děje. Nashle..

Nás těšilo, že si na nás strážný anděl vůbec udělal čas. Naštěstí můžeme v jejich společnosti strávit mnohem více času, pokud si zahrajeme deskovou hru Ragami, která vznikla v roce 2012. Jejím autorem je Gil d’Orey, Grafiku zpracoval Pedro Sotto. Hru vydává společnost MesaBoardGames, od které jsme už viděli hry Kosmonauts (recenze) a Vintage (recenze).

Ragami - připravená hra

Na krabici stojí jeden z andělů s bílými křídly a před zlověstný chrlič sleduje ulice pod sebou. Její čtvercový tvar nás už ničím nepřekvapí a ladně zapluje mezi ostatní deskové hry na poličce. Ale na uložení hry je ještě čas, teď musíme zvednout víko a podívat se, co se ukrývá pod ním.

To nejdůležitější je samozřejmě město, ve kterém se odehrává celý náš příběh. Ulice i domy jsou nakreslené na rozkládacím herním plánu, který v horních třech čtvrtinách je přesně takový, jaký byste ho čekali. Tmavý, plný silnic a křižovatek s orámovanými a očíslovanými políčky – lokacemi, kde se budou dít podivné věci. Ve spodní části plánu pak je na světle hnědém podkladu nakreslená akční část plánu i se všemi potřebnými stupnicemi. Tady se nachází nabídka akcí, které budete moci dělat.

Hra ale je daleko bohatší, než jen herní plán. Uvnitř krabice najdete také balíček 33 akčních karet a arch s třiceti očíslovanými žetony. Ty odpovídají lokacím na herním plánu a poskytují tolik potřebnou náhodu. Spolu s nimi vycvaknete z archu také čtveřici barevných kartonových figurek strážných andělů (ragami), které pak postavíte do plastových stojánků. Karty obsahují symboly s kostkami, siluetami andělů, ale také červenými postavičkami démonů a umožní vám další způsob interakce s herním plánem.

Ragami - připravená hra

Většina zbývajících komponent je ze dřeva. Jsou tu červení démoni, ale také stejné figurky v barvách hráčů, představující svaté. Do držení všech účastníků partie se dostane také jedna kostička a jeden disk v jejich barvě. Třicítka bílých kostiček představujících body síly, jedna bílá větší pro začínajícího hráče. A teď už nám zbývají pouze kostky. Nejvíce – šest – je kostek černých a zbývající tři akční kostky mají barvu bílou. Nesmíme ale zapomenout ani na červenou kostku síly. Pro každého hráče je také připravena jedna neposedná šestihranná potvůrka v jeho barvě, představující jeho dobré vlastnosti (virtue).

Na začátku partie si hráči rozdělí barvy a kostičku s diskem položí na nulu na stejné stupnici, ačkoliv každý budou sledovat trochu něco jiného. Na herní plán teď umístíme konflikty tak, že hodíme šesticí černých kostek a ke každé přiřadíme náhodně jeden žeton lokace. Společně je pak položíte na herní plán do žetonu odpovídajícího očíslovaného místa. Stejným způsobem ze zbývajících žetonů přiřadíte jeden ke čtyřem figurkám červeného démona a ihned je přesunete na plán. Zbývající démony položíte do zásobárny v levém dolním rohu plánu a vedle nich dáte na hromádku také všechny bílé kostičky.

Teď už se čeká jen na soupeře, kteří nejdříve dostanou trojici akčních karet. Z nich si mohou ale ponechat pouze jednu, ostatní odhodí. Důležitý je výběr začínajícího hráče, který určí pořadí zbývajících kroků přípravy. Každý ze čtyř kroků zahájí jiný z hráčů – položení svatého v hráčově barvě na jednu lokaci, položení kostky dobrých vlastností s hodnotou jedna na některou budovu, vyslání strážného anděla na střechu další budovy. Teprve na závěr hodí jeden z hráčů trojicí akčních kostek, za každý červený puntík jedničky musí položit další figurku démona na herní plán. Poté kostky rozloží dle svého výběru na tři akční políčka v dolní části desky.

Ragami - připravená hra

Partii otevře začínající hráč, který má ve svém tahu stejné možnosti, jako budou mít i ostatní. Může využít jednu ze tří kostek akcí a provést činnost související s daným políčkem. Poté může zahrát jednu či více karet z ruky a využít jejich možnosti. Za každé využití kostky snížíte její hodnotu o jedna, a jakmile byste snížili číslo na nulu, kostku z plánu dočasně odstraníte. Tato akce už není v nabídce kola. Tak kolo pokračuje do té doby, dokud se všichni hráči nevzdají tahu, protože nemají co hrát.

Když zvolíte jednu z kostek, můžete si vybírat vždy ze dvou akcí. Jedna z nich je vždy pohyb nějaké figurky po plánu, zatímco druhá je trochu odlišná. Můžete tak přesouvat svoje strážné anděly (to je součástí každé akce, protože to je podstatná část herního procesu) a také svaté za cenu přesunu (nebo přidání) démona. Mezi další aktivity patří dobrání karty a pokus o vyřešení konfliktu. Tím je výčet kompletní.

Zatímco ragami se může pohybovat téměř neomezeně po střechách i ulicích podle vašeho přání, figurky svatých mohou zůstat pouze dole na zemi a procházet ulicemi. Obě figurky mají maximální pohyb nastavený na čtyři kroky počítané v lokacích, případně blocích sousedních domů. Pokud dokážete se svým ragami skončit pohyb na místě, kde se nachází démon, získáte okamžitě jeden vítězný bod a odstraníte jeho figurku pryč z herního plánu.

Ragami - připravená hra

To cílem pohybu svatých jsou zase místa konfliktů označená černou kostkou, za což okamžitě dostanete jednu bílou kostku síly. Po jeho přesunu musíte navíc posunout i figurku démona nebo přidat do města nového. Důležité ale je, že můžete posouvat s libovolnou figurkou svatého a nejste omezení pouze na svého, jako v případě ragami.

Pokud dorazíte na místo konfliktu s vaším strážným andělem, můžete se pokusit jej vyřešit prostřednictvím kostek síly. Svoji šanci si můžete navýšit i některými kartami, přítomností svatého na daném místě nebo dokonce kostky dobrých vlastností v sousední lokalitě a také kostkou síly, která se ke všemu přičte. Dohromady vás pak takový vyřešený konflikt přinese vítězné body (body cti), ale také jeden vyřešený konflikt zaznamenaný na stejné stupnici kostičkou jeho barvy.

Na konci každého kola přidáte na herní plán nový konflikt a začínající hráč se posune ve směru hodinových ručiček. Mnohem důležitější jsou ale navýšení hodnoty na všech kostkách konfliktu, které zůstávají na plánu, stejně jako na vašich kostkách dobrých vlastností. Svoji barevnou kostku navíc můžete přesunout o jeden blok libovolným směrem. Hráči právě v tuto chvíli mají také šanci převést svoje kostky síly na vítězné body. Pak už stačí jen hodit akčními kostkami na nové hodnoty a případně za červené jedničky přidat nové démony na plán.

Ragami - připravená hra

Partie končí ve chvíli, kdy dojdou žetony lokací (které necháváte po vyřešení konfliktu ležet na plánu), nebo jakmile některý z hráčů dosáhne třiceti vítězných bodů. Hráč, který vyřešil nejvíce konfliktů ze všech, dostane odměnu v podobě dalších sedmi bodů, druhý v pořadí pak čtyři body. Strážný anděl s nejvyšším podílem pomoci lidem se stává vítězem partie.

Ragami nabízí v první řadě naprosto unikátní téma, ve kterém v roli božských bytostí bojujete proti bezpráví na zemi a snažíte se ochraňovat lidi nejen před jimi samými, ale i před démony z podsvětí. V obou případech na to potřebujete nejen dostat se na místo včas, ale také mít dostatek síly, abyste si mohli se vzniklou situací poradit.

Nikdo by nevěřil, že strážní andělé mezi sebou vlastně soupeří a snaží se zachránit co nejvíce lidí. To je opravdu zajímavý nápad. Ovšem pohyb po městě není úplně jednoduchý, protože kroky můžete dělat jak po střechách, tak po cestách dole. Proto se občas můžete přepočítat a je třeba si svoje výpočty zkontrolovat raději dvakrát, než se rozhodnete pro nějakou možnost. Pro pohyb existuje několik drobných omezení, která jsou přehledně popsaná v pravidlech.

Ragami - karty

Celá partie se řídí v podstatě velice jednoduchými pravidly. Nejsou tu žádné složitější principy a všechno se točí převážně kolem přesunu figurek po plánu. Jakmile dorazíte na místo určení, musíte si poradit s problémem a dostanete za to odměnu. Největší zátěž na hráče tak leží v tom, aby dokázali efektivně přesouvat svoje postavičky a ve správnou chvíli využívat karty, které mají v ruce.

Právě karty mohou být klíčovým krokem k úspěchu v celé hře. Ta nabízí ale hned několik cest k získávání vítězných bodů. Ale abyste například řešili konflikty, potřebujete zase bílé kostičky síly, které lze opět získat několika způsoby. Přitom ale hra zůstává v podstatě intuitivní, ačkoliv ikonografie na kartách a herním plánu nebude hráčům asi na první pohled jasná. Naštěstí symbolů není příliš a všechno vám snadno a rychle přejde do krve.

Bohužel hra je možná až příliš suchá a seriózní, což sráží atmosféru celé partie výrazně dolů. Ve své podstatě je hra pouze o chození po plánu a řešení konfliktů. To by vlastně i stačilo a do určité míry je to zábavné, ale přesto zde chybí ještě nějaká taková třešnička na dortu, která by vás uchvátila a donutila se ke hře vracet.

Ragami - karty

Nejvíce nás těší fakt, že občas musí hráči dokonce spolupracovat a přivést více ragami na jedno místo, aby vyřešili problematický konflikt. Pokud vám některá ze situací přeroste přes hlavu a její číslo by se mělo zvýšit na sedm, místo toho se taková lokalita stane nepřístupná a budete ji muset obcházet.

Ve zpracování máme výtky především k samotným pravidlům. Ta jsou ve většině sekcí krásně přehledná, včetně spousty grafických příkladů. Na některé otázky nedostanete ale při čtení vůbec odpověď a musíte ji hledat ve fórech.

Ragami není špatná hra, naopak je zábavná, což je zčásti dané také samotným tématem. Potěší především nenáročné hráče, kteří si užijí hezkou grafiku a jednoduchý mechanismus pohybu figurek po herním plánu. Velké množství variant, jak přijít k vítězným bodům je pak zárukou objevování i pro následující partie. Pokud vás tedy neodradila jednoduchost hry, pak máte jistotu, že vás hra zabaví na více soubojů.

AutorGil d'Orey
IlustraceGil d'Orey, Pedro Soto
VydavatelMESAboardgames
(6 voters)
KategorieFantasy, Mythology
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Open Drafting, Point to Point Movement, Worker Placement

Ragami vám umožní přikazovat strážným andělům. Každé kolo má různý počet akcí v závislosti hodnot na kostkách. Tři boxy představují odlišné akce, které můžete využívat k cestování po městě a řešení všech konfliktů – těch vytvořených lidmi, i těch dalších, které mají na svědomí zlomyslní démoni. Partie je velice taktická a vzhledem k zajímavému tématu si vás určitě získá. Také grafika je moc povedená, ačkoliv některé předěly na mapě nejsou úplně zřejmé a jasné na první pohled. Celková organizace ale funguje a o vývoji máte jasný přehled. Celkově je ale pocit a atmosféra ve hře občas trochu chybí, protože hra je nakonec překvapivě abstraktní a trochu dál od samotného zachraňování duší, které byste si se strážnými anděly spojily. Celkově je ale Ragami i tak dobrou a zábavnou hrou, která přináší pěkný vyladěný mechanismus a především originální téma.

+ jednoduchá hra
+ velmi originální téma
+ zajímavé využití kostek