Recenze: Reaction – správným chováním k vítězství

Reaction - balení

Umíte se dobře ovládat? Chovat se přesně podle toho, jak je zrovna potřeba v dané společnosti? Pak byste mohli být opravdu dobří v nové deskové hře Reaction od firmy Piatnik, která vyšla teprve před několika týdny a je novou zábavnou party hrou v nabídce této společnosti. To samozřejmě znamená také fakt, že ji najdete na pultech obchodů kompletně v češtině. Za to všechno můžeme být vděční především studiu Buffalo Game Inc a Thomasi Marutschkemu, který je autorem ilustrací.

Hra se ukrývá ve středně velké krabici s koláží veselých tváří a rukou natahujících se po tlačítku. To všechno čeká i vás a právě proto je pravý čas balení otevřít a podívat se dovnitř. Na všem leží bílý papír s krátkými natištěnými pravidly, které by se dohromady vešly na jeden list formátu A4. Jinou obtížnost (respektive jednoduchost) ale od her ze stáje Piatniku ani neočekáváme.

Hned pod tímto tenkým papírkem najdete herní desku, která má stejné rozměry jako krabice, tedy cca 25 krát 25 centimetrů. Středem desky se táhne bodovací stupnice bez čísel (pouze barevně odlišená políčka), ale mnohem důležitější jsou čtyři chlívečky na karty. Jsou ale vždy seskupené po dvou a spojuje je červený puntík. Na horní části najdete obrázek postavy jednoho pohlaví a pod ním místo pro druhou kartu.

Reaction - připravená hra

Právě karty jsou tím nejdůležitějším, co v krabici najdete. Je jich celkem 110 a podle barvy je rozdělíte na tři zhruba stejně velké hromádky. Oranžoví jsou aktéři označující nějaké postavy, kterých se budou karty týkat. Tato karta má půlpuntík ve spodní části, čímž naznačuje místo, kam bude patřit na herní plán. Červené karty akcí naopak popisují, co se od vás bude od některých hráčů požadovat. Půlka puntíku leží nahoře, takže doplní kartu aktéra do plného červeného kolečka. Tyto dvě karty patří nerozlučně k sobě.

Posledním typem je čtyřicítka světle modrých karet „Jen pro tebe“, které se nevykládají přímo na herní plán a opět obsahují nějakou činnost a závazek pro budoucí kola hry. Díky tomu nebude povinnost platit hromadně, ale pouze pro hráče, před kterým je karta vyložená.

Celou zábavu doplňují destičky pro jednotlivé hráče, osm barevných figurek a především klakson, který je překvapivě mohutný. Sice je celý z plastu, ale věříme, že přežije i více než těch našich dvacet partií. Bohužel si do něj musíte opatřit dvě baterie AA, které nejsou součástí balení. Pak stačí jen přepnout do stavu ON a každé stisknutí velkého červeného tlačítka vydá zvukový signál.

Reaction - připravená hra

Každý postaví svoji barevnou figurku na start a vezme si jednu světle modrou destičku. Do středu stolu položíte herní plán a vedle něj připravený a zapnutý klakson. Všechny karty (bez ohledu na druh) zamícháte dohromady a vytvoříte z nich dobírací balíček. Účastníci dostanou do začátku dva listy, se kterými budou partii začínat.

Jakmile na vás ve hře přijde řada, nejdříve si doberete jednu novou kartu z balíčku. Pak máte snadný úkol jednu ze tří karet vyložit. Každý druh karet má svoje jasně určená místa – modré karty patří na destičky před jednotlivé hráče, zatímco oranžové karty budete pokládat přímo na herní plán. Můžete si pak vybrat jednu ze dvou pozic, kam je přiložíte.

Všechny texty na kartách sestavují podmínky, kterými se hráči musí řídit. Na začátku jsou na herním plánu obrázky muže a ženy, dokud je nepřekryjete jinou kartou. Kartu akce, kterou položíte pod tento obrázek, musí nyní dodržovat všichni muži/ženy. Takový úkol obvykle zahrnuje nějakou změnu ve vašem chování, na kterou nesmíte zapomenout.

Reaction - rozehraná hra

Karty můžete vykládat přes sebe. Díky tomu přestane platit původní úkol a začne platit nový. Kromě samotných zadání lze měnit i lidi, kterých se týká (například pouze hráči, kteří na sobě mají ponožky). No a pak jsou tu specifické světle modré karty, které vždy platí pouze pro jednoho hráče a hrajete je tedy přímo k němu na jeho modrou destičku.

Hráči se tak musí držet maximálně až tří karet. A ostatní je u toho kontrolují. Pokud některý z hráčů zapomene provést některý z předepsaných úkonů, nastal váš čas. Rychle zatrubte na klakson. V případě, že jste měli pravdu a přistihli jste protivníka při chybě, postoupíte o dvě políčka vpřed, zatímco jeho figurka se vrátí o jeden krok zpět.

Tak hra pokračuje za neustále se měnících pravidel. Hráči překrývají staré karty novými a snaží se nastřádat body. Jakmile figurka některého z nich dorazí do cílového políčka s nakreslenou radující se figurkou, může také slavit vítězství.

Reaction - rozehraná hra

Reaction je novým druhem party her, který jsme tu ještě neměli. Místo úkolů a hádání představuje hráčům vzorce chování, které musí dodržovat. A i když to možná při čtení nevypadá zrovna zábavně, nakonec vás hra dokáže překvapit a pobavit.

I přes poměrně nízký počet pravidel je obrovsky těžké všechny změny uhlídat a správně reagovat. Problémy nastávají u úkolů, které se týkají mluvení (musíte třeba pouze šeptat, nebo mluvit se zaťatými zuby). Často hráči zapomínají i na nějaké akce, které musí provést v danou chvíli – třeba kdykoliv při mluvení držet imaginární mikrofon.

Obtížnost ale nenarůstá s dalšími hráči, kteří se do partie připojí, protože pro všechny platí vždy pouze pravidla uprostřed, ležící na desce. Ale zdálo by se, že bude přecejen o trochu těžší odhalit chyby ostatních, protože snadno ztratíte přehled o jejich specifických úkolových kartách. Jenže to vyřešili tvůrci šalamounsky, protože ve hře jsou vždy pouze čtyři destičky, které mění majitele. Tak mají někteří hráči občas jednodušší situaci, ale to se brzy může změnit!

Reaction - karty

Přesto je naprosto nesporné, že u hry zažijete ohromnou zábavu. Smích je tím nejdůležitějším pohonem, na který Reaction funguje. A některým vzniklým situacím se podaří vás zaručeně rozesmát. Jednou jsme u stolu měli opravdový výbuch smíchu, který byl následován zákazem smíchu pro toho nejvíce veselého hráče.

Největší nevýhodu spatřujeme v tom, že se i při poměrně nízkém počtu karty opakují. A to především napříč dvěma balíčky – například šeptání nebo zákaz smíchu najdete jak v balíčku akcí, tak i v modrých kartách Jen pro tebe. Přitom je to trochu zbytečné a zdá se nám, že prostě autorům došly nápady, tak jednoduše některé karty zdvojili.

To nám naštěstí trochu vynahradí kombinace, které do hry vstupují. Společně platí vždy dvě karty, takže nenarazíte ihned na stejné zadání. A i kdyby ano, rychle se zase změní na něco jiného. Právě tento vývoj nakonec hru zachraňuje před opakováním. Přesto malá invence tvůrců trochu zamrzí. A když už jsme u zpracování, přihrádka pro karty je příliš mělká a všechny se vám do ni nevejdou. Díky tomu budou karty putovat po krabici, což je dost velkým zaváháním, které zpomaluje přípravu nové partie.

Reaction - karty

Nejdůležitější na hře jsou ale postavy, kterých se karta týká. Je zde většina charakteristik, která vás napadne od barvy vlasů, věku, oblečení, výšku, jméno i pozici figurky na plánu. Všechno je možné, pokud vám přijdou ty správné karty. Často si můžete usnadnit život změnou některé podmínky nebo naopak raději přitížit soupeři. Volba je jen na vás.

Témata jsou bez problémů vhodná pro všechny, nenajdete zde žádná méně přístupná témata. Přesto je hra doporučena až od dvanácti let a to kvůli náročnosti na hlídání všech podmínek. I dospělí budou mít v průběhu partie problémy udržet přehled o vývoji, ovšem dle našich zkušeností se u hry skvěle pobaví děti a to i přesto, že nebudou mít šanci na vítězství. Dokonce i ti dvanáctiletí budou s měnícími se kartami bojovat často marně.

Čeká vás spousta dobrých nápadů, jako třeba nutnost mluvit o sobě v množném čísle, budete se uklánět sousedovi, dávat si pohlavek ve chvíli, kdy jste vytroubení nebo třeba si držet při mluvení nos.

Reaction - karty

Hra není náročná na taktiku a vlastně je nakonec dost závislá na štěstí. Reakce na chyby soupeřů jsou jediným způsobem, jak získat body a posunout se vpřed. Právě to zdárně rozptyluje vaše soustředění na vlastní úkoly a nutí vás k více chybám.

Přes všechny výtky je Reaction ohromnou zábavou a legrací, která uvolní napětí v každé společnosti. Funguje výborně jako party hra a současně se jedná o čerstvý vítr do světa všech těch variant na Aktivity (recenze). Tentokrát se tvůrcům opravdu podařilo zachytit zábavu a vložit ji do krabice, takže pokud se chcete zasmát vlastní a cizí hlouposti, pak Reaction je výbornou příležitostí.

Reaction je povedená party hra, ve které se nebudete předvádět ani hádat, co si ostatní myslí. Místo toho se musíte prostě chovat podle pravidel. Ty vám stanoví karty zahrané ostatními na společný herní plán. Každé zadání se týká jen úzké skupinky lidí, kterou specifikuje další karta. Může se jednat o oblečení, vzhled nebo třeba vaše jméno. Všechno může být v této hře použito proti vám. Chování obvykle zahrnuje legrační věci, jako šeptání, gestikulace či různé hlášky a to v konkrétních okamžicích specifikovaných kartou. Stačí, abyste zapomněli na jednu svoji povinnost, když na vás přijde řada a ostatní vás mohou vytroubit. Teprve za odhalení chyby získávají hráči body. Zpočátku se vše zdá jednoduché, ale jak pravidel přibude a začnou se neustále měnit, najednou ztratíte přehled a snadno nějaký omyl uděláte. Zábava je to opravdu rychlá a smích je zaručen i v nejmenším počtu tří hráčů. Jen škoda, že některá zadání se opakují, přitom se nabízelo tolik možností a nápadů. I tak Reaction je dobrým adeptem na sesazení vašich oblíbených Aktivit z čelní příčky party her.

+ výborný nápad s různými pravidly pro různé hráče
+ kontrolují vás ostatní
+ ohromná zábava